Unconfigured Ad

Collapse

Hva skal jeg kjøpe som første heli?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Chris Anderson
    • Aug 2006
    • 8

Hva skal jeg kjøpe som første heli?

Hei,

Først: Jeg er helt nybegynner innen RC.

Noen var så dum å gi meg et 2 kanalers rc heli i gave.
    Dette fikk følgende utfall: Heliet jeg fikk var søppel, men jeg ble bitt av basillen.

Ergo er jeg på jakt etter et heli som jeg kan vokse med, og ha mange fine stunder med. Sitter er å sikler på et Thunder Tiger Raptor 50 Titan pakke 2 (Futaba) fra elefun.no, men det koster jo 13 høvdinger. Samboeren kommer jo til å halshugge meg, men må jeg, så må jeg.

Spørsmålet er om jeg gjør århundrets tabbe hvis jeg kjøper meg Align T-Rex 450SE fra elefun.no ? Evt et annet el. heli type Zoom400? Har sett endel rå filmer med Zoom400, og for meg ser det ut som jeg klarer meg leeenge med et slikt et.

Kan noen hjelpe meg til en begrunnet avgjørelse. Kommer aldri til å bli noen konkurranse flyger tror jeg. Vil bare ha et moro leketøy, som gir meg mye flygetid.

Har null peiling på mekking, heller ikke på servoer/radio etc etc....

Blir takknemling for innspill!

Mvh Chris
  • walkera 36#
    • Apr 2006
    • 429

du kan lese om t-rexen her: http://www.modellflynytt.no/showthread.php?t=11739

Comment

• Tintin
      • Jan 2005
      • 4631

Greiene er ikke helt sammenlignbare da Titanen er betydelig større enn en TRex 450. En SE med radioutstyr kommer vel fort opp mot 10 lapper så det er nevnt.

Det du bør vurdere før du kjøper er hvor og hvordan heliet skal flys. Et nitro heli som Titanen er legger ofte begrensninger på hvor det kan flys både pga størrelse og støy så det krever tilgang til store åpne områder uten folk/dyr eller klubb med stripe stort sett.
      Et 450 kan du fly på nørmeste fotballbane om den er tom.

Flytiden per "tankning" er omtrent den samme uansett størrelse.
      Store helier er mer stabile og dermed lettere å fly enn små men koster mer å kræsje. Et lite TRex kan du få i lufta igjen for så lite som et par hundre men kræsjer du et større er det ikke lett å komme under prisen på et sett blader som koster 5-800 sånn ca.

Det man ikke vet lærer man underveis. Store helier kan det være en fordel å få hjelp med, i alle fall mer prekært enn med små pga de potensielt gjør større skade.

Comment

• Chris Anderson
        • Aug 2006
        • 8

Takk for svar...

Så man kan ikke fly nitro heli på nærmeste fotballbane? Hmm... Da blir det nok el. heli på meg... Har en fotballbane ca 2 min fra stua mi.

Men er T-Rex 450 SE et brukbart nybegynner heli, som man kan vokse litt med også? Evt andre el. heli jeg bør vurdere?

Mvh Chris

Comment

• Tintin
          • Jan 2005
          • 4631

Nei nitro på nærmeste fotballplass om det er litt hus rundt er ingen veldig bra ide. Da må du regne med klager og nysgjerrige unger og sistnevnte vil man ikke ha i nærheten av et stort nitro heli. Forsåvidt ikke særlig nærme en Rex heller.

Ingen av disse lar seg fly uten litt forhåndstrening. En TRex er ganske skvetten når man er fersk, ting skjer svært fort. Om man har trent en god del timer på sim så funker også en SE som første heli men det er litt å sette seg inn i så det blir rett satt opp fra starten av. SEn er kapabel til ganske avansert flyging så den kan man vokse med helt til lommeboka rommer nok til noe mer....for det vil man ha etterhvert

Comment

• ehaga
            • Feb 2005
            • 1173

Originally posted by Chris Anderson
            Takk for svar...

Så man kan ikke fly nitro heli på nærmeste fotballbane? Hmm... Da blir det nok el. heli på meg... Har en fotballbane ca 2 min fra stua mi.

Men er T-Rex 450 SE et brukbart nybegynner heli, som man kan vokse litt med også? Evt andre el. heli jeg bør vurdere?

Mvh Chris
            Hei,

Jeg har hatt Twister FP, Zoom, Trex og Raptor. I dag flyr jeg både Raptor og Trex. Trex'en som på grunn av størrelse skulle kunne sammenlignes med en Zoom, ligger etter min mening i en helt annen klasse enn Zoom. Mekanikken er veldig mye bedre i en Trex, uavhengig om du velg XL eller SE. Noe har nok forbedret seg siden jeg kjøpte min Zoom - men jeg tror det står ved lag fremdeles.

Når det gjelder flysteder så kan du i begynnelsen bruke en fotballbane når du flyr trex. Men du vil kanskje oppleve, som meg at selv, at selv en fotballbane er liten. Dette er når du er på det nivået at du flyr rundt og kanskje looper/roller/flipper - men fremdeles litt usikker. Du trenger å ha plass til å korrigere evt. feil du gjør. Når du er blitt bedre å fly så kan du komme deg tilbake til fotballbanen fordi du har bedre kontroll.

Som TinTin skrev er en Raptor enklere å fly. Men den er mye mer skremmende å crash'e med. Trex og den type helikopter er liksom mindre skummelt.

Som nybegynner vil du ha behov for en del hjelp. Noen klarer selvfølgelig å finne ut av alle innstilling og flyteknisk ting selv, men du kommer fortere igjennom "den vanskelige fasen" dersom du kan spørre folk.

Det er nok en del som har begynt med elektro for å holde prisen nede. Men min erfaring at både trex og Raptor blir omtrent like dyrt. Man kan jo begrense seg, men jeg kjenner ikke veldig mange som sier at "Nei - det er helt unødvendig". De aller fleste jeg har blitt kjent med oppdager stadig vekk nye "duppe-ditter" som kanskje gjør heli'et 1 promille bedre.

Jeg tør ikke regne på hvor mye jeg har brukt på denne hobby'en. Og det som er helt sikkert er at min samboer vet hvertfall ikke hvor mye jeg bruker. Men vi som er trofaste ektemenn må fokusere på hvor _glade_ vi blir når vi kommer hjem fra en skikkelig økt. Vi blir jo "mye lettere å ha med å gjøre". I tillegg blir det veldig interessant at fruen stikker til venniner, slik at vi kan få lov til å skru uten forstyrrende elementer. Natta blir kort, og du vil lide av kronisk lite søvn.
            - Erik -

------------------------------------------
            Logo 600SX + 6003D
            Logo 400SE

Futaba 18MZ

Comment

• Chris Anderson
              • Aug 2006
              • 8

Hehe...

Takker for utfyllende svar.

Ser ut som jeg har fått dilla på noe jeg ikke burde. Ser ut som jeg forsøker meg på et el. heli. Søvn har jeg lite av fra før, så åssen skal dette ende? Kanskje like greit å sparke ut sambo, før hu sparker ut meg....

Men hvis jeg skal leke litt med sim. Hva trenger jeg? Prøvde FMS sim, men styrte med tastatur og det blir jo helt feil.

Jeg må vel kjøpe radio for å få skikkelig feeling?

Noen som har/kjenner noen som skal kvitte seg med en T-Rex 450 SE?
              Ser det er noen som selger brukt rundt omkring. Er dette å anbefale? Jeg kan jo lett lures trill rundt....

Evt noen jeg kan betale for privattimer i Bergen?

Mvh Chris

Comment

• Tintin
                • Jan 2005
                • 4631

Du finner brukte både på Finn og RCMarked, med jevne mellomrom finnes det kupp å gjøre.

Comment

• walkera 36#
                  • Apr 2006
                  • 429

her er ein: http://www.rcmarked.no/detail.php?siteid=13522 treng bere radio og motkar.

Comment

• Holger
                    • Feb 2006
                    • 734

Bergen modellflyklubb er vel blant landets største, om ikke den største!?....så hjelp får du helt sikkert der du holder til!

Om du gambler på brukt, så kan du helt sikkert få mye bra, men som helt nybegynner tror jeg samtidig det kan være lurt med nytt....da tenker jeg spes i forhold til å vite at ting faktisk ikke er tuklet med, ikke har skjulte feil osv osv. (i sin ytterste konsekvens!) Bestemmer du deg for brukt, ville jeg først kontaktet nærmeste klubb og alliert meg med en erfaren flyger som kan bistå deg i handelen!

Ellers så er nok T-rex se'n ett godt valg om du vil vokse med sakene. En klok investering ville nok vært simulator av ett anerkjent merke.....ihvertfall om realisme spiller en rolle i tillegg til stikketrening.
                    Anders Bruneberg
                    Raufoss

Comment

• Chris Anderson
                      • Aug 2006
                      • 8

Originally posted by walkera 36#
                      her er ein: http://www.rcmarked.no/detail.php?siteid=13522 treng bere radio og motkar.
                      Ser greit ut det der da... Prisen var ikke gale. Men er ikke elektronikken dårlig?

Bare spør, da dette var noen helt andre duppeditter enn det jeg har sett tidligere.

Mvh Chris

Comment

• Raptor90
                        • Aug 2006
                        • 8

Kjøp heller en raptor 50 og meld deg inn i BMFK og få noen til å ta den opp for deg første gangen. Garantert 100 ganger mer morro enn en trex.

Last edited by Raptor90; 15-08-06, 17:34.

Comment

• Holger
                          • Feb 2006
                          • 734

Batteriene ser litt slappe ut....bare 12C.....burde de ikke være 20C (her fins folk som vet dette MYE bedre enn meg!) Servoene er ukjente for meg.....har hørt om gyroen, men ingen erfaring!
                          Kan fort ende opp med å måtte kjøpe på bedre etterhvert her!
                          Min anbefaling blir fortsatt å satse på nytt.....ikke sikkert det blir så himla mye verre når alt er på plass!!!
                          Last edited by Holger; 15-08-06, 17:16.
                          Anders Bruneberg
                          Raufoss

Comment

• Tintin
                            • Jan 2005
                            • 4631

Servoene til rc-expert er nok ikke fra øverste hylle etter hva jeg har sett.
                            1800/12C er for dårlig for den motoren, du må ha abs min 15C om det skal være et 1800 mah med den motoren, hvis ikke kan jeg nesten garantere kort levetid.
                            Gyroen funker nok men er heller ikke fra øverste hylle.
                            Rex SE er liksom luksus utgaven av Rexen, blir litt som å kjøpe Porsche 924, ser ut som Porsche men har Audi motor, ok AUdi er ok, men ikke Porsche.

Veldig stabilt er direkte villedende reklame. De eneste heliene som nesten kommer i den klassen er kontraroterende, men det er selvsagt langt bedre en f.eks små FP helier.

Comment

• Guest

#15 Unapproved
                              har egentlig ikke så langt stykke til nærmeste flystripe, men pga at jeg ikke har lappen enda blir det ikke så mange turene jeg kommer dit. Lurte en stund på om jeg burde kjøpt en trex istedenfor raptoren min (raptor 50), for å få flydd mer. mitt hint er, kjøp en realflight g3 simulator og et nitro heli. Simulatoren er nesten like morsomt som å fly ekte. Og selv om det ser ut som en relativt dyr investering så tjener du det fort opp. Så er det UTROLIG morsomt å se at det du har øvd på på simmen fungerer når du kommer ut på stripa igjen. dessuten så skyter læringskurva rett til værs etter du har begynt å trene på simulatoren.
                              Som sagt har jeg ikke en trex selv men fikk lov til å prøve en engang, og det blir veldig ustabilt i forhold til raptoren

Comment

Working...