Unconfigured Ad

Collapse

Honey Bee CP2 - Letter ikke

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • adr
    • Oct 2007
    • 12

    #1

    Honey Bee CP2 - Letter ikke

    Hei

    Jeg har akkurat skaffet meg en Honey Bee CP2 etter å ha lekt litt med en Picoozo eller hva de nå heter. Overgangen er enorm, og noe har gått galt. Som vanlig. Jeg har i ettertid oppdaget at jeg har gjort botrimot alle nybegynner feilene som er, men jeg har i det minste gjort dem bevisst, og når jeg lever etter mottoet "ikke fjernstyr noe du ikke har råd til å miste" så blir ikke innsatsen så stor. Rimelig morro med andre ord ville bare is dette så jeg ikke blir dynget ned av påminnelser av mine feil, for dem er jeg allerede smertelig klar over, i form av døtid i påvente av nye deler

    Jeg vil først kort forklare hva masinen har blitt utsatt for slik at de som eventuelt kan hjelpe meg forhåpentligvis kan gi meg et best mulig svar.

    Dag 1 forsøkte jeg å bevege helikopteret på bakken uten å ta av, men det ble for mye throttle og den steg til værs og dro mot venstre og plantet hovedrotoren i gresset slik at ytterkantene ble litt fliset. Uklok av skade prøvde jeg på nytt på asfalt, også denne gang tok det av og igjen ble jeg grepet av "panikk" og kuttet throttle. Den landet heldivis på understellet (som knakk), lente seg over på siden og laget pinneved av rotorblad endene. Ca. 5 cm var vel borte på hver side. Et (kanskje) viktig punkt her er at jeg tappet batteriet relativt mye, det var fremdeles strøm til å bevege servoer og rotere motoren, men ikke nok til å ta av. Ikke helt mulig å anslå ettersom jeg tviler på den ville lettet med de rotorbladene uansett om battteriet var fullt. Jeg har lest i ettertid at batteriet ikke skal under 3v pr. celle, men jeg har ikke noe måleinstrument enda. Mulig det kan ha kommet under denne grensen første dag.

    Jeg bestillte nye glue plast rotorblader (som virket noe tyngre enn de originale av tre), nytt bedre understell og halemotor heat-sink fra elefun.no.

    Jeg oppdaget at strømkablene fra mottakeren hadde kommet borti tannhjulet til rotoren og nesten var slipt over, men det ble ordnet før andre forsøk. Etter montering av nytt understell og nye blader var det på tide å prøve en gang til, denne gang innendørs. Helikopteret lettet (selvfølgelig) denne gangen også og det drev til siden og rotoren traff veggen med et smell, men det var langt fra full throttle. Bladene var like fine etterpå, men nå lettet den ikke lenger, selv på full throttle. Jeg har kontrollert alle servobevegelser og alt ser ut til å være i orden. Rotoren er nærmest helt vibrasjonsfri på full throttle og begge bladene går i samme bane, de forrandrer også pitch i takt med throttle. Jeg vet ikke om det er mulig, men jeg har kontrollert at ikke tannhjulet ikke kan vris rundt når man holder på rotorbladene, så den er fast hele veien fra topp til bunn.

    Jeg finner ikke ut hva som er galt, men jeg har gjort meg føgende tanker;
    - Helikopteret lettet fra bakken ETTER jeg hadde reparert skaden på ledningen, selv om dette sikkert ikke er noen garanti for at batteriet ikke har tatt skade ved en eventuell kortslutning.
    - Helikopteret lettet ETTER jeg monterte nye blader og nytt understell, selv om jeg aner en viss vektøkning.
    - Jeg har ingen mulighet til å si noe om max rpm jeg har oppnådd gjennom de to forsøkene. Hvis jeg skal gjette så tror jeg at den ikke oppnår fullt turtall i forrhold til det den gjorde før første forsøk. Kan motoren tatt skade av at rotoren gikk i bakken?
    - Helikopteret har lettet ETTER jeg kan ha utladet batteriet for mye. Ladetiden av ca. 1t30m ved første lading. Batteriet kom ferdig ladet i pakken.

    Noen som har noe tips om hva jeg bør sjekke, eventuelt vet nøyaktig hva som er galt?

    Liker ikke ventetiden uten mulighet til å øve på annet en bakkebevegelser, så jeg håper noen kan hjelpe. Har lastet ned en guide for nybegynnere fra www.dream-models.com som presiserer tålmodighet. Leser den nå
    John E.
    - Eminent bakkepilot.

    E-Sky Honey Bee CP2
  • RC Hansen
    • Sep 2007
    • 90

    #2
    Hei, på radioen din så har du vel en knott oppe på venstre side? Juster den med klokken til du får løft. hvis ikke må du sjekke pitchen på bladene og itilfelle justere dette. det at den drar seg til siden kan du først prøve å trimme på radioen eller justere linkene på swash f.eks hvis den drar seg til venstre så korter du linken på høyre side.
    T-REX 450 SE V2 Futaba FASST HS-65HB GY401 S9257
    Hansen -74

    Comment

    • adr
      • Oct 2007
      • 12

      #3
      Originally posted by RC Hansen
      Hei, på radioen din så har du vel en knott oppe på venstre side? Juster den med klokken til du får løft. hvis ikke må du sjekke pitchen på bladene og itilfelle justere dette. det at den drar seg til siden kan du først prøve å trimme på radioen eller justere linkene på swash f.eks hvis den drar seg til venstre så korter du linken på høyre side.
      Nei, jeg har kun en bryter (av/på type) som er merket idle-up, som er instilling for invert flyging såvidt jeg vet. På høyre side er det en som er merket TRN som jeg mener å ha lest er noe til trainer oppsett. Hver av stikkene har en trim slider til hver akse, det er en trainer plugg bakpå og det er plugg for lader. I tillegg er det 4 servo reverse brytere. Mener å ha sett en slik sender du beskriver et sted, men jeg trodde den var til King eller Belt CP.

      Når det gjelder pitch på bladene så står de i ganske kraftig vinkel på full throttle, uten motoren koblet til. På null throttle ligger bladene bortimot vannrett, eller 90 grader i forhold til akselen.
      John E.
      - Eminent bakkepilot.

      E-Sky Honey Bee CP2

      Comment

      • RC Hansen
        • Sep 2007
        • 90

        #4
        ok, jeg trudde du hadde samme som king og belt. Ja idle up er for 3d flyving, er vel en stund før du rører den tenker jeg he he men det at det ikke letter er jo pitchen din. Så du mener at den står på 0 gr når du har 0 throttle? Itilfelle så prøv å juster 2-4 gr minus pitch, vet ikke helt hvordan heliet ditt er i forhold til headspeed osv, men prøv det så tenker jeg det letter..
        T-REX 450 SE V2 Futaba FASST HS-65HB GY401 S9257
        Hansen -74

        Comment

        • JR DUDE
          • Jul 2007
          • 285

          #5
          feilsøking

          Originally posted by adr
          Hei


          Liker ikke ventetiden uten mulighet til å øve på annet en bakkebevegelser, så jeg håper noen kan hjelpe. Har lastet ned en guide for nybegynnere fra www.dream-models.com som presiserer tålmodighet. Leser den nå
          Hei. Prøv http://www.heliguy.com
          De har ivertfall mye e-sky
          (Sikkert bare en bagatell)
          Takk for deeeeeee

          Mvh Pål Jonny

          Comment

          • adr
            • Oct 2007
            • 12

            #6
            Originally posted by RC Hansen
            ok, jeg trudde du hadde samme som king og belt. Ja idle up er for 3d flyving, er vel en stund før du rører den tenker jeg he he men det at det ikke letter er jo pitchen din. Så du mener at den står på 0 gr når du har 0 throttle? Itilfelle så prøv å juster 2-4 gr minus pitch, vet ikke helt hvordan heliet ditt er i forhold til headspeed osv, men prøv det så tenker jeg det letter..
            Ja, det er vel 0 pitch ved 0 throttle. Jeg vet litt om pitch og vingeformer/løft osv, men jeg er ikke helt stø på positiv/negativ pitch. Er det slik at hvis bakre del av bladet peker nedover så er det negativ pitch? Det er hvertfall slik at når jeg øker throttle så øker også vinkelen på bladet, bakre del av bladet går ned og framre går opp. Med framre del mener jeg den som kanten av bladet som er forran på bladet i rotasjonsretningen.

            Et forsøk på en enkel forklaring: rotasjonsretning: <-- vinkel på rotorblad: \
            Det er her vi kommer inn på mine manglende kunnskaper, men for meg ville det være logisk å kalle dette positiv pitch. Korriger meg gjerne så jeg lærer uansett, jeg har ikke justert noe som helst på selve helikopteret, og det har jo lettet tidligere, men kan det tenkes at dette har kommet ut av stilling når rotoren gikk i bakken/veggen?

            Jeg kan kanskje benytte anledningen til å spørre om throttle trim knappen også. Når idle-up knappen står i vanlig stilling (neida, jeg skal ikke bruke denne på veldig lenge enda, har bare eksperimentert med den på bakken for å observere hva som skjer) og trim knappen står helt nede er det en "stor" dødsone fra 0 throttle og opp før hovedrotoren begynner å gå rundt og max rpm oppnås nær toppen på throttle stikken. Hvis jeg setter trim knappen helt opp får jeg nesten ingen dødsone fra 0 throttle til det punktet der rotoren begynner å bevege seg, men da er det en stor dødsone når stikken begynner å nærme seg toppen. Har denne trim knappen noe særlig å si for vanlig flyging, eller er den ment å brukes ved 3D?
            John E.
            - Eminent bakkepilot.

            E-Sky Honey Bee CP2

            Comment

            • RC Hansen
              • Sep 2007
              • 90

              #7
              oj, ble litt svimmel av den siste der he he Vet ikke helt hva du mener der, men sett den på midten da tenker jeg, det er nok en funksjon som man bruker i idle up ja.. Når bakre delen av bladet går ned så er det positiv, ta en tørn på hver av linkene til du blir fornøyd. Ellers så kan jeg anbefale å gå på youtube og skriv: honey bee king set up Der har du en kar som har laget en serie på 8 deler tror jeg og der lærer du nok mye, også heliguy ja der er det også masse lesestoff..
              Last edited by RC Hansen; 25-10-07, 12:19.
              T-REX 450 SE V2 Futaba FASST HS-65HB GY401 S9257
              Hansen -74

              Comment

              • adr
                • Oct 2007
                • 12

                #8
                Takk for all hjelp, jeg skal prøve det du anbefaler. Har sett noen av videoene på youtube, men det var før jeg hadde mottatt helikopteret. Får laste dem ned, lese det jeg kan og heller komme tilbake til dette hvis jeg ikke finner ut av det.

                Takk nok en gang
                John E.
                - Eminent bakkepilot.

                E-Sky Honey Bee CP2

                Comment

                • RC Hansen
                  • Sep 2007
                  • 90

                  #9
                  ok, hjelper bare til med det jeg vet, er ikke noen spesialist selv men.. Men du vet ihvertfall nå at positiv pitch= løft (;
                  T-REX 450 SE V2 Futaba FASST HS-65HB GY401 S9257
                  Hansen -74

                  Comment

                  • Java
                    • Jun 2004
                    • 168

                    #10
                    Originally posted by adr

                    Jeg bestillte nye glue plast rotorblader (som virket noe tyngre enn de originale av tre)
                    Hva slags blader kjøpte du? kan du sende en link?

                    Comment

                    • adr
                      • Oct 2007
                      • 12

                      #11
                      Originally posted by Java
                      Hva slags blader kjøpte du? kan du sende en link?
                      Hehe, ser nå at det har sneket seg inn en skrivefeil der, deg skal være GULE plast rotorblader

                      Lenke til varen på elefun.no
                      John E.
                      - Eminent bakkepilot.

                      E-Sky Honey Bee CP2

                      Comment

                      • Mech
                        • Oct 2007
                        • 39

                        #12
                        Hei. Har samme vispen selv. Jeg setter opp slik:
                        Jeg tar av begge kablene til motorene, før jeg "starter" mottakeren på vanlig måte. Så setter jeg gassen til midt på, (Trim SKAL stå på minimum!) og slår opp idle-bryteren. Så justerer jeg bladene til 0 pitch. ( på linje med paddle-bar) Pass på at swashplata går fritt og ikke bunner oppe eller nede.
                        Dream-models.com "skolen fungerer faktisk. Letta på 8. batteri jeg
                        BTW: På den jeg fikk gikk rotoren feil vei!!! Måtte snu kontakten til hovedmotoren. Rotoren skal gå MED klokka.

                        Mech
                        Last edited by Mech; 25-10-07, 20:41.
                        Stein Løberg

                        Blade mSR, Micro P-51, FMS P-51
                        Honey Bee CP2
                        Honey Bee King 2
                        Raptor 50 Titan - OS 50 Hyper
                        JR 9xII m/DSM modul, Dx6i
                        FS One Sim

                        Comment

                        • adr
                          • Oct 2007
                          • 12

                          #13
                          Supert, det skal jeg prøve

                          Har bestilt esky sin simulator stikke med FMS, men i går kunne jeg ikke vente lenger og lastet den ned og brukte en xbox 1 kontroll som jeg har laget USB plugg på. Veldig overfølsomt med de korte stikkene, men det var gøy kommer nok til å bruke en del tid i simulatoren, spesielt på nose-in hover som jeg oppdaget var en stor utfordring. Tenkte jeg skulle prøve deler av dream-models skolen i simulatoren.

                          Forresten noen som vet hvor "virkelig" det føles i FMS med standard vindinnstillinger?
                          John E.
                          - Eminent bakkepilot.

                          E-Sky Honey Bee CP2

                          Comment

                          • moomin
                            • Nov 2007
                            • 2

                            #14
                            Samme problemet hos meg.

                            Motok minn HBCP2 for ca 3 uker siden... Har og lekt meg med Picozo en stund og du har helt rett det var en fenomenal overgang. Men som menn ellers så var det lading av batteri, for så å prøve litt hoover. Det gikk sånn nogenlunde 10-20 cm opp fra bakken før jeg klokelig satte det ned igjenn. Neste forsøk gikk ikke helt etter planen, 20 cm opp før jeg "tilfeldigvis" tutchet pitch'n... Med det resultat at HB'n tiltet til høyre å smallt i bakken. Ikke store skader men plasten på bladene fikk noen skraper.

                            Da var det å bestille nye deler og vente på leveranse. Bestillte nytt understell, heatsink og plastblader. Mens jeg ventet på nye deler (og var utolmodig) balanserte jeg bladene og foretok "fuse mod". Nyedeler kom og ble montert. prøvde hoover igjennn. Lettet fint, men litt hard på stikka så steg helien opp til 70cm, og var nær en vegg, grepet av panikk slo jeg av transmittern (eller på med 3D brytern). Noe så førte til at helien fikk et enormt turtall, men jeg klarte å berge det fra noe alvorlig kresj.

                            Etter det har jeg hatt flyforbud... Dvs. Jeg kommer ikke opp i hoover. Står å danser på gulvet som en ilsint veps, trottle på 75% og opp til 100% (rødt lys i 4in1) men letter ikke. Har moddet "sticky pitch" problemet men no luck. Målte batteriet etter full lading og det viser 8,1V så det kan være endel av problemet (har bestillt nytt nå, sammen med pitch gauage...). Hvordan kan jeg finne ut om enkelte celler er for mye utladet?

                            Har sett på enkelte forum at andre har samme problem med div. HB heli's. Har prøvd enkelte av faq. fra dem men uten noe resultat. Er det noen som har løst problemet her? Litt enklere å skjønne et norsk forum enn mange av de utenlaske, de har visst en forkjærlighet å forkorte det de gjør til TRE-bokstavs forkortelser. Noe som er "Gresk for meg"

                            Hadde vært artig å prøve å sveve litt. Men for meg så virker det koplisert (I'm a N00B). Mulig CP2 ikke er helt en nybegynnermodell... Får sjekke pitch når jeg får verktøy til det.

                            Hadde vært artig å komme i kontakt med noen fra trøndelag som har samme (lignende) heli slik at jeg kan lære litt.... Får snart også en 6-kanals usb simulator slik at PC'n kan brukes til litt øving....

                            Comment

                            • adr
                              • Oct 2007
                              • 12

                              #15
                              Hei

                              Jeg har ikke kommet noe videre i det siste, har brukt mesteparten av tiden til å øve i simulator. Jeg kommer nok til å bestille et nytt batteri for å se om det hjelper. Såvidt jeg kan se er pitch slik den skal, så jeg har kommet fram til at det enten er batteriet som er for svakt eller så har motoren tatt skade.
                              John E.
                              - Eminent bakkepilot.

                              E-Sky Honey Bee CP2

                              Comment

                              Working...