Announcement

Collapse
No announcement yet.

Radio for seriøse piloter som ønsker å bli bedre?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Radio for seriøse piloter som ønsker å bli bedre?

    Hei.

    Har lenge tenkt på dette rundt investering i ny radio (har en Optic6) for meg som ønsker å vokse innenfor miljøet og bli bedre. Som du ser, har jeg ikke en radio som gir meg alle innstillingene jeg ønsker meg, litt kroglete menyer og for lite fysiske innstillinger på stikker, brytere osv.

    Jeg ønsker overhodet ikke at dette skal bli en tråd med merke A mot merke B, men deres tanker rundt hvilken radio jeg bør satse på.

    Jeg kan fortelle at jeg har fått gode priser på Futaba 12Z og 14MZ, og som dere skjønner på dette er jeg ikke ute etter en ny "billigradio". Har hørt mye fint om 9Z WC II, men denne er (for) gammel og nyere modell (og flunke ny) radio frister mye mer. Generelt sett er jeg svært svak for Futaba, men er selvfølgelig åpen for andre radioer dersom noen har gode ord om disse.

    Både 9CHP, 12Z og 14MZ har "nativ" støtte for Futabas gyroer (skal bruke GY611 eller nyere gyroer når disse kommer), noe som gjør gyro-oppsett (som før øvrig etter min mening er blandt de viktigste) enklere.

    Dere skjønner at jeg er forferdelig glad i Futaba's toppmodeller, men trenger jeg 12Z eller 14MZ hvis jeg kun skal fly heli og en og annen depronkjerre? Vil det være dumt å legge flere 10-talls tusen i radio i dag, når nye og bedre radioer dukker opp oftere enn jeg skifter sokker?


    Håper noen har formening og lyst til å belyse dette litt for meg!
    Last edited by northwood; 02-07-06, 19:32.


  • #2
    Jeg må vel innrømme at jeg er litt (*kremt*) Futaba tilhenger sjøl..hehe. Skal ikke si stort annet enn at 12/14MZ har veldig fine, enkle og funksjonelle helifunksjoner, spesielt i kombo med Futaba gyroer og governor. I tillegg kjenner jeg flere som har merket forskjellen fra ordinær PCM 1024 til G3 systemet hva følsomhet angår.

    Løp og kjøp sier nå jeg. Jeg har vært storfornøyd med min 14MZ. Har hatt den et drøyt år nå.
    Odd Sundet
    http://www.imacnorge.no

    Comment


    • #3
      Jeg kan bare svare med den erfaringen jeg har, og det er hva jeg savner på 9C.
      Den har ikke flight modes. (Bytte oppset med en bryter. Mixer, trim, osv)
      Den har ikke grupering av servoer.
      Den har ikke delay på alle kanaler.

      Hvis den hadde disse funksjonene så ville fortsatt beholdt den i flere år til.
      Etter hva jeg forstår (har lastet ned manualen) så har 12Z disse funksjonene.
      Jeg flyr stort sett fly, og min 9C har nå rundte 400t driftstid.
      Den var blandt de første som kom Norwegian.

      Som du kanskje skjønner så vurderer jeg en 12Z selv.
      Try to keep the number of your landings equal to the number of your takeoffs.
      http://www.hadelandmodellflyklubb.net/

      Comment


      • #4
        Er rimelig bestemt på 12Z eller 14MZ, men aberet er å velge en... Trenger jeg fargeskjerm? Har 12Z noen funskjoner 14MZ ikke har eller omvendt?

        Ser absolutt behovet for gode innstillingsmuligheter og maks kompabilitet.

        EDIT: Skikkelig signalkvalitet er selvfølgelig et must, og så vidt jeg vet har vel Futaba en god plassering hva angår dette. Likevel, i små "skitfly" (som vi sier på nordlending ) trenger jeg ikke mottaker for flere tusen, rimelig innlysende egentlig.

        Prestisje i forbindelse med hvilket merke betyr INGEN ting for meg, det eneste som betyr noe er skikkelig kvalitet, brukervennlighet osv. Så langt er det kun Futaba som har den tilliten hos meg, hvis jeg kan si det slik...

        Takker for innspill så langt!
        Last edited by northwood; 02-07-06, 20:41.

        Comment


        • #5
          Hei, jeg og er Futaba frelst og har nå 9C super. Jeg er storfornøyd med den så langt og føler vel egentlig at det holder for mitt bruk.... en middels pilot med middels utstyr, for å si det sånn. For dem som driver større innen 3D flyvning med spesielt helikopter er PCM 2048 en klar forbedring innen signal hastighet har jeg skjønt, på fly siden blir det nok kanskje miksemulighetene som kommer i første rekke.

          Mitt råd blir da... har du penger til en 14MZ og du føler at du har behovet for 2048 hastighet eller miksemulighetene, så er det bare å handle.

          En annen ting er jo når du ikke bruker den, så passer den fint som pynt i stua..... den kommer til nytte uansett spør du meg... (SMIL)

          Comment


          • #6
            Siden det alt er penset innom fly i tillegg til heli, kunne noen også anbefale en radio som er god til fly OG heli hva miksemuligheter og brukervennlighet angår, pris har litt å si for min del, men det hender det jo dukker opp noen brukte dyre radioer også...(det blei jaggu en lang setning...) Har så langt kun kikket på 9C og JR 9X2.

            Skal ha meg ny radio ila. året og siden jeg regner med at det blir bra med aktivitet både på fly og helifronten fremover vil jeg gjerne ha noe som gir meg det jeg trenger av miksemuligheter/funksjoner.
            Espen Melby

            :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

            Comment


            • #7
              Fint å se at flere trygt anbefaler 12Z/14MZ uten større problem! Jeg har ofte vært skeptisk på radiokjøp når jeg har sammenlignet pris, egenskaper og mitt behov.

              Er jo egentlig fornøyd med Optic'en (kryss i taket), den har bare veldig kronglete innstillinger.

              Det var noen som tidligere nevnte dette med innstillinger av governor på heli, men jeg tror ikke det er nødvendig når jeg satser på elektrodrift. Har sett folk som bruker f.eks. GV-1 på elektro også, men legger man nok penger i regulator har denne en god nok innebygget gov.

              Er det sånn at 12Z og 14MZ kan fås med synthesizer? Hvordan er det å skaffe 35 MHz i utlandet eller kan synth'en ta f.eks. 35, 40 og 72 MHz og alle kanalene innenfor disse?

              Comment


              • #8
                Jr

                Har hatt JR lenge og har nå en JR 9X med synth. Er meget fornøyd og dette er en av de beste radioene får en ikke fult så gal pris heller. Du kan fly alt med den uten noen problemer. Den har ikke mp3 spiller eller lipo batteri som kutter i kulda, men er slik en radio burde være. Den er enkel og har et oversiktlig display. Også koster den kun under 1/3 av 14mz:P:P
                Lars Norberg

                Comment


                • #9
                  mp3 spiller er jo helt topp hvis man skal trene på program eller flight to music
                  men hvordan fungerer fargeskjermen og li-ion batteriet i kulda?

                  Comment


                  • #10
                    14MZ kan IKKE spille MP3! Den spiller kun .wma og .wav. Selv om denne funksjonen blir latterligjort av mange er den faktisk nyttig og ville ikke vært foruten nå som jeg har vent meg til den. Slik jeg ser det har denne funksjonen 3 bruksområder; 1-Spille av musikk hvis du trener på freestyle-program eller lignende, 2-Sekvensielt lese opp manøvre hvis du trener på et acroprogram med faste manøvre., 3-(og kanskje viktigst av alle) få feedback diverse modus, funksjoner etc. når du flyr. F.eks. høre en hyggelig damestemme som sier "speedflap", "landing-mode", "gyro in heading hold" etc. etc...her er det bare fantasien som setter grenser.

                    Har brukt min 14MZ i hele vinter og batterikapasitet merket ingen forskjell på batterikapasitet. Det fungerer altså utmerket. Nå skal det sies at jeg stort sett bruker "radio mitt" om vinteren, men allikevel.

                    Touch-skjermen fungerer også fint i kulda, men lcd-displayet får litt tregere respons slik som alle andre lcd-skjermer også får.

                    Om du trenger fargeskjerm? Nei du trenger det ikke. Men det trenger du vel strengt tatt ikke på pc'en din heller? Men det gjør jo ting langt mer oversiktlig, lettlest og totalt sett mye mer trivelig å jobbe med.

                    mvh.
                    Ole André

                    Comment


                    • #11
                      Men som jeg spurte om i forrige post, hva med kanal og band-bytte?

                      Comment


                      • #12
                        Er dere så gode at dere må ha en radio som er dobbelt så dyr som den han trenger?
                        Nei, det er lite sannsynlig at noen av oss som har 14MZ her til lands er så gode som Curtis! Men: Vi er vel alle litt "gadget-freaks" som digger dyre leker av særs god kvalitet og som har alle de funksjonene vi har savnet i alle år. Når den i tillegg er raskere enn alle andre i hånteringen av signalene så var det dessverre ingen vei utenom

                        De store fordelene til Futaba 12/14MZ fremfor alt annet på markedet er mange:
                        - har en helt ny måte å legge opp kanaler. De grupperes slik at f.eks to høyderors-servoer for den samme prioriteringen og vandrer 100% likt.
                        - er raskere i prosesseringen (tro meg, det merkes godt på heli!)
                        - hånterer alle type ving-konfigurasjoner
                        - enkelt å sammenligne mix-kurver i alle flight-modes
                        - Stor skjerm og bra meny-opplegg gjør det enda enklere å sette opp modellen!
                        - m.m.m (Med Mye Mer)


                        mvh
                        "ex. JR10x og Graupner MC24"- bruker
                        (Som begge er knallgode sendere!)
                        Tom Erik Smedal
                        www.artistic3D.net
                        www.photopia.no

                        Comment


                        • #13
                          Om du tar til takke med en brukt, så er det nok mulig å få et godt kjøp på f.eks JR 10x eller en lignende Futaba nå som mangen føler at de absolutt må ha en 12-14mz. 10x er visst god nok til Curtis Youngblood ennå...
                          Mvh
                          Bjørn Tore Espevik

                          Team Visa...

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by northwood
                            Er det sånn at 12Z og 14MZ kan fås med synthesizer? Hvordan er det å skaffe 35 MHz i utlandet eller kan synth'en ta f.eks. 35, 40 og 72 MHz og alle kanalene innenfor disse?
                            12Z og 14MZ fås KUN med synthesizer. Hvis du seriøst er interessert i en slik radio så ville jeg gått inn på www.14mz.com og klikket rundt, samt lastet ned manualen og pløyd det igjennom. Da får konkrete svar på mange spørsmål så får du selv gjøre deg opp en mening om du liker det eller ikke.

                            Kjøper du 35MHz kan du benytte velge alt fra kanal 55 til 91. Vær oppmerksom på at mange av disse frekvensene ikke er lovlige i Norge.

                            Det er mulig å bytte modul til andre bånd, men i utgangspunktet må radioen din da innom Futaba for å endre landskoden inne i radioen. Når det er sagt så skal ryktene ha det til at det er meget enkelt å fikse litt på modulen slik at den vil fungere i hvilken som helst radio.

                            Ellers kan jeg si meg 100% enig i punktene Tom Erik nevner.

                            Hvorfor er mange så opptatt av at man må være så himla god til å fly for å rettferdiggjøre kjøpet av en god radio??? Er det fordi man håper at spørsmålet ikke kan besvares overbevisende og at man dermed kan ha god samvittighet med sin "dårlige" radio og le av de andre som da tilsynelatende sløser bort pengene sine på unyttige ting?

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by OAK
                              12Z og 14MZ fås KUN med synthesizer. Hvis du seriøst er interessert i en slik radio så ville jeg gått inn på www.14mz.com og klikket rundt, samt lastet ned manualen og pløyd det igjennom. Da får konkrete svar på mange spørsmål så får du selv gjøre deg opp en mening om du liker det eller ikke.

                              Kjøper du 35MHz kan du benytte velge alt fra kanal 55 til 91. Vær oppmerksom på at mange av disse frekvensene ikke er lovlige i Norge.

                              Det er mulig å bytte modul til andre bånd, men i utgangspunktet må radioen din da innom Futaba for å endre landskoden inne i radioen. Når det er sagt så skal ryktene ha det til at det er meget enkelt å fikse litt på modulen slik at den vil fungere i hvilken som helst radio.

                              Ellers kan jeg si meg 100% enig i punktene Tom Erik nevner.

                              Hvorfor er mange så opptatt av at man må være så himla god til å fly for å rettferdiggjøre kjøpet av en god radio??? Er det fordi man håper at spørsmålet ikke kan besvares overbevisende og at man dermed kan ha god samvittighet med sin "dårlige" radio og le av de andre som da tilsynelatende sløser bort pengene sine på unyttige ting?

                              Tenker på å bestille radio fra Asia, så hvordan havner jeg da i forbindelse med denne landskoden du never og frekvens?

                              Comment

                              Working...
                              X