Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hovedrotorbladene slo ned i bommen!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hovedrotorbladene slo ned i bommen!

    Hei

    Var ute og fløy på stripa i dag og skulle fly stående 8 tall, altså først en halv loop så en hel loop invertert så en halv loop til slik at det ser ut som et åttetall. Men litt over midten på toppen av åttetallet smeller det til og hovedrotorbladene slår nedi halebommen. Har røde dempere i hodet så skulle ikke tro det var så sinsykt mye fleks. Nå når jeg er hjemme kan jeg lett bøye ned hovedrotorbladene ned til såret i bommen. Er det slik det skal være eller har jeg gjort noe galt?

    Etter litt tenkning på stripa skjønner jeg at det er noe sinsykt med G krefter, men skulle ikke tro dette! Hva tror dere?
    Attached Files
    Med Vennligst Hilsen
    Sondre Aabø
    www.aircam.no

  • #2
    Hei,
    jeg flyr Titanen jeg og, ser ut til at du kom hel ned....? Du har nok ikke gjort noe feil tror jeg.
    Dette oppstår som regel fordi man bugger helien dvs, mye cyclic sammen med mye pitch og motoren begynner å dra tungt. Hvis bladene ikke er skrudd fast for litt harde manøvre så vil dem flytte seg i bladholderene og bladene vil slå i bommen. Hva slags blader flyr du med? Det høres litt rart ut at du fint kan bøye dem ned til bommen?....

    Comment


    • #3
      Hei

      Kom meg ned hel heldigvis! Flyr med Carbontech Fun-Key 600mm blader. Syntes de satt godt jeg, men skal kanskje sitte enda hardere til bladholderene? Kan vel si at det var en del cyclic og pitch pluss at det var vel ca 1800 på hovedrotoren... blir mye krefter ut av det pluss at diameteren i den invertete loopen var relativ stor.
      Med Vennligst Hilsen
      Sondre Aabø
      www.aircam.no

      Comment


      • #4
        Stram til bladene litt til og sett turtallet til 1950-2000rpm. Se over at spindelen er rett og hvis du flyr med plast hubben... lim denne til masta med epoxy, hvis du ikke allerede har gjort det da
        Må si at du har hatt kjempeflaks!!!

        Comment


        • #5
          Dempere?

          Tror nok det er en eller annen slakk i rotorhodet..At bladene som noen hevder er noe løse i holderen tror jeg ikke såfremt du kjører med stort turtallsdropp etc. der det skjedde eller har spesiellt lav turtall. Da kan de sakse om de er løse. En skal huske på at et heliblad veier normalt 50-100kg av ren sentrufugalkraft allt etter størrelse på heli. Jeg regner med at du kjører carbonblader også. Gå over rotorhodet ditt.
          Mvh.
          Rolv Leirro

          Comment


          • #6
            Hei

            Takker for meget gode svar!, nå blir det å se over hodet på helien pluss at jeg må finne meg en ny halebom, helifun og raptor.no hadde den ikke på lager så får se meg litt rundt... PV0521.
            Med Vennligst Hilsen
            Sondre Aabø
            www.aircam.no

            Comment


            • #7
              Hei
              Prøv med 2100 runder på hodet, også stramme til bladene litt mer. Rotorsport.no har på lager, ligger ikke på shopen men er på lager.
              Lars Norberg

              Comment


              • #8
                Hør med IMPX, han har bra med deler til Raptor.

                Comment


                • #9
                  over 2000 på hodet er waste lars. du sliter bare unødig på alt. du kan fly grise 3d på lavere turtall enn det om du bruker stikkene riktig tren mere, det er det som skal til.
                  Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
                  www.airheads.no

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by ThomasB
                    over 2000 på hodet er waste lars. du sliter bare unødig på alt. du kan fly grise 3d på lavere turtall enn det om du bruker stikkene riktig tren mere, det er det som skal til.
                    2100 er nødvendig for å få skikkelig respons på sakene og for å få motoren til å gå på toppen av dreiemomentkurven + 30% fuel

                    Hvorfor kjøre en motor på et turtall der den kun yter halvparten av max? Kan like godt putte inn en .30 size motor da
                    Last edited by Uflaks; 21-09-06, 20:28.

                    Comment


                    • #11
                      nå har jeg flydd sammen med endel av de beste 3D pilotene i norge, og ALLE sier det samme. hvis du får galt turtall på motoren, har du feil giring jeg har flydd opp 300 liter fuel på 50ene mine. 2100 på hodet gir deg ikke mærkbart mer respons enn 2000, om du har rett giring til motoren din og bladene du bruker. kanskje du og bør bytte blader? stor forskjell på f.eks JP carbon og NHP razor i respons vet du.
                      Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
                      www.airheads.no

                      Comment


                      • #12
                        Bruker du gov så bør man sette opp giring og slik at turtallet blir der motoren yter mest. På en os50Hyper ligger toppen av kurven rundt 17.000 omdr/min
                        Deles dette på 8,5 som er standard giring på raptor 50 så blir rotorhastigheten ca 2000 omdr/min.
                        Man trenger nødvendigvis ikke å ha høyere hastighet en dette. Forøvrig så vil rotorhastigheten synke ved heftige manøvre. kjører man 2100 så vil motoren ligge på 17.850 omdr/min. Da vil motoren ha full kraft når bladhastigheten synker til 2000omdr/min.
                        Bruker man GV-1 vil goven altid ligge i etterkant og være svært avhengig av hvor rask throtel servoen er for å kompensere mot turtall dropp. Kan være lurt å kjøre 2100 omdr med futaba sin gov.
                        Bruker man revmax vil throtelen alltid ligge i forkant og man trenger kanskje ikke å kjøre 2100 omdr/min.
                        Litt teoretisk kanskje... noe synspunkter på dette?
                        T-rex ccpm (den gule) (solgt)
                        Raptor 50 se ccpm Favoritten, selger den aldrig
                        Raptor 90se (solgt)
                        Extra 300 . (kontainer mat)
                        Mini funtana ( Peis varme )
                        Protech Cessna 182

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by ThomasB
                          jeg har flydd opp 300 liter fuel på 50ene mine.
                          Jeg har flydd 300 liter hittil i sommer



                          Synest ullteppet har en logisk og grei forklaring her.
                          Last edited by Uflaks; 03-10-06, 04:56.

                          Comment

                          Working...
                          X