Har justert helien min etter bob finless sine videor. Men etter at jeg justerte for tracking har jeg nå fått ulike pitch i bladene. Har jeg gjort en feil eller blir det bare slik?? Hvorfor justerer vi for tracking egentlig??
Unconfigured Ad
Collapse
Pitch eller tracking
Collapse
X
-
Tags: None
-
Fordi bladene kanskje ikke er helt like med hensyn på vekt tyngdepunkt osv. må man justere for tracking. Det er da så de skal ligge på lik linje når du flyr. og da vil de også gi likt løft.
Hvis du ser på rotoren rett fra siden i hover og det ene bladet ligger over det andre så betyr det at det ene bladet løfter mere en det andre og det skaper også viberasjoner. -
Men det jeg egentlig lurte på var om oppsette er riktig etter justering av tracking når pitch på den ene bladen blir ulikt den andreComment
-
Når du måler med ett pitch meter så kan du ha litt forskjellig pitch etter at trackingen er justert. Pga litt ulikheter i bladene som jeg skrev i forige innlegg. Men hvis du har fulgt det som han sier i videoen og bladene tracker når du hovrer så skal det være rett.Comment
-
Tar helien skader av å unnlate å justere for tracking? Evt. hva er akseptabelt nivå?Comment
-
Dette var en betimelig tråd for meg. Jeg har hatt bra tracking til nå, men i dag var den ikke så bra lenger. Jeg har tusjmerket det ene bladet (det øverste viste det seg). Derfor kan jeg finne ut hvor jeg skal skru, men jeg er litt lite lysten på å justere noe fordi problemet har oppstått uten at jeg har gjort noe.
Hva kan være årsaken og hva bør jeg se etter før jeg begynner å justere linker?Comment
-
Jeg ville først sjekket alle linker osv. for å se at ingenting er skadet bøyd eller noe sånt. så ville jeg sjekket at alt går lett ikke noe binding noe sted, for eks blad holderene. og så sjekket bladene for å se om det kan være noen skader/brist. Hvis du ikke finner noen feil så ville jeg prøvd å justere trackingen for å se om det blir bedre. Er jo bare å huske hvor mye du skrur på en link slik at du evt. kan skru tilbake. En runde kan ofte være nok er min erfaring.Comment
-
Før jeg setter på nye blad, bruker jeg bestandig å balansere bladene først. Dette har Finless Bob forklart meget godt i en av sine nyeste videoer. Hvis trackingen er lite "ute", bruker jeg å justere litt, som oftest på bladholderne.
Bare ikke bruk halvrunder, men juster heller en runde på det lengste staget som går opp fra swashplata. Dette tilsvarer en halv runde på bladholderne.
Hvis trackingen har endret seg siden du fløy sist, har jeg som det blir sagt ovenfor, vurdert å gått over alle linkene, og sjekket at alt var i orden.
Vet ikke hvordan skadede blad reagerer med fuktighet, men vil tro de trekker til seg en del væske. Det skal ikke rare vekta til før det blir ubalanse.
Slik gjør nå jeg det-=-Trondheim Mfk-=-
* Raptor 50 Titan (SE)
* T-Rex 450SE
* E-Sky CP2 (Solgt)
* Vortex
* E-Starter
* Slow Stick
* Spektrum DX7
No helicopters were harmed in the creation of this post
Comment
-
Hvis det er på T-Rex at trackingen forandrer seg av seg selv, kan det være skruene til de øvre miksearmene mot hode som har løsnet.
Hvis positv og negativ pitch ikke er lik etter tracking justering, har du justert feil blad. Bruk en pitchmåler til å finne det badet som ligger nærmest 0 grader, så juserer du det andre til de ligger på linje når rotoren sviver.NilsComment
-
Har du sjekket att feather sjaft ikkje er bøyd(shaft mellom Rotorholdere, sjekkes ved og rotere shaften med umbrakonøkkel og sjå om holdere beveger seg for dei skal stå i ro viss aksling er bein). Videre så er dei carbonbladene som føller med i sette(trur de er svarte med gult 315 align) så skeive att dei er ubrukelg til og få pitch og tracking riktigt.futuba 18MZ
Addiction X
Slick 71" Hacker
qq Pits Python DZY100
2.6 Edge extreme compositt, DA85
3.5 Edge extreme compositt, ZDZ210
Pike Giant
Sawex L39 jetcat P60
Eurosport G-booster 160+
Trex700 x 2
Trex 550 CGY750
Trex500Comment
-
Takk for gode svar!
Har sjekket alle linker. Ingen ser ut til å være verre enn de var.
Sjekket alle skruer og strammet en som var litt løs. Testfløy etter det uten noen synlig forbedring.
Har sjekket feather shaft. Ser helt perfekt ut.
Jeg utelukker ikke at bladene kan ha endret seg. Det er plastblader (ja, jeg vet de egentlig er egnet som malingrørepinner, men jeg tenker at siden jeg er nybegynner så ødelegger jeg heller de billigste bladene først).
Ingen har ennå svart på retlaws gode spørsmål i innlegg #5.Comment
-
Originally posted by lipoIngen har ennå svart på retlaws gode spørsmål i innlegg #5.
Hva er aksepttabelt? Tja, si det, noen? Max. 2mm på 450'ien?
SteinLast edited by Kingfisher; 28-04-07, 15:18.Comment
-
Hm. Jeg har ørlite grann slark i bladholderene. Dvs. at jeg kan bevege de bittelitt med resten av hodet i ro. Er det akseptabelt?
Finless nevner dempere som en mulig årsak til trackingproblem. Har ikke sjekket mine, men så har jeg ingen i reserve heller. Hvor ofte/når bør de skiftes?Comment
-
Originally posted by lipoHm. Jeg har ørlite grann slark i bladholderene. Dvs. at jeg kan bevege de bittelitt med resten av hodet i ro. Er det akseptabelt?
Finless nevner dempere som en mulig årsak til trackingproblem. Har ikke sjekket mine, men så har jeg ingen i reserve heller. Hvor ofte/når bør de skiftes?
SteinComment
-
Originally posted by tyorHvis du ikke finner noen feil så ville jeg prøvd å justere trackingen for å se om det blir bedre. Er jo bare å huske hvor mye du skrur på en link slik at du evt. kan skru tilbake. En runde kan ofte være nok er min erfaring.
Takk for hjelpen alle!Comment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment