Unconfigured Ad

Collapse

Litt rare spørsmål helikopter (nybegynner)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nomore
    • May 2006
    • 517

Litt rare spørsmål helikopter (nybegynner)

Hei

Min første post i dette forumet

Eg har i flere år hatt lyst til å begynne med helikopterflyving(modell, så klart), og da svigerfar har nylig kjøpt og bygget seg et begynner fristelsen å bli veldig stor. Eg har bygget et par modellbiler(elektrisk og bensin) og er generelt sett nevenyttig med små byggeprosjekter, så det er ingen fare, så lenge eg tar meg god tid. Men nå ser eg også at flere av disse helikopter settene kommer ARF, så kanskje eg slipper dette også.

Men over til spørsmålene. Eg har det for meg å sette i sammen rare ting, og ikke minst å bygge pc inn i de rareste plasser(stuepc og carputer er en selvfølge, pc med strekkodeleser ved siden av kjøleskapet var min egen ide + en del andre småting) og helikopteret blir nok neste prosjekt. Da er det mest naturlige spørsmålet å begynne med, hvor mye løfteevne har et helikopter til vanlig? Eg vurderer Raptor 50, med medfølgende TT50 motor. Og hvor lang flytid har et det til vanlig(bensin og strøm)?

Prosjektet mitt går da ut på å montere en minipc i helikopteret med trådløst nettverk, mobil(gprs eller 3g), gps, kamera og diverse sensorer(høyde, temperatur, vind, fuktighet, kompass). Alt etter hvor smått og strømgjerrig eg klarer å få det så klart. Planen er da å kutte ut RC-mottakeren og styre helikopteret helt via pc'n, enten forhåndsprogrammert etter rute(gps) eller manuelt via trådløst nettverk eller mobilt internett(rekkevidde = ubegrenset :P ).

Eg vet det er mange skjær i sjøen, men eg som hobbymekker klarer ikke å holde meg unna det allikevel. Noen tilbakemeldinger fra dere erfarne flygere? Eg vil så klart i første omgang bruke RC, og ikke minst lære meg å fly det først.
    Thorbjørn Kirkeleit
    Haugaland Modellflyklubb

Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul
  • ThomasB
    • Aug 2004
    • 1305

da kan jeg jo bare si med en gang at dette er vel gjort allerede, og at løftekapasiteten i en 50 size er såpass att ett stort understell med videokamera på ikke er no spes problem, Men... det er ikke gjort på 10 minutt å lære seg å fly helikopter. Det første du bør gjøre, er å investere i en god Radio(f.eks JR 9x, Futaba 9C el. lignende), og en god Simulator(f.eks RF G3, eller Reflex XTR) og bruke endel tid på det, når du greier basicene, som hover, og sakte flygning der(som forsåvidt er vanskeligere enn å fly fort) er du på rett veg for å teste å fly ute i det fri.
    Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
    www.airheads.no

Comment

• nomore
      • May 2006
      • 517

Så det er gjort allerede? Kult. Noen linker til sider som viser slikt?

Men eg vil nok prøve meg selv allikevel.

Og angående flyvingen har eg forstått dette, og vil respektere det. Eg vil begynne med simulator og deretter gå over til real-life flyving. Tid vil eg nok bruke på det.

Og eg ser ikke for meg at noe slikt er gjort på en dag. Eg er en tolmodig type, og har ingenting i mot om det tar sommeren, høsten, vinteren og gjerne et par år til for den del. Men eg ønsker så klart å komme i gang med selve flyvingen så snart som eg får lært meg det

Og det er jo veldig godt å høre at løfteevnen er stor. Da får eg større spillerom til utstyr = mer gøy/avansert.

Og eg er som sagt veldig nyskjerrig på å se hvordan andre har gjort det
      Thorbjørn Kirkeleit
      Haugaland Modellflyklubb

Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

Comment

• nomore
        • May 2006
        • 517

Og en annen ting. Er det størrelsesforskjell eller forskjell på løfteevne mellom Raptor 30, 50, 60 og 90? Er det ellers ting med disse som bør tenkes på når en nybegynner skal vurdere et av dem?

Eg vil da så klart ha størst mulig helikopter som kan løfte mest mulig siden eg vil putte mest mulig inn i det. Og dersom det blir vellykket hadde jo ikke et av body-kittene vært å forakte
        Thorbjørn Kirkeleit
        Haugaland Modellflyklubb

Comment

• esmel
          • Dec 2004
          • 2830

Kommer vel helt an på hvor mye penger du kan legge i det det... Kan jo dra strikken så langt som å kjøpe bensinhelikopter (ikke fuel men type 95oktan bensin...)

Er det størrelsesforskjell eller forskjell på løfteevne mellom Raptor 30, 50, 60 og 90?
          Begge deler. I tillegg er den en ikke ubetydelig prisforskjell...
          Last edited by esmel; 06-05-06, 19:15.
          Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• nomore
            • May 2006
            • 517

Hadde jo tenkt at det skulle være overkommelig

Prisen på Raptor 30 og 50 (fra helizone.no) er hyggelige priser. Raptor 60 og 90 var noe dyrere(+ motor om eg forstod rett), men dersom det er nødvendig for å få prosjektet opp og fly(bokstavelig talt) så får eg heller spare lenger.

Eg såg også på Bergen RC Helicopters et som heter observer, som har en løfteevne på ca 10kg. Og det er langt over hva eg trenger å løfte, for å si det slik. Og prisen var jo også skremmende, ca 6500 dollar.

For å ta en oppsummering for meg selv over vekt som kan være nødvendig:
            - PDA med innebygget WLAN, GPRS og GPS (ca 180g)
            - Grensesnitt for måleutstyr (ca 50-100g)
            - Diverse målere (10-50g pr stk)
            - Ekstra batteri (100-200g)
            - Kamera (usikkert)

Så med andre ord, med mindre eg har glemt noe vil eg ikke trenge å løfte mer en 800g til 1kg. Burde ikke dette gå bra på de fleste Raptor?
            Thorbjørn Kirkeleit
            Haugaland Modellflyklubb

Comment

• esmel
              • Dec 2004
              • 2830

Når det gjelder "hyggelige priser" så må du ikke glemme å regne med radioutstyr og alt annet du trenger for å komme deg i lufta. Det baller fort på seg... Mener ikke å avskrekke nå, bare informere om at det fort blir penger av det. Billigst ut kommer du nok med ei raptor 30 pakke.

Men om du uansett skal starte å fly heli så er jo ikke det så nøye, men om du kun starter å fly heli for å kunne flyge rundt med din egen pc så koster den pc'n fort veldig mye...

Akuratt fått meg en raptor 50 og regnet litt på priser på diverse og det blir fort en del...

Det er også fullt mulig å få tak i en brukt, bare du er raskt frempå
              Virker som ting blir solgt med et enormt tempo for tiden...
              Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• nomore
                • May 2006
                • 517

Joda, eg må så klart regne radio med i prisen, + alt annet

Men siden eg kommer til å kvitte meg med radioen når eg har fått maskinen til å fungere vurderer eg å kjøpe en av de "rimelige" radioene.

Dessuten kommer ikke selve pc'n til å bli noe billig heller. Men der har eg allerede det meste(samler på alt, kaster ingenting ).

Eg sitter egentlig igjen med spørsmålet eg må svare selv. Skal eg kjøpe helikopter for å fly og ha det gøy, eller er det kun for å se om eg får det til med pc i den. Om det er det første vil eg kjøpe en raptor 50 + en dyr radio og bli fornøyd med det i årene fremover, samtidig som eg koser med med pc'n i den, og kanskje oppgradere senere. Dersom pcn er hovedformålet klarer eg meg med en billig en, eller en lånt, og/eller kanskje en brukt raptor. Eg vil da fortsatt gå for raptor 50.

Hva går en brukt raptor for på bruktbørsen da?

Hvordan er disse raptor 50 kitene, er de ferdig monterte eller er det mye tid med montering? I så tilfelle kjøper eg settet først, og radioen senere.
                Thorbjørn Kirkeleit
                Haugaland Modellflyklubb

Comment

• brukernavn
                  • Jan 2006
                  • 29

Originally posted by nomore
                  Hva går en brukt raptor for på bruktbørsen da?
                  En brukt raptor 50 med elektronikk går for ca. 5500 og oppover. Det legges stadig ut nye helier for salg på www.rcmarked.no. Hvis du følger med der kan det hende du kommer over en billig radio også.

Fredrik
                  Fredrik Jenssen

Raptor 50
                  Minititan
                  Futaba 12FG 2,4 Ghz

Comment

• joo
                    MFN Skribent
                    • Nov 2002
                    • 6936

Raptorene finnes vel i flere versjoner, bare deler og ferdig sammensatt.

Å la en Raptor 50 løfte et kilo ekstra lar seg gjøre, det er på implementeringssiden mot PC du får utfordringene (og det er vel den interessante delen for deg tenker jeg).

Men før du kan la en PC styre sakene må du helst få trimmet inn saken så den hovrer stabilt og gyro til halen har rett gain etc.

Jeg ser for meg at du bør ha gouvernor i saken.
                    Jeg ser også for meg at du kanskje trenger to gyroer til (på de to andre aksene)
                    Og det aner meg at du bør ha en eller annen variometer-funksjon også(for å holde fastsatt høyde konstant).
                    Så blir det din utfordring å klare å tappe brukbare data fra sakene og styre alle sakene med computer-teknologien. Aner meg at her er svært mange variabler som skal leses og brukes på riktig vis, mange (svært mange) muligheter for at sakene kommer utenfor behandlingsbart måleområde veldig fort hvis ting først går galt. Og da er det SVÆRT viktig å huske på at en heli kan ta livet av folk om den finner egne veger...

Men har du gyro (korrekt satt opp) på alle tre aksene som sammen med GPS kompenserer for vind-drifting begynner du å nærme deg noe som kan henge stille i lufta handsoff.

En av mange utfordringer du vil få er å f.eks sette opp en algoritme som klarer å få saken til å stoppe/hovre stille fra flyving. Selv om gyroer etc jobber aner det meg at du bør være såpass dus med flyteknikken for helier at du vet hva som skjer, halen slenger, mer motorkraft trengs, nick må jobbe osv osv osv. Håper du er dyktig på det du skal gjøre.
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• oly.jonny
                      • Sep 2005
                      • 332

Mvh Oly. "I reject the reality, and substitute my own."
                      -T-rex 450 HDE
                      -E-sky honey bee fp(pulverisert)
                      Status: Skulelei

Comment

• nomore
                        • May 2006
                        • 517

Er enig her, helikopter er farlig dersom det kommer ut av kontroll og befinner seg bland mennesker. Om eg noen gang finner på å lage en autopilot vil den gjennomgå mye testing og ha innebygget failt-safe alternativer. Men det blir i så tilfelle flere år til.

Men det er som du sier, selve tanken med å koble pc'n til som gjør meg nyskjerrig. I første omgang kjøper eg helikopteret for å fly selv, og lære meg så mye som mulig om både oppbygging og funksjonene, og ikke minst oppførsel. Deretter ser eg for meg å montere en pc for å kunne følge med på diverse målere, gps og video i sanntid. Siste steget, om eg tar det så langt er å koble pcn til servoene og deretter gradvis prøve meg frem med at pcn styrer litt. Og dette er ikke noe eg ser for meg som ett sommersprosjekt heller, men at det vil ta tid, blod og svette før eg i det hele tatt kan drømme om å komme så langt

Men takk for linken til bruktmarkedet. Et spørsmål som dukker opp da, kan disse settene selges for rimelig nær nypris? Ser et sett med alt av utstyr(helikopter, motor, radio, servoer og gyro) blir solgt for 7500. Hos x-mode selges tilsvarende pakke til ca 8-8500.

Og hvor lang flyvetid er det på en tank(ca)?
                        Thorbjørn Kirkeleit
                        Haugaland Modellflyklubb

Comment

• esmel
                          • Dec 2004
                          • 2830

Du trenger som sagt en hel del for å få det flyklart. Settene er ofte med billige servoer, mens mange har oppgradert til servoer i 700-1000 kr klassen (pr. stk).... De er også ofte satt opp med billige sendere i de pakkene...

Xmode er for tiden stengt, bare for å informere om det. Det står ikke på hjemmesiden dems, men det har vært annonsert her inne.
                          Espen Melby

Comment

• oly.jonny
                            • Sep 2005
                            • 332

Har ikkje raptor selv men har hørt ein tank er ca ti min...
                            Mvh Oly. "I reject the reality, and substitute my own."
                            -T-rex 450 HDE
                            -E-sky honey bee fp(pulverisert)
                            Status: Skulelei

Comment

• raptorpsyko
                              • May 2006
                              • 60

Kan føle på meg at dette går en vei....

GPS har en nøyaktighet på +/- 5 til 10 meter horisontalt, og viser gjerne over 50 meter feil vertikalt.

Og hvis du ikke har det snev av grunnleggende peilig på helikopter så bør du vite at det tar flere år å lære seg å fly med vanlig sender.
                              Last edited by raptorpsyko; 07-05-06, 17:06.

Comment

Working...