Fikk en Robins 22 fra Elfun for noen dager siden. Helt fersk på Heli, men flydd en del med faste vinger.
Modellen flyr helt fint rett fra boksen - litt trim på sender, så er jeg happy.
Så blir jeg litt eplekjekk og skal fly utendørs - og ender til slutt rett i brosteinen i oppkjørselen fra god høyde så plasten spruter.
Så jeg finner ut at når jeg allikevel må bytte nesten alt, så kjøper jeg aluminiums-delene (Kjøpte alle delene som finns i alu.). Måtte også bytte ut mottaker/gyro (den 4 in 1-saken).
Så i praksis har jeg bygd en ny maskin, med bare motorer og servoer fra vraket.
Og så til problemet:
1. Jeg sliter litt med å finne ut av hvor på akslingen jeg skal skru fast "center holder", altså den delen som festene til nedre rotorblader er skrudd fast i. Fikk vite at de øverste skruene skulle inn i hullene på akslingen. Virker jo Logisk nok. Problemet da er at swashplate'n da tar borti den bakre motoren ved fullt utlslag "bakover" på elevator servo. Er det bare trangt og dårlig tilpassning eller er det noe jeg misser her ?
2. Hovedproblemet er at det er kul umulig å få modellen i nærheten av trim. Nå har jeg holdt på et par kvelder, og jeg er milevis unna noe som kan fly.
Jeg hadde vel trodd at modellen skulle bli bedre med oppgraderings-deler og ikke værre ? Jeg skjønner jo at ting må trimmes - men dette er jo helt latterlig.
Kan jeg ha gjort noe galt her ? Hvor begynner jeg i så fall å trimme ? Skal jeg skru på gain eller proportional først ? Hva med servo-ball-link'ene ? Skal jeg skru på de ? Finnes det et en grei prosedyre å følge for å få den i någenlunde trim ?
Eller er det noe jeg gjør helt galt her ?
Mvh
Kenneth Hempkins
Frustrert pilot
Modellen flyr helt fint rett fra boksen - litt trim på sender, så er jeg happy.
Så blir jeg litt eplekjekk og skal fly utendørs - og ender til slutt rett i brosteinen i oppkjørselen fra god høyde så plasten spruter.
Så jeg finner ut at når jeg allikevel må bytte nesten alt, så kjøper jeg aluminiums-delene (Kjøpte alle delene som finns i alu.). Måtte også bytte ut mottaker/gyro (den 4 in 1-saken).
Så i praksis har jeg bygd en ny maskin, med bare motorer og servoer fra vraket.
Og så til problemet:
1. Jeg sliter litt med å finne ut av hvor på akslingen jeg skal skru fast "center holder", altså den delen som festene til nedre rotorblader er skrudd fast i. Fikk vite at de øverste skruene skulle inn i hullene på akslingen. Virker jo Logisk nok. Problemet da er at swashplate'n da tar borti den bakre motoren ved fullt utlslag "bakover" på elevator servo. Er det bare trangt og dårlig tilpassning eller er det noe jeg misser her ?
2. Hovedproblemet er at det er kul umulig å få modellen i nærheten av trim. Nå har jeg holdt på et par kvelder, og jeg er milevis unna noe som kan fly.
Jeg hadde vel trodd at modellen skulle bli bedre med oppgraderings-deler og ikke værre ? Jeg skjønner jo at ting må trimmes - men dette er jo helt latterlig.
Kan jeg ha gjort noe galt her ? Hvor begynner jeg i så fall å trimme ? Skal jeg skru på gain eller proportional først ? Hva med servo-ball-link'ene ? Skal jeg skru på de ? Finnes det et en grei prosedyre å følge for å få den i någenlunde trim ?
Eller er det noe jeg gjør helt galt her ?
Mvh
Kenneth Hempkins
Frustrert pilot
Comment