Unconfigured Ad

Collapse

Shims og rotorblader

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • b-brun
    • Nov 2005
    • 11

Shims og rotorblader

Har kjøpt et par rotorblader på 690mm til en 90.maskin. Oppdaget at de er bare 12mm tykk i roten, mens bladholderen er 18mm. Er det noe begrensning på hvor mye man kan legge imellom, eller bør jeg skaffe nye blader?
  • northwood
    • Nov 2005
    • 588

Siden ingen har svart deg enda, kan jeg komme med mitt synspunkt (uten at jeg har kommet ut for dette problemet selv).
    Jeg tror ikke det vil være noe problem å legge skiver mellom bladet og bladholderen, det viktigste er jo at bladet sitter tilstrekkelig fast og ikke "henger og slenger" i bladholderen. Bladroten skal jo holde bladet og det skal bladholderen også gjøre så bladet tar ingen veier fordi det sitter for dårlig fast...

Comment

• Tintin
      • Jan 2005
      • 4631

Det vil bli anderledes belastning på bolten med shims + blad enn det er med bare blad. Med en tight holder får man liten krefter som forsøker bøye bolten.
      Hadde i allefall lagt like mange oppå som under men det er vanskelig å si, jeg vet ikke en fjert om styrken på bolten i forhold til den belastning den normalt får....

Comment

• northwood
        • Nov 2005
        • 588

Den bolten holder flere hundre kilo uten problem slik som den står montert i bladholderen.
        Ville også lagt like mange skiver på begge sidene av bladrota (på begge) slik at man ikke får "høydeforskjell" mellom bladene, ellers kan det nok gå galt i lufta.

Comment

• b-brun
          • Nov 2005
          • 11

Takker for svar. Hvis jeg limer foringer til rotorbladene med epoxy burde det vel ikke bli noen særlig ekstra belastning. Må bare finne noe å bruke. de som fulgte med er jo løvtynn.

Comment

Working...