Unconfigured Ad

Collapse

Test av Twister cp v2

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Joakimkn
    • Aug 2006
    • 12

    #1

    Test av Twister cp v2

    Hørte noen som ville ha en test av en Twister, så siden jeg har akkurat kjøpt et kan jeg jo bare begynne! (har litt skrivekløe oxo)

    - Førsteinntrykket er at dette heliet virker skjørt og pinglete. Så vidt jeg turde å løfte d i begynnelsen. Men etter hvert så viser d seg at d tåler en del juling!
    Jeg hadde aldri flydd heli før, så det ble jo selvsagt en del småkræsjing.
    Eneste som har skjedde under små-kræsj er at bakpropellen løsnet litt, og d var bare å trøkke den på plassigjen.
    en 10 kræsjer etterpå begynnte fly-bar pinnene å bli litt bøyd. Men d gikk greit å bøye dem utigjen. Hovedrotor-bladene derimot virker nesten usårbare (de er i "brennheit" carbon, og så folder de jo seg sammen under kræsj)

    Heli'en var DØNN komplett skrudd sammen. Eneste som manglet i pakka var en 12v strømforsyning te å batteriladeren. Jeg brukte strømforsyningen i datamaskinen

    Med i pakka får du en bruksanvisning, og med greie retningslinjer på hvordan du skal gå frem når du skal fly hvis du aldri har flydd før. Følger du disse så kommer du i mål. Jeg lærte meg hvertfall å hovre uten å kræsje så alt for mye.

    Helikopteret er ikke akkurat stabilt.. men servoene reagerer lynraskt og presist, så m litt øvelse så lar d seg gjøre. Merket at d kunne bli litt ustabilt da jeg fløy inni min pittelille kjellerstue, den lagde rettogslett for mye vind så d beste er å ha et litt større rom å fly i. Og så hang jo subwooferen min og senterhøyttalreen i en syltynn tråd da jeg flakset rundt i stuen.

    Heliet har heller ikke noe problemer med oppdrift. Jeg tapet på min Nokia 6230 som veier ca 100gram, og den kunne ta av uten store problemer. Ganske imponerende når selve helikopteret veier 300gram.

    Men fikk meg en skikkelig støkk engang jeg klarte å skru av senderen FØR jeg koblet ut strømmen på heliet. da gav den plutselig flatt jern, og i løpet av få sekunder var den på kollisjonskurs m taket i kjellerstuen, men jeg rakk å hive påigjen senderen før d smalt, og da stoppet d og datt ned i gulvet igjen (uten er ripe vel å merke (hadde RIMELIG høy puls da!)

    Ved gasspådrag så kan heliet vri seg litt før det retter seg oppigjen. samme når du slipper gassen. men sånn er vel vanlig med helier som har egen motor på bak-proppelen.

    Har ikke turd å teste 3D funksjonen men den fungerer nok. Akkurat nå er heliet DØDT.. etter jeg klarte å prestere å koble + mot - i mottakeren. D skal jo ikke være mulig siden d er en liten plastdings i kontakten som skal hindre dette. Men jeg klarte d likevel... AMBEFALES IKKE! Ny 4in1 unit koster 550 - 800kr! Har bestillt fra england, http://www.modelshopleeds.co.uk/catalog/
    Har ikke fått d enda, men prisene er meget gode. Selve helikopteret i innkjøp og deler er mye bedre enn i kjappa i gata. ( de har også CNC deler)

    Helikopteret har skremt meg et par ganger under transport, når strømmen er på. Da plutselig kan den få en liten "krampetrekning" m hovedrotoren, jeg kvepper like mye hver gang og d ender med jeg mister alt jeg har i hendene umiddelbart. Kan være noe støy eller ett eller annet som skjer når jeg tafser på d.

    Har flydd en ca 10 batteripakker nå, og heliet har ikke falt fraherandre uten videre (eller uten min hjelp for å si d sånn

    Også verdt å merke seg at d følger med 2 stk lipo batterier, som gir en ca 15min flyging pr batteripakke

    Konklusjon:
    Anbefalse
    Et relativt billig helikopter i innkjøp, som gir deg masse underholdning men er også ganske så utfordrende å fly siden det er litt ustabilt i hovring.
    Deler er desverre ganske dyre (i forhold te størrelsen), men bruker du den engelske nettbutikken slipper man unna en del billigere. (Har fortsatt ikke fått delene jeg har bestillt, men de skal komme om ca 1 uke) Så det gjenstår å se hvordan de er på leveringen. Men de sendte tingene av gårde dagen etter bestilling. God kommunikasjon.

    Fordeler:
    -2x lipo batterier
    -Følger m batterier te senderen (de varte ikke så lenge men likevel et +)
    -Helt komplett skrudd sammen
    -Grei dokumentasjon
    -Har colletivepitch, du kan selv velge om du vil fly cp ellet fp (vri bladvinkelen eller justere hastigheten på rotoren for å fly opp/ned
    -Tåler en del juling (men ikke alt, 20 meter og rett i bakken med rotoren først endte med bøyd aksling, men ellers ingen synlige skader)
    -Raske og presise servoer

    Ulemper:
    -Ikke akkurat fjellstø hover,litt ustabil
    -Halerotoren er ca 2mm over bakken, dvs den tar ani for et godt ord, og er du uheldig kan propellen knekke. (anbefales å tre innpå et sugerør og gi den ca 1cm klaring istedet)

    Det kan nevnest at kjøper man Extreme skids eller hva d het så skal den faktisk fjerne de 2 ulempene jeg har nevnt. Men det koster ca 400kr totalt, og veier littegrann mer enn de orginale.
  • halvorsen82
    • Aug 2006
    • 79

    #2
    Med en kurs på 12 (11,9063 pr i dag på britiske pund) så er ikke delene til twisteren noe særlig billigere enn på http://www.nakshop.no/. Batteriet er faktisk billigere på den norske siden, og med frakt blir det enda billigere... 4-in-1 saken er 10 kr billigere på den engelske siden, med frakt blir vel den norske billigere og ventetiden kortere

    Ellers bra "artikkel" For min del så har ikke carbon bladene tålt så sinnsykt mye. Byttet den ene allerede, og er oppskrapt på den andre.
    Last edited by halvorsen82; 27-08-06, 01:12.

    Comment

    • Tintin
      • Jan 2005
      • 4631

      #3
      Originally posted by Joakimkn
      Helikopteret har skremt meg et par ganger under transport, når strømmen er på. Da plutselig kan den få en liten "krampetrekning" m hovedrotoren, jeg kvepper like mye hver gang og d ender med jeg mister alt jeg har i hendene umiddelbart. Kan være noe støy eller ett eller annet som skjer når jeg tafser på d.
      Dette skjer sikkert om antenna kommer borti karbon, om tx antenna berører heliet eller lignende ting og er ganske normalt..

      Comment

      Working...