Unconfigured Ad

Collapse

Kast i rotoraksling Lama V3?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jondaeh
    • Oct 2005
    • 32

Kast i rotoraksling Lama V3?

Da har jeg fått og prøvefløyet mitt nye Lama V3, og dette virker som en artig sak Men jeg la fort merke til at helikopteret rister veldig når jeg starter og øker hastigheten på rotorene, og vibrerer veldig når de går på høyt turtall.

Når jeg undersøkte saken nærmere oppdaget jeg at det er kast i rotorakslingen. Om den er bøyd eller bare skjevt montert vet jeg ikke.

Er det noen justeringsmulighet for dette(står ikke noe i brukermanualen).

Etter hva jeg har lest om Lama her på forumet virker det som at disse billigheliene er litt av ymse kvalitet, og jeg skal ikke klage over dette når jeg tar prislappen i forbehold. Det flyr jo helt greit, men hvis det skulle være noen med noe erfaring..
    Jon D.
  • Lurker
    • Mar 2007
    • 23

Kast i rotorakslingen? Altså slark i inner shaft?

Har du sjekket om rotorbladene er i "level" slik det står i manualen? Er mulig du må justere vinklene på denne lite granne.

Comment

• jondaeh
      • Oct 2005
      • 32

Det er ikke slark som forårsaker problemet, men rett og slett at akslingen til den øverste rotoren er skeiv(ut i fra hva jeg kan se). Dette medfører også at denne rotoren er skeiv i forhold til nederste rotor, og igjen vil medføre at denne er ute av level slik du sier. Å justere vinkelen ville antakelig ha hjulpet litt, men så vidt jeg kan se er ikke denne justeringen mulig på Lama..?

Et spørsmål til i samme slengen..

Når man balanserer et helikopter, regner jeg med at det skal henge rett etter rotorakslingen? Står ingenting om dette i brukermanualen..
      Jon D.

Comment

• Tintin
        • Jan 2005
        • 4631

Bytt aksling, eneste som funker skikkelig.

Comment

• Gisle
          • Dec 2005
          • 575

Jeg har også denne LAMA og leker meg voldsomt. Men en av gutta mine sprang på Lamaen når jeg hovret i stua.
          Skiftet innershaft og blad, Alt funker ganske fint, men ikke som før....
          Når jeg hovrer og svinger flyet flere rundt sin "akse" mot høyre er alt som normalt. Når jeg gjør samme øvelse mot venstre "kaster" det på seg.
          Hvorfor ? Var ikke slik før og jeg har null peil på justering av heli.....
          Når jeg skal fly rett mot meg, så legger det seg også litt over på venstresiden og drar mot venstre.
          Noen som vet hvordan jeg justerer dette? Burde jeg skiftet den hovedakslingen også?
          Eller skal noe av dette justeres på gyroen?
          Gisle Ranum
          Trondheim
          "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

Comment

• Lurker
            • Mar 2007
            • 23

Såvidt jeg skjønner så er den venstre-bankinga prisen man må betal for at det er billig. Kan lite om helikopter men om du ser den plata rundt akslingen som servoene er koblet til er det felles plate som gjør at høyre/venstre påvirker frem/tilbake og motsatt. Vet ikke om dette er sånn på alt eller bare Lama'n.

Lama'n min er helt ubrukelig nå. Når jeg tar av går den frem og til høyre, deretter bakover og til venstre før den går frem og til høyre, slik at den går med klokka og lager større og større sirkler. Har ikke den villeste anelse om hva dette er så har noen forslag, så fyr løs.

Comment

Working...