Unconfigured Ad

Collapse

Steget etter Twister Bell?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ferry
    • Feb 2007
    • 456

Steget etter Twister Bell?

Jeg har fått i oppgave å finne et helikopter som faren min skal fly. Pr. idag flyr han med en Twister Bell Medevac. Dvs; å fly er kanskje å ta i? Hovring innadørs, ihvertfall. Han har etterhvert fått lyst på et større helikopter til å fly ute med. Jeg har snart lest gjennom hele Internet for å finne ut hva som er lurt å kjøpe. Men det er mye å sette seg inn i.

Jeg har satt opp en simulator på PC'n, så han kan trene litt der. FMS, og billig USB-radio fra E-sky. Merkelig nok synes han det er lettere å fly på orntli, enn på PC. Jeg synes det er motsatt.

For ca 15-20 år siden fløy vi med en Mini-Boy fra Schlüter. Derfor er vi ikke helt ferske, og vi har endel gammelt utstyr liggende. Han kom seg aldri forbi hovrestadiet den gangen, og det gjorde vel egentlig ikke jeg heller. Vi har et par gamle gyroer liggende. En JR og en Sanwa. Store tunge bokser med svinghjul inni. Er disse brukandes til noe som helst? Eller er det bare å glemme idag?

Har også en OS .50 helimotor, som antagelig går ennå. Sikkert 10 år siden den blei starta, men. Den har fått litt olje underveis, og virker OK. Lurer litt på å kjøpe heli der denne motoren kan benyttes, men heller egentlig litt mot elektrisk.

Titta litt på en TZ50 til ca 2000,- Den så bra ut, nesten for bra til den prisen. Nå kommer vel blader i tillegg, men allikevel.

Har lest mye om T-rex, og har sett meg ut det som et mulig alternativ. Elefun har lenge hatt tilbud på en T-rex 450 til 2995,- Ser ut til at de ikke har den lenger, men. Det jeg lurer på er om 450 blir litt lite? Hvordan er det i vind i forhold til TZ50 eller tilsvarende?

Så hva velger vi? Gjenbruk av OS .50, eller elektrisk?

Har forøvrig en Multiplex Cockpit SX som skal brukes. Men trenger mottager, servoer gyro? etc
  • MaxMekker
    • Nov 2006
    • 320

De gamle zoom zoom gyroene er bare å kaste, har ett par slike selv men de er ikke brukanes til noe fornuftig, sats heller på en Futaba GY401 eller tilsvarende.

Når det gjelder TZ50 så flyr de glimrende, har 2 stk selv sammen med en Raptor 30.
    Merker ikke noen stor forskjell i fly egenskapene.

TZ får du for ca 1800 hos elefun, og blader der kan man fint starte med treblader. I en oppstart så synes jeg trebladene er bedre å fly med enn carbon, dette pga helikopteret er litt tregere i responsen og blir ikke så hysterisk presist.
    De tillater med andre ord litt mer pilotfeil enn carbon, og de er rimeligere å kræsje med.

Alle skal ha carbon i dag, men jeg har tatt mine av til fordel for treblader da jeg ikke flyr 3D pr i dag.
    Jeg er fornøyd så lenge jeg klarer å la være å kræsje
    Får heller sette på carbon når eg synes tiden er inne for det igjen.

Og stabelitet i helikopteret er bedre med ett stort enn lite.
    =================
    Runar Holm
    www.maxmekker.com
    =================

Comment

• Ferry
      • Feb 2007
      • 456

Originally posted by MaxMekker
      De gamle zoom zoom gyroene er bare å kaste, har ett par slike selv men de er ikke brukanes til noe fornuftig, sats heller på en Futaba GY401 eller tilsvarende.
      Da havner nok de gamle gyroene på museum. Har lest en del om GY401, så det blir vel en slik. Hva vil være nest billigste alternativ? Og hvor mye dårligere vil det funke? Ser ingen vits i å spare noen hundrelapper for merkbart dårligere gyro, men ønsker heller ikke å kaste bort penger. I tillegg trengs vel en kjapp servo. Men det trenger vel ikke koste all verden? Kan jo evt kjøpe en bedre servo senere.

Og stabelitet i helikopteret er bedre med ett stort enn lite.
      Hvor stor forskjell vil det egentlig være? Jeg har jo egentlig mest lyst på elektrisk, men da blir det jo et ganske lite helikopter. Hvis et .50-size glowhelikopter er merkbart mere stabilt, så går vi heller for det.

Comment

• MaxMekker
        • Nov 2006
        • 320

Jeg har testa små elektro og synes det ikke var noe, men T-rex var merkbart bedre.
        Har 30 og 50 size nå, og 50 er vesentlig mere stabilt en 30 sizen min.

Dette merkes best når det er litt vind ute.

Selv har jeg brukt standard servoer i TZ50 til å bgynne (Hitec HS-422HB)med og det fungerte helt flott. Men etter hvert kommer lysten til å oppgradere de og da er det jo bare å bytte etterhvert.

Gyro startet jeg med en uten HH, men må bare si det er natt og dag når jeg fikk 401/9254 i maskinen.

btw når du skal sette opp gyroen så sett den motsatt av hva som er i radioen.
        Er radioen satt normal så skal gyroen være reversert.
        =================
        Runar Holm
        www.maxmekker.com
        =================

Comment

• Ferry
          • Feb 2007
          • 456

Originally posted by MaxMekker
          Selv har jeg brukt standard servoer i TZ50 til å bgynne (Hitec HS-422HB)med og det fungerte helt flott. Men etter hvert kommer lysten til å oppgradere de og da er det jo bare å bytte etterhvert.
          Er det denne du mener?

Ingen HB til slutt, men. Jeg har tre nye Hitec HS-322HD liggende. Blir det bra nok? Ser de er litt svakere, men litt raskere.
          Hvilke krav stilles til servoene forresten? Det er vel forskjell på funksjonen de har. Tre kraftige til hodet, en kjapp til halen og what-ever til throttel?

Comment

• MaxMekker
            • Nov 2006
            • 320

Det meste funker som en drøm i oppstarten, jeg har til og med brukt noe steingamle sanwa 102 servoer.

De du nevner funker garantert helt greit til kose kjøring.

Halen er greit å ha en rask en på.
            Hvis du måler mellom haleramma og den som justerer hale pitchen så skal det være 9,6mm som utgangs punkt da spinner dden ikke hysterisk rundt

Noe annet jeg kan hjelpe med når det gjelder TZ så er det bare å spørre.
            =================
            Runar Holm
            www.maxmekker.com
            =================

Comment

Working...