Announcement

Collapse
No announcement yet.

Total nybegynner trenger noen gode råd...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Total nybegynner trenger noen gode råd...

    Hei alle sammen.

    Jeg har fulgt med i forumet en stund, men trenger noen råd fra dere som har holdt på med dette en stund.

    Jeg har ikke noe fly eller annet utstyr, men klør i fingrene etter å komme igang. Målet mitt er helikopter, men jeg er ikke sikker på hvordan jeg skal komme dit.

    1. Hvor finner jeg mest mulig informasjon for nybegynnere? Når jeg leser tidsskrifter osv, er det rimelig mye "gresk" for meg. For oss som ikke vet forskjellen på F3B og F2A, så er det mye vi ikke forstår. Boken til NAK har jeg lest, men jeg føler at den er litt utdatert.
    2. Bør jeg starte med fly før helikopter?
    3. Hvor finner jeg tak i kurrant og greit utstyr, helst rimelig?
    4. Noen merker/typer/modeller jeg bør holde meg langt unna?
    5. Klubb, jeg har vært i kontakt med en, og det var en hyggelig mottakelse. Men bør jeg oppsøke flere?

    Takk for svar, andre gode råd mottas med takk!!

    Arne :P

  • #2
    Hei
    Du finner mye innformasjon på internett.
    Jeg tror det er lurt å starte med fly før heli.
    Jeg handler mest via internett, har ingen gode butikker i nærheten...
    Liker godt plastik fly, de trenger man ikke være så forsiktige med, men det finnes stort utvalg av gode fly.
    Ang klubb så skader det ikke å ta kontakt med flere om du har mulighet til det.

    Om du har planer om heli er det lurt å legge litt penger i en god radio med en gang.

    Lykke til !
    Low and slow with power to go !!

    Comment


    • #3
      Re: Total nybegynner trenger noen gode råd...

      Originally posted by ArneLie
      Hei alle sammen.

      Jeg har fulgt med i forumet en stund, men trenger noen råd fra dere som har holdt på med dette en stund.

      Jeg har ikke noe fly eller annet utstyr, men klør i fingrene etter å komme igang. Målet mitt er helikopter, men jeg er ikke sikker på hvordan jeg skal komme dit.

      1. Hvor finner jeg mest mulig informasjon for nybegynnere? Når jeg leser tidsskrifter osv, er det rimelig mye "gresk" for meg. For oss som ikke vet forskjellen på F3B og F2A, så er det mye vi ikke forstår. Boken til NAK har jeg lest, men jeg føler at den er litt utdatert.
      Internett er helt klart det største og mest omfattende leksikonet for modellfly. Problemet kan være at som helt fersk så vet du ikke hva du skal lete etter.

      En klubb kan være et greit sted å starte, og nå som du er her på forumet så er det jo bare å stille spørsmål her også.
      Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar.

      ....og jeg vet faktisk fint lite om hva alle disse F-klassene er jeg også.. Vet at F3A er fly og F3C er helikopter, og at de flyr et fast program..



      2. Bør jeg starte med fly før helikopter?
      Mange mener det er unødvendig, men jeg tror det er lurt. Å fly helikopter og å fly fly er to vidt forskjellige ting, men fly er enklere, og hvis man kan lære seg å sette opp radioutstyret, stille motorer, og ikke minst trene refleksene med et fly, så kan du spare mye hodebry med helikopteret. Forøvrig så er simulator en meget bra hjelpemiddel for både fly og heli.

      3. Hvor finner jeg tak i kurrant og greit utstyr, helst rimelig?
      Som Sportive nevnte, er målet å fly heli så kjøp deg en skikkelig sender med en gang.

      Jeg vil anbefale deg å finne en klubb fortest mulig, fortrinnsvis med et helikopter-miljø, siden det er det som er målet ditt. Kanskje medlemmene har en trainer å selge? ..eller kanskje de har avtaler med en hobbybutikk?

      Kan være mye penger å spare på det, og mange butikker selger jo forøvrig trainer-pakker med fly og motor, og evnt. radioutstyr.

      Jeg ville også kjøpt det første helikopteret brukt.. De har lav annenhånds-verdi, og man kan slippe rimelig billig unna med et 30-size helikopter på QXL og andre steder.
      Ulempen med å kjøpe brukt og å være ny er jo selvsagt at du kan kjøpe et delvis defekt heli uten å være klar over det, men igjen, prisene er ofte så lave at det vil fremdeles være billigere enn å kjøpe et nytt et.

      4. Noen merker/typer/modeller jeg bør holde meg langt unna?
      Bare ikke kjøp Kyosho Nexus, hverken nytt eller brukt... Har ennå ikke møtt noen som har sagt noe pent om det helikopteret...

      ...og det er mange delte meninger om Hitec radioutstyr.. Noen mener det er både billig og bra, mens andre mener det bare er billig... ...men merkelig nok så blir lista over fly og helikoptere som ender sitt liv med Hitec-utstyr bare lengre og lengre..
      Selv foretrekker jeg å legge litt mer penger i radioutstyret, for det er tross alt det viktigste utstyret i flyet...

      Raptor og Hirobo er gode helikoptere for en nybegynner.

      5. Klubb, jeg har vært i kontakt med en, og det var en hyggelig mottakelse. Men bør jeg oppsøke flere?

      Er det så mange i området ditt? Du bør se etter to ting... Nybegynnere som flyr med instruktør, og helikoptere.. Da har du folk som kan lære deg og hjelpe deg med begge deler.


      Takk for svar, andre gode råd mottas med takk!!

      Arne :P
      Bare hyggelig.... ..og slike forum er til for å brukes, så bare spør om ting...
      Mvh.
      Kenneth Sørensen

      Comment


      • #4
        Ang info for nybegynnere (heli).kan du starte på oslohelikopterklubb.net.Der er endel info , og du kan arbeide deg videre ...

        Det er ikke noe "must" å starte med fly før heli , det som er viktig er simulator som gir god "stikke trening" . Om noen mener at du bør begynne med fly først...vel...det koster penger det også,
        da ville jeg heller tatt et kurs for hovring ,f.eks. hos Rune Næsse.
        Det er et 5 t kurs, med hovring og læring om helien. Det koster det også men hobby koster.

        Heli har mange bevegelige deler , så skal du kjøpe brukt bør du ha en som har peiling med deg. Heli med tilbehør er dyrt i Norge ,prøv disse :cyberheli.com/heli-kraft.com

        skal jeg anbefale en heli , så bør det være en tt raptor . Delene er billige og godt tilgjengelig.

        Lykke til-hobby er viktig/sundt
        Leif S. Nilsen


        Jupiter m/irvine 53-chipmunk m/sc 65

        Comment


        • #5
          Re: Total nybegynner trenger noen gode råd...

          Originally posted by Kenneth
          Jeg ville også kjøpt det første helikopteret brukt.. De har lav annenhånds-verdi, og man kan slippe rimelig billig unna med et 30-size helikopter på QXL og andre steder.
          Kun som info: QXL har nesten ingen auksjoner for RC utstyr lengre, og mange useriøse aktører (som kjøpere eller selgere). RC Maked har vel tatt over alle brukerne.

          Comment


          • #6
            Hei Arne!

            Eg byrja med modell helikopter for ni månadar sidan, og har ikkje angra til no. Vanvittig interessant. Blir aldri utlært. Hadde inga erfaring med korkje fly eller helikopter før.
            Du seier at målet ditt er helikopter. Det høyres bra ut.

            1. Ei side som eg virkelig vil anbefale for deg som potensiell heliflygar er:
            Domenet er parkert - Webhuset
            Her har Theodor nett oppretta ei nyttig informasjonsside for nybyrjarar eller folk som er interesserte. Mange gode råd og tips der. Dessutan inneheld sida ein profildatabase der du kan sjekke om det finst andre helikoptarpilotar i nærområdet ditt. Kor er du frå forresten?

            2. Som sagt så hadde eg ikkje noko erfaring med fly før eg byrja med helikopter. Det har gjenge veldig greitt. Helikopter har ingenting felles med fly når det gjelder å kontrollere det. Fly er for feigingar.....???!! He, he. Det er imidlertid viktig at du har ein person eller to som kan vere tilgjengelig dersom du treng hjelp, for det trenger du sansynligvis før eller siden.

            Personleg så veit eg lite om utstyr anna enn det eg har sjølv (Graupner Starlet 50). Det eg opplever er at det er litt problematisk å skaffe reservedelar til Graupner. Vil nok ikkje anbefale det av den grunn. Sats på noko som mange har. Raptor e.l. Da er det også lettare å få hjelp.

            Slutter meg til det som andre har sagt før meg. Kjøp ein bra radio fyrste gong. Det vil koste ein del, men du vil aldri angre. Eg kjøpte i uvitenhet ein 6 kanals radio. Det er etter mi meining for lite når ein etterkvart ynskjer turtallsregulator osv. Minimum 8 kanalar anbefalar eg til helikopter. Merket Futaba trur eg er bra.

            Lukke til Arne!
            Bruk forumet aktivt (og sida som er nevnte tidlegare). Helikopterpilotar flest tykkjer det er hyggjeleg å hjelpe andre.

            Ole Martin

            Comment


            • #7
              Står jo at ArneLie er fra Slemmestad. Sa jeg at det var interessant å vite hvor folk kom fra???

              Siden jeg bor rett ved Slemmestad kan jeg dessverre meddele at det ikke er noe særlig heli-aktivitet i de nærmeste klubbene som jeg har sett..
              Joda Kenneth, det er flere her : Asker, Vettre, Ølstad, Skoger, Røyken og Hurum, Åros etc. Alle max en halvtime fra Slemmestad... Er et par som flyr i "min" klubb, men det er fly som teller. Dessuten har jeg selv investert i en Raptor, men den har ikke mye prioritet nu.

              ArneLie finner nok mye info og flere linker på sidene til Oslo heliklubb.
              Her er en del om Raptor: http://www.raptortechnique.com/index.html

              Du trenger ikke starte med fly først.. men litt simulator er visstnok superbt! Med dagens gyroer og gouvernor etc så flyr heliene nesten brukbart....

              Heli-Zone har mye veldig rimelig. Blant annet Raptor som får mye skryt.

              Noen merker/typer/modeller jeg bør holde meg langt unna?: Burde hold stille, men: skygg unna Hitec sine rimelige radioer og servoer.

              Sjekk gjerne flere web-sider og ikke la deg lede for mye av andre (som meg) med subjektive meninger
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #8
                Hei!
                Her er min mening om hva du bør kjøpe.
                Helikopter: Raptor 30
                Gyro: Futaba 401 gyro (m 9253 servo)
                Radio: JR 3810 ADT , JR 9X eller Futaba FF9
                Carbon blader eks: SAB 0320 (55cm til 30 size)

                Da får du utstyr som fungerer meget bra.

                Hvis du skal kjøpe i Norge er Helizone og Small size bra butikker.

                /Nils Olav
                Nils Olav Moe

                Elefun
                www.artistic3d.net
                www.3dpilot.net

                Comment


                • #9
                  Takk for all hjelp!!

                  I en hobby som koster penger, er gode råd verd en masse! Takk til dere alle som deler av deres erfaringer.

                  Jeg tar gjerne imot flere råd, og gjerne motstridende med dem jeg har fått hittil. Så blir jeg enda litt klokere, og det er jo ikke så dumt.

                  Som familiefar er tid og penger begrensede ressurser, derfor bør jeg ikke bruke unødig (mye) tid på reise til og fra flyplassen. Men så er det viktig å treffe noen som kan helikopter. For meg er det realistisk å fly i området Lysaker-Drammen-Hurum. Oslo Helikopterklubb ligger for langt unna, tror jeg. (hvorfor ligger de ikke nærmere meg...)

                  Noen som vet om hvor jeg kan få tak i en brukt simulator? Er avhengig av at den har med kontroll. Jeg sjekker rcmarked osv, men det er ikke så ofte det dukker opp.

                  Dersom jeg skal kjøpe brukt helikopter, hvordan unngår jeg å kjøpe katta-i-sekken?

                  Igjen, takk for gode råd!!

                  Arne

                  Comment


                  • #10
                    Velkommen inn i gjengen!

                    Originally posted by larvik heli
                    Hei!
                    Her er min mening om hva du bør kjøpe.
                    Helikopter: Raptor 30
                    Gyro: Futaba 401 gyro (m 9253 servo)
                    Radio: JR 3810 ADT , JR 9X eller Futaba FF9
                    Carbon blader eks: SAB 0320 (55cm til 30 size)
                    Er helt enig her. Hadde jeg begynt på nytt, hadde nok dette vært det jeg hadde kjøpt. Raptor er et bra helikopter som gir deg MYE for pengene. Prisen på reservedeler er blandt de rimligste (ja, du kommer til og trenge det )

                    Originally posted by Sportive
                    Om du har planer om heli er det lurt å legge litt penger i en god radio med en gang.
                    Dette er og et punkt du bør tenke på. Legger du et par kroner ekstra i en god radio med en gang er du spart for en god del "trøbbel". Kjøp av ny radio er heller ikke nødvendig med det første...

                    Hjemmesiden min ble nevnt Håper du finner noe av nytte her:
                    Side ikke funnet - Webhuset

                    Jeg kan og annbefale www.helizone.no God erfaring med kjøp av utstyr her.

                    Originally posted by ArneLie
                    Dersom jeg skal kjøpe brukt helikopter, hvordan unngår jeg å kjøpe katta-i-sekken?
                    Send meg eller andre i forumet en mail og spør om hva vi synes. Vi er glade for å kunne hjelpe!

                    Lykke til med Verdens Heftigste Hobby!
                    Theodor Bastberget

                    Airplanes are for people who can't fly helicopters!
                    http://www.modellhelikopter.no

                    Comment


                    • #11
                      Jeg har alltid hatt lyst på å kjøre helikopter, men synes det var for dyrt.
                      Inntil jeg så en Lite Machines 110 helikopter hos norwegian modellers.
                      Helt UTROLIG bra nybegynner helikopter. Det var lett å bygge, lett å fly og lett å reparere hvis du kræsjer.

                      Comment


                      • #12
                        Den erfaringen du får med å begynne med fly er stikke trening og motor erfaring. Dette er imidlertid ikke noe krav. Jeg begynte selv med heli. Stikke erfaring får du best med en simulator, ihvertfall etter min mening.

                        Kjøper du ett brukt helikopter er det vanskelig å vurdere på forhånd hvor lenge det har igjen på forskjellig deler. Det som slites raskest er normalt clutch. Ser helikopteret herjet ut er det som regel det også. Det beste er å få en liten demo av den som skal selge det hvis det fortsatt er operativt.

                        Raptor 30 er foreslått av flere og det støttes også av meg.

                        Viktigste tips - få hjelp av andre heli piloter i en eller annen klubb.

                        Cheers

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Nils Olav
                          Hei!
                          Her er min mening om hva du bør kjøpe.
                          Helikopter: Raptor 30
                          Gyro: Futaba 401 gyro (m 9253 servo)
                          Radio: JR 3810 ADT , JR 9X eller Futaba FF9
                          Carbon blader eks: SAB 0320 (55cm til 30 size)
                          /Nils Olav
                          samme liste, men jeg slenger på en: Raptor 30 eller Raptor 50.
                          50'en er mye mere morsommere når ukene har gått, og kjekkere i vinden. Prisen er veldig lik..

                          Comment


                          • #14
                            rc helikopter..

                            Jeg hadde ikke no erfaring med verken fly eller helikopter da jeg begynte med helikopter...!

                            Jeg gikk rett på helikopter med en gang jeg og anger ikke noe der.. Hadde heller ikke trent noe på heli-simlator- Kun bare prøvd det 2-3 ganger hos en kompis som hadde skaffa det.

                            Jeg fikk da tatt i velig lite brukt Hirobo Zx modell med eldre sender.. Etter fra pr uhell på denne modellen - 3 ganger, der jeg tok hallbommen å greier..*sukk* SÅ sto hobbyen stille en stund..

                            Da skaffa meg med en delekoptere Hirobo Zxx modell som jeg bygde opp med de bruktbart delene fra Zx modellen og fikk den komplett.

                            Men siden ikke klarte å sett opp den og fly den, oppsøkte jeg en lokal rc-heliklubb som jeg hadde fått nyssen i.
                            Tok meg med koptere til han som starta klubben (Toten Rc Helikopterklubb - som jeg har meldt meg inn) og fikk han til å se om hele utstyret..

                            Etter en kikk, måtte jeg gjøre følgene:
                            -Bytte over til bedre sender (skaffa meg Futaba F8 Super/brukt fra en i klubben)
                            -Ny gyro / Futaba 401m/servo
                            -Bedre rotorblader

                            Når dette ble gjort og han stilte inne koptere mitt, flydde det som en drøm..=)
                            Da hadde jeg en godt grunnlag å begynne på, ettersom tiden gikk bytte jeg over til nyere og greiere servo, ny motor og Hatoripotte..

                            Siden flyr den som en KONGE og ikke hatt noe problemmer med den i hele tatt..
                            Lærte meg i hovere skikkelig etter 1-2 mnd tid tenker jeg..men så fly jeg i snitt 3 tanker hver neste dag..=)
                            Og tatt av treningsunderstellet også..

                            Nå kan jeg da fly litt framover,bakover og til sidene..Men ikke lært meg til å snu halen ennå mer en 90 grader til side..Når jeg har halen mot meg.

                            Nu har jeg da inversert i ny helikopter nr 2 / Raptor 50v2 modellen med følgene utstyr:
                            -Futaba 401m/servo gyro
                            -Os 50 motor
                            -4xdigtiale servo/futaba 9252
                            -Futaba R149 mottaker + 1700mA batteridpakke
                            -SAB 600mm glassfiber blader.. (anger på det, sku heller kjøpt SAB Carbon blader)

                            Nu effekt potte har jeg ikke kjøpt ennå, men kommer til å gjøre det senere..Noe tips der?

                            Gleder meg til den blir klar..=) Når den skal teste, så kommer jeg til å sette på treningunderstell på den for å være "sikker" og jeg ikke kræsjer den til vrak med en gang..

                            Noen som kan gi meg tips, hvordan jeg bør gå fram når Rap. 50 skal prøves..?
                            Siden jeg kun flyr 30size nå..

                            Er den veldig rask i forhold til 30size?

                            Mvh
                            TT
                            Tommy

                            Futaba 14Mz 2,4GHz
                            Futaba 10CG 2.4GHz

                            Hirobo SDX EP/ Hirobo Turbulence 3D Nitro
                            Raptor 50Titan SE (x3)

                            Div. modell flyr.. (alt for mange)

                            Comment


                            • #15
                              Re: rc helikopter..

                              Originally posted by Heligutten
                              Nu effekt potte har jeg ikke kjøpt ennå, men kommer til å gjøre det senere..Noe tips der?
                              Noen som kan gi meg tips, hvordan jeg bør gå fram når Rap. 50 skal prøves..?
                              Siden jeg kun flyr 30size nå..
                              Er den veldig rask i forhold til 30size?
                              effekt potte. Ikke nødvendig på dette stadiet. Forsåvidt trenger du det vel aldri. Du blir bedre pilot av å trene pitchen/throttle riktig en å "kjøpe" seg til suksess.. Men har du veldig lyst, så blir det nok Curtis Pipen som gjelder.
                              50 Maskinen er ikke "mye" raskere, men litt mere stabil er den med 600mm bladene.. Enklere til Autorotasjoner, ellers så tror jeg ikke du vil merke så sinnsvakt mye. Du vil merke det når du begynner å flipper/looper/roller/pitcher hardt osv. at det er forskjell i kreftene. Du merker det også på fuelforbruk.
                              Fra 30 til 50 er det ingen hokkus pokkus... Har sett folk fly 30 maskin "heftigere" en andre flyr 50 maskiner. Power i 50 maskin er det i forhold til vekt, så gøy får du det..

                              Comment

                              Working...
                              X