Unconfigured Ad

Collapse

Montering av clutch

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Guest

#1 Unapproved

Montering av clutch

hei!!!
    Ny motor skal inn i heliet. En Os50 hyper. Har ikke piston lock.
    Ideen min var å skru av topplokket legge en del reint "tøy" (rene filler) nedi og skru på topplokket igjen for å hindre at stempelet beveger seg når jeg skal skru til!!!

kan dette fungere ?
    Har dere noen andre "fikse" løsninger?
  • northwood
    • Nov 2005
    • 588

Nå skal det sies at jeg ikke har god peiling på fuelmotorer, liker heller å tro at jeg kan litt om elektro!

Men uansett. Et tips jeg plukket opp i en byggefilm om MA Spectra G (med Zenoah bensin) var at for å "låse" motoren kunne man bare slippe litt rent tynt tau (av den myke fibertypen som jeg ikke husker navnet på) ned i plugghullet og låse slik at ikke stempelet fikk gå helt til tops. Litt enklere enn å skru av hele toppen for du trekker jo bare ganske enkelt ut tauet igjen.

Comment

• Holger
      • Feb 2006
      • 734

Det finnes spesialverktøy for dette!

Jeg fikk låne slik av en kamerat, da jeg byttet motor i Raptoren min for litt siden.
      Fungerer fint og sikkert, og ved neste best. av varer skal ihvertfall jeg ha en slik!
      Her er en link til hva jeg mener: http://www.elefun.no/webshop/aspx/pr...kategoriID=109
      Anders Bruneberg
      Raufoss

Comment

• Christen

#4 Unapproved
        IKKE bruk piston lock! Det går hardt utover råde og kryssbolten i stempelet, skru heller av baklokket og lås veiva med en tannbørste eller lignende mykt materiale.
        Det er mange som låser veiva i innsuget med en rundstokk (trepinne) også.
        Svinghjulet skal jo skrus til ganske hardt så piston lock er helt utelukket i min tankegang ihvertfall.

EDIT: den veivlåsen som holger linket til er helt genial!

Comment

• Uflaks
          • Sep 2006
          • 29

Jeg pleier bare å skru av forgasseren og stappe bakenden på en tannkost nedi for å hindre motoren i å gå rundt.

Raskt og enkelt.

Comment

• Guest

#6 Unapproved
            takker for svar. var inne på tanken som ble nevnt om å låse veiva. Det var nok en veivaksel jeg tenkte på når jeg skrev piston lock.
            Av nysjerrighet, hva er da en piston lock?

syntes også det med tauet hørtes smart ut jeg. noen som mener dette er dumt? litt enkelt tynn f.eks hamptråd bør vel fungere,,,kan ikke se for meg at dette kan skade stempelet, eller?

Comment

• tyor
              • Mar 2005
              • 9757

problemet med å låse stempelet er vel som Christen skrev. at da får råde og krysspinne all belastningen når du skrur på veiva. jeg ville låst veiva med noe i stedet.
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

Comment

• Guest

#8 Unapproved
                da låser jeg veiva med en tannbørste eller noe annet plastpinne jeg har liggende. takk takk

Comment

• Ullteppet
                  • Apr 2006
                  • 391

Piston lock

Piston lock er en pinne du skrur ned i plugghullet for å stoppe stempelet.
                  ikke bra for råde og veivstang.

Lås heller stempelet fra baklokket med som tidliger nevnt en tannbørste.
                  Ellers så har elefune et fint verktøy for dette:

T-rex ccpm (den gule) (solgt)
                  Raptor 50 se ccpm Favoritten, selger den aldrig
                  Raptor 90se (solgt)
                  Extra 300 . (kontainer mat)
                  Mini funtana ( Peis varme )
                  Protech Cessna 182

Comment

• Guest

#10 Unapproved
                    skrudde av baklokket og brukte bakenden på en engangs barberhøvel,,,funka smertefritt ikke noe problem å få skrudd skikkelig til. gleder meg til det stopper å regne å jeg kan begynne å kjøre inn motoren.

Ellers har dere noen generelle tips til motoren? har kun hatt en tt50 og en os32 før

Comment

Working...