Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lesson learned!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lesson learned!

    Bildet sier vel mer enn nok. Gammelt nytt, men jeg ville ha maskinen klar. Trodde at det skulle holde hvertfall en hel tank. Aldri opplevd før, men en gang må være den første!

    Click image for larger version

Name:	Bad-Bearing-TT.jpg
Views:	1
Size:	97.3 KB
ID:	631384

    Ville bare poste min erfaring med metall-retainer baklager, dersom noen skulle lure på å gjøre det samme.
    Honeybee CP 2

  • #2
    Jeez, det betyr vel at du må bytte stempel, veiv-arm, nytt topp lokk også kanskje .. pga av alt metallsponet som her herjet rundt i motorhuset? ...
    Sier du en tank var nok... så god natt for baklageret?

    Jeg har montert inn rustfrie lager i min OS91 levert av en kulelager importør i Drammen. Kjørt en 4-5 kanner gjennom motoren så langt uten problemer ...
    TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
    Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
    GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
    Realflight G45 simulator
    Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm

    Comment


    • #3
      Ikke en tank engang. 20 sekunder hovring før jeg landa for å sjekke temp. Hadde gått ut til ca 1.8 på begge nålene, for å la den nye stempelringen få sette seg pent og ordentlig. Etter det fikk jeg ikke start igjen, og motoren hadde mistet nesten all kompresjon.

      Må ha nytt stempel og stempelring. Lagersett fra rcbearings har kommet, så det ligger hvertfall klart.
      Honeybee CP 2

      Comment


      • #4
        Var dette ett nytt (orginalt?) lager som tok kvelden etter 20 sekunder? Synes jeg ser betydelig med rust i lageret.
        Futaba T8FG-S
        Noen planker og noen visper

        Comment


        • #5
          Orginale OS lager har vel rykte på seg for å være ganske ræva, så jeg bruker vanligvis rustfrie fra rcbearings.com

          Men dette var et shielda lager. Vasket vekk det meste av fettet som var inni, men det du synes ser ut som rust er nok bare rester av fett.
          Honeybee CP 2

          Comment


          • #6
            Hva er det som har skjedd? Har du brukt et jalla lager også har det gått skeis?

            Det går litt tregt i toppen her tidlig søndag morgen
            Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
            T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
            T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

            Comment


            • #7
              Originally posted by lacappuchino View Post
              Orginale OS lager har vel rykte på seg for å være ganske ræva, så jeg bruker vanligvis rustfrie fra rcbearings.com

              Men dette var et shielda lager. Vasket vekk det meste av fettet som var inni, men det du synes ser ut som rust er nok bare rester av fett.
              Har hatt suksess med OS lager, de har holdt veldig bra med Rapicon fuel og det har aldri vært noe rust å se. Bruker aldri noe afterun olje, bare parkerer helien etter bruk og tar den frem neste gang jeg vil ut. Står dog i tørt oppvarmet rom. Tror endel har rustproblemer i motorene sine når de står i garasjer ol med varierende temp og luftfuktighet.
              Øystein T.

              EF Extra 300 70"
              Speedfire F5B
              Baudis Fosa F3B
              Ascot F3B
              Lynx Carbon
              EF Extra 300, 58" Electric
              T-Rex 700N

              www.artistic3d.net

              Comment


              • #8
                Metall retainers, altså det som holder kulene på plass, har gått i stykker og stempelet har fått lov til å tygge på bitene som har funnet veien opp dit.

                Mine helier har egen isolert bu med en liten varmeovn å stå i. På vinterstid er det fra 5-15 grader der avhengig av hvor mye jeg selv sitter der oppe å mekker. Så rust har jeg til gode å finne i noen lager jeg har.

                OS selger jo også baklager med metall retainer, og det er kanskje dette som har fått litt pepper?
                Honeybee CP 2

                Comment


                • #9
                  Originally posted by lacappuchino View Post
                  Må ha nytt stempel og stempelring. Lagersett fra rcbearings har kommet, så det ligger hvertfall klart.
                  Dette kunne jo vært en gyllen anledning til å prøve OS105 eller YS120
                  Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                  T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                  T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Brumm View Post
                    Dette kunne jo vært en gyllen anledning til å prøve OS105 eller YS120
                    Sitter selv med en "død" 91HZ og har vurdert 105HZ. Men med behov for en dedikert potte (etter hva jeg forstår) til denne så blir det fort litt uspiselig prismessig med godt i overkant av 5 store lapper.......For mitt vedkommende en overhengende risiko for at 91HZ gjenoppstår med litt nye deler.
                    Øystein T.

                    EF Extra 300 70"
                    Speedfire F5B
                    Baudis Fosa F3B
                    Ascot F3B
                    Lynx Carbon
                    EF Extra 300, 58" Electric
                    T-Rex 700N

                    www.artistic3d.net

                    Comment


                    • #11
                      Eller eventuelt en ny 91HZ siden den er til og med billigere enn en 50-motor om dagen. Helt sykt egentlig :P

                      91 motoren leverer mer krefter enn jeg kan bruke på en fornuftig måte enda, men hvis jeg skulle gå for noe kraftigere enn det, så heller jeg mer mot elektro. Selv om jeg er glad i alle fordelene nitro har, så er det bare mer fornuftig å gå for den mer miljøvennlige veien i fremtiden.

                      8min for meg går utrolig fort, og jeg har ikke sett en 90 size elektro som har lenger flytid enn 4min enda (3d med symmetriske blader), så det er det som frister minst.
                      Honeybee CP 2

                      Comment


                      • #12
                        4 minutt på en 90 size elektro med 12S 5000 batterier ? Sitter med en følelse av dette skyldes bruk av HS i 2100-2200 regionen, hvor fantastisk mye energi går til spille som "parasitic drag".

                        Tidligere var jeg ikke interessert i Nitro, men har innsett at en 90 size nitro er et svært hyggelig redskap, og har satt opp HS til 1750 og 1950 for hhv idle 1 og 2. Gir meg behagelige 10 minutt flytid i idle 1 for koseflyging og soft 3D.

                        Skulle jeg tenke retning elektro 90 size igjen må det være med bruk av governor og en "fornuftig" HS på 1900-1950 med 710 blader. Uendelig med power tilgjengelig når det ikke kan bogges ned, men allikevel fornuftig flytid......
                        Øystein T.

                        EF Extra 300 70"
                        Speedfire F5B
                        Baudis Fosa F3B
                        Ascot F3B
                        Lynx Carbon
                        EF Extra 300, 58" Electric
                        T-Rex 700N

                        www.artistic3d.net

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by OTA View Post
                          4 minutt på en 90 size elektro med 12S 5000 batterier ? Sitter med en følelse av dette skyldes bruk av HS i 2100-2200 regionen, hvor fantastisk mye energi går til spille som "parasitic drag".

                          Tidligere var jeg ikke interessert i Nitro, men har innsett at en 90 size nitro er et svært hyggelig redskap, og har satt opp HS til 1750 og 1950 for hhv idle 1 og 2. Gir meg behagelige 10 minutt flytid i idle 1 for koseflyging og soft 3D.

                          Skulle jeg tenke retning elektro 90 size igjen må det være med bruk av governor og en "fornuftig" HS på 1900-1950 med 710 blader. Uendelig med power tilgjengelig når det ikke kan bogges ned, men allikevel fornuftig flytid......
                          Jepp, enig i mye av det du nevner med fornuftig HS. En på stripa har en Henseleit han flyr pent på 6min, men han flyr på 1500 headspeed eller noe
                          Honeybee CP 2

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by lacappuchino View Post
                            Jepp, enig i mye av det du nevner med fornuftig HS. En på stripa har en Henseleit han flyr pent på 6min, men han flyr på 1500 headspeed eller noe
                            Jeg flyr Whiplash'en min i 6 min. med god margin på 2000 rpm med min type flyging. Riktignok med 5300 pakker. Du flyr langt heftigere og hadde sikkert ikke klart like lang tid, men du får kanskje et inntrykk...
                            arhennie

                            MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                            http://hadelandmfk.no/
                            www.henniehobby.no/arne

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by arhennie View Post
                              Jeg flyr Whiplash'en min i 6 min. med god margin på 2000 rpm med min type flyging. Riktignok med 5300 pakker. Du flyr langt heftigere og hadde sikkert ikke klart like lang tid, men du får kanskje et inntrykk...
                              Ok, det er fint å vite At det finnes helikoptere som flyr rått, men som også har opp i mot nitro-flytida. Vi får se til neste år!
                              Honeybee CP 2

                              Comment

                              Working...
                              X