Unconfigured Ad

Collapse

Newbee servo oppsett.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • stiad
    • Apr 2007
    • 5

Newbee servo oppsett.

Hei på dere.

Jeg er helt fersk på heli fronten, og trenger "litt" hjelp med servo oppsettet. Har akuratt kjøpt med en mini Titan, og er "ferdig" med å sette den sammen. Nå har jeg kommet til steget hvor jeg skal kobble til servoer, og der stopper det helt opp. Har skjønt at alle tre servoene til hovedrotoren jobber sammen. Men jeg skjønner ikke hvilken kanaler jeg skal kobble servoene til en gang. Har en Hitec Eclipse 7 radio, men noen gode futuba servoer (husker ikke helt modell). Radioen kan stilles inn på 120grader og 180grader (ikke helt sikker på forskjellen). Men hvor skal de forskellige servoene kobbles til? Og fartsregulator og hale / gyro. Har sett det står en oversikt i manualen til radion, men her står det om pitch, aelereon ++ Klarer ikke å finne ut hva de forskjellige servoene er.

Mye prat her, men håper noen kan hjelpe.

Stian
  • esmel
    • Dec 2004
    • 2830

Jeg er ganske sikker på at det står i manualen til eclipsen hvilke kanal de ulike servoene skal kobles til og hva som er forskjell på 120 og 180grader.
    Jeg tror du klarer det dersom du grubler litt over det som står i manualen
    Manualen til eclipsen er vel også slik at du bør lese den forfra, ikke bare helidelen. Da ser du hvilke kanaler som tilsvarer aileron osv.
    Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• Vegabond
      • Jun 2006
      • 1921

Kanal 1 - Aileron = balanseror / swash platen til høyre og venstre.
      Kanal 2 - Elevator = Høyderor / Swash plate fram og tilbake
      Kanal 3 - Throttle = gass
      Kanal 4 - Hale
      Kanal 6 - Pitch = Vridning på blader / vugga opp og ned.

Dette er på en raptor da.. du har vell sikkert ikke vugge på din. men du har no kanalene der.. Kan sende deg en bruksanvisning på eclipsen på norsk.. men er ikke hjemme før i kveld.. sender PM ikveld..

Mvh Robert.
      ~Futaba 10C~

~T-Rex 500 v-bar~
      ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

~Min Cnc byggetråd #1~
      ~Min Cnc byggetråd #2~
      ~Min Cnc byggetråd #3~

~Trondheim Modellflyklubb~

Comment

• stiad
        • Apr 2007
        • 5

Takk

Har skjønt mer nå. Er litt vanskelig med engelsk bruksanvisning, så Norsk hadde vært helt genialt. Ikke helt sikker på hva du mener med vugge. (gyro)??? Har en futuba 401 gyro, som også oppfører seg noe snodig. Denne har også 2 tilkobblinger til motaker. Skjønner at swashplate er der alle servoene er festet? (Er som dere skjønner helt grønn på dette). Ut i fra tegningene i manualen, skjønner jeg at jeg skal sette senderen på 120grader.
        Kanal 1 blir da servoen foran på høyre side, Kanal 2 Sevoen bak og Kanal 6 Servoen foran til venstre. Kanal 3 blir til trottel/fartsregulatoren. Har da kanal 4 og 5 igjen. Skjønner da at disse blir til gyroen. Denne har 2 tilkobblinger, en med tre ledninger på og en med bare en ledning tilkobblet. (Bruksanvisningen til gyroen er på japansk). Hvem av disse skal til hva?

Takk igjen for utrolig raske og gode svar.

Stian

Comment

• esmel
          • Dec 2004
          • 2830

Sjekk sidene til Futaba, der finner du manual til gyroen. Glem at vugge ble nevnt, da du ikke har det, og nei det er ikke gyroen det er snakk om

Bra at det går fremover
          Det er så veldig mye bedre å sette seg inn i manualen enn å få det servert på et gullfat, for da husker du det bedre samt at du har bedre mulighet til å forstå hvorfor ting er som de er. Det sparer deg for masse grubling når ting ikke lenger ser ut som et helikopter og du skal begynne å skru
          Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• stiad
            • Apr 2007
            • 5

Originally posted by esmel
            Sjekk sidene til Futaba, der finner du manual til gyroen. Glem at vugge ble nevnt, da du ikke har det, og nei det er ikke gyroen det er snakk om

Bra at det går fremover
            Det er så veldig mye bedre å sette seg inn i manualen enn å få det servert på et gullfat, for da husker du det bedre samt at du har bedre mulighet til å forstå hvorfor ting er som de er. Det sparer deg for masse grubling når ting ikke lenger ser ut som et helikopter og du skal begynne å skru
            He He. Helt sant. Fant akuratt ut at det manglet noen sider i manualen til helien. hmm. Nå er ting mye klarere. Det var jo selvfølgelig der det stod om swashplate m.m. og 120 grader og alt det der. Ganske kjekte sider egentlig. he he

Comment

• stiad
              • Apr 2007
              • 5

Raptor 50

Driver å pussler med en raptor 50 også. (Neste prosjekt) Bare sånn for å spørre. (Er alt for nyskjerrig) Hva vugge egentlig? Så på ett som det fulgte med en Guvernor (eller noe sånt). Hva er egentlig dette? Hva gjør den?

Stian

Comment

• stiad
                • Apr 2007
                • 5

Batterier

Hei igjen folkens.

Er det noen som har tips til hvor man kan finne info om batterier? Ladestrøm/spenning til foskjellige typer batterier?

Stian

Comment

• Vegabond
                  • Jun 2006
                  • 1921

Du kan søke i forumet.. du finner GANSKE mye her..

Vugge, da mener jeg det som pitch servoen drar opp og ned. som igjenn drar swash plata opp og ned. (bilde)

Governor er en elektronisk box som "konstant" holder turtallet på det du har satt den opp til. jeg har nettop brent sundt ett stempel på grunn av for høyt turtall. så jeg kjøpte en Gv-1 men har ikke fått programert den endah.

Lykke til ..

Mvh Robert Karlsen.
                  Attached Files
                  Last edited by Vegabond; 08-04-07, 22:49.
                  ~Futaba 10C~

~T-Rex 500 v-bar~
                  ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

~Min Cnc byggetråd #1~
                  ~Min Cnc byggetråd #2~
                  ~Min Cnc byggetråd #3~

~Trondheim Modellflyklubb~

Comment

Working...