Unconfigured Ad

Collapse

Elektromotor går ujevnt

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jon Bjornsen
    • Apr 2007
    • 12

    #1

    Elektromotor går ujevnt

    Hei, har et Kyosho Caliber 400 med standard elektromotor og LiPo batterier, i det siste har motoren begynt å fuske, har byttet motor, men problemet er der fortsatt, er det noen so vet hva som kan være galt?

    Kan det være fartsregulatoren?
  • Jon Bjornsen
    • Apr 2007
    • 12

    #2
    Hei, hovrer noen meter over bakken, turtallet avtar plutserlig og heliet går i bakken, heliet rister plutserlig frem og tilbake på halen. Har byttet ut stangen til halerotoren som var i alu med en pianotråd i stål da denne er stivere, kan det være årsaken?

    Comment

    • Jon Bjornsen
      • Apr 2007
      • 12

      #3
      Takk for svar, har gått tilbake til halerotor staget i alu, det ser ur til at det virker bedre, med mindre problemer med ujevn motordrift, det skjer allikevel av og til fortsatt. Har desverre ikke noe video. Halen er fin når motoren får jevn kraft og heliet hovrer rolig og stabilt i luften.

      Har gått over alle kontakter og de ser ok. Har tatt opp og sett på mottager og alle kontakter til servoer, men kan ikke se noe. Oppstod etter en litt kraftig "landing" hvor halebommen og hovedrotorbladene måtte skiftes.

      Caliber 400 med standard motor
      Zebra 4 kanalas radio med en ZR 106SF mottager
      GY 380 piezo gyro
      Hype 36A fartsregulator
      MeanGreen power LiPo 11.1V 2500 mAh batterier
      Kyosho og Hitec servoer

      Mvh Jon

      Comment

      • Jon Bjornsen
        • Apr 2007
        • 12

        #4
        Har vært ute og flydd litt, kan det være den ene batteripakken som ikke lever strøm jevnt? Har nemlig ikke opplevd problemet med den andre batteripakken?

        Hvis så, hva kan jeg gjøre med den ustabile pakken, den er bare noen måneder gammel? Garanti?

        Mvh Jon

        Comment

        • tahustvedt
          • Feb 2004
          • 4601

          #5
          Høres ut som om spenningen blir lav og regulatoren går i soft cut-off.

          Comment

          • Jon Bjornsen
            • Apr 2007
            • 12

            #6
            Hei, takk for innspill. Dette skjer med ujevne mellomrom, ofte bare etter noen minutters flytid, hva kan gjøres hvis det er denne soft cut off`en du nevner?

            Mvh Jon

            Comment

            • tahustvedt
              • Feb 2004
              • 4601

              #7
              Hvis det er det så er det sansynligvis fordi batteriet har blitt dårlig. Du sier det ikke skjer med det andre batteriet og da er det sansynlig at det ene batteriet er dårlig og ikke klarer å holde spenningen.

              Comment

              • MortenM
                • May 2005
                • 389

                #8
                Du sier det begynte etter en litt hard landing. Har du prøvd å skifte mottaker-krystallet? Kan være forstyrrelser som følge av at krystallet har fått deg en smell, selv om det ikke skjer så ofte.
                Morten Myklebust.
                Yrke Fisker.


                Sky Raider MachI K.I.A.
                PT-20 K.I.A.
                Pibros Mk I, II & III K.I.A.
                Corsair 60 Lever trygt uten motor.

                Comment

                • Jon Bjornsen
                  • Apr 2007
                  • 12

                  #9
                  hei, takk for svar

                  Har fløyet litt mer med begge batteripakkene, det ser ut til er at motoren fusker litt ved gass/pitch pådrag, men men litt mer ved en av pakkene. Eksempel, hovrer rolig ca. en meter over bakken, heliet er på vei ned og jeg gir gass/pitch pådrag. Idet jeg gjør dette rister det litt i heliet,halen går litt fra side til side og motoren fusker for så å øke turtallet.

                  Har ellers pakket inn mottager i støt absorberende gummi på alle fire sidene, så jeg vil ikke tro at det er noe galt med den, men jeg vet ikke. Har forøvrig gjort der samme med gyroen.

                  Mvh Jon

                  Comment

                  • Jon Bjornsen
                    • Apr 2007
                    • 12

                    #10
                    Flydd litt til

                    Har brukt et lenger plastrør til antenneledningen slik at den ikke lenger er surret noen ganger rundt landingsunderstellet, samt at jeg er litt mer forsiktig når jeg øker turtallet på gass/pitch og da kan det virke som om problemet enten er borte, eller i hvertfall krafrig redusert.

                    Høres dette fornuftig ut?

                    Mvh Jon

                    Comment

                    • Godseieren
                      • Apr 2003
                      • 296

                      #11
                      Jeg hadde akkurat samme problemet med min Caliber 400 også. Du kan prøve å sette opp kurvene dine litt annerledes. Mindre pitch og mere turtall. Det virket for meg. Den motoren og regulatoren liker rett og slett ikke å jobbe tungt. Jeg endte opp med å sette inn en E-Flite 400 4200kv motor. Det ble et helt nytt helikopter.
                      Mvh
                      Gunnar Børseth

                      I might not be very good, but I'm fun to watch.

                      Comment

                      • strutings
                        • Oct 2006
                        • 442

                        #12
                        Jeg hadde slike problemer før jeg bytta ut ESC og mottaker. Siden det har jeg ikke hatt krøll i det hele tatt.
                        -=-Trondheim Mfk-=-
                        * Raptor 50 Titan (SE)
                        * T-Rex 450SE
                        * E-Sky CP2 (Solgt)
                        * Vortex
                        * E-Starter
                        * Slow Stick
                        * Spektrum DX7

                        No helicopters were harmed in the creation of this post

                        Comment

                        • Jon Bjornsen
                          • Apr 2007
                          • 12

                          #13
                          Takk for svar

                          For tiden flyr jeg med noen gamle opplimte rotorblader av balsa da jeg venter på nye blader i karbon fra Danmark (fra rotordiscen), jeg mener å huske at jeg ikke hadde disse problemene med karbonblader.
                          (Er ikke sikker).

                          Hvordan kan jeg justere forholdet mellom pitch og gasspådrag med på fire kanals radio? Er jeg nødt til å bytte til en 6 kanaler for å få dette til?

                          Hvis så, hvilken radio vil dere anbefale?

                          Mvh Jon

                          Comment

                          • Godseieren
                            • Apr 2003
                            • 296

                            #14
                            Eneste måten du kan justere pitch med en 4-kanals radio, er ved å skru på støtstangen fra pitchservoen. Langt fra en optimal løsning, men det går. Det beste for deg er nok om du kjøper deg en ny radio. Hvis du vil loope og rolle med helikopteret ditt er du nødt til å sette opp skikkelige pitch- og throttlekurver.

                            Bra og billig er Spektrum DX6 og Hitec Optic 6.
                            Litt dyrere er Spektrum DX7, Futaba 7C og 9c og JR 9x.

                            Det kan ofte lønne seg og tenke litt langsiktig når du skal kjøpe radio. Det som kan virke litt dyrt til å begynne med blir ofte billigst i lengden.
                            Mvh
                            Gunnar Børseth

                            I might not be very good, but I'm fun to watch.

                            Comment

                            • Jon Bjornsen
                              • Apr 2007
                              • 12

                              #15
                              Hei, takk for svar

                              Er helt nybegynner med heli, har kjørt elektro bil i flere år og også prøvd meg litt på fuel bil, liker veldig godt å fly heli og ønsker meg på sikt ny radio.

                              Spørsmålet er som følger, hva bruker man de ekstra kanalene til på f.eks en 7 kanals eller en 9 kanals radio på når en flyr el heli?

                              Snakket med en kamerat og vi kunne egentlig godt tenke oss å leke oss litt med pyroteknika og lage en liten rakett som kan skytes fra heliet mot et mål på bakken.

                              Mvh Jon

                              Comment

                              Working...