Unconfigured Ad

Collapse

Hva anbefales til T-rex 450 v2 SE

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lambchop
    • Aug 2006
    • 22

Hva anbefales til T-rex 450 v2 SE

Hei.
    Jeg har nå fylt 30, og ser at endelig har jeg tid og råd til å starte med Helikopter, har aldri flydd før.
    Jeg har bestemt meg for å kjøpe en pakke fra Helidirekt.com, da det virker som en seriøs og billig webshop. Alternativt www.chiefaircraft.com, men har ikke hørt noe om denne siden før. Noen som har prøvd?

I den forbindelse har jeg en del spørsmål om ha jeg skal kjøpe

Align NEW T-REX 450SE V2
    GY401 Futaba Gyro with SMM Technology
    HYPERION EOS LBA10 NET BALANCER, 6S 10A
    Spektrum DX7 7Ch Heli w/AR7000 & 4-DS821 Radio TX

Skal ha Spectrum DX7, hvilken mode skal jeg kjøpe? Hva er forskjellen?
    Er DS821 digital servos, som følger med gode til T-rex 450.
    I så fall er det da nødvendig å kjøpe andre servoer til Helikopteret?

Hvor mange batterier anbefales det å starte med?

Fungerer HYPERION EOS LBA10 NET BALANCER, 6S 10A fra strømnettet? Eller må jeg skaffe meg ett bilbatteri?

Alle tips angående Hobbyen mottas med stor takk.

Jeg bor i Trondheim, og satser å melde meg inn i modellflyklubben etterhvert.
  • ehaga
    • Feb 2005
    • 1173

Min erfaring med Helidirect er bra. Har opplevd litt forvirring knyttet til noen leveranser, men disse har ordet seg etter en tlf.

Trex V2 er kjempe fin. Men vær nøye med hvordan du setter den opp. Har en kollega som har lært seg utrolig mye bare i løpet av denne sesongen.

Laderen kjenner jeg ikke - men sikkert bra.

Det å kjøpe Spectrum fra USA er litt omdiskutert i disse dager. USA har andre regler rundt sende-effekt enn EU. Noen prater om at dersom radioen er CE-merket så er det greit. Men jeg tror ikke siste ordet er sagt i den sammenhengen. Uansett bruker vi mode 2 her på "bygda".

Servoene som du for med til denne radioen er alt for store til trex. Dette er standard servoer som man bruker i større heli enn trex. Det er flere servoer som passer, men Hitec HS-65 er vel det som er mest brukt. Disse finnes med karbonitt- eller metall-gear (Hitec merker disse servoene med MG). Metall er nok de som er mest slitesterke i forhold til crash.

401-gyroen er et sikkert valgt. Finnes i dag kanskje bedre gyroer - men er vanskeligere å sette opp. Men du må nok kjøpe deg en god servo til halen også. De fleste bruker nok Futaba 9650, men det finnes også bedre servoer enn dette. Jeg har en V2 med JR 3400 på halen, og nå skal jeg teste ut den nye servoen til Futaba som heter 9257.

Når det gjelder batterier så har jeg 6 stk. Er jeg alene så flyr jeg opp disse på ca. 1 time. Jeg har en flytid på ca. 7 min pr. batteri. Du må nesten vurdere selv. Men husk at du bruker min 1 time på å lade et batteri (forutsetning at du ikke lader på mer en 1C). Du vil nok etterhvert ha behov for flere ladere når du har så mange batterier. Forresten bruker jeg FligthPower EVO 25 (3S) 2170 mah batterier og kan anbefale disse.

Jeg ville sterkt vurdert å kjøpe fra en norsk leverandør. Jeg tror ikke at du vil spare så veldig mye etter at mva og frakt er lagt til. Se eks. http://www.elefun.no sine sider. De har ikke FP batterier men Kong Power batterier som ser veldig lovende ut.

Kjøp flysimulator. Dette er en veldig billig investering og veldig nyttig. Du kommer garantert veldig mye fortere i gang.

Og til slutt : meld deg inn i en klubb med en gang. Veldig greit å få noen kontakter inn i miljøet. Disse kan lære deg veldig mye samtidig som de kan hjelpe deg både med justering og de første gangene du skal ut å fly.
    - Erik -

------------------------------------------
    Logo 600SX + 6003D
    Logo 400SE

Futaba 18MZ

Comment

• Tintin
      • Jan 2005
      • 4631

Den nevnte Hyperion komponenten er en balanserer og kun det så den trenger en lader for å fungere.
      F.eks denne : http://www.elefun.no/webshop/aspx/pr...kategoriID=235

Som funker både på nett og 12V.
      Om du tar sikte på senere å kjøpe et større heli så hadde jeg gått rett på en lader som tar 10-12S pakker for å være dekket der.
      F.eks: http://www.elefun.no/webshop/aspx/pr...kategoriID=235

Jeg kan ikke garantere det, men er 99% sikker på at Kong Power batteriene er fra samme fabrikk som mine AirThunder pakker og i så fall er det perfekte nybegynnerpakker da de tåler mye mer "juling" enn det meste annet av lipoer (tåler utlading til 2.5 volt mot 3 for "vanlige lipoer") samtidig som de har masse punch. Ulempen er at de veier noen gram mer, men det er ikke noe problem før man er en god but forbi begynner nivå.

Personlig hadde jeg uansett satt på en lipoalarm selvom man med de batteriene faktisk kan fly til man merker man mister kraft.

Comment

• Lambchop
        • Aug 2006
        • 22

Takker for hurtige og gode svar.

Hva med denne laderen?
        E-STATION BC6 Balance Charger 1-6 Lipo Cells
        HeliDirect has a huge selection of RC helicopters, helicopter toys and remote control helicopter. Get ultra fast shipping times direct to your door.

Ser ut som den har balanser, og kan brukes både på nettet og fra batteri.

Når det gjelder radio har jeg sendt mail til Helidirect for å spørre om den er godkjent i Norge. Ser jeg kan spare noen tusen på å handle der nå som kursen er så god.
        Tenker på denne pakken her.
        HeliDirect has a huge selection of RC helicopters, helicopter toys and remote control helicopter. Get ultra fast shipping times direct to your door.

Comment

• Lambchop
          • Aug 2006
          • 22

- PB6/BC6 Balance Connector Board (2S-6S) for Align/MegaPower batt
          EAC124 $6.95
          - Helicopter Kits:
          - Align NEW T-REX 450SE V2/Black +Motor/ESC/Battery/(325 PRO Blade (KX015054A):
          - Servos (cyclic)
          - Hitec HS-65MG Micro Servo Universal Connector (HRCM1353): 3
          - Tail Servo:
          - Futaba S9650 Digital Servo (FUTM0260): 1
          - Gyro:
          - GY401 Futaba Gyro with SMM Technology (FUTM0807): 1
          - Battery:
          - *** MEGA POWER Li-Po Battery 2100mAH 20C 11.1V *** Best Value !! (MP2100203): 3
          - Battery Charger:
          - E-STATION BC6 Balance Charger 1-6 Lipo Cells (ECHBC6): 1
          - Transmitter:
          - Spektrum DX7 7Ch Heli w/AR7000 & 4-DS821 Radio TX - MODE 2 (SPM2712-2): 1
          - Accessories:
          - Ball Link Sizing Tool 4.75mm (HR1007): 1
          - Blade Balancer - K10289A (K10289A): 1
          - Carbon Steel Hexagon Screw Driver Set (4pcs) (HR1020CB): 1
          - Heli Ball End Tool (HR100: 1
          - Heli-Max Blade Tracking Tape (HMXE4710): 1
          - Micro Helicopter Pitch Gauge (HR1009): 1
          - Motor Main Gear Pinion Set (11+13+15T) 3.17mm Shaft (ELE021): 1
          - T-REX 450 Swashplate Leveler Tool (HR1010): 1

Ser dette opsettet bra ut?
          Det kommer seg på 1467 $, inkludert frakt. Altså ca. 8000
          I tilegg kommer vel 25% moms. Regner med at de ikke har moms på slike varer i USA, så der er det vel ikke noe å hente.

Comment

• Lambchop
            • Aug 2006
            • 22

Da var alt bestilt. Havnet på Logictech High Performance HeadLock Gyro - 2100T
            håper den er like god som 401. Ellers ble opsettet som ovenfor.

Gleder meg som en liten unge.

Noen som har tips til lærestoff mens jeg venter?

Comment

• Arnee
              • Aug 2007
              • 11

Et bra alternativ til Trex er THUNDER TIGER MINI TITAN E325.
              Det er også en del billigere en Trex'n og det sies også at det er et bedre nybegynner heli.

Trex vs mini titan forum: http://www.daddyhobby.com/forum/show...0&page=1&pp=15

Jeg flyr selv en Esky Belt-Cp. Dette er et 450 size heli som er ganske bra. Det kan nok ikke sammenlignes med Trex eller Mini Titan men det koster jo nesten heller ingenting.
              For ca. 500,- får du et heli uten el.
              Jeg har bestilt alt fra: http://www.rc711.com/shop/index.php
              Har aldri betalt noe mva eller toll på dette da de sender lekene uten faktura.
              Jeg har også anbefalt denne siden til 3 stk som også har bestilt belt-cp uten å måtte betale noe toll/mva.
              De har også noen veldig bra ladere. IMAX B5 har jeg men nå er også B6 og B8 kommet. Prisen på dem er også veldig bra.
              Bare husk at dersom du bare bestiller batteri+lader så kan de bli litt vanskelig på tollkontoret så den kan være lurt å bestille dette i lag med heli.
              Du finner også 401 gyro'n der samt en gansge grei Futaba radio for heli 6EXHP.

Comment

• ehaga
                • Feb 2005
                • 1173

Originally posted by Lambchop
                Da var alt bestilt. Havnet på Logictech High Performance HeadLock Gyro - 2100T
                håper den er like god som 401. Ellers ble opsettet som ovenfor.

Gleder meg som en liten unge.

Noen som har tips til lærestoff mens jeg venter?
                Logitech gyroen er bedre enn 401 gyroen. Den er vanskeligere å sette opp, men når du har fått alt riktig så fungerer den helt supert.

Det du må være nøye med er gyro-tapen. Logitech gyroen har ikke elektronisk vibrasjonsfilter slik som 401 gyroen. Dvs du må "strekke" tapen slik de har beskrevet i manualen. Jeg måtte til med DuBro gyro tape (vet at de selger denne hos Norwegian modellers).

Manualen er skikkelig dårlig, men det er en kar på runryder som har skrevet sin egen manual.

Lykke til
                - Erik -

------------------------------------------
                Logo 600SX + 6003D
                Logo 400SE

Futaba 18MZ

Comment

• Lambchop
                  • Aug 2006
                  • 22

Hentet varene hos posten i morrest. De ligger i bilen og venter til jeg er ferdig på jobb.
                  Jeg har helt glemt å kjøpe plugger til batteriene.
                  Hvilke plugger følger med helikopteret og laderen?
                  Er disse ok?
                  Jeg vil jo ha like plugger på alle batterier, så hvilke bør jeg kjøpe?
                  Må jeg kjøpe nye kabler til laderen? Så ut som det var med kun krokodilleklemmer der.

Comment

• Mathias
                    • Feb 2007
                    • 1122

Hentet varene hos posten i morrest. De ligger i bilen og venter til jeg er ferdig på jobb.
                    Er disse ok?
                    Må jeg kjøpe nye kabler til laderen? Så ut som det var med kun krokodilleklemmer der.
                    Hvis det er kontakter som skal kobles til ESC, lader/balanserer du tenker på, så kan jeg anbefale Deans. Du trenger 1 stk. hunn til batteri og 2 stk. hann til lader/balanserer og ESC. Du får kjøpt de på www.elefun.no og mange andre modellflybutikker. Tror nok ikke det følger med kontakter på lader og helikopter, det vil i så fall være Align sine kontakter for å bruke på batteri. Ville ikke ha brukt disse, foretrekker Deans.

På den laderen du har bestilt skal det jo kunne gå at å kjøre på 220V og 12V, så det var litt rart at det ikke fulgte med stikkontakt. Det kan nok andre svare på. Du kan jo bruke et bilbatteri, eller så kan du bruke powersupply som konverter 220V over til 12V, men det skal du jo som sagt ikke behøve med denne laderen.
                    Mathias
                    Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

Comment

• Tintin
                      • Jan 2005
                      • 4631

Det er sikkert med ledning og støpsel, men neppe et du kan bruker her. Hverken Asia eller USA bruker samme støpsel som vi bruker her. (Stikkkontakten sitter i/på veggen)
                      Dobbeltsjekk at den faktisk kan brukes på 220V. Husk USA har 110V.

Du trenger trolig en slik:

http://www.funkaraoke.no/ under Andre karaokeprodukter, dessverre utsolgt her. (Nei jeg driver ikke med karaoke, men det var første og billigste sted jeg fant dem)

Align sine bulletkontakter er helt ok å bruke. Har mange av dem og de er helt problemfrie så langt. Mye enklere å lodde enn Deans og god nok kapasitet i massevis til en 450.

Comment

• Lambchop
                        • Aug 2006
                        • 22

Jo det er med stikk. Ikke beregnet for Norge, men det er ikke noe problem da det er vanlig datastikk. Jeg tenkte mer andre veien, fra laderen til batteriet.
                        Er det nok med bare balanse pluggen?

Comment

• roadrune
                          • Jul 2007
                          • 2292

Er disse ok?
                          Jøss, tok det så lang tid fra Junaiten? Bestilte nesten identisk pakke på mandag, og siste nytt der var at den forlot USA igår formiddag.....

Hvilken frakttype tok du?

Hva syns tollerne om denne "gaven"?
                          Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                          T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                          JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
                          ---------------------------------------------------------------------------
                          Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• roadrune
                            • Jul 2007
                            • 2292

[QUOTE=Tintin;154988]Det er sikkert med ledning og støpsel, men neppe et du kan bruker her. Hverken Asia eller USA bruker samme støpsel som vi bruker her. (Stikkkontakten sitter i/på veggen)
                            Dobbeltsjekk at den faktisk kan brukes på 220V. Husk USA har 110V.

Laderen er oppgitt til: 110V-230V 50/60Hz
                            Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                            T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                            JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
                            ---------------------------------------------------------------------------
                            Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• Lambchop
                              • Aug 2006
                              • 22

Det tok 10 dager totalt. Da hadde jeg vært litt uheldig da pakkon ankom tollen fredag og ble liggende til mandag. Samt at når pakken kom til trondheim ble den liggende på posterminalen en dag før den kom til kontoret, og så gikk det nok en dag før jeg fikk henta den. Har enda ikke fått pakkelapp.

Toll og mva ble på rundt 250 kroner.

Comment

Working...