Unconfigured Ad

Collapse

Gyro/hale problem T-Rex 450SE V2

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • xiphias256
    • Jul 2007
    • 23

Gyro/hale problem T-Rex 450SE V2

Er mer eller mindre ferdig med å bygge helikopteret. Har justert linkarmene i henhold til videoene til Finless. Neste punkt for meg er å gi seg i kast med gyroen og hale-servoen.

For det første synes jeg ikke jeg får en god nok rett linje på linkarmen til halerotoren. Mulig jeg er veldig petimeter av meg. Finless anbefaler å ha så kort arm som mulig på haleservoen. Jeg må ha den på det ytterste hullet for å få en rett linje. Dette medfører at jeg får en veldig stor vandring på linkarmen. Mye mer en det som er mulig å bevege på halerotoren (dvs. servoen sperrer)
    Har en Futaba 9650 som haleservo.
    Hvordan korter jeg inn bevegelsen på servoen? Via radioen (travel adjust)? Har prøvd det og er nede i 30%, alle de andre står til 100% Er dette riktig/normalt?

Det andre problemet er gyroen. Eneste måten jeg får den til å være i HH er ved å skru på batteriet til helikopteret. Så fort jeg skrur på radioen (Spektrum DX7), så begynner gyroen å blinke. Noe som betyr at den er i normal mode?!?
    Mulig jeg har misforstått noe fundementalt.
    Hjelp mottas med takk!
    Finn Andersen
    Oslo
    T-Rex 450SE V2, Spektrum DX7
    Esky Lama V3 fully blinged
  • Tintin
    • Jan 2005
    • 4631

5 mm arm holder for å bruke 100% limit på en GY 401 om det er det du har.
    Den servoen er så kraftig at en liten bue nok går bra, men den er vel også kraftig nok til å bruke en lengre arm. Travel adj funker ikke ifb gyroen annet enn til å justere gain om du f.eks. bruker kanal 5 til gyro gain.
    ATV på kanal 4 ror påvirker piro hastigheten, dvs hvor fort du kan få heliet til å snurre rundt egen akse.

En grunregel innen RC er å ALLTID skru på radioen før man setter strøm på mottakeren. Med moderne esc'er er dette mindre problematisk da disse vanligvis ikke virker uten radiokontakt, men et fuel heli f.eks. kan f.eks. godt ta av på full gass om du starter det uten å ha skrudd på radio'n dersom throttle står på fullgass ved en feil (Ref Øystein Sunde...)

Det høres ut som du skal studere manualen til gyroen og radioen litt når det gjelder innstilling.

Om du sier hvilken gyro du har og hvilken kanal utenom kanal 4 den er koblet til så er det lettere å gi tips. Innstillinger for gain er også kjekt å vite.

Comment

• TRAVEn
      • May 2007
      • 115

Har du sett "finless" sine filmer om innstilling av T-rex??

Hvis ikke finner du dem her. : http://www.helifreak.com/viewtopic.php?t=12455
      - T-rex 450SE V2
      Futaba 7c fasst - Futaba 401 gyro - 3x HS-65MG - Futaba 9257.
      - Twister Medevac
      - Big Lama

Comment

• Mathias
        • Feb 2007
        • 1122

TRAVEn, noe av det første han skriver er at han har justert linkarmene i henhold til "Finless". regner med at at han har sett resten av videoene også.
        Mathias
        Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

Comment

• strutings
          • Oct 2006
          • 442

Jeg har haleservo på kanal 4 og gyro på kanal 5 (Gear) på min Spektrum. Regner med du har vært inne i oppsettet og satt rett kanal til rett bryter?
          -=-Trondheim Mfk-=-
          * Raptor 50 Titan (SE)
          * T-Rex 450SE
          * E-Sky CP2 (Solgt)
          * Vortex
          * E-Starter
          * Slow Stick
          * Spektrum DX7

No helicopters were harmed in the creation of this post

Comment

• TRAVEn
            • May 2007
            • 115

Originally posted by Mathias
            TRAVEn, noe av det første han skriver er at han har justert linkarmene i henhold til "Finless". regner med at at han har sett resten av videoene også.
            Ser det nå ja.. Det ordet gikk meg forbi her jeg sitter "dagen derpå"
            - T-rex 450SE V2
            Futaba 7c fasst - Futaba 401 gyro - 3x HS-65MG - Futaba 9257.
            - Twister Medevac
            - Big Lama

Comment

• xiphias256
              • Jul 2007
              • 23

Huffda..det falt vist ut under redigeringen at jeg har en Futaba 401 gyro...

Vet at jeg skal starte med å skru på radioen. Men for øyeblikket er motoren koblet ut, så de helt store ulykkene burde ikke oppstå

Fant forøvrig feilen! Utrolig hva en natts søvn kan gjøre. Hadde styra fælt med koblingen av gyroen, testet gear kanalen og aux2 kanalen. Radioen stod til gear, mens ledning stod til aux2.... Når en jobber lenge nok med en ting, så ser en ikke feilene en gjør.

Hvordan måler du lengden på servoarmen? Min er for øyeblikket 11mm fra senter på skruen til senter på servoen. (2. hullet)
              Det er ikke mulig å få den nærmere og samtidig ha en noenlunde rett linje på linkarmen til halerotoren. Innerste hullet gjør at kula går inn i servoen.
              Finn Andersen
              Oslo

Comment

• Tintin
                • Jan 2005
                • 4631

Originally posted by xiphias256
                Fant forøvrig feilen! Utrolig hva en natts søvn kan gjøre. Hadde styra fælt med koblingen av gyroen, testet gear kanalen og aux2 kanalen. Radioen stod til gear, mens ledning stod til aux2.... Når en jobber lenge nok med en ting, så ser en ikke feilene en gjør.
                Om det er noen trøst så gjorde jeg eksakt samme feilen med samme radioen og gyroen på mitt første heli.....

Måling gjør jeg som du beskriver.

Bare prøv med 11 mm, det er en sterk servo. Om du mot formodning skulle slite med at den logrer så kan du prøve å gå ned på lengden (Når du har testet de andre tingene som reduserer logring) og la det være en svak bue på stanga. Bare flytt det fremre festet litt bakover.

Husk å justere limit på gyroen så ikke halesleiden butter...

Comment

• xiphias256
                  • Jul 2007
                  • 23

Ok, så hvis jeg har skjønt dette riktig, så skal jeg gjøre følgende:

1. Stille midtposisjon på halerotoren etter at servoarmen står 90 grader på servoen.
                  2. Bruke travel adj. på radioen for å få fullt utslag uten at den butter mot endene (sperring)
                  3. Stille limit på gyroen slik at den ikke butter mot endene ved fullt utslag. Hvordan måler jeg fullt utslag? Bare dra halen hurtig til en av sidenee??
                  4. Stille gyro gain på radioen. Den står nå til 72% i henhold til DX7 video på helifreak.com
                  5. Delay på gyro skal stå til 0
                  6. DS microswitch er ON pga digital servo

Noe mer??
                  Finn Andersen
                  Oslo

Comment

• retlaw
                    • Jan 2007
                    • 896

Originally posted by Tintin
                    og la det være en svak bue på stanga.
                    Har jeg gått glipp av noe.. Hva er meningen med buen?
                    Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

walter@retlaw.no

Comment

• Tintin
                      • Jan 2005
                      • 4631

Om vi fortsatt snakker om halen så, nei, du kan ikke bruke travel adj på kanal 4. Med den gyroen du har kontrollerer ikke travel adj hvor langt gyroen beveger seg, men i stedet rotasjonshastigheten (piro rate)
                      Du må bruke limit for å se til at sleiden ikke butter.
                      Gjør disse innstillinger med gyroen i rate/normal mode og ikke i AVCS/HH da den ikke oppfører seg helt som man kan forvente der.

Jeg stilte min gyro slik manualen sier her om dagen. Dvs 90 grader på servoarmen når sleiden står midt på haleakselen. Så brukte jeg trim til å justere til den hovret rett i normal mode. Resatte så nøytralpunktet til gyroen og fløy. Har aldri hatt en gyro som holdt så dårlig noen gang så jeg kommer til å gå tilbake til det jeg brukte før som er:

Sørge for at servoarmen står 90 grader på linken i normal mode.
                      Med gyroen i normal/rate mode så testhovrer jeg.
                      Om heliet drifter så flytter jeg servoen på bommen til den slutter å drifte uten bruk av trim.
                      Så setter jeg limit på gyroen så det ikke butter.
                      Til sist slår jeg over til HH og flyr til jeg kræsjer eller er tom for strøm.

4,5 og 6 er ok.

Comment

• Tintin
                        • Jan 2005
                        • 4631

Originally posted by retlaw
                        Har jeg gått glipp av noe.. Hva er meningen med buen?
                        Det skal selvsagt helst ikke være bue.....men om servoen er sterk nok og buen liten nok så klarer man nok å få et bra resultat også med en ørliten bue. Mine har en svak, svak bue og det går helt fint.

Comment

• xiphias256
                          • Jul 2007
                          • 23

Takk for tipsene. Ting begynner å gi litt mer mening nå. Er det ok/normalt å ha travel adj (piro rate) satt til 100% på rudder kanalen?

Nå gjenstår det bare å justere ccpm interaction på rotorhodet og legge inn pitchkurver, så er den klar for sin første prøvetur! Whee!
                          Fikk tak i en sånn vater-sak, som finless bruker i videoen sin, idag.
                          Finn Andersen
                          Oslo

Comment

• retlaw
                            • Jan 2007
                            • 896

Nå gjenstår det bare å justere ccpm interaction på rotorhodet og legge inn pitchkurver, så er den klar for sin første prøvetur! Whee!
                            Fikk tak i en sånn vater-sak, som finless bruker i videoen sin, idag.
                            Prøvde meg på den vater-boble saken til hr.finless uten å få gode ressultater. Da jeg ga det opp brukte jeg en skyvlære istedet til å måle avstanden mellom ramma og swachplata. Dette funka supert...
                            Kjøpte meg en slik leveler sak(link) i etterkant for å sikre meg 100%. Da jeg satte denne på var det ikke mange hårstrå i høydeforskjell mollom de tre punktetne..
                            HeliDirect has a huge selection of RC helicopters, helicopter toys and remote control helicopter. Get ultra fast shipping times direct to your door.
                            Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

walter@retlaw.no

Comment

• Tintin
                              • Jan 2005
                              • 4631

Er det ok/normalt å ha travel adj (piro rate) satt til 100% på rudder kanalen?
                              Jada, det er ok og normalt, men om du syns halen blir for følsom, dvs snurrer for fort til siden når du gir ror så reduser litt på verdiene så flytter den seg ikke like fort.

Comment

Working...