Unconfigured Ad

Collapse

Futaba gy611 grunnleggende justeringer...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Guest

#1 Unapproved

Futaba gy611 grunnleggende justeringer...

Hei.

Har en Futaba GY611 gyro og lurer litt på hvordan dere går frem ved justering.
    Jeg bruker gyroen i F3C mode.
    Problemet er som følger, når jeg justerer endepunkt på gyroen til maks utslag på halerotoren uten binding så virker halen litt treg og den slipper i litt harde øvelser.

Hvis jeg justerer endepunkt på gyroen slik at det binder i halemekanikken så fungerer det meget bedre, da blir halen kjapp som lyn, men jeg sliter jo med binding da......

Skal det ikke gå an å få halen rask uten binding?

Og hvis jeg justerer ned endepunkt på radioen, reduseres da også vandringen gyroen kan bruke for å holde halen?
    Last edited by Guest; 28-08-06, 19:10.
  • Guest

#2 Unapproved
    hmm.. ett eller annet er tydeligvis muffens altså. Synest det var rart at piro-hastigheten ble høyere når jeg justerte utslagene på halen slik at jeg fikk binding ja. Justerte både mot høyre og venstre ja, A og B som det sto i menyen.

Gyroen er klin ny så den burde jo være i orden.

Endepunkt skal justeres i "normal" og ikke i "HH" ?

Comment

• Whz
      • Nov 2005
      • 190

Sett endepunktene i GY611 slik at servoen akkurat ikke binder. Deretter justerer du endepunktene på radioen opp (kanal 4 på Futaba), f.eks. fra 100/100 til 120/120. Da vil du få større utslag, men fortsatt uten at servoen binder.
      (dette lurte jeg fælt lenge på, jeg også.. )

Tips: Husk å sett opp halerotor-linken mekanisk slik at halen så godt som står stille i normalmodus før du finjusterer med elektronikken, da får du best ytelse på gyroen (jevn gange til begge sider).
      -//\_____________
      // Steinar Forshaug
      / 2 x T-Rex 700 . T-Tex 500ESP . Futaba 12FG
      www.mikronor.no
      Phoenix RC Club . AKMHK . OHK

Comment

• Guest

#4 Unapproved
        Du sier noe der. Det er vel nedjusterte utslag i radioen i utgangspunktet antageligvis. Takk for tipset.

Godt å høre at det er andre som ikke får det til med en gang også, men problemet er sikkert ofte at man tar seg for dårlig tid, og manualen leser vi helst etter at utstyret er ødelagt for å finne ut hva vi gjorde galt

Skjønner jeg må forske og teste litt i morgen.

Best å få ting rett, for det blir fort dyrt når halen slipper på akkurat feil tidspunkt litt for nærme bakken.
        Last edited by Guest; 28-08-06, 20:48.

Comment

• OAK
          • Jul 2002
          • 863

Sikker på at du har satt gyroen i AVCS-modus (heading hold) ?

Comment

• Guest

#6 Unapproved
            Jepps. AVCS it is.

Comment

• Guest

#7 Unapproved
              Mener å ha fått en viss forståelse av opplegget nå. Trimme hale mekanisk i "normal", justere endepunkt i gyro, justere opp utslagene i radio til jeg finner passelig piro-hastighet. Justere gain.

Takker.

Comment

• Christen

#8 Unapproved
                Bare husk som Jon-Arne skreiv litt før at gain ikke skal over 38%

Comment

• Tom Erik
                  • Feb 2004
                  • 1601

Husk også at du etter den mekaniske justeringen skal ha 90 grader mellom servohjul og støtstang når du har stikka i senter i Normal-modus.
                  Tom Erik Smedal
                  www.artistic3D.net
                  www.photopia.no

Comment

Working...