Hei
Jeg har akkurat skaffet meg en Honey Bee CP2 etter å ha lekt litt med en Picoozo eller hva de nå heter. Overgangen er enorm, og noe har gått galt. Som vanlig. Jeg har i ettertid oppdaget at jeg har gjort botrimot alle nybegynner feilene som er, men jeg har i det minste gjort dem bevisst, og når jeg lever etter mottoet "ikke fjernstyr noe du ikke har råd til å miste" så blir ikke innsatsen så stor. Rimelig morro med andre ord
ville bare is dette så jeg ikke blir dynget ned av påminnelser av mine feil, for dem er jeg allerede smertelig klar over, i form av døtid i påvente av nye deler 
Jeg vil først kort forklare hva masinen har blitt utsatt for slik at de som eventuelt kan hjelpe meg forhåpentligvis kan gi meg et best mulig svar.
Dag 1 forsøkte jeg å bevege helikopteret på bakken uten å ta av, men det ble for mye throttle og den steg til værs og dro mot venstre og plantet hovedrotoren i gresset slik at ytterkantene ble litt fliset. Uklok av skade prøvde jeg på nytt på asfalt, også denne gang tok det av og igjen ble jeg grepet av "panikk" og kuttet throttle. Den landet heldivis på understellet (som knakk), lente seg over på siden og laget pinneved av rotorblad endene. Ca. 5 cm var vel borte på hver side. Et (kanskje) viktig punkt her er at jeg tappet batteriet relativt mye, det var fremdeles strøm til å bevege servoer og rotere motoren, men ikke nok til å ta av. Ikke helt mulig å anslå ettersom jeg tviler på den ville lettet med de rotorbladene uansett om battteriet var fullt. Jeg har lest i ettertid at batteriet ikke skal under 3v pr. celle, men jeg har ikke noe måleinstrument enda. Mulig det kan ha kommet under denne grensen første dag.
Jeg bestillte nye glue plast rotorblader (som virket noe tyngre enn de originale av tre), nytt bedre understell og halemotor heat-sink fra elefun.no.
Jeg oppdaget at strømkablene fra mottakeren hadde kommet borti tannhjulet til rotoren og nesten var slipt over, men det ble ordnet før andre forsøk. Etter montering av nytt understell og nye blader var det på tide å prøve en gang til, denne gang innendørs. Helikopteret lettet (selvfølgelig) denne gangen også og det drev til siden og rotoren traff veggen med et smell, men det var langt fra full throttle. Bladene var like fine etterpå, men nå lettet den ikke lenger, selv på full throttle. Jeg har kontrollert alle servobevegelser og alt ser ut til å være i orden. Rotoren er nærmest helt vibrasjonsfri på full throttle og begge bladene går i samme bane, de forrandrer også pitch i takt med throttle. Jeg vet ikke om det er mulig, men jeg har kontrollert at ikke tannhjulet ikke kan vris rundt når man holder på rotorbladene, så den er fast hele veien fra topp til bunn.
Jeg finner ikke ut hva som er galt, men jeg har gjort meg føgende tanker;
- Helikopteret lettet fra bakken ETTER jeg hadde reparert skaden på ledningen, selv om dette sikkert ikke er noen garanti for at batteriet ikke har tatt skade ved en eventuell kortslutning.
- Helikopteret lettet ETTER jeg monterte nye blader og nytt understell, selv om jeg aner en viss vektøkning.
- Jeg har ingen mulighet til å si noe om max rpm jeg har oppnådd gjennom de to forsøkene. Hvis jeg skal gjette så tror jeg at den ikke oppnår fullt turtall i forrhold til det den gjorde før første forsøk. Kan motoren tatt skade av at rotoren gikk i bakken?
- Helikopteret har lettet ETTER jeg kan ha utladet batteriet for mye. Ladetiden av ca. 1t30m ved første lading. Batteriet kom ferdig ladet i pakken.
Noen som har noe tips om hva jeg bør sjekke, eventuelt vet nøyaktig hva som er galt?
Liker ikke ventetiden uten mulighet til å øve på annet en bakkebevegelser, så jeg håper noen kan hjelpe. Har lastet ned en guide for nybegynnere fra www.dream-models.com som presiserer tålmodighet. Leser den nå
Jeg har akkurat skaffet meg en Honey Bee CP2 etter å ha lekt litt med en Picoozo eller hva de nå heter. Overgangen er enorm, og noe har gått galt. Som vanlig. Jeg har i ettertid oppdaget at jeg har gjort botrimot alle nybegynner feilene som er, men jeg har i det minste gjort dem bevisst, og når jeg lever etter mottoet "ikke fjernstyr noe du ikke har råd til å miste" så blir ikke innsatsen så stor. Rimelig morro med andre ord


Jeg vil først kort forklare hva masinen har blitt utsatt for slik at de som eventuelt kan hjelpe meg forhåpentligvis kan gi meg et best mulig svar.
Dag 1 forsøkte jeg å bevege helikopteret på bakken uten å ta av, men det ble for mye throttle og den steg til værs og dro mot venstre og plantet hovedrotoren i gresset slik at ytterkantene ble litt fliset. Uklok av skade prøvde jeg på nytt på asfalt, også denne gang tok det av og igjen ble jeg grepet av "panikk" og kuttet throttle. Den landet heldivis på understellet (som knakk), lente seg over på siden og laget pinneved av rotorblad endene. Ca. 5 cm var vel borte på hver side. Et (kanskje) viktig punkt her er at jeg tappet batteriet relativt mye, det var fremdeles strøm til å bevege servoer og rotere motoren, men ikke nok til å ta av. Ikke helt mulig å anslå ettersom jeg tviler på den ville lettet med de rotorbladene uansett om battteriet var fullt. Jeg har lest i ettertid at batteriet ikke skal under 3v pr. celle, men jeg har ikke noe måleinstrument enda. Mulig det kan ha kommet under denne grensen første dag.
Jeg bestillte nye glue plast rotorblader (som virket noe tyngre enn de originale av tre), nytt bedre understell og halemotor heat-sink fra elefun.no.
Jeg oppdaget at strømkablene fra mottakeren hadde kommet borti tannhjulet til rotoren og nesten var slipt over, men det ble ordnet før andre forsøk. Etter montering av nytt understell og nye blader var det på tide å prøve en gang til, denne gang innendørs. Helikopteret lettet (selvfølgelig) denne gangen også og det drev til siden og rotoren traff veggen med et smell, men det var langt fra full throttle. Bladene var like fine etterpå, men nå lettet den ikke lenger, selv på full throttle. Jeg har kontrollert alle servobevegelser og alt ser ut til å være i orden. Rotoren er nærmest helt vibrasjonsfri på full throttle og begge bladene går i samme bane, de forrandrer også pitch i takt med throttle. Jeg vet ikke om det er mulig, men jeg har kontrollert at ikke tannhjulet ikke kan vris rundt når man holder på rotorbladene, så den er fast hele veien fra topp til bunn.
Jeg finner ikke ut hva som er galt, men jeg har gjort meg føgende tanker;
- Helikopteret lettet fra bakken ETTER jeg hadde reparert skaden på ledningen, selv om dette sikkert ikke er noen garanti for at batteriet ikke har tatt skade ved en eventuell kortslutning.
- Helikopteret lettet ETTER jeg monterte nye blader og nytt understell, selv om jeg aner en viss vektøkning.
- Jeg har ingen mulighet til å si noe om max rpm jeg har oppnådd gjennom de to forsøkene. Hvis jeg skal gjette så tror jeg at den ikke oppnår fullt turtall i forrhold til det den gjorde før første forsøk. Kan motoren tatt skade av at rotoren gikk i bakken?
- Helikopteret har lettet ETTER jeg kan ha utladet batteriet for mye. Ladetiden av ca. 1t30m ved første lading. Batteriet kom ferdig ladet i pakken.
Noen som har noe tips om hva jeg bør sjekke, eventuelt vet nøyaktig hva som er galt?
Liker ikke ventetiden uten mulighet til å øve på annet en bakkebevegelser, så jeg håper noen kan hjelpe. Har lastet ned en guide for nybegynnere fra www.dream-models.com som presiserer tålmodighet. Leser den nå

Comment