Unconfigured Ad

Collapse

Heli til utendørsbruk

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • haakonf
    • May 2007
    • 2

Heli til utendørsbruk

Jeg har kjøpt meg en E-Flite CX2 og surrer litt på stua. Det er riktignok min eneste erfaring med helikoptre, men har lyst å ta skrittet ut og fly i guds frie natur. Hvilken modell anbefales for en nybegynner som vil utendørs?

Har prøvd E-Flite CP på simulator og synes det er moro. Men jeg ser i ymse fora at denne modellen ikke er noe særlig i vind. Er altså ute etter noe som tåler vind bra, men forøvrig er så enkelt og billig som mulig. (Pluss tilgang til reservedeler, gjerne i Oslo.) Forslag?

Haakon
  • esmel
    • Dec 2004
    • 2830

Så enkel og billig som mulig er et relativt begrep, spesielt når du er ute etter noe som tåler vind bra.

Et 30 eller 50 size fuel/elektrohelikopter er hverken enkelt eller billig sammenlignet med en slik E-flite sak, men det er det du bør ha om du skal ha noe som tåler vind bra. Selv ikke trex, mini-titan og zoom450ep tåler vind godt spør du meg... Ja, det fungerer men kan ikke sammenlignes med et større helikopter når det kommer til å takle vind. Når det er sagt er det nok ganske stor forskjell på et av de nevnte sett i forhold til lama, twister og den gruppa der. Alternativit så har technoflight et helikopter som er enda litt større enn "trexkategorien" - stinger 6.

Helt sikkert ikke det svaret du ønsket deg men det er nå en gang slik at det er sånn det er.

Helikopter er ingen "enkel og billig" hobby dersom en vil mer enn å fly på stua, synd men sant. Hvis du syntes dette er artig og du har råd til det ville jeg anbefalt deg å kjøpe noe større og tatt kontakt med en klubb. Da blir selv kompliserte og dyre ting enkelt og billigere, det er i hvert fall min erfaring.

Vet ikke hvor gammel du er men de fleste av oss har noen mnd fremfor oss med utbetaling av restskatt (for de som er så heldige) samt feriepenger....
    Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• Tua
      • Feb 2005
      • 29

Enkelt og billig

Jeg er enig med esmel i at det ikke er enkelt og billig å drive med heli. Jeg har hatt alle modellene han beskriver + noen til. Jeg ville dersom jeg skulle kjøpe et første heli for utebruk valgt en MiniTitan. Den flyr meget bra, tåler mer vind en de fleste små modeller, er billig, lett å bygge og ikke minst det er billige deler til den.

Enda mindre Helier vil du i praksis ikke ha noe glede av å fly ute (ialle fall hvis du kjøper billigere modeller enn Minititanen) Kjøp en radio som varer Jr9xII eller Futaba 9c - koster litt men vel verd investeringen. Er du på stramt budsjett så kjøper du en Hitec Optic6. Følg med på RC marked, men fall ikke for fristelsen til å kjøpe et ukjent merke - du får ikke solgt det videre og får ikke tak i deler

Lykke til

Comment

• jop002
        • Dec 2006
        • 188

Originally posted by Tua
        Er du på stramt budsjett så kjøper du en Hitec Optic6.

med optic 6 blir det jo bare glitching.... denne er billigere og bedre http://www.elefun.no/webshop/aspx/pr...kategoriID=118
        Mvh Jan Ulrik Opheim

Comment

• tahustvedt
          • Feb 2004
          • 4601

Et billig og bra 30 size elektrohelikopter er Century Swift. Det koster ca $200 og deleprisen er også veldig lav om du kræsjer. Jeg vet ikke om noen norske forhandlere, men en god forhandler i utlandet er www.fxaeromodels.com

Comment

• Tintin
            • Jan 2005
            • 4631

Originally posted by esmel
            ...de fleste av oss har noen mnd fremfor oss med utbetaling av restskatt (for de som er så heldige) samt feriepenger....
            Jeg er visst ikke som de fleste jeg da, får aldri sånn utbetaling av restskatt og ikke får jeg sagt opp abonnementet hos Skatteetaten heller...

Comment

• Tua
              • Feb 2005
              • 29

Originally posted by jop002
              med optic 6 blir det jo bare glitching.... denne er billigere og bedre http://www.elefun.no/webshop/aspx/pr...kategoriID=118
              Det har du jammen rett i

ellers tror jeg sterkt på det å kjøpe modeller som andre i nærheten av deg har

Comment

• Holger
                • Feb 2006
                • 734

Originally posted by Tintin
                Jeg er visst ikke som de fleste jeg da, får aldri sånn utbetaling av restskatt og ikke får jeg sagt opp abonnementet hos Skatteetaten heller...
                Er vel bare å ta en tlf til skatteetaten det Tintin......å justere trekken på ett tidlig stadie....alternativt ha en tabelltrekk som igjen gir små sjangser for restskatt....forutsatt at dine opplysninger er riktige!
                Abb. kan vel sies opp i all enkelhet ved at du slutter å tjene penger, men det vil du kanskje ikke....blir jo ikke så enkelt å hele tiden ha en bestilling i komminga da
                Anders Bruneberg
                Raufoss

Comment

• Torben91
                  • Mar 2007
                  • 76

jeg ville anbefalt deg å kjøpe et honeybee king helikopter, koster lite og tåler litt vind og heliet får du komplett til 2000 kroner.
                  og deler har de nå fått inn på elefun.
                  e-sky lama v3 (solgt)
                  e-sky honeybee king 2
                  .50 size fly

Comment

• Falcon
                    • Aug 2005
                    • 350

Originally posted by Tintin
                    haha . den var god tintin .
                    Ble røde tall på meg også iår .
                    Falcon
                    -------------------------------------------
                    Morten Rolfsen
                    Kristiansund

Jeg kræsjer aldri ... Jeg har bare veldig harde landinger .
                    -------------------------------------------

Comment

• Tintin
                      • Jan 2005
                      • 4631

Originally posted by Holger
                      Er vel bare å ta en tlf til skatteetaten det Tintin......å justere trekken på ett tidlig stadie....alternativt ha en tabelltrekk som igjen gir små sjangser for restskatt....forutsatt at dine opplysninger er riktige!
                      Abb. kan vel sies opp i all enkelhet ved at du slutter å tjene penger, men det vil du kanskje ikke....blir jo ikke så enkelt å hele tiden ha en bestilling i komminga da

Hm jo, men jeg trodde jo de kunne regne i år også og når de stakk av med 45% av overtida så tenke jeg, igjen, at jeg var på den sikre siden...
                      Jeg skjønner at noen vil jobbe svart

Comment

• haakonf
                        • May 2007
                        • 2

Restskatt eller ikke restskatt...

Takk for innspill, folkens! Skjønner at det blir et kompromiss mellom pris og hvor godt det skal tåle vind. Med "enkelt og billig" tenkte jeg mer på reparasjonene enn selve helikopteret. Som fersking regner med at det kan bli litt knall og fall og håper jeg ikke må skaffe 28 spesialimporterte deler fra USA hver gang jeg sneier en busk.

Selges MiniTitan over disk i Oslo? Frykter jeg er for utålmodig til å vente på reservedeler i posten.

Og er ikke Optic 6 noe å satse på? (Hva menes med at det blir glitching?) Ser at Optic 6 er kontrolleren som følger med i pakkene hos Elfun...

Haakon

Comment

• Tintin
                          • Jan 2005
                          • 4631

Mikronor har mener jeg

Comment

• Gorm
                            • Apr 2007
                            • 33

Sist jeg var innom Mikronor (forrige uke), lå det flere under glasset i disken. Det virket som om dette var helikopteret han skulle satse på fremover. Altså burde det ikke være vanskelig å få tak i deler der heller.

Comment

Working...