Unconfigured Ad

Collapse

Raptor 90 HJELP!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Eagle
    • Jan 2006
    • 1299

Raptor 90 HJELP!

Hello boys with rotating toys.
    Kjøpte for noen uker siden en Raptor 90. Har frest noen tanker med fuel, men sliter med oppsettet av throttle curver og pitch curver. Noen som har et bra oppsett, som funker på Futaba 9C Super??

Ikveld skulle jeg fly en tur, men raspa halerotoren ned i litt gress. Begge de hvite drevene bak i halen gikk føyken, pluss drevene i servoen til gyroen. Skal det ikke tåle litt mer enn litt tuch i gresset?? Halebladene er like fine, jeg forstår ikke en dritt. Noen som har erfaringer? Nå er jo dette billige drev, men det er jo irriterende at de ikke tåler gress. Min Raptor 50 har frest både åker og eng uten skader, med der er det jo reimdrift.

Takker for hyggelige svar, selv er jeg grønn på helikopter,men morro er det lell.
    Knut Erik
    But it flies, so who cares??
    www.torqueroller.com
    Steikje galen
    www.skalamodellflyklubb.no
    www.teamflyingcircus.com
  • -GAS-
    • Jun 2007
    • 1323

Skal du klippe gress vil jeg anbefale en sånn rød sak som det står briggs & stratton på, det er som regel dette du våkner av på søndags morgen kl 08:30 De lager også jordfresere hvis du vil gå litt hardere til verks

Haledrevene på R90 og ellers stort sett alle helier med torq-tube har dette problemet, er dem slitt og klaringene er for store går det helt fint an å fly dem i stykker også.

Steinar alias (WHZ) her på forumet flyr R90 og det ser ut til at hans er satt opp riktig...så...STEINAR!!! du trengs her.
    Christen
    http://jetsofnorway.com/

Comment

• Whz
      • Nov 2005
      • 190

Hmm... Ved gressklipping har jeg stort sett holdt meg til Flymo. Den flyr litt, den også.
      Har ikke selv vært borti at drevene i halen har røket pga. den typen belastning du nevner her. Halerotorbladene (karbon, ikke plast..) har røket lenge før drevene, så jeg kjenner meg ikke helt igjen her. I en litt større krasj derimot ryker drevene fort.
      Iom. at drev i haleservoen har blitt ødelagt i tillegg, har jeg vanskelig for å se at kun litt gress kan ha skylden. Evt. har du vanvittig uflaks.

Når det gjelder pitchkurver bør saken være relativt grei: Helt lineær pitchkurve er best for gressklipp. Mål med pitch gauge: -10 grader på lav stikke, og +10 grader på høy stikke, og verifisér at du har 0 grader i senter. Avhengig av type blader og om du er komfortabel med kortvarig pitch-pumping for å få et mer responsivt helikopter (mot at du ikke kan benytte full negativ/positiv pitch kontinuerlig), er det bare å justere slik at du får mer utslag. +/- 10,8 grader har jeg selv satt opp, med Radix 710mm SB-blader.

Ang. throttlekurver: Har ikke tallverdiene i hodet, men her er ingen fasitsvar, da det avhenger mye av bl.a. motorjustering (påvirket av klima/fuktighet), type motor & fuel osv. Men jeg justerer selv etter følgende:
      Normal-mode: Skal se ut som en "omvendt, liggende S". Dvs. en kraftig stigning i begynnelsen, fra tomgang og til punkt 2, for å få opp turtallet. Deretter mellom punkt 2-3-4 flater kurven ut (typisk hovreturtall), før jeg har 100 % på punkt 5.
      Har du for høyt/lavt turtall i hovring (ca 1500-1550 synes jeg er passe i normalmode), justerer du dette ved å flytte punkt 2-3-4 opp og ned ca parallelt.
      Jeg justerer tomgangen på nederste punktet på throttlekurven, andre justerer dette som endpoint på throttle-servoen. Smak & behag tipper jeg.

I Idle-up vil du ha en U- eller V-formet kurve. Et greit utgangspunkt kan være 100-75-60-75-100. Sjekk deretter:
      • Headspeed i hover OK? For standard-dreving på R90 er det vel rundt 1860-1870 rpm headspeed som passer bra til OS .91 SZ-H-motoren for maks ytelse. For "koseflyving" synes jeg rundt 1700 rpm er fint. Justér punkt 2-3-4 (punkt 2 og 4 skal være like) til du har et ok turtall.
      • Sjekk at stikkeposisjon i hover er ca 3/4 av full vandring, ok hvis den er noe nærmere midten. Hvis høyere, trenger du mer pitch hvis turtallet er ok.
      • Holdes turtallet noenlunde konstant ved jevnt throttle-pådrag? Du vil ikke få 100 % jevnt turtall med kun throttle-kurver (se under), men hvis det er store avvik må du justere forholdet mellom punkt 3, og punkt 2/4.
        Hvis turtallet øker vesentlig når du har full stikke, må du sette opp mer pitch. Du vil gjerne ha en liten nedgang i headspeed ved full pitch, men at den stabiliserer seg der motoren yter best.
      • Sjekk tilsvarende når heliet er inverted, hvis du er komfortabel med oppned-flyving.

For måling av headspeed, er Skytach en fin sak som funker bra. Helizone og Elefun vet jeg selger disse i Norge.

Bruker du governor/limiter? Det forenkler hverdagen betraktelig mtp. oppsett av throttlekurver i idle-up. Du vil f.eks. aldri få jevnt turtall i nedstigning i idle-up, pga, vekten som skal "dras" av hovedrotoren er ikke til stede i fritt fall. Dette begrenser du ved å benytte en slik "turtallsbegrenser".
      Søk på f.eks. RevMax eller CY ATG (det er de to jeg bruker og har god erfaring med), det er et eget kapittel på hvorfor, hvilken osv..

PS1: http://www.raptortechnique.com er en kilde til mye bra info. Anbefales!
      PS2: Gressklipping med hovedrotoren funker betraktelig bedre enn med halebladene..

Good luck med justering!
      -//\_____________
      // Steinar Forshaug
      / 2 x T-Rex 700 . T-Tex 500ESP . Futaba 12FG
      www.mikronor.no
      Phoenix RC Club . AKMHK . OHK

Comment

• Eagle
        • Jan 2006
        • 1299

Hei.
        Takker for kjempe bra svar.
        Når det gjelder de drevene og gresset, så var vi flere stykker, derav iallefall 1 erfaren helipilot som så hva som skjedde, og han så også ut som et spørsmålstegn da drevne gikk føyken. Forrige gang jeg fløy fikk jeg en kjempesmell i halen på helien, og da hadde låsepinnen for det ene drevet løsnet, og den vandret rundt inni casen helt på egenhånd, og knuste de drevene. Han som har montert helien før jeg kjøpte det, må ha glemt å skru i den z skruen som skal inn i akslinegn, for å låse pinnen.

Så jeg kjøpte komplett ny halebom, med ny tailcase, ny aksling , nye drev, alt sammen, og monterte det her om dagen. I går skulle være første flight med ny hale. Jeg lettet helien opp, men siden jeg hadde altfor lite turtall, satte jeg den ned, og der var det litt høyere gress. RRRRRRRRRRRRRRRRRR, var lyden, og da jeg stoppet motoren, var altså drevene gåen, og servodrevene oxo.

Har bestilt nytt fra Elefun, det kommer vel i morra, så da får vi forsøke igjen. Skal sette opp kurvene som du beskriver, for jeg hadde iallefall alt for lite turtall på normal mode i går. Helien lettet lenge før motoren hadde fått 50 % gass, tipper jeg. Jeg har den 91 OS motoren med pumpe, den argeste har jeg hørt.

Skal holde dere informert om hvordan det går Når man slår gress med halerotoren, får man skikkelig kort og fint gress, ala green gress på en golf bane. Noe som dertil gir egnet landingsplass for depronkjerrer med små hjul. Suverent
        Knut Erik
        But it flies, so who cares??
        www.torqueroller.com
        Steikje galen
        www.skalamodellflyklubb.no
        www.teamflyingcircus.com

Comment

• Whz
          • Nov 2005
          • 190

Funka det da?
          -//\_____________