Unconfigured Ad

Collapse

Hjelp til valg av heli til video / foto

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wavesearcher
    • Dec 2006
    • 85

Hjelp til valg av heli til video / foto

Hei!

Håper på noen tips om hvilke heli som fungere best til foto / video..

Viktig med høy nyttelast / driftsikerhet! (blir fort dyrt å miste heli og kamera) / og viktigst av alt gode fly egenskaper i kastete(sterk) vind!!!

Fordel om det kan være gøy å fly ogsåDD

Tusen takk på forhånd!

Einar
  • Lorents
    • Mar 2006
    • 348

Hallo,

Kjøp en Maxi joker.

Hvis du hinter litt om:
    - prisklasse du ser for deg
    - hva slags kamerautstyr du ønsker å løfte
    - type helikopter du foretrekker (nitro, gasser, elektrisk, turbin)

så får du nok bedre svar
    Hvor er lipoen din a?

www.airheads.no
    www.bmk-rc.com/

Comment

• Wavesearcher
      • Dec 2006
      • 85

takk for svar...

Tror ikke løftet i el er bra nok, tenker rundt 10000-15000 i pris.
      Skal løfte gyro rigg med et speilreflex kamera / standart størelse video, skal brkes til profesionelt bruk... vind stabilitet er veldig viktig!!

trenger du mer info?

Comment

• Kabeldeigen
        • Dec 2006
        • 78

Kan jo høre med disse

De har helt sikkert svar på det du lurer på, og hjelper deg sikkert med å finne rett utstyr for ditt bruk

Comment

• Lorents
          • Mar 2006
          • 348

En Maxi Joker har ikke problemer med å løfte speilrefleks kamera + rigg, men du får vel ikke en slik en flyklar for 10-15'. Elektrisk har en fordel mhp. vibrasjoner, eksos og støy i forhold til nitro maskiner. Jo større helikopteret er jo bedre takler den vind så du burde kanskje satse på en 90 size maskin?

Hva som passer deg best er avhengig av hva slags erfaring du har og om du har noe utstyr fra før av. Hvis du titter litt her kan det hende du får noen ideer om hva som funker for andre som driver med dette:

Mer info om Joker her:

Her er en bok som akkurat har kommet ut om dette. Har bestillt den selv, men ikke fått den enda så jeg vet ikke hvor bra den er.
          Hvor er lipoen din a?

www.airheads.no
          www.bmk-rc.com/

Comment

• Wavesearcher
            • Dec 2006
            • 85

ok, tror jeg må modere meg litt... Jeg forandrer hva jeg trenger til et heli for å lære å fly, men foto skal jeg begynne med om rundt 5 måneder. Så alt annet enn selve heli må være topoftheline. Føler meg dum nå, trodde ikke prisene forskjelne var så store:-/

Så hva ville dere anbefalle av gyro / radio + et heli jeg kan ødelegge, evn vet dere om noe brukt?

TUSEN takk for hjelpen så langt, som dere kanskje alt har forstått kan jeg ikke my om rc heli, jobber med foto til vanlig men er lei det vanlige...

Og hva er max vind et heli kan fly i???

Comment

• Lorents
              • Mar 2006
              • 348

Det høres sikkert kjipt ut, men jeg ville started med en bra simulator for PC. F.eks denne:

Denne simulatoren er veldig realistisk og det er uansett noe du bør skaffe deg hvis du har tenkt å satse på dette. Bruk noen uker på simulatoren og let litt i det forumet jeg linket til så får du et mye bedre inntrykk av hva som passer deg.

Holder selv på å sette opp et lite kameraheli basert på et elektrisk 30-size helikopter (Mikado Logo 10). Den burde også klare å løfte et speilrefleks kamera hvis ikke det er for tung kamerarigg. Kan poste noen bilder av det når det blir klart.

Når det gjelder vind så er det mer opp til piloten enn helikopteret. Tidligere i våres hadde vi en dag på feltet hvor vi målte vindkast opp i 70km/t før vi ga oss. Hva som er praktisk vindgrense for kameraflyging er kanskje en annen sak
              Last edited by Lorents; 26-12-06, 19:06.
              Hvor er lipoen din a?

www.airheads.no
              www.bmk-rc.com/

Comment

• Wavesearcher
                • Dec 2006
                • 85

hehe, har mange timer med simulator.... en venn har kontroler og simulator, men det blir ikke helt det samme.harogså endel timer med gyrochopter eller hva enn de med 2 kanaler heter... Jeg ønsker et vanlig heli, men ønsker ikke å ødelege for mange 8000krs , noen forslag til stikke og gyro( regner med at de ikke går istykker så lett?) så får jeg heller finne et billg heli å øve med!

Dette høres dumt ut, men jeg har dårlig tid før jeg drar til utlandet så skulle helst flyet igår:-%

Vennlig hilsen

Einar

Tusen takk for tipsene, vanskelig å lese seg opp på så mange frskjelige meninger,,,,,

Comment

• tyor
                  • Mar 2005
                  • 9757

har selv nettop startet med heli. og hvis du ønsker fuel så er det vel raptor som er det de fleste sverger til for nybegynnere. har selv kjøpt en TZ50 som ligner litt på raptor men er en del billigere. har bare prøvd den en tur enda men virker lovende
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

Comment

• Lorents
                    • Mar 2006
                    • 348

Høres ut som om en Raptor 50 er passende ja De flyr bra, delene er bra priset og de er lette å få tak i. Det er også mange som har peil på raptor på forumene og i klubbene som kan hjelpe deg hvis du sitter fast.

En grei gyro er Futaba sin GY401 - burde holde i massevis.

Hvis du skal drive med AP og fly uten kameramann bør du ha en radio med en del kanaler. Bruker 9 kanaler på min og det holder så vidt - skulle gjerne hatt et par til. De 9 kanalene bruker jeg til:
                    - 3 kanaler for eCCPM (aileron, elevator, collective)
                    - 1 kanal for haleror
                    - 1 kanal for throttle
                    - 1 kanal for gyro gain
                    - 1 kanal for tilt av kamera
                    - 1 kanal for å knipse bilder
                    - 1 kanal for å aktivere og styre gain på stabilisator (har en General Laser stabilisator)

Kanskje en Futaba 12MZ er et fint valg?

Dr.Phil har jo brukt sin Raptor 50 med kamerarigg og det har fungert helt greit - kanskje ikke krefter i massevis men han har tatt noen veldig fine bilder med den. Han hadde en site på www.duovision.no - men den har blitt hacket! Du kan se riggen og noen av bildene hans her:
                    Last edited by Lorents; 27-12-06, 07:51.
                    Hvor er lipoen din a?

www.airheads.no
                    www.bmk-rc.com/

Comment

• muff
                      • Oct 2006
                      • 855

Jeg er selv i nybegynner fasen, og har tenkt å drive med samme som deg når tiden er go. er ikke så lett som man tror, det beste er nok å ha to radioer og en som styrer heli og en som fikser kamera, når det kommer til Helikopter valg kan jeg annbefale Raptor 50 har dette selv, meget stabilt og fly. om du har mye penger så hvorfor ikke en 90?

Kameravalg, ville jeg gått for et som er bra men som ikke koster alt for mye penger! hvorfor ikke velg deg et kamera med Optisk bildestabilisator greit å ha om du har litt lengre lukkertider osv. fex ixus 800IS 850is 850is har også 28mm vidvinkel, jeg har 800is selv og fungerer veldig bra! koster heller ikke så mye om det går i bakken! om du skal ha speilerfleks er det vel eos400D som er bestselgeren men er ikke no spesielt bra objektiv som er med der! alternativet er Canon EF 17-85USM is dette er et knall objektiv som vil fungere veldig bra til dette, men det negative er Prisen!

håper du finner det som passer for deg!
                      T-rex 600N pro OS50 hyper, 611, 3x9255, Fromeco ++++JR9XII
                      Yak 54 m ASP65
                      Depron vrak ;)
                      masse annet stæsj som bare står der å tar plass ;)

"Once you are in RC you are in for life. You may go away but it will draw you back"

-- Ronny --

Comment

• Wavesearcher
                        • Dec 2006
                        • 85

finner ikke tilbake til websiden for kjøp og salg av heli, noen som kan linke?

Eller noen som har et å selge?

Comment

• kaklei
                          • Sep 2005
                          • 458

Kjell Arne

Comment

• andersh
                            • Apr 2003
                            • 1734

Siden webben vår ble nevt tidligere (http://www.helivision.no) kan jeg svare kjapt. Flyfoto stiller mye større krav til utstyr og piloter enn vi drømte om da vi begynte. Vi har brukt ca. 3 år på å komme frem til en platform som fungerer 100% i drift og som tåler "daglig bruk". Det er STOR forskjell på slitasje og "tear and wear" på et helikopter som flyes noen koserunder i helgene, og ett helikopter som brukes aktivt til å fly oppdrag, og som hele tiden løfter på tungt utstyr, og som ALDRI skal feile.

Vi flyr nå med ca. 70-80.000,- kr i utstyr på hver tur og har brukt enormt med timer på tilpasning, snekring, "forskning" osv. I tillegg skal man gjerne ha 2 sett stående slik at man kan fly med sekundærsystemet om primærsystemet er ute av drift.

Systemet vårt "har blitt til" i nært samarbeid med oppdragsgivere og leverandører hvor bildekvalitet, fleksibilitet og sikkerhet har stått i høysetet. Spesielt er det et ekstremt høyt fokus på rent teknisk bildekvalitet og utsnitt/"blinkskudd". Dersom bildet bare er 70% perfekt må man croppe, noe som går ut over teknisk kvalitet. Skal man i tillegg korrigere skjevhet i bilet går det veldig mye kvalitet bort.

Vi blir nesten daglig kontaktet av andre i modellfly-miljøet som synest det vi driver med ser morsomt ut og vil vite hva vi bruker. De færreste forstår at man må gjøre dette på en seriøs måte, med forsikringer, organisasjonsnummer, backupløsninger, og ikke minst, utstyr som tåler belastningene tur etter tur etter tur. Det er overhodet ikke rom for å ta sjanser med dette når man flyr i nærheten av hus (som man gjerne tar bilder av) og utstyret må sjekkes ut før hver eneste tur, samt være tipp topp vedlikeholdt hele tiden.

Skal man drive med flyfoto fra modellhelikopter på en sikker måte kan man enkelt og greit ikke være så mye som i nærheten av nybegynner. Man må være SVÆRT kompetent som pilot (vår hovedpilot har deltatt i NM F3C flere ganger), man må ha svært gode tekniske kunskaper om modellen man skal bruke, loggføre motor-/rotor-minutter og man må sette opp en vedlikeholds/service plan over modellen slik at alle slite deler byttes ut FØR de ryker.

På grunn av våre rutiner innenfor dette, samt pilotens ferdighets nivå, har vi ikke hatt så mye som et motorkutt på den tiden vi har holdt på. Helikopteret har fungert 120% feilfritt, mens vi har kunnet fokusere på utvikle foto-platformen videre for å kunne levere enda bedre bilder og video til oppdragsgiverne.

Etter 3-4 år med utvilkling, testing, samt etter å ha brukt ALL kapital til å komme dit vi nå er teknisk, så kan vi ikke bare gi denne kompetansen bort til andre som synest dette ser morro ut. Håper derfor på forståelse fra miljøet for at vi ikke deler veldig villig av våre erfaringer.

Mitt tips til de som vurderer å begynne med profesjonelt flyfoto mot betaling med modellhelikopter er å tenke seg godt om. Kravene i bransjen til teknisk kvalitet, fotografisk kvalitet ("blinkskudd"), tilgjengelighet og leveringstider er tøffe! Skal man kunne ta penger for dette produktet må man levere topp kvalitet på alle punkter. I tillegg skal man ivareta sikkerheten på en god måte, ha konstant fungerende topp vedlikeholdt heli-park, drive firmaet, selge inn produktet til kunder, ha korrekte forsikringer, flyfoto tillatelser fra forsvaret, osv.

Det er forskjell på å være søndagsflyger, og å fly for penger....
                            Last edited by andersh; 27-12-06, 13:19.
                            Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
                            rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                            Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                            Byggeblog for Eurosporten
                            Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• Wavesearcher
                              • Dec 2006
                              • 85

hehe, kommer nok bedre løsninger snart som gjør selve bilde takingen mye lettere, men fly ferdigheter er jeg klar over at tar lang tid. Planen min er å gjøre dette over vann også så det blir nok mer utgifter enn inntekter i en lang stund!

Kom hjem nå med et el heli,sliter med at servoen ikke passer og at skruene ikke er magnetiske,faen såå mye jobb for å få inn en skrue
                              Gleder meg til å total vrake det i morgen!!!!

Comment

Working...