Unconfigured Ad

Collapse

Bare det ene batteriet virker godt :S

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kenzky
    • Jan 2007
    • 322

Bare det ene batteriet virker godt :S

Har et honey bee cp2 heli.Det ene batteriet som er det orginale funker helt bra. Men det andre som er et liknende (samme mah og samme volt) Det vil ikke fungere lengre :S har flydd et par turer med dette batteriet, mn nå er det helt kunk :S Etter jeg har ladd opp batteriet så måler jeg det og det kommer på ca 12,5V (normalt). Men når jeg skal ut og fly med det så får jeg såvidt løftet heliet over bakken, og det går rett og slett ikke an og fly med det batteriet...

Hva kan være galt med det? Det er nesten helt nytt...
    Har virkelig blitt bitt av basillen
  • amundrg
    • Jun 2006
    • 355

Det som kan være feilen er at batteriet er tappet forlangt ned.
    Lipo seler skal helst ikke under 3v per sele.
    Amund Gårdhammer
    www.ringerikemfk.com

Comment

• kenzky
      • Jan 2007
      • 322

Så da har det gått sundt :S??

Comment

• amundrg
        • Jun 2006
        • 355

Har du flydd til helikopteret ikke orker mer kan det være feilen. Eller produksjons feil på batteriet du kan jo spørre butikken du kjøpte det i.
        Jeg fikk byttet inn 2 batterier til Twister cp v2 som ikke holt mål.
        Amund Gårdhammer
        www.ringerikemfk.com

Comment

• kenzky
          • Jan 2007
          • 322

Trodde du helst skulle fly batteriene tomme før du ladet de opp igjen...

Comment

• galmania
            • Jul 2005
            • 604

Det gjelder alt annet enn lithium batterier, de har det egentlig bedre desto mindre man lader de ut.. Kommer det under 9v på et 3s lipo batteri er det ofte ødelagt
            Geir Amund Lindberget

Comment

• amundrg
              • Jun 2006
              • 355

Det må du ikke på lipo batterier da er dem sunde.
              Søker du på lipo så er det mange tråder om det her på forumet
              Amund Gårdhammer
              www.ringerikemfk.com

Comment

• kenzky
                • Jan 2007
                • 322

Men hvordan merker jeg at de er sunde? Blir de bare svekket sånnt som mitt ser ut til og være eller er de helt døde?

Comment

• galmania
                  • Jul 2005
                  • 604

Vet ikke hva du mener med "helt døde" men blir de kraftig svekket så er de jo ubrukelige, "sunde" er de jo uansett hvis de ikke virker som de skal lenger. En ting som er viktig er at du balanserer batteriene iblandt, til dette trenger du en "balanserer" eller en lader som har dette innebygd. Batteriene må også ha en balanserings plugg.
                  Geir Amund Lindberget

Comment

• kenzky
                    • Jan 2007
                    • 322

Hva er balansering???

Comment

• galmania
                      • Jul 2005
                      • 604

Det er en dings som sjekker og balanserer spenningen på cellene i batteriet ditt, i ditt tilfelle er det 3 celler. Hvis en av cellene har lavere spenning enn de andre kan denne bli ødelagt under utlading/lading/bruk, dette kan skje gradvis. Kan godt være dette som har skjedd med batteriet ditt.
                      Last edited by galmania; 09-02-07, 15:53.
                      Geir Amund Lindberget

Comment

• Propepperell
                        • Jun 2005
                        • 1093

Hei.
                        Dette med LiPo er ikke enkelt i starten, bare spør meg, er selv ganske nylært.
                        Det du trenger for å sjekke status på dine LiPo seller er en multimeter a' la Biltema eller noe slik. Med denne måler du spenningen på respektive selle før du lader og etter at du har ladet. Nb! Dette funker kun dersom ditt batteri har såkalt balanseringskontakt. Dette er en kontakt med 4 kabler utfra batteriet. Med din multimeter kan du på denne kontakten måle spenningen på alle seller og sjekke etter evt avvik. MIN erfaring er at du ikke bør ha større avvik en ca 0,1V mellom sellene (feks ved ladet batteri 4,21 - 4,22 - 4,11). Helst bør sellene ligge innen noen hundredels V forskjell.
                        Som tidligere sagt skal du ABSOLUT ikke lade LiPo batterier helt ut. Ved 3V per selle er dem strengt tatt døde. Selv tar jeg aldri mine seller ned lenger en ca 3,7V. Du kan altså måle sellene RETT ETTER BRUK for å se hvor lavt de gått. Da skal altså sellene helst ikke ha lavere spenning en 3,5V (eller deromkring) OG det skal ikke være stor differanse mellom sellene i pakken.
                        Puh - mye å tenke på nå?

Ved normalt bruk og normal lading oppstår det fort ubalanse mellom sellene (0,1-0,2V forskjell). Slik er det bare, for å unngå å ødelegge batteriene med denne ubalanse må man balansere. Dette gjør med en duppeditt som normalt sett kobbles mellom batteri og lader ved lading. Denne duppeditten sjekker spenningen i sellene og sørger for at "bremse" ladinga i den sellen med høyest spenning slik at det oppstår balanse mellom sellene.

Nei, man MÅ ikke alle duppeditter som finnes på markedet men denne greia øker livslengde på batterier vesentlig.

Selfølgelig er det ikke bransjestandard på balanserere slik at man gjerne får problemer med å balansere ulike batterier på 1 balanserer.

Ok, det var alt for meg. Jeg er IKKE eksperten her men dette var vel egentlig grunnkursen. Kontakt noen av de "store" gutta dersom du trenger mer hjelp. Sjekk batteri unner forum.

Peter
                        Peter Rahm
                        Siggerud
                        Cirrus RCFK

Comment

• FORMOSAMOSER
                          • Jan 2006
                          • 88

Problemet er vel det at når man måler hvilespenning på batteriet så kan det godt være at batteriet holder 3.7v pr celle etter flyging men ved belastning for eks under hovring så kan spenningen belastet lett gå under 3v cellespenning. Dette skjedde med meg med en dårlig esc som ikke varslet om lav spenning tidsnok .
                          Jeg forsto ikke med det samme hvorfor mine nye batterier tok kvelden bare etter noen få flyginger .
                          Helt til jeg målte spenningen på batteriet under full gass før esc kuttet motoren da fant jeg ut at den kutta på godt under 8 volt på ett 3 celle batteri .
                          Da var toget gått .
                          Så ikke lite på å måle cellespenning etter flyging dette har jeg erfart er en dårlig metode. ¨
                          Enkleste metode er å lande så snart du merker at flyet begynner å miste futt .
                          Geir I Walderhaug

Comment

• Propepperell
                            • Jun 2005
                            • 1093

Helt enig med deg Geir. Bruker liksom samme taktikken selv.
                            Kenzky er dog, slik jeg ser det, helt fersk på dette med LiPo sånn att dette var ment som en enkel, grunnleggende ABC på dette.
                            Anbefaller som du sier å fysisk sjekke LVC-nivå med motor i gang og å lande FØR du kommer nært denne nivå (eller kanskje skaffe skikkelige regulatorer med en gang).

Peter
                            Peter Rahm
                            Siggerud
                            Cirrus RCFK

Comment

• kenzky
                              • Jan 2007
                              • 322

LVC-nivå?? :P

Takk for all hjelpa

Comment