Unconfigured Ad

Collapse

Hvor varm skal egentlig motoren være etter endt flight

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Guest

    #1 Unapproved

    Hvor varm skal egentlig motoren være etter endt flight

    Har flydd en del nå. Og mener at motoren min blir utrolig varm. Har ikke sjans i havet til å holde fingrene mine på bunnlokket etter endt flight. Motoren går strøkent (en TT50) og veldig fet. Noen som kan gi meg en indikasjon på hvor varm den bør være etter endt flight?
  • Holger
    • Feb 2006
    • 734

    #2
    TT 50 PRO temp.

    Det høres ikke helt bra ut......TT motorene går nok litt varmere sies det, men at den skal bli så varm høres litt rart ut, i og med at den går rikt som du sier.

    Hva slags lyddemper har du og hva slags plugg bruker du?

    Det finnes en del tråder i runryder forumet som du også kan sjekke ut!
    Anders Bruneberg
    Raufoss

    Comment

    • Christen

      #3 Unapproved
      TT50 etter mine erfaringer må justeres så rikt på tomgangsnåla at den nesten stopper, pluss at den må gå rikt på toppregisteret også for å få en fin temp.
      Da er problemet at det ikke er noe futt i den, som Holger skriver så går TT50`n varmere enn f.eks Hyperen for at du skal få litt futt i den.
      Det er veldig viktig å velge riktig fuel da, hva bruker du?

      Comment

      • Guest

        #4 Unapproved
        tok litt tid før jeg fikk svart men....

        Bruker;
        - byron heli fuel (20/15 mener jeg det er)
        -os nr 8 plugg
        -og standard potta som følger med raptor settet (hveit ikke åssen type dette er)

        ganske standard utstyr mener jeg nå selv da.

        I helgen merket jeg at heliet begynte å fuske, eller retter sagt motoren, trodde det var bare jeg som hadde tatt den for feit etter å ha prøvd å stille litt mer på'n. når jeg tok det ned oppdaget jeg at motoren fortsatt var utrolig varm. lot den derfor hvile og skrudde ut pluggen. resultatet var en smeltet glødetråd. (skal få tatt et bilde av'n)

        ble litt frustrert, så jeg tok med meg motoren hjem å skrudde av topp og bunnlokk samt forgasseren. Oppdaga at stemplet hadde blitt missfarget av all varmen; men ikke nok til å skade det (tror jeg i hvertfall), ellers ingen tegn til skader på det.


        TRENGER HJELP

        PS: JA jeg er 100% sikker på at jeg stilte den fetere

        Comment

        • Guest

          #5 Unapproved
          har foresten en film av heliet som jeg kan få redigert og lagt ut her som viser litt av turtall, eksos ol.

          Comment

          • Holger
            • Feb 2006
            • 734

            #6
            Så lenge nåla skrues utover blir den feitere ja!

            Kan jo være at den puster dårlig, men burde ikke være så ille som du beskriver allikevel.

            Hvordan er resten av forgasser justeringen da? (her er en link til Runryder med litt rundt lowspeed og highspeed needle justering)http://www.runryder.com/helicopter/t...nual+for+TT+50

            Få ut videoen......sier mer enn ord
            Last edited by Holger; 02-10-06, 17:13.
            Anders Bruneberg
            Raufoss

            Comment

            • Guest

              #7 Unapproved
              hmmm,,,i følge runryder så er tomgangs skrua mi litt for mager (tror min står på bare 6 omdeininger) får vel gjøre noe med det i første omgang.

              Men har det SÅ mye å si. glødetråden smeltet til en klump!!!
              Last edited by Guest; 02-10-06, 18:12.

              Comment

              • Holger
                • Feb 2006
                • 734

                #8
                Originally posted by Hans-Oddvar Bentzen
                hmmm,,,i følge runryder så er tomgangs skrua mi litt for mager (tror min står på bare 6 omdeininger) får vel gjøre noe med det i første omgang.

                Men har det SÅ mye å si. jeg mener glødetråden smeltet til en klump!!!
                Hvor mye throttle har du, når du flyr? Lowspeed needle jobber vel opp til ca 70% throttle og highspeed needle tar seg av det resterende, om jeg ikke har misforstått helt
                Anders Bruneberg
                Raufoss

                Comment

                • Guest

                  #9 Unapproved
                  har hørt ca det samme jeg. flyr bare litt rundturer så kan ha kjørt en del på lowspeeden. Tror nå dette kan ha en del skyld i problemet. men skal få lagt ut den filmen jeg. ellers så har jeg et bilde så lenge, dårlig kvalitet men man ser tydlig eksosen så det sier jo litt om hvor fet den går.

                  Comment

                  • Guest

                    #10 Unapproved
                    her er bildet
                    Attached Files

                    Comment

                    • Christen

                      #11 Unapproved
                      Byron heli fuel har ikke jeg noe erfaring med, er den helsyntetisk?
                      Det er tomgangsnåla som bestemmer opp til ca 60% throttle og det er derfor kjempeviktig at denne er justert korekt.

                      En riktig justert 50 motor er såppass feit på tomgang at du nesten ikke får satt den på stripa før den stopper.

                      Mitt justerings råd er: skru tomgangsnåla akkurat så langt ut at den ikke stopper.

                      Dette med fuel er ganske viktig, du kan jo prøve en kanne jero 15/15 aerosynt comp. neste gang. Den fuelen kjøler kjempebra samtidig som du får bra effekt.

                      Comment

                      • formatc
                        • Oct 2005
                        • 57

                        #12
                        Originally posted by Christen
                        Det er tomgangsnåla som bestemmer opp til ca 60% throttle og det er derfor kjempeviktig at denne er justert korekt.
                        Opp til 60%? - gjelder det de fleste eller alle glowmotorer?

                        Comment

                        • Guest

                          #13 Unapproved
                          Ja fuelet er helsyntetisk.
                          Har snakka med ett par piloter som begge er veldig fornøyd med det.
                          Har sett en del på filmen nå. Ser ut som det er først på ganske høy throttle den begynner å gå fet. Skal stille på tomgangsskrua så fort glowpluggene kommer i posten

                          Comment

                          • Christen

                            #14 Unapproved
                            Originally posted by formatc
                            Opp til 60%? - gjelder det de fleste eller alle glowmotorer?
                            Sikkert ikke alle, men de fleste

                            Comment

                            • Motorboy
                              • Nov 2003
                              • 1566

                              #15
                              Originally posted by Hans-Oddvar Bentzen
                              lot den derfor hvile og skrudde ut pluggen. resultatet var en smeltet glødetråd. (skal få tatt et bilde av'n)
                              Varm glødeplugg eller høy kompresjonforhold = tidligere fortenning og dermed varmere motor.

                              Jeg lurte litt på om det skjer ofte du brenner opp glødepluggen?
                              Motor med høy kompresjonforhold eller kjører på høy nitro trenger kaldere plugg, prøv med nummer et mindre plugg og se om du får varmen ned.

                              Comment

                              Working...