Unconfigured Ad

Collapse

Forbanna Lama-drit

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lurker
    • Mar 2007
    • 23

Forbanna Lama-drit

Nå har jeg sliti med den laman i evigheter. Det startet med at batteri-festet ble delvis ødelagt (det er helt sjanseløst forøvrig) slik at batteriet skled frem og tilbake og hang skjevt da den 1mm plastbiten som skal holde dette på plass ble på mirkuløst vis ble ødelagt.. Tapet den deretter fast, uten den "vugga" som følger med og da hovret den fint.

Så mekket jeg litt slik at festet den vugga annerledes og batteriet ble stabilt, men nå begynte helikopteret først å gå frem og til høyre, deretter bakover og til venstre slik at når jeg bare tok helikopteret opp så begynte den å fly med klokka i større og større sirkler. Prøvde å tape batteriet fast igjen, slik det var når det hovret, uten at det endret noe.

Tok kontakt med brapris som trodde det var 4-i-1 kontrolleren og sendte meg en ny en. Det var riktignok en Vortex sak, og der må jeg vri polariteten på CH2 og motor2 men det er jo greit nok. Jeg ser samme oppførsel her, men i tilegg så roterer den til venstre "stegvis". Dvs at den er rett, så kaster den halen litt venstre, står i ro i 2-3 sek og gjør det igjen. Den har fortsatt den "fly med klokka" feilen.

Jeg har fått minimalt med flytid på jævelskapen da all tid har gått til å prøve å justere den så den kan hovre og jeg er nå klar for degradere den til en fotball.
    Problemet mitt, bortsett fra at dritten ikke kan hovre om jeg henger den i et snøre er jo at jeg har lyst til å fly. Men jeg har ikke så lyst at jeg vil investere 5-6k, øve på sim i 2 måneder, lære meg pitchkurver, idle mode og fandens oldemor, så hva gjør jeg da? Finnes det en enkel sak til maks 2k som bare kan la meg fly litt og tilogmed gi meg et snev av kontroll? (Nei Pico-sakene holder ikke. =P)

-Frustrert newbie
  • Mathias
    • Feb 2007
    • 1122

He he. Tror nok ikke at RC hadde blitt det samme uten kræsj, problemer og f...skap, nei!
    Mathias
    Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

Comment

• jop002
      • Dec 2006
      • 188

hvis den roterer og det holder ikke med å sette trimen på max. Må du skru på skruene som heter proportional på 4:1 controlleren ps. ikke glem å koble fra og til igjen batteriet etter justering! ellers tar de ikke effekt
      Mvh Jan Ulrik Opheim

Comment

• Torben91
        • Mar 2007
        • 76

haha, dette er jo en del av å fly rc helikopter.

jeg hadde et slikt problem med mitt lama v3 heli en gang, men da var det servoene som låste seg så det kan være problemet.
        e-sky lama v3 (solgt)
        e-sky honeybee king 2
        .50 size fly

Comment

• Tom Erik
          • Feb 2004
          • 1601

Men jeg har ikke så lyst at jeg vil investere 5-6k, øve på sim i 2 måneder, lære meg pitchkurver, idle mode og fandens oldemor, så hva gjør jeg da?
          Da tror jeg du bør se deg om etter en annen hobby
          Tom Erik Smedal
          www.artistic3D.net
          www.photopia.no

Comment

• Holger
            • Feb 2006
            • 734

Som Tom Erik antyder...kanskje du har valgt feil hobby!

Alt for mange begynner med dette uten en gang å gidde og sette seg inn i hvordan ting fungerer. Sier ikke at det nødvendigvis gjelder deg av den grunn.

Var jeg deg ville jeg fått noen som har drevet med dette en stund, til å hjelpe deg i gang...kanskje det blir mindre fa. skjæ.. da!?
            Anders Bruneberg
            Raufoss

Comment

• Lurker
              • Mar 2007
              • 23

Hadde det ennå vært noe å justere så. Har justert den mixer saken så den ikke spinner rundt sin egen akse. Vel, delvis da. Vet ikke helt hvordan jeg dreper den periodiske roteringen.

Og hva kan forusake denne fly-med-klokka oppførselen? Har jo sittet å justert i 1 måned nå mens delene spruter og det er jo greit nok hadde det bare vært noen progresjon eller lys i tunnellen, men å prøve å fly den saken nå er jo som å brenne penger.

Og jeg er ikke helt enig i at man må punge ut med 6000 og å gå på 2 måneders kurs for dette. Det eneste jeg ønsker (i første omgang) er å fly frem og tilbake, svinge og herje litt, det må da kunne gå an? Blir som å si at nei, ikke kjøp fotball før du har drakt til 2000, fotballsko til 1500 og gått på 6-ukers fotballskole. Det må da gå an tuppe ballen og løpe etter den uten ambisjoner om å bli en ronaldo?

Uansett poenget med posten var ikke å si helikoptere suger lut, men er det noen andre billige løsninger jeg kan gå for som gir meg muligheten til å justere mer? Har en teori om at den 4-i-1 saken knebler meg ganske mye der. Jeg har ikke noe problem med å lese meg til hva jeg må gjøre om det og det skjer, men å pløye gjennom en bok før jeg kan skru det på er ikke fristende. Om servoene er trege eller litt unøyaktig er ikke så nøye. En som skal spille fotball for første gang trenger ikke de beste fotballskoa, han er like dårlig med joggeskoa.

-"Jeg vil bare fly!"
              Last edited by Lurker; 23-04-07, 18:26.

Comment

• MaxMekker
                • Nov 2006
                • 320

Kjøpte meg en slik to rotors sak i da.
                Den flyr som en drøm, og det er fremdeles vrient å fly med nesa mot meg, men det er derfor jeg kjøpte meg en slik. Det er jo artig å fly i stua og samtidig få god stikke trening.
                =================
                Runar Holm
                www.maxmekker.com
                =================

Comment

• bengtern
                  • Oct 2005
                  • 313

Originally posted by Lurker
                  -"Jeg vil bare fly!"
                  Topp holdning. Det er desverre, synes jeg, mange her som mener en må bruke 6000kr i uka for å kunne kalle seg modellflyger. Har en ikke siste sånn og sånn så kan en like gjerne holde seg hjemme. Modellfly er en hobby. Jeg driver den for å ha det gøy, ikke for å imponere andre med hvor mye penger jeg bruker på det.
                  Men, du må nok regne med å kjøpe litt nytt utstyr i ny og ne. Selv ikke lamaen er uknuselig, og den er heller ikke smart nok til å ikke lystre dine eventuelle dumme kommandoer.
                  -----------
                  Bengt

Comment

• Robin_isak
                    • Apr 2007
                    • 40

Hvis du leser tråden under din har jeg kjøpt meg et liknende helikopter som deg, bare annet merke. Denne er også kontraroterende. Sleit også litt med at helikopteret roterte rundt aksen. klarer enda ikke justere den inn 100%, men er ganske nært. Den siste skeivheten klarer jeg å kompensere med stikka. Littegrann tolmodighet og prøv å ikke dra den veldig høyt over bakken (10cm er mer enn nok). Jeg prøvde kun å få helikopteret til å stå i ro med utelukkende å bruke trottle og yaw (de funskjonene du har med ventstra hand) før jeg begynte å fly side til side og for og bakover. Har hatt meg ca 12-13 turer nå i helga og klarer å fly helt brillefint til å være fersking. Det krever litt konsentrasjon, men øv deg på å hovere uten bevegelse i helikopteret.

Lykke til , håper jeg ikke gjorde deg mer forvirret.

Comment

• Lurker
                      • Mar 2007
                      • 23

bengtern: Joda, "utstyrsfreaks" finner du i enhver hobby, det er naturlig. Det er mulig jeg havner der jeg og, men først vil jeg klare å hovre.

Pål/Phammers: Joda, har fortsatt håp og er forberedt på å bruke penger på deler pga manglende ferdigheter, men for at jeg skal ha en snøballs sjanse må den kunne hovre uten for mye herjing med stikka.

Jeg ser ikke helt verdien i en sim da den ikke gir samme tilfredsstillelse. Det gjelder vel alle ellers så hadde vel ingen flydd. Jeg skjønner at dere tenker langsiktig og det er gode råd, men fotball-metaforen min var ikke ment som sammenligning men for å vise ambisjonsnivået mitt. Dere prøver å gi meg råd for hvordan jeg skal bli proff mens jeg bare vil løpe etter ballen på løkka. Er ballen litt vindskjeiv så overlever jeg det.

Det er mulig jeg har forklart meg dårlig her, jeg skal prøve å filme der jeg kun tar av (flyr opp) og ikke gjør noe mer så kan dere se selv. Det blir dårlig mobilkamera-filming så det blir kanskje ikke så lett å se.
                      Uansett om ingen har noen ide på hvorfor lamaen min har en virtuell full pilot, trenger jeg forslag til noe billig greier evt. uten en 4-i-1 sak om det finnes under 2k. Hva med f.eks. HoneyBee CP2? Walkera 22E V2? Har skjønt at egen motor til halerotor ikke er prima og at det kan gi noe "ustabile" resultater men det er greit nok. Bare heli'n er *kapabel* til å hovre har jeg tatt sjumils-steg.

Originally posted by Robin_isak
                      [...]Jeg prøvde kun å få helikopteret til å stå i ro med utelukkende å bruke trottle og yaw (de funskjonene du har med ventstra hand) før jeg begynte å fly side til side og for og bakover. Har hatt meg ca 12-13 turer nå i helga og klarer å fly helt brillefint til å være fersking. Det krever litt konsentrasjon, men øv deg på å hovere uten bevegelse i helikopteret. [...]
                      Neida, problemet er bare det jeg må gjøre for å få den til å hovre. Dersom jeg bare flyr opp nå så starter den frem og til høyre før den går bakover og til venstre, frem og til høyre, bak og til venstre og så videre. Er villig til å vedde 500 spenn på at selv en verdensmester ikke kan hovre med den nå. Og det er meg bekjent ingen steder å justere den oppførselen på. Den var "frisk" en gang i tiden, men nå er den helt bajamas.

Comment

• Rohnny
                        • Feb 2007
                        • 39

Originally posted by Lurker
                        bengtern:
                        Jeg ser ikke helt verdien i en sim da den ikke gir samme tilfredsstillelse. Det gjelder vel alle ellers så hadde vel ingen flydd. Jeg skjønner at dere tenker langsiktig og det er gode råd, men fotball-metaforen min var ikke ment som sammenligning men for å vise ambisjonsnivået mitt. Dere prøver å gi meg råd for hvordan jeg skal bli proff mens jeg bare vil løpe etter ballen på løkka. Er ballen litt vindskjeiv så overlever jeg det.
                        Skjønner deg godt her, med 20år bak pc'n så blir det ikke det samme. Lamaen er fin som stikke trening. Men om du har en radio så prøv og bruk denne på lamaen, sett opp subtrimmen slik at den står stille , da har du trimmen til og fikse det lille som kommer ved kjøring, for det kommer. Mindre strøm på batteriet gjør også at den ikke står "stabilt" der den var stilt inn.

, trenger jeg forslag til noe billig greier evt. uten en 4-i-1 sak om det finnes under 2k. Hva med f.eks. HoneyBee CP2? Walkera 22E V2? Har skjønt at egen motor til halerotor ikke er prima og at det kan gi noe "ustabile" resultater men det er greit nok. Bare heli'n er *kapabel* til å hovre har jeg tatt sjumils-steg.
                        Har et par av de honeybee og det er IKKE noe og satse på. Prøv heller og få lamaen til og funke.
                        Skal du over på fuel helikopter ville jeg sakt at trengingsunderstell MÅ du bruke første tiden, for å minske utgifter.

Og så er det bare og fly i hver ledig stund. I begynnelsen så utgjør dager uten flyging "rust" i fingrene.
                        --
                        Mvh
                        Rohnny Stormo

-----------------------------------------
                        TowCobra (Hirobo) + Futaba 14mz selges.

Comment

• muff
                          • Oct 2006
                          • 855

Walkera 22 har jeg hatt selv å annbefaler det IKKE... elektrinikken her er søppel, om det ikke har skjedd mye her det siste halvåret, min fikk jeg alldri til å fly, jeg ble irritert å klinte til å kjøpte meg en Raptor, har ikke angret siden, det er klart at det er en del penger, men det er en invistering, og liker du ikke hobbyen lengre, er det ikke så vaskelig å få tilbake det du gav om du kjøper en brukt.
                          T-rex 600N pro OS50 hyper, 611, 3x9255, Fromeco ++++JR9XII
                          Yak 54 m ASP65
                          Depron vrak ;)
                          masse annet stæsj som bare står der å tar plass ;)

"Once you are in RC you are in for life. You may go away but it will draw you back"

-- Ronny --

Comment

• Lurker
                            • Mar 2007
                            • 23

Her er en video som viser hva som skjer når jeg kun tar av (pitch?). Nå roterer den nesten konstant da den "Mixer Prop" saken er über-sensitiv men den flyr sånn om jeg bruker 1 dag på å justere den så den ikke roterer. Videoen er ikke noe av kjempekvalitet men dere får et hint av hva som skjer ihvertfall.

http://lurker.gjallar.no/video/lama.mp4 (1MB)

Videre bruker den Vortex 4-in-1 saken ca 7-8 sekunder før den lyser grønt, og da begynner den å pipe morse-signaler. Er dette normalt?

Comment

• Torben91
                              • Mar 2007
                              • 76

får ikke spillt av videoen...
                              e-sky lama v3 (solgt)
                              e-sky honeybee king 2
                              .50 size fly

Comment

Working...