Unconfigured Ad

Collapse

Erfaringer med Kyosho Caliber 400 (XP)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Slåttevik
    • Jun 2007
    • 23

Erfaringer med Kyosho Caliber 400 (XP)

Jeg vurderer og kjøpe El. helikopter, og på hobby butikken i nærheten anbefales Kyosho Caliber 400 (XP). Er det noen som har erfaringer med dette.
    Jeg vurderer dette p.g.a. med hensyn til hjelp/problemer som kan/vil oppstå.
    Ser det står mye om andre typer/merker på nettet, men det er vell en fordel og få "fysisk" hjelp?
    T-Rex 450XL CDE
    Futaba T7CP
  • davidsen
    • Sep 2005
    • 120

Originally posted by Slåttevik
    men det er vell en fordel og få "fysisk" hjelp?
    Det er det absolutt, men er du sikker på at personen i hobbybutikken virkelig har peiling på radiostyrt helikopter? Svært få av de ekspeditørene jeg har møtt har noe særlig greie på dette. Kjenner ikke til dette helikopteret, men Kyosho er kjent for å være dyrt. Hvordan er servooppsettet i denne? Er det én dings som er servoer, gyro, fartskontroll, eller er det løse deler så du kan oppgradere til børsteløst, bedre gyro, etc. etterhvert?
    David Gabrielsen,
    Zoom 400, E-Flite J3 Cub, E-Starter, Blade CX, Eagle 2, Great Lakes 40, Mini Edge 540 (R.I.P.)

Comment

• skybird
      • Sep 2006
      • 146

Den beste hjelpen er selvhjelp.
      Utdanne seg selv, og det går fint å gjøre via forumer som dette osv. men tar du kontakt med en lokal klubb, så er det veldig mye mer hjelp å få der, og dessuten mange greie venner med felles interesse som brenner for å lære bort
      tips og trix
      __________________________________________________ _______
      Alt som kan kastes i lufta kan fly uavhengig av hvor lang tid det holder seg i lufta.
      http://www.youtube.com/watch?v=PZiySah3x5Y

Comment

• Slåttevik
        • Jun 2007
        • 23

Dette er et helikoter som det er mulig og oppgradere. Det har ikke mottaker eller servoer med i settet, det må kjøpes utenom. Dette er et helikopter spm har 90 gr. swashplate og på min Futaba FF6 så er det 120 gr. som gjelder, hva er forskjellen og kan jeg bruke radioen? Henger på linken til helikopteret.

T-Rex 450XL CDE
        Futaba T7CP

Comment

• davidsen
          • Sep 2005
          • 120

Jeg har en Futaba FF6, og den har kun mekanisk miksing, dvs. én servor styrer cyclic høyre/venstre, én servoe styrer cyclic fremover/bakover, mens den tredje styrer kollektiv pitch. Jeg vil da nesten anta at denne caliber'n benytter seg av det mer moderne miksesystemet som på godt norsk kalles CCPM , hvor tre servoer jobber sammen på både cyclic og pitch, noe din radio dessverre ikke støtter.
          David Gabrielsen,
          Zoom 400, E-Flite J3 Cub, E-Starter, Blade CX, Eagle 2, Great Lakes 40, Mini Edge 540 (R.I.P.)

Comment

• Tom Erik
            • Feb 2004
            • 1601

Kyosho helikopter = dyrt og middles kvalitet på tekniske løsninger/komponenter

Jeg vil heller anbefale TT Mini Titan eller T-rex 400
            Men, da må du også ha radio som støtter ccpm.
            Tom Erik Smedal
            www.artistic3D.net
            www.photopia.no

Comment

• Biggles
              • Mar 2006
              • 238

Helikopter

Jeg ville ikke avskrevet noe merke - jeg hadde valgt det jeg var komfortabel med, og kommer du til å få bra og kvalifisert oppfølging i butikken der du bor hadde jeg valgt det de har.
              Har du en klubb/miljø der du bor hadde jeg kanskje valgt det som anbefales der - da kan man stjele erfaringer osv, og trenger ikke finne opp hjulet på nytt.
              Klart at man kan lære seg selv, men i verste fall koster det masse penger og ikke minst tid. Får du brekninger av en bruksanvisning så sier det seg selv at du kanskje ikke bør bygge fra bunn av - og ikke godta utsagn om at "dette er eneste måten å lære på".
              Du kan belage deg på hjelp i div forum, men må ta høyde for "no-brainers" som kan sette deg langt tilbake.(Det er ikke alltid hjelpemiddelet "spør publikum" gir deg rett svar).

Finn ut hvor mye tid du har, og hvor mye tid du vil legge ned i rc-helikopter - sjekk hva butikken og miljøet rundt deg kan tilby av kompetanse.
              Velg det du er komfortabel med selv.

Lykke til!

Comment

• pondi
                • Jul 2007
                • 5

Hey!

Spør i denne tråden jeg så slipper jeg å åpne en egen en.
                Er på jakt etter noe ala det samme som trådstarter. Er nå 20, holdt på med R/C bilder fra kyosho og hatt en fra sintech siden jeg har vært 13 år.

Jeg lurer derfor på, er Caliber 400 et valg? Til førstegangs helikopter? Ligger et "pakketilbud" på helikopter mekanikken med motor, radio ++ for snaue 7 000.
                Folkene som driver butikken er også "gjengen" bak R/C klubben her i området og en av dem driver småligt med helikopter.

Slik som du Biggles skrev koster det tid og penger. Tid har jeg nok av, penger finner jeg alltid.
                Kan Caliber 400 da være et valg? Og gå etter? Eller er det teknisk vannskeligt og bruke? Byggemessigt er jeg gira og er vel derfor jeg driver på med dette. =)

Comment

• fred
                  • Jun 2007
                  • 61

jeg vurderte xp 400 en gang.... men slo det fra meg og kjøpte t-rex 450 ikke angret et sekund.
                  Hmmm..... Det så ikke billig ut kompis
                  T-Rex 600 e (bling)
                  futaba gy 601
                  futaba 9256
                  Spektrum ar 6200

Hurricane 550 (phoenix version)(bling)
                  Futaba gy 401
                  Futaba 9254
                  Spektrum AR7000

Comment

• pondi
                    • Jul 2007
                    • 5

Ah!

Takker for svar, men er litt gira på noe som jeg kan få tak i via min hobby foretning her i byn. De er rendyrka kyosho folk egentlig ( leker en del med HPI også ) men kan jo spørre om de får tak i en slik t-rex 450.

Hvordan er dette med simulatorprogrammer og sånt da? Finnes det programmer som har flymodellene liggende inne slik at man får nogenlunde lik handling av det man gjør i simulatoren med virkeligheten?

Comment

• Biggles
                      • Mar 2006
                      • 238

Reflex

Tror Kyosho sin simulator heter Reflex - sjekk på nettet eller hør med de i butikken om du finner helikopteret der. Mener også at det kreves av de som selger kyosho at de skal kunne hjelpe med oppsett av heli - om de ikke har kravet på seg så, kan det hende at de kan hjelpe uansett.

Har handlet noe i Kyoshobutikken i Oslo, fått kjempeservice - bare litt synd at "smådelavdelingen" og motorutvalget er litt lite. Satt sammen noen arf's og syntes kvaliteten er meget bra. Har også flytt litt caliber 24 EP.

kjøper du heliet i butikk så får du hjelp og de bestiller alt du trenger for deg - kanskje dyrere, og ikke like bra som noen alternativer men da står du ikke alene når deler er levert feil og postkontoret er stengt Så kan heller neste helikopter bestilles via nett og skrus sammen bra bunnen.
                      Jeg syntes uansett man skal velge det man er komfortabel med.

Comment

• davidsen
                        • Sep 2005
                        • 120

støtter Biggles, så lenge de i hobbybutikken din kan dette, så vil du kjapt tjene inn den 1000-lappen du muligens sparte på å velge et annet merke ingen i din nærhet har kjennskap til.

Apropos Reflex-simulatoren, så er den grei på helikopter, men mildt sagt tragisk til å simulere fly. Bra grafikk, men jeg angrer som en hund at jeg brukte penger på den.
                        David Gabrielsen,

Comment

• Slåttevik
                          • Jun 2007
                          • 23

Futaba FF6

Hvilke helikopter kan jeg da velge i når jeg har en Futaba FF6?
                          T-Rex 450XL CDE
                          Futaba T7CP

Comment

• pondi
                            • Jul 2007
                            • 5

Hehe

Stakk i den lokale sjappa i dag og sto og prata en del. Dro med meg en masse stæsj hjem til bilene og en kontroll + flysimulator ( reflex sin ).

Fly blir nok uaktuelt for meg p.g.a terrenget der jeg bor. Så lenge den reflex simulatoren gjør jobben sin med helikopter biten er jeg fornøyd!

Driter i om jeg betaler mer enn jeg trenger i den lokale sjappa. Det er fornuftige folk der og prisene rimelige til tider . Men de har et kjempe reservedel lager. Trenger jeg noe har de det. Genialt! og sånn skal det være.

Men får se om jeg får noe ut av simulatortreningen. Finnes det noen sider og lese litt på? Angående hvordan man skal "fly et helikopter" o.s.v? Klarer fint og holde fluen i luften i en 2 minutters tid men da er som regel helikopteret også på andre siden av horisonten såeh. Sliter med og få den til å lande uten og drepe hverken meg eller andre... Noen tips?

Comment

• davidsen
                              • Sep 2005
                              • 120

nå som du har simulator så er den absolutt beste treningen å fly, fly, fly i den.

Tren først på hover med halen mot deg (tail-in), derettet hover hvor du ser helikopteret fra siden (side-in), deretter hover med nesa mot deg (nose-in). Få steinkontroll på dette, og når du behersker dette, tren på 8-tall; hvor du både har helikpoteret i én retning under hele manøvren og 8-tall hvor helikopteret peker den retningen det flyr.

Kan være fint å trene på autorotasjon også, i Reflex trykker du på A (throttle hold) for å koble ut/in motoren fra drevet.
                              David Gabrielsen,

Comment

Working...