Unconfigured Ad

Collapse

Har Problemer med Trax 450S ARF fra Elfun

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Roy N
    • May 2007
    • 124

De holder 11 min etter ca 50 ladninger, motoren "pulserer" da ikke, men du hører og merker at ESC stepper ned.
    Er fersk, men tror kort ladetid er værre enn at man flyr batteriet ut tiden ESC gir deg. (På Trextuning er det vel sågar en som anbefaler Low Prot, manualen sier mid.)

Edit: greit, må bare bøye av her jeg da, men her hos meg er dette tilfelle. Men med varsel mener du pipelyder ? Jeg flyr kun til jeg merker redusert effekt.
    Last edited by Roy N; 12-07-07, 23:58.
    T-Rex 450 SE
    T-Rex 500
    T-Rex 600N/NP/E
    Srimok
    Mini Edge540
    DX7

Comment

• Tintin
      • Jan 2005
      • 4631

Om du har en Align esc så stepper ikke denne ned, det er i så fall batterispenningen din som faller (Ja jeg har testet alle utgaver fra de laget i 2004 til årets utgave). Align escen får motoren til å pulsere når den når innstilt verdi, det er slik den varsler at den har nådd low voltage cut off. De nyere escene har 2 steg, pulsing ved første verdi (2.9, 2,9 el 3.2 for low/med/hi) og kutt ved andre verdi (2.3, 2.6 el 2.9)

Du bør nok lese alt
      Når de anbefaler low protection så er det fordi de ikke vil ha denne pulseringen og ikke fordi det er bra for batteriet. Den infoen er gammel, fra 2004 skulle jeg gjette på. De flyr da på timer i stedet og ALDRI til escen slår inn.

Align endret sin high protection fra ca 2.9 volt til 3.2 med en av de senere utgavene og jeg gjetter det har med denne problematikken å gjøre, at de fant ut at 2.9 rett og slett er for lavt.

Uansett, jeg kan garantere at det ikke er bra å fly til escen kutter om man ikke bruker en setting som kutter ved mer enn 3 volt. Dette er det svært lett å få bekreftet både her på forumet og andre steder. Lipoer skal IKKE droppe under 3 volt per celle og da snakker vi mens du flyr, ikke hva du kan måle etter at du har landet for ubelastet stiger spenningen igjen en god del.

Man skal heller ikke lade dem til mer enn 4.2 volt per celle. De konservative som vil at batteriene skal vare lenge lader dem heller ikke helt opp.

Den "riktige" teknikken for å finne "rett" flytid er å fly f.eks. 5 minutter, lade opp og se hvor mange milliamptimer man putter tilbake. Denne verdien skal ligge innenfor 80% av batteriets kapasitet, dvs har man et 2000 mah batteri så skal man maks putte tilbake 1600 mah osv. man kan gjerne holde seg innenfor 75% dvs 1500 mah på et 2000 mah batteri.

Dette er lærdom hentet fra folk som har brukt lipoer fra de var nye innen rc og som har gjort alle feilene som man behøver å gjøre. Ingen grunn til å gjenta dem Vær snill med batteriene og de vil tjene deg lenge. Kjør dem for hardt og for lenge og de forlater deg fort. Det er mye bedre batteriøkonomi å ha 5 pakker man flyr 7 minutter av gangen enn å ha 3 man flyr 11.

Comment

Working...