Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Jeg prøver bare utvide horisonten litt. Hvordan fungerer nitrometan-motorene? Tenker da spesielt på tennpluggen. Har den en funksjon utover å gløde ved starten?
Hei,
Når du setter på gløderen på pluggen, vil da tråden inne i pluggen begynne å gløde. Når motoren er startet vil da denne glødetråden gløde av seg selv, eller mere riktig.. den vil gløde fordi tenningen i motoren vil holde den glødende. En firetaktsmotor må i de fleste tilfeller ha en varmere plugg fordi den tenner annenver runde, altså.. pga, den runden motoren går som den skal suge inn drivstoff vil den ikke tenne og da må pluggen gløde lenger helt av seg selv.
Hei
Skal vi se . . først og fremst har jeg sett meg lei på at folk kaller det for Nitro-motor, da de fleste slike motorer går rimelig greit på drivstoff uten en dråpe Nitrometan. Tradisjonelt kalles det en glødeplugg motor, eller til nød en Metanol-motor.
Så til saken. Regner med at du har en grunnleggende forståelse for hvordan en forbrenningsmotor fungerer. Langt de fleste slike har et grunnprinsipp som er likt, uavhengig av om drivstoffet er basert på Bensin (slik som på bilen), Metanol, Diesel, Propan, Hydrogen, trestøv, tungolje eller hva for et brennbart stoff man velger å få energien fra. Og så har du jo 2 og 4-takt da, men igjen drivstoffet er uvesentlig for grunnprinsippet.
En glødeplugg-motor fungerer fordi drivstoffet (metanolen) blandet med luft antenner når forholdet mellom trykk (kompresjon), blandingsforholdet mellom Metanol og luft og temperatur er innenfor visse verdier. Temperaturen som må til kommer fra pluggen som består av en tråd laget av en Platina-legering. Når motoren skal startes varmes denne tråden (som regel formet som en spiral) ved å kjøre støm gjennom den. Når motoren har startet vil tråden holdes glødende av en katalysator-effekt mellom platinaen og forbrenningen av metanol, og batteriet kan derfor kobles fra. Tenningstidspunktet er gitt av den generelle temperaturen, motorens kompresjon, fueltypen (hvor mye olje og eventuell Nitrometan som er tilsatt), og pluggens varme-grad. Det fungerer slik at dersom kompresjonen her for høy, fuelen for 'heit' eller pluggen er for 'varm' vil antenningen av fuel/luft blandingen skje for tidlig med det resultat at motoren går dårlig og blir veldig varm. Den andre vegen, med for kald plugg, for lav kompresjon osv vil motoren heller ikke gå optimalt, spesielt vil den ha problemer med å gå stabilt på tomgang. Ut fra dette kan jeg nevne et annet poeng, nemlig at etter hvert som en glødeplugg blir brukt vil det samle seg partikler (sot fra forbrenningen, rusk fra fuelen, ørsmå metallspon fra motorens indre etc) vil pluggen bli 'kaldere' og motoren gå dårligere (spesielt på tomgang) og ha lettere for å stoppe plutselig. Dette fordi at fremmedlegemene som setter seg på pluggen minsker det aktive overflatearealet.
Håper jeg har greid å forklare det grunnleggende på en måte som er mulig å forstå.
Ola
OK..takk for svar. Hva slags annet Fuel kan den gå på da?
Hva slags annet fuel? I en glowmotor er drivstoffet metanol. Olje er et tilsettingsmiddel. Nitrometan er et tilsettingsmiddel. Jeg går ut fra at du tenker på modellmotorer. Ola har gitt en tilfredstillende forklaring så langt,
men hvis du trenger en utfyllende forklaring, vil vi kunne ta det fra scratch.
Hei igjen
Som sagt er hovedingrediensen i drivstoffet til en glødepluggmotor Metanol. I tillegg en god del olje (15-20% er mest vanlig). Nitrometan tilsettes for å øke effekten, samt for å bedre stabilitet og pålitelighet ved redusert pådrag (mellomregister og tomgang). Den gang jeg begynte å fly var det vanlig å benytte fuel med 20% ricinusolje (også kalt castor olje, oljen blir presset ut av noen frø) og ingen nitro. Kanskje man bruke 5% nitro på vinteren. I dag er det helt vanlig å benytte syntetiske oljer (spesielle oljer for våre motorer), og 10-20% nitro er heller ikke uvanelig. Nitro er dyrt, så vi har nok bedre råd her i Norge enn hva vi hadde for 20-30 år siden .
Kan nevne at i den offisielle klassen for hastighet på lukket bane med fly (F3D pylon race), kjøres det med 6.5ccm motorer og fuel uten nitro, toppfarten ligger allikevel på godt over 300km/h.
Ola
Aha.. så nitrometan er bare noe som er tilsatt metanol og olje...JA, da er det jo litt rart at de kaller det nitrometan. Da går vel glødepluggmotoren min på blanding uten nitrometan også?..eller er det strengt tatt helt nødvendig med dette stoffet i.
I endel motorer kan du sløyfe nitrometan. Du må lese manualen til den enkelte
motor, for å vite tilsetningsforholdet olje/nitro. Manualen er din bibel i så henseende, ikke alle "forståsegpåere"
En fet olje som utvinnes ved kaldpressing av ricinfrø. Oljen har tradisjonelt vært anvendt som et laxeringsmiddel. Den opptas svært langsomt av huden og passert derfor godt til massasjeblandinger, ansiktrengjøring og leppestifter. - Ricinoljen er helt ulik annen vegetabilsk olje ved at den inneholder kun 10% vanlige fettsyrer. Hovedsaklig inneholder den ricinolje, en meget stabil og holdbar fettsyre (holdbarhet 3-4 år). - Foruten som tilsats i massasjeblandinger (10-20%) anvendes ricinoljen innenfor Ayurvedisk medisin ved ryggplager, isjas og reumatisme. Oljen varmes da gjerne før den smøres på huden.
Oljen anvendes ellers ved egenbehandling av sjønnhetsflekker, brune pigmentflekker og leverflekker. Smør flekkene 2-3 ganger pr dag i flere uker.
Tradisjonelt kalles det en glødeplugg motor, eller til nød en Metanol-motor.
Og jeg som trodde prinsippet het "semi-diesel" :P
Basically er prinsipet for tenning at metanol under kompresjon og varme selvantenner når det er i kontakt med platina. Derfor er glødetråden enten platinabelagt (billige plugger) eller i ren platina (dyrere plugger).
Tenningstidspunktet (hvor tidlig i kompresjonen det tenner, evt kalt fortenningen) avhenger av temperaturen i kompresjonskammeret. Dess høyere temperatur, dess tidligere tenner det. Derfor vil motoren på høyere turtall automatisk få mer fortenning (fordi det er kortere tid siden siste eksplosjon som varmet tråden), og på lavere temperatur tenne senere. Ganske snedig.
Med å velge plugg som har riktige varmeegenskaper, grovjusterer du dette.
Største "problemet" med semi-dieselmotorer er at de er veldig sårbare på hvordan du justerer blandingsforholdet mellom luft og fuel i forgasseren.
Dess magrere blanding dess varmere vil motoren gå, som for alle motorer, men siden dette også øker fortenningen, vil motoren VIRKE som om den har mer krefter (fordi den øker turtall på samme åpning av forgasseren), men siden dette bare øker temperaturen ytterligere, vil du på sikt skade motoren.
I beste fall bare stopper motoren hvis du stiller feil, i værste fall gjør du permanente skader på sylinder(foring) og stempel, fordi metallet utvider seg forskjellig, og du sliter grader i overflaten. For ikke snakke om hva overdreven varme gjør med lagrene i motoren.
Som en tilføyelse til Tintin sine ting om ricin-olje (castor oil), er det en ting til som bør sies.
Dersom du kjører motoren din for varm, vil de fleste syntetiske oljer danne polymer-kjeder, som smører relativt dårlig. Uten smøring, blir det mer varme, og sirkuset er igang.
Ricin-olje som overhetes, danner GREASE, som fortsatt smører.
Er du uerfaren med semidiesel-motorer, lær deg å stille den på en fuel som ihvertfall DELER av smøremidlet er ricin/castor, så er det litt mere fair play på at du ikke permanentskader motoren din.
Syntetiske oljer gir nok bedre smøring på en riktig stilt motor, men kan raskt hjelpe deg å permanentskade lagrene på motoren din hvis du stiller for magert. Greit å vite for en som skal "gå igang"
Der er noen motorer der produsenten anbefaler å kjøre helt uten nitromethan i fuelen.
Ellers stemmer det at man også kaller motorene våre semi-dieseler. Det er dieselmotorer, men med forgasser. Det som skjer i forbrenningskammeret følger diesel-prinsippet, mens den urgamle dieselen ble kalt magermotor. Der har motoren "full åpning" på innsuget mens turtallet ble regulert ved mengden diesel som ble tilført til forbrenningstakten. På lave turtall fikk den "for lite" diesel, derav navnet magermotor.
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment