Unconfigured Ad

Collapse

koble radio til pc for å trene på simulator

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • halvorsen82
    • Aug 2006
    • 79

koble radio til pc for å trene på simulator

Hei

Jeg har en radio som jeg ikke tror funker å koble til pc'en, men hvem vet. Har en trainer utgang på baksiden, er det mulig å koble til pc via denne?

Ellers har jeg bare den og plugg til strøm. Må jeg kjøpe ny radio evt for å bruke simulator?

På forhånd takk
  • Tintin
    • Jan 2005
    • 4631

Om du har en Esky/Twister så kan disse kobles til pcen via den utgangen ja.

Comment

• halvorsen82
      • Aug 2006
      • 79

Har en twister ja. Hva slags kabel trenger jeg? Noe spesifikt navn?
      Snakket nettopp med impx.no og han mente det ikke gikk med twisteren, mente trainer utgangen bare var mellom radioer.

Er det en Hitec kabel som kan brukes? Denne sa han kunne brukes mot ukodet spill, som FMS.. Ikke de bedre/dyrere spillene som var kodet. Men standard twister radio ikke kunne brukes til noe av dette. Derimot var han LITT usikker..

Noen som har mer peiling på dette? Hadde vært greit å øvd seg med MIN radio på en sim.
      Last edited by halvorsen82; 19-08-06, 13:21.

Comment

• lipo
        • Aug 2006
        • 491

Jeg har en twister Bell 47 som jeg har koblet til PC og brukt med FMS. Jeg har lest at det er forskjellige protokoller ute og går så jeg kan ikke si at det vil funke for deg med din sender. Min sender var merket "model E8" på baksiden. Det jeg gjorde i korte trekk: Fikk tak i en S-videokabel med mini-DIN-plugger i hver ende (slik som passer til senderen) og klippet av den ene pluggen. Fikk også tak i en jack-plugg som passer i line-in og/eller mikrofoninngang på en PC. Koblet den på den avklippede enden og installerte noe software jeg fant på nettet. Når jeg brukte simulatoren tok jeg ut krystallet fra senderen for å hindre radiosignaler å komme ut. Mulig det kan gjøres smartere, men jeg hadde ingen dokumentasjon for senderens kontakt så jeg måtte finne ut ting selv. Husker ikke alle detaljene nå, men kan sikkert finne ut av det hvis interessen er stor nok.

Comment

• halvorsen82
          • Aug 2006
          • 79

Takk for svar

hehe.. dette høres rimelig hjemmemekket ut Men hvis dette funker og ingenting annet så er det verdt å teste iallefall.

Men hvorfor skal den passe i line in eller mikrofoninngangen? Kanskje jeg misforstår noe, men det er jo signaler fra stikkene som skal registreres på pc og det funker jo ikke vi mikrofoninngangen:P

Hvor er krystallet da? Må man sku opp radioen for å finne fjerne denne?

Comment

• Tintin
            • Jan 2005
            • 4631

Det letteste er å finne en a la denne

men som passer for din radio.

Husker ikke hva folk gjør for å få 6 kanalers Esky/Twister til å funke. 4 kanalers er mer eller mindre plug n play med en slik kabel + et lite ekstraprogram det er linket til på FMS sidene.

Comment

• lipo
              • Aug 2006
              • 491

Originally posted by halvorsen82
              Takk for svar

hehe.. dette høres rimelig hjemmemekket ut Men hvis dette funker og ingenting annet så er det verdt å teste iallefall.
              Dessuten passer det med mitt prinsipp om ikke å betale for noe
              Men hvorfor skal den passe i line in eller mikrofoninngangen? Kanskje jeg misforstår noe, men det er jo signaler fra stikkene som skal registreres på pc og det funker jo ikke vi mikrofoninngangen:P
              Du har nok ikke missforstått så veldig Poenget var at softwarebiten jeg fant på nettet kunne tolke PPM-basebandsignaler som kommer inn på lydkortet og emulere en joystick. Min største utfordring ble da å finne ut om og hvor signalene kunne hentes ut fra senderens trainerkontakt.

Hvor er krystallet da? Må man sku opp radioen for å finne fjerne denne?
              I dette tilfellet er krystallet plugget inn i fronten av senderen på en plass merket XTAL. Dekselet over krystallet er vanligvis merket med kanal og/eller frekvens og er normalt tilgjengelig på utsiden av radioen.

Jeg antar det skal være mulig å slå av radiodelen av senderen ved hjelp av signaler/koblinger på trainer-kontakten, men jeg kom ikke så langt at jeg fant ut av det. Er ikke SÅ mye brydderi å ta ut det krystallet. Gjelder bare å legge det et trygt sted så det er der når man trenger det.

Comment

• halvorsen82
                • Aug 2006
                • 79

ah, oki.

Jeg har forresten E8 modellen på radioe jeg også.
                Hvor mange ledere er det i s-video kabelen, eller er det bare en kobberleder? Tenkte evt på hvordan feste enden på jack-pluggen. Har du evt link til softwaren du brukte?

TinTin: skal også undersøke den kabelen du linket til...

Takker for svar

Comment

• lipo
                  • Aug 2006
                  • 491

ah, oki.

Jeg har forresten E8 modellen på radioe jeg også.
                  Hvor mange ledere er det i s-video kabelen, eller er det bare en kobberleder? Tenkte evt på hvordan feste enden på jack-pluggen. Har du evt link til softwaren du brukte?

TinTin: skal også undersøke den kabelen du linket til...

Takker for svar
                  Nå har jeg vært i skapet og funnet fram kabel og måleinstrument. Jeg skal forsøke å forklare så godt jeg kan uten å bruke tegninger. Mini-DIN-pluggen som skal plugges inn på baksiden av senderen har fire metalpinner og en flat plastpinne i tillegg til en metallskjerm rundt. Tenkt deg at du kikker rett på en slik plugg som om du skulle plugge den inn i øyet (ikke gjør det!)! Orientér pluggen slik at plastpinnen er ned og utbulingen på metallskjermen opp. Da er den pinnen som kommer til å inneholde signalet nederst til venstre av de fire metallpinnene. Denne pinnen skal kobles til spissen på jackpluggen.

Metallskjermen på mini-DIN-pluggen kobles til den ytre/bakre delen av jackpluggen.

Hvis du kjøper deg en mini-DIN-plugg og en jackplugg og lodder selv er dette alt du trenger å vite. Hvis du derimot ofrer en pensjonert S-videokabel som jeg gjorde kan du oppdage at ingenting er koblet til metallskjermen på pluggen. Jeg ordnet det med en ekstra ledning som jeg fikk klemt fast mellom plastikkisolasjonen og metallet. Funker for meg. Signalet fant jeg på skjermen rundt en rød ledning. Siden man aldri kan stole på standarder så anbefaler jeg deg å måle selv.

Det er en stund siden jeg gjorde dette, og min hukommelse er ikke av de beste, men jeg tror du kommer rett om du går til http://www.geocities.com/shaul_ei/SmartPropoPlus.html

Merk at det er en versjon for FMS (det er den jeg brukte) og en annen versjon du bruker som mer generelt joystickinterface. Har ikke prøvd det siste, men har tenkt å prøve hvis/når jeg får meg en PC som er bra nok for simulator (den jeg hadde er syk).

Lykke til og spør om noe er uklart!

PS. Den serieporttilkoblingen tror jeg ikke hadde funket med min sender. Tror den forutsetter at senderen bruker en annen proprietær protokol (ikke PPMsignalering). Produsenten har visstnok brukt forskjellige trainerinterface på sine produkter.

Comment

• halvorsen82
                    • Aug 2006
                    • 79

Hei og takk for god beskrivelse

Jeg må kjøpe utstyret i morgen. Kjøper da en MINI DIN connector kabel, 4 pins.
                    Skal det være noen form for jordingskobling på jackpluggen? Jeg regner med at jeg bare klipper av ene enden av kabelen og kjøre hele den klipte enden rett i jack-pluggen (la lederne være i kontakt med kontaktpunktet på jackpluggen)? Hvis jeg har misforstått litt her, gjerne kom med en lett beskrevet måte å koble kabel på jack-pluggen.

Takk for all hjelp hittill

Comment

• lipo
                      • Aug 2006
                      • 491

Hei og takk for god beskrivelse

Jeg må kjøpe utstyret i morgen. Kjøper da en MINI DIN connector kabel, 4 pins.
                      Skal det være noen form for jordingskobling på jackpluggen?
                      Det er to kontaktpunkter på jack-pluggen (altså en mono-plugg). Det ene er tuppen og det andre er den større kontaktflaten lenger bak som ofte er koblet til skjerm og/eller jord. Denne skjerm/jord-forbindelsen kobles til det som er skjerm på miniDIN-pluggen. Skjerm på miniDIN-pluggen er ikke nødvendigvis skjerm på kabelen, så sjekk selv og evt. føy til en ekstra leder slik jeg måtte. Alternativ kjøper du bare miniDIN-plugg uten ferdigmontert kabel og kobler selv kabel til skjerm og nedre venstre pinne. Valget er ditt men bestemmes kanskje av hva du finner.
                      Jeg regner med at jeg bare klipper av ene enden av kabelen og kjøre hele den klipte enden rett i jack-pluggen (la lederne være i kontakt med kontaktpunktet på jackpluggen)?
                      "hele" er å ta litt hardt i. Det er altså bare nedre venstre pinne (som kobles til tuppen på jack-pluggen) og skjermen (som kobles til skjerm/jord på jack-pluggen) du trenger. De andre lederne fra miniDIN-pluggen brukes ikke. Klipp dem av slik at de ikke kommer borti noe metall (eller kjøp bare miniDIN-plugg og bruk to-leder kabel).
                      Hvis jeg har misforstått litt her, gjerne kom med en lett beskrevet måte å koble kabel på jack-pluggen.

Takk for all hjelp hittill
                      Håper det jeg skrev over sammen med mitt forrige innlegg er godt nok til å unngå misforståelser, men nøl ikke med å spørre om du skulle være i tvil. Lykke til!

Også håper jeg at signalene på din kontakt er identisk med min...

Husk også å ta ut krystallet når du skal prøve dette så du ikke lager problemer for noe eller noen, ikke minst din egen PC.

Comment

• halvorsen82
                        • Aug 2006
                        • 79

Ting klarner mer og mer

Hvordan finner jeg jording-lederen hvis jeg kjøper ferdig kabel og klipper ene enden? Lederen vil jo bare ligge i kabelen. Kan jeg bruke et multimeter kanskje, og måle?

Får stikke på clas ohlson i morgen og se utvalget, og se hva jeg kjøper Skal nok finne ut av det!

Comment

• lipo
                          • Aug 2006
                          • 491

Ting klarner mer og mer

Hvordan finner jeg jording-lederen hvis jeg kjøper ferdig kabel og klipper ene enden? Lederen vil jo bare ligge i kabelen. Kan jeg bruke et multimeter kanskje, og måle?
                          Du finner ut av det med ohm-meterfunksjonen i multimeteret. Bruk gjerne lyd/diodetest hvis du har mulighet for det. Etter å ha strippet av isolasjon fra kabelen kobler du en probe til en ledning og en til pluggen og prøver deg fram. Pass på at probene kommer i kontakt med en ting av gangen. Når du har tilnærmet null motstand og evt. lyd har du funnet et par som matcher. På de andre kombinasjonene skal du få uendelig motstand.

Forresten kan du bruke multimeteret senere også. Når du har funnet hvilke ledere du skal bruke kan du sette meteret på AC Volt og måle spenningen mellom de to lederene mens pluggen står i senderen. Verdien du måler er kanskje rundt en volt eller noe. Det vesentlige er ikke hva den er, men at den endrer seg littegrann når du beveger stikkene. Det er din bekreftelse på at det er PPM-signaler i kabelen. Det er viktig at du har tatt ut krystallet når du gjør denne målingen. Hvis ikke vil probeledningene virke som antenne og måle litt av sendersignalet.

Hvorfor i det hele tatt gjøre den ekstra (og unødvendige) målingen? Hvis/når dette ikke virker på første forsøk så kan det være greit å vite at alt er OK så langt og heller konsentrere feilsøking om f.eks. software.

Enda en ting hvis du gidder: du kan ta med det multimeteret i butikken og måle om skjermene i hver ende av kabelen har forbindelse. Har de det er du heldigere enn meg. Det kan jo ha inflytelse på valget ditt dersom du har valgmuligheter der du står.

Ha en god natt!

Comment

• halvorsen82
                            • Aug 2006
                            • 79

Fant 4 ledere totalt i kabelen. Men sliter med å finne riktig leder. Jeg får utslag hele tiden på multimeteret, enten at minus tegnet kommer og slår seg av hele tiden, uansett hvor jeg holder proben eller at et 1 tall dukker opp. Har brukt minus polen på et AA batteri som jord. Hadde jeg gått elektro hadde ting vært enklere:P Men får altså utslag på begge lederne (de to som da ikke er jord), men ikke alltid heller. Ustabile greier.

Skal den trainer pinnen på toppen gå tilbake? trodde det var en svitsj jeg (av/på).
                            Last edited by halvorsen82; 21-08-06, 17:52.

Comment

• halvorsen82
                              • Aug 2006
                              • 79

okei. Har nå koblet den lederen som tilsvarer pinnen nede til venstre på mini jacken.PLugget i pc'en og installert software til FMS.

Det som skjer er at radioen tydeligvis sender signal over den lederen hele tiden. Når jeg starter FHM flakser heliet alle veier uten at jeg har rørt stikkene. Også ved kalibrering av joystikken hopper og spretter de blå søylene i hytt og pine uten at jeg rører noe....

Den andre lederen, skal den jordes? eller kan den bare henge og slenge for seg selv?
                              Har du noe peiling Lipo?
                              Last edited by halvorsen82; 21-08-06, 22:33.

Comment

Working...