Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motoren stoppet :(

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Motoren stoppet :(

    Idag stoppet motoren i min Velocity 50 med Align 55-motor. Det er jo kjipt, så jeg prøver å forstå hvorfor det skjedde.

    Én teori er at fuelmagneten ble stående i luft, for slangen mellom fuelfilteret og motoren var tom (!) da jeg undersøkte den. Det høres egentlig litt rart ut, for poenget med fuelmagneten er vel at den skal tåle å vifte litt i luft? Jeg hadde fremdeles 3/4 tank igjen.

    Klunkslangen er muligens for lang, for jeg ser at den ikke bøyer seg når nesa peker nedover. Da blir den bare stående i bakre hjørne. Men likevel... med 3/4 tank skal man stå i en ganske spesiell posisjon for at det skal skje. Jeg flyr ikke akkurat med nesa ned i mange sekunder av gangen.

    Noen hint?
    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

    Anything worth doing is worth overdoing!

  • #2
    Lynx Heli MOAS Fuel Clunk eller MA3400-70 - Fuel Magnet som mange sier skal være den beste.
    Tom I. Arntsen

    Comment


    • #3
      Originally posted by xilian View Post
      Lynx Heli MOAS Fuel Clunk eller MA3400-70 - Fuel Magnet som mange sier skal være den beste.
      Det er den første jeg har.
      Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

      Anything worth doing is worth overdoing!

      Comment


      • #4
        Tror ikke det er noe feil på "fuelmagneten" (medmindre den har tettet seg), særlig ikke når tanken var 3/4 full. Klunkslangen skal ikke bøye seg fremover når nesen går nedover, det er normalt. Klunken skal bare nå alle hjørnene i enden av tanken.

        Jeg går ut i fra at du har sjekket pluggen din? Det hender de ryker, særlig hvis motoren blir for mager.
        Futaba T8FG-S
        Noen planker og noen visper

        Comment


        • #5
          Fuelmagneten er ikke mer magisk enn at den funker veldig bra for risting og luftbobler i fuelen under hard flyging, men står den i "friluft" så vil det komme luft også i slangen og motoren kan hoste/stoppe.

          Slangen skal riktignok ikke bøye seg så mye at fuelmagneten vipper helt rundt, da kan det jo komme en knekk på slangen som også er negativt, men klunken skal kunne bevege seg fritt i fuelen uten å bli hengende eller stå "spent" mot noen av hjørnene eller bakvegg. Ville nok kortet inn litt på din slange.

          Pass også på en annen ting, hvis du bruker fuelfilter så kan det være at noe av skumgummien løser seg opp fra magneten og klogger fuelfilteret. Dette har hendt for mitt vedkommende og jeg har heller gått over til OS fuelmagnet, som jeg mener fungerer minst like bra hvis ikke bedre enn vanlig fuelmagnet og i tillegg vedlikeholdsfri.....
          Øystein T.

          EF Extra 300 70"
          Speedfire F5B
          Baudis Fosa F3B
          Ascot F3B
          Lynx Carbon
          EF Extra 300, 58" Electric
          T-Rex 700N

          www.artistic3d.net

          Comment


          • #6
            Takk for svar alle sammen. Jeg har ikke byttet plugg etter at jeg kjørte inn motoren, noe som visstnok skal være en god idé. Jeg skal bytte den før jeg tar føggern opp igjen. Og korte ned klunkslangen
            Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

            Anything worth doing is worth overdoing!

            Comment


            • #7
              Har selv opplevd noen ganger at motoren kutter hvis den er i grenseland mager. Å da har det hendt at jeg har brendt pluggen. Har da gitt den 2 hakk ut på nålen så har den gått fint igjen.
              ​​​Kim-Arne

              Comment


              • #8
                Leste på helifreak om temp på motoren din, hvor målte du temperaturen?? Jeg har forresten opplevd det samme med min 55, to klikk ut på nålen å ny plugg. Har flydd 10 tanker uten at det har skjedd igjen. Min var i slutten av innkjøringsfasen.

                Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
                Rolan Skartun

                Trex 600 Flybarred - Trex 450SE V2 RJX 3GX -Steve Shumate SU-37 & T-38(knust under lowpass invertet, a good way to go!):cool:

                Compass 7HV / MKS 950/980 / Align 700MX / CC Ice 2 120amp / BeastX/ Futaba S.bus

                http://www.sognmodellfly.com

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Skartun View Post
                  Leste på helifreak om temp på motoren din, hvor målte du temperaturen?? Jeg har forresten opplevd det samme med min 55, to klikk ut på nålen å ny plugg. Har flydd 10 tanker uten at det har skjedd igjen. Min var i slutten av innkjøringsfasen.

                  Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
                  jeg målte på undersiden, rett bak kjøletoppen. Jeg kjente også ned fingeren på baklokket, og den var pisslunka.


                  Sent from my cellphone - apologize for any spelling errors
                  Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                  Anything worth doing is worth overdoing!

                  Comment


                  • #10
                    Hull i klunkslangen?
                    Kan forekomme at det blir slitasje der slangen er festet mot nippelen i korken.
                    Du drar da inn luft og motoren stopper selv om det er mye fuel igjen.

                    Comment


                    • #11
                      Mitt tips: Sjekk at du har stilt Governor korrekt for nederste grense.
                      Jeg gjorde dette feil --- første gangen, ... på min Rex700. Jeg stilte Governor nedre grense til Throttle = null.
                      Det gikk faktisk en stund før jeg fikk mitt første motorkutt.
                      TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
                      Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
                      GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
                      Realflight G45 simulator
                      Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by kesundt View Post
                        Mitt tips: Sjekk at du har stilt Governor korrekt for nederste grense.
                        Jeg gjorde dette feil --- første gangen, ... på min Rex700. Jeg stilte Governor nedre grense til Throttle = null.
                        Det gikk faktisk en stund før jeg fikk mitt første motorkutt.
                        Hva som er "korrekt" er jo et åpent spørsmål, men den står på -50%. Siden skalaen går fra -100 til 100%, så blir jo det 25% throttle. Det burde ikke stenge av motoren. Men who knows. Jeg økte governor gain fra 60 til 70 før denne flighten, så governoren var mere ivrig på å regulere throttlen.
                        Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                        Anything worth doing is worth overdoing!

                        Comment


                        • #13
                          Jeg bruker Align sin Governor (RCE-6600), så det er mulig vi snakker forbi hverandre.
                          Men, Governor gain??
                          Du bruker radio til å sette en verdi (en konstant) som tilvarer et turtall som Governor skal holde. Hvordan Governor jobber for å holde turtallet er utenfor vår kontroll.

                          Hvilket tall som skal settes (fra radio) er en match mellom governor manual og radio manual (det er dessverre litt forskjell mellom JR og Futaba radio).

                          Men, det er helt sikkert at nedre tillatte grense (laveste servo styreposisjon for throttle) må programmeres inn i Governor. Gjør man ikke det vil Governor kutte motoren i gitte tilfeller (det vil typisk skje når man flyr under høy belastning (full throttle) e.g en rask stigning) så kaster stikke i nøytral eller svak negativ pitch (mao all belastning fjernes). Governor vil kjapt kaste seg rundt å stenge throttle for å få ned turtallet.

                          Er minste verdi = Null throttle, så dør motoren.
                          Linken nedenfor viser mitt Governor oppsett for Align governor og Futaba radio som demonstrer både verdier, kurver etc etc (scroll nesten til slutten for Governor config)
                          Håper du finner det nyttig

                          F10CP_Trex700NFBL
                          Last edited by kesundt; 02-05-12, 19:38.
                          TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
                          Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
                          GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
                          Realflight G45 simulator
                          Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm

                          Comment


                          • #14
                            Å, jeg bruker V-Bar sin governor. Trodde du også gjorde det
                            Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                            Anything worth doing is worth overdoing!

                            Comment


                            • #15
                              Nå har jeg kortet ned på klunkslangen, byttet pluggen (selv om den fungerer) sjekket alle slangene. Jeg fant ingen lekkasje.

                              Da gjenstår det bare å endre på governorinnstillingene og teste igjen...!
                              Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                              Anything worth doing is worth overdoing!

                              Comment

                              Working...
                              X