Unconfigured Ad

Collapse

Rx batteri til Raptor 50 Titan

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • geirgr
    • Jan 2007
    • 417

Rx batteri til Raptor 50 Titan

Hei,

Har kjøpt inn nye digitale servoer til min Raptor 50 titan. 3 x S9252 (cyclic) og 2 x S9254 (throttle og rudder). Har fra før et 1700mAh 4.8 V NiCd mottaker batteri, men tror kanskje det blir for lite nå når alle servoene blir digitale. Tenkte kanskje å oppgradere til et Sanyo 4,8V 2400mAh, men vet ikke om dette batteriet blir for stort / tungt?

Har halemontert rudder servo, så kan nok ta litt større batteri enn en vanlig raptor 50. Bør helst få 5-6 flyginger per lading med lett 3D.
    Geir G
    -----------------------------
    T-Rex 600N Pro VBar
    Raptor 50 Titan
    T-Rex 450SE
    Spektrum DX7
  • Christen

#2 Unapproved
    Før jeg kjøpte Fromeco brukte jeg et 1700 ni-cad og fikk ca 5 turer ut av det med tildels mye ratting. Alle mine servoer er digitale men det er jo litt forskjeld i forbruk på diggiser da.

Ville brukt den pakka du har jeg, da holder tungdepunktet seg der det skal være også

Comment

• Karl H.
      • Mar 2006
      • 1452

"Peerless" er ikke tung da, 3,3oz. Virker å være bra saker. Med en regulator
      har man stabil strømforsyning. Trenger en lader som tar slike, så hvis du ikke har, blir det noen kroner.

Karl H.
      Karl Hans Glommen.
      Mjøsa Modellflyklubb

Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

Comment

• Knugen
        • Aug 2004
        • 96

Har hittil brukt et 2200 mAh NiMh i min E-raptor50 men så på voltspy'en at ved litt stikkebruk falt spenningen vel mye. Har nå kjøpt meg en Fromeco Arizona Regulator og Fromeco Peerless 2400Mah LiIon batteri (2S).
        Bruker i dag analoge servoer men med tanke på at jeg nok kommer til å gå over til digitale servoer trenger jeg en sikrere strømforsyning.
        Peerless batteriet veide ca. 40 gram mindre enn det gamle NiMh.

På grunn av været har jeg dessverre ikke fått testet dette oppsettet ennå men har godt håp.
        Dersom det mot formodning skulle bli oppholdsvær og mindre enn sterk kuling i løpet av året skal jeg prøve å få delt mine erfaringer.
        Mvh.
        Øyvind Iversen

Comment

• ehaga
          • Feb 2005
          • 1173

Hei,

I min gamle Raptor 50 hadde jeg 2400 NiCd batteri. Dette var helt supert. Selvfølgelig er det bedre med fromeco og et peerless batteri, men jeg tror 2400 NiCd holder lenge. Men jeg tror jeg ville holdt meg vekke fra NiMh. Jeg synes de tømmer seg for fort.

Jeg byttet akkurat batteri på starteren min. Gikk fra 12 celler 3600 NiMh til 12 celler 2400 NiCd. Veldig stor forskjell i effekt.

Men så er det kommet nye regler fra 1/1-07. Det er vist ikke lov med NiCd celler lenger.
          - Erik -

------------------------------------------
          Logo 600SX + 6003D
          Logo 400SE

Futaba 18MZ

Comment

• geirgr
            • Jan 2007
            • 417

Spørs om jeg får beholde mitt gamle NiCd batteri til så lenge.

Ble litt nysgjerrig på fromeco regulatoren. Vil en slik løsning gi en bedre performance med det oppsettet jeg har (Har som sagt 3 x Futaba S9252, 2 x Futaba S9254 og Gy411). Eller er det mest for sikkerhet og litt bling at man går til anskaffelse av en slik regulator (Og til servoer som tåler 6V)?
            Er det noen alternativer til fromeco, eller er den grei og velprøvd?
            Er mine valg av servoer OK? Va litt usikker på throttel servo, ellers så tror jeg de andre være greie.
            --------------------------
            Geir G
            T-Rex 600N Pro VBar
            Raptor 50 Titan
            T-Rex 450SE
            Spektrum DX7

Comment

• ehaga
              • Feb 2005
              • 1173

Fromeco vil kunne gi bedre "performance". Futaba 9252 tåler ikke 6V, men det er vel en del som kjører 5,6V på disse servoene. Men kanskje det du opplever størst effekt av er at du vil ha sammen spenning helt til batteriet er tomt.

Jeg leste en del før jeg gikk til anskaffelse av dette systemet. Jeg har dette i min nye maskin, en 90-kjerre, men mest fordi jeg ville ha lang batteri-tid. På en 90-kjerre vil man kunne få 10-12 turer uten å lade med en 4800 mah. I tillegg er det ekstremt liten utladning i batteriet slik at du kan fly 5 turer, vente 14 dg før du flyr neste gang.

Jeg har satt opp min kjerre med 6V (2 * 9350, 1 * 9351 og 1 * 9550) synes jeg hastigheten ble helt sinnsyk. Har enda ikke fått prøvd den, men tror det blir bra.

Duralite er også et alternativ. Etter hva jeg har forstått vil du her ikke ha mulighet for å justere spenningen. I tillegg har jeg lagt merke til at Duralite "krever" at du bruker deres lader for å lade batteriene.

Det fine med Fromeco er at du kan justere spenningen mellom 4,8V og opp til 6V. Gyro/rudder servo kobles direkte til regulatoren og vil alltid få 5V uavhengig av hva du har satt regulatoren til.

Håper dette var til hjelp.
              - Erik -

Logo 600SX + 6003D
              Logo 400SE

Futaba 18MZ

Comment

• ehaga
                • Feb 2005
                • 1173

Forresten er det skrevet en del om fromeco på http://www.3dheli.no
                - Erik -

Logo 600SX + 6003D
                Logo 400SE

Futaba 18MZ

Comment

• Tintin
                  • Jan 2005
                  • 4631

9252 tåler fint en Fromecoregulator i alle fall. De er beregnet på 4 cellers rx pakke som fort kan komme opp mot 6 volt nyladet men de skal vel ikke ha 5 cellers som kan kommer over 7 volt.

Bruker 9252er med Fromecon i Raptorn og med Align becen på 5.8 volt i 600n som svært mange andre. Funker helt fint.

Comment

• pwalhovd
                    • Dec 2006
                    • 4

SGP Reactor

En helt ypperlig regulator er Scott Gray sin Reactor.

Denne sammen med et LiPo batteri er en meget bra og stabil løsning som gir deg mange flighter og høy sikkerhet for modellen.

Norsk importør er HeliZone

Petter

Comment

Working...