Unconfigured Ad

Collapse

Throttelkurver på de forskjellige flight modes

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Falcon
    • Aug 2005
    • 350

Throttelkurver på de forskjellige flight modes

Jeg har bygd ferdig min raptor 50 titan og skal sette opp throttlekurvene på heliet . Jeg har en Hitec optic 6 sender og jeg kan velge mellom Normal/st1/st2/st3 .
    Hvor mye throttle burde en nybegynner ha når man skal hovre / fly og hvilke modes skal til hva?

Har satt HOLD til 10 % dette justeres når jeg starter det opp for første gang .
    Falcon
    -------------------------------------------
    Morten Rolfsen
    Kristiansund

Jeg kræsjer aldri ... Jeg har bare veldig harde landinger .
  • Vegabond
    • Jun 2006
    • 1921

jeg har throttle på normal mode på:

1=0
    2=20
    3=30
    4=40
    5=50

Fin flyr bare med dette.. og lander, samt take off.. eller så har jeg på idle up:

1=100
    2=55
    3=30
    4=55
    5=100

Dette er egentlig hva du synes er behagelig.. og hvordan heliet oppfører seg i forhold til kurvene.. bare mix litt.. så finner du ut hvordan du vil ha dem..

Sikkert noen som sier seg uenig med meg også

Lykke til
    ~Futaba 10C~

~T-Rex 500 v-bar~
    ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

~Min Cnc byggetråd #1~
    ~Min Cnc byggetråd #2~
    ~Min Cnc byggetråd #3~

~Trondheim Modellflyklubb~

Comment

• Falcon
      • Aug 2005
      • 350

Takker
      Lurer også på om gyroen er som den skal . Den blunker rødt hele tiden og det kommer ulelyder fra servoen . Er dette riktig? Jeg har bruksanvisningen på gyroen Fut GY401 foran meg men jeg kan ikke se at det står noe om det . servoen er foressten en Futaba s 9254 .

Hvordan har du de forskjellige gyro settingsene i de forskjellige flightmodes ? jeg har Normal 90% / ST1 60% / St2 20 % .
      Last edited by Falcon; 11-02-07, 05:57.
      Falcon
      Morten Rolfsen
      Kristiansund

Comment

• Holger
        • Feb 2006
        • 734

Hei

Lydene du hører i servoen er helt normale, så det skal du ikke tenke på!

Blinkingen du beskiver indikerer at gyroen står i normal mode, og ikke i AVCS eller heading hold mode om du vil.

Jeg brukte st3 bryteren for å veksle mellom normal og heading hold på min optic, da den var i bruk.
        På Hitec så er alt over 50% gain heading hold og under 50% er normal mode.

Etter min mening trenger man ikke mer enn to flight modes....normal og idle up1....og gyro settingen bør ikke være veldig forskjellig på disse to!
        Prøv deg med rundt 83-85% i normal og 81-83% i idle up 1.(st1) I idle up 3 (st3) kan du prøve deg med 17-15% gain. ( dette tilsvarer 66-70% gain i normal mode)

Vær obs på at du slår på utstyret med Brytere i slik posisjon at gyroen skal være i HH mode. Hvis du slår på utstyret med brytere i normal mode posisjon vil ikke gyroen kunne jobbe i HH mode når du prøver å sette den i et slik modus.....Du kan dog slå på i HH mode, skru over til normal mode og tilbake til HH mode.

Lykke til
        Last edited by Holger; 11-02-07, 07:23.
        Anders Bruneberg
        Raufoss

Comment

• Falcon
          • Aug 2005
          • 350

ok . Hva er best og bruke for en som er nybegynner ? Normal eller AVCS ?
          Falcon
          Morten Rolfsen
          Kristiansund

Comment

• Vegabond
            • Jun 2006
            • 1921

jeg har brukt AVCS hele tiden.. trives godt med det..
            ~Futaba 10C~

~T-Rex 500 v-bar~
            ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

~Min Cnc byggetråd #1~
            ~Min Cnc byggetråd #2~
            ~Min Cnc byggetråd #3~

~Trondheim Modellflyklubb~

Comment

• Falcon
              • Aug 2005
              • 350

Hva er forskjellen på de to ?
              Falcon
              Morten Rolfsen
              Kristiansund

Comment

• Sondre Aabø
                • Aug 2005
                • 165

Enekelt kan det forklares på den måten at i HH mode vil halen hele tiden peke i samme rettning, du må føre halen mye mer rundt i svinger. I Normal mode vil halen mer "henge" etter helikopteret, halen vil ikke føles så fast som i HH mode.

Fly i HH mode du så slipper du å tenke på det, like greit å venne seg til det. Alle som flyr 3D flyr med HH.
                Med Vennligst Hilsen
                Sondre Aabø
                www.aircam.no

Comment

• Tom Erik
                  • Feb 2004
                  • 1601

I normal-mode så fungerer gyroen som en regulator. Den registrerer rotasjon og kompenserer i henhold til gain-settingen. Altså når du øker pitch/gass så vil modellen rotere grunnet det økte momentet. Da vil gyroen prøve å motvirke, men den vet ikke hvor mye. Her må du inn med throttle til rudder mix for å morvirke rotasjonen. Fordelen med "normal"-mode er at halen alltid vil henge etter helikopteret i feks en sving eller rolling circle.

I AVSC, eller HeadHold/HeadLock som andre kaller det, så detekterer gyroen hvor mange grader pr. tidsenhet du har bedt den om å rotere og gjør sitt beste for å opprettholde denne rotasjonshastigheten. Når du feks. gir beskjed om at helikopteret skal rotere 100 grader pr. sekund, så vil gyroen gi denne rotasjonenshastigheten helt uavhengig av vind eller andre ytre påvirkninger. Fordelen med HealLock er naturlig nok at alle baklengs- og sidelengsmanøvre går av seg selv samtidig som det er enkelt å opprettholde konstant pirouett-hastighet.

Husk at selv om du flyr i headlock-mode så MÅ modellen settes opp mekanisk korrekt slik at den står helt stabilt i hover i normal-mode FØR du bytter til HeadLock!
                  Tom Erik Smedal
                  www.artistic3D.net
                  www.photopia.no

Comment

• Falcon
                    • Aug 2005
                    • 350

Takker for gode og utfyllende svar . Skjønner hva forskjellen er nå .
                    Har lagt merke til at i normal modus så går alltid servoen til nøytral posisjon men det gjør den ikke i avcs .
                    Falcon
                    Morten Rolfsen
                    Kristiansund

Comment

• muff
                      • Oct 2006
                      • 855

Falcon jeg vil annbefale deg å oppsøke nermeste klubb om du ikke har gjort dette, er nok mange der som har erfaring med dette helikoptret og utstyret, så får du en riktig start! lykke til
                      T-rex 600N pro OS50 hyper, 611, 3x9255, Fromeco ++++JR9XII
                      Yak 54 m ASP65
                      Depron vrak ;)
                      masse annet stæsj som bare står der å tar plass ;)

"Once you are in RC you are in for life. You may go away but it will draw you back"

-- Ronny --

Comment

Working...