Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problemer med ustabil/følsomt haleror.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problemer med ustabil/følsomt haleror.

    Har en helt ny Comet 500 den er nesten helt lik Trex 450. Hadde første "flyturen" idag og hadde problemer med et ekstremt følsomt haleror. Var såvidt borti spaken og helien dreide umiddelbart 60-70grader.
    Noen som har noen umiddelbare forslag til løsning på problemet?

  • #2
    gain

    Høres ut som litt lite gyrogain. Er det ikke det, så må du ha litt mer expo og/eller mindre dual rate.
    -Futaba 14 MZ
    -2 JR Sylphide 90 med Funtech Staysee kropper
    -Robbe Futura Nova
    -Robbe Futura Contest
    -Schlüter Champion
    -Schlüter Mini Boy
    -Schlüter DS22
    -Century Ninja ProMaster
    -TSK Mystar 46
    -X-Cell 40
    -Ikarus Piccolo
    -ZN Line Synergy
    -BVM Aggressor
    -Cheveron 60 på flotører
    -Yoshioka Model Factory Viking 40
    -Donut models Nexus
    -noen biler og båter

    Comment


    • #3
      Hmmm

      Originally posted by Kristian
      Høres ut som litt lite gyrogain. Er det ikke det, så må du ha litt mer expo og/eller mindre dual rate.
      Har sånn ca 50% gyro gain. Med Expo mener du at utslaget du gir på kontrollen blir ekspoensial eller? Hva er dual rate? Hvordan stilles dette?

      Takk for svar... Dette sparer mye frustrasjon.

      Comment


      • #4
        Om du har stilt den på 50% og skalaen går fra null til 100 så vil vel det si at du ikke har noe gain i det hele tatt....

        Hvilken gyro og radio + hvilken kanal sitter justeringen på?

        Comment


        • #5
          Originally posted by Tintin
          Om du har stilt den på 50% og skalaen går fra null til 100 så vil vel det si at du ikke har noe gain i det hele tatt....

          Hvilken gyro og radio + hvilken kanal sitter justeringen på?
          Har en Futaba T6exhp radio, en telebee GR302 gyro http://www.telebee.com.hk/index.html , rudder sitter på kanal 4.

          Comment


          • #6
            Negativ Expo gjør at utslagene på stikka er mindre i midten, og stiger til fullt utslag i endene. Dual rate er at du stiller servoene til et mindre max utslag enn 100%, men med en linjær kurve på stikka. Disse kan selvsagt kombineres.
            Hvis den henger rett når du ikke er borte på bal.roret, ville jeg nok ventet med å skylde på gyroen. Eller så kan man jo ofte fikse mye ved å bytte til andre hull på servohorn og slikt.
            Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

            Steinar B Johansen
            Lillehammer mfk

            Comment


            • #7
              Takk skal dere ha alle sammen, tror jeg vet sånn ca hva som skal til for å løse problemet nå, Sender en sitrap når jeg har fått den i lufta jeg.

              Comment


              • #8
                Da har jeg funnet ut hva som var den egentlige årsaken. Det var nemmlig gyroen som var deffekt. Fikk prøvd en tilsvarende ny gyro, den funket som den skulle.

                Comment

                Working...
                X