Unconfigured Ad

Collapse

treningsunderstellet vibrerer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • arne ingar
    • Aug 2007
    • 49

treningsunderstellet vibrerer

har etter masse gyrostyr fått muligheten til å prøve meg på egenhånd.
    Måtte krype til korset å fjerne 611 til fordel for en nyinnkjøpt 401. dette virket over all forventning.
    Nå har jeg et annet problem. Treningunderstellet har en lei tendens til å begynne å vibrere.
    Når dette skjer tør jeg ikke annet enn å sette modellen ned. Er dette et kjent fenomen eller er det turtall på motor evt noe annet som forårsaker det? Kjenner ikke turtallet mitt, men maskinen er blitt fløyet av en som kan (uten treningsunderstell) og maskinelt skulle det virket.
    Treningsunderstellet er av typen med tynne glassfiberstenger og noen gule baller i endene. Dette stripser jeg fast med to strips på hvert punkt.
  • stg
    • Dec 2005
    • 390

Dette er et kjent problem som jeg også hadde med samme type trenings understell.
    Anbefaler kun å ha det på til at du mestrer hovring og fjerner det så snart at du har planer om å fly litt rundt.
    Jeg hadde mitt på mens jeg fløy også, helt til at vibrasjonene ble så kraftig at jeg så 3 helier samtidig i luften, jeg prøvde å lande det i midten men det gikk som bruker når man er fersk, rett i bakken.
    Så etter det så brukte jeg det aldri mer, og alll vibrasjon var også borte.
    Svein-Tore Gundersen

Graupner MC32 Hott V2
    Yak 55 SP 3m Comp-ARF(Blue Flagg)m/3W 170 CS
    Sbach 342 DA 50
    3dhs Slick 89 Elektro
    Skymaster F-18C ( ATJ 170Ti )
    Jet Legend F-15 (simjet 3000)
    Retrojet 75 (Simjet 1910)
    Pilot-Rc Dolphin 86 (Jet-Cat 120)
    Byron Corsair

Comment

• KTL!
      • Sep 2003
      • 295

Jeg hadde og problemer med at hele helikopteret begynte og vibrere i hover når jeg hadde på treningsunderstell på

skru opp eller ned turtallet på helikopteret så vil det sikkert forsvinne

Comment

• arne ingar
        • Aug 2007
        • 49

Originally posted by KTL!
        Jeg hadde og problemer med at hele helikopteret begynte og vibrere i hover når jeg hadde på treningsunderstell på

skru opp eller ned turtallet på helikopteret så vil det sikkert forsvinne
        tror jeg må skru ned i tilfelle. er det ok å justere det på trottel kurven?

Comment

• esmel
          • Dec 2004
          • 2830

The rpm you are running is in the resonate frequency of the training sticks. What happens is you are at just the right head speed to start up a resonance. This is not something that happens often but with the right conditions it does show up. One thing that will influence it is if the spindle shaft is not lubed. You should be able to remove one main blade then turn the nut inside the blade grip clockwise and feel that it easily rotates. Another thing that can start this up is if the covering on the blades is loose. This will cause an out of track condition that will start up a vibration that can be amplified by the training gear. Also running the head speed too low can do it. As you get ready to lift the helicopter off do not quickly move the throttle stick from idle to hover position. Bring it up slowly so the head speed can come up before the rotor is loaded from the weight of the helicopter. If you find that the resonance starts after you are in the air then you may have too much head speed. If all was fine on the flights before then it could be that the engine is lean.
          Other things to try:
          1. Try a higher or lower throttle setting.
          2. Change the angle of the traning sticks.
          3. Cut off an inch or two to change the resonate frequency of the sticks.
          4. Use a thicker wooden dowel rod for the training gear.
          5. If using the Roto-pod then make sure the center bolt is loose enough to allow the platform to rotate.
          Hilsen,

På raptortechnique.com finner du masse nyttig informasjon.

Synd du ikke fant ut av 611'n din. Syntes fortsatt det der er merkelig.
          Flyr du med samme gyroservo nå som med 611'n, eller byttet du den?
          Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• arne ingar
            • Aug 2007
            • 49

Originally posted by esmel
            Hilsen,

takk..
            Nei jeg kjøpte et nytt sett med gy401 og s9254.noe enklere.
            har ikke helt bestemt meg for hva jeg gjør med 611`n.
            Skulle bare bytte sa han jeg kjøpte av, skulle få en ny eller pengene tilbake.
            Du har sikkert rett i at det er en topp gyro. mulig jeg bytter den i en ny og legger den på vent til jeg har behov(og forstand) eller selger den nye.

Comment

• amundrg
              • Jun 2006
              • 355

Den førte raptoren jeg hadde spiste opp samme type trenings understell på grunn av risting som kom når jeg vippa over idel bryteren vart forhøytt turtall.
              Mitt tips fly uten mye mindre risikabelt en å ha det på , det spruta deler over et stort område så det var bare flaks en ikke vart tufet av et karbon rør.
              Jeg syntes det var lettere å ta av å lande uten trenings understell når jeg begynte med heli.
              Har overtalt 3 stykker til å lette raptorene sine for førte gang uten trenings understell å dem har takka meg i etter tid . Dem hadde hovere trening fra Twister cp v2 som er vanskeligere å fly en raptor.
              Amund Gårdhammer
              www.ringerikemfk.com

Comment

• MaxMekker
                • Nov 2006
                • 320

Skjær av 5-10cm på bena og mye av problemet er løst.

Funka for meg og noen andre kompiser.
                =================
                Runar Holm
                www.maxmekker.com
                =================

Comment

• arne ingar
                  • Aug 2007
                  • 49

Hilsen,

Vedrørende Futaba 611 gyroen jeg har så er nok servoen til den kjørt med før høy gain og dette hat gjort at den er blitt jaget ihjel . Vet ikke , men dette var et svar jeg fikk.
                  Make sense?

Comment

• arne ingar
                    • Aug 2007
                    • 49

Originally posted by amundrg
                    Den førte raptoren jeg hadde spiste opp samme type trenings understell på grunn av risting som kom når jeg vippa over idel bryteren vart forhøytt turtall.
                    Mitt tips fly uten mye mindre risikabelt en å ha det på , det spruta deler over et stort område så det var bare flaks en ikke vart tufet av et karbon rør.
                    Jeg syntes det var lettere å ta av å lande uten trenings understell når jeg begynte med heli.
                    Har overtalt 3 stykker til å lette raptorene sine for førte gang uten trenings understell å dem har takka meg i etter tid . Dem hadde hovere trening fra Twister cp v2 som er vanskeligere å fly en raptor.
                    til amundrg
                    er ikke sikker på om jeg tør å lette raptoren min uten treningsunderstell.
                    Har ikke kjørt noe annet rc før.
                    Har et isoporheli i stua , det er den erfaringen jeg har....

Comment

• esmel
                      • Dec 2004
                      • 2830

Juster ned noen prosent på throttle kurven din og se om det bedrer seg såpass at du kan trene på å ta av, hovre litt og så lande den igjen. Gjør det noen ganger til du føler at du klarer å lande uten å ha noen bevegelse fremover/bakover eller til siden. Så plukker du av understellet så raskt som mulig når du har fått kontroll på det. Det kan godt hende det holder med en tank før du kommer til det stadiet.
                      Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• arne ingar
                        • Aug 2007
                        • 49

Juster ned noen prosent på throttle kurven din og se om det bedrer seg såpass at du kan trene på å ta av, hovre litt og så lande den igjen. Gjør det noen ganger til du føler at du klarer å lande uten å ha noen bevegelse fremover/bakover eller til siden. Så plukker du av understellet så raskt som mulig når du har fått kontroll på det. Det kan godt hende det holder med en tank før du kommer til det stadiet.
                        Hmm..
                        En tank fuel før jeg prøver uten understell?
                        Synes det var en skremmende tanke, med mindre jeg kan montere 20 liters tank på raptoren.
                        Skal finne frem baufila og sjekke om det blir bedre å kappe stengene.
                        Satte ned throttle kurven litt i går, hjalp kanskje litt.
                        Det så nesten skummelt ut når understellet begynte å vibrere. så for meg at alt kunne riste i filler.

Comment

• arne ingar
                          • Aug 2007
                          • 49

Originally posted by arne ingar
                          Hmm..
                          En tank fuel før jeg prøver uten understell?
                          Synes det var en skremmende tanke, med mindre jeg kan montere 20 liters tank på raptoren.
                          Skal finne frem baufila og sjekke om det blir bedre å kappe stengene.
                          Satte ned throttle kurven litt i går, hjalp kanskje litt.
                          Det så nesten skummelt ut når understellet begynte å vibrere. så for meg at alt kunne riste i filler.
                          Da var treningsunderstellet 10cm kortere. dette fungerte bare.
                          skulle trene til jeg ble frossen, men hold på nesten en time.
                          Føler meg ikke bekvem med tanken på å plukke vekk treningsunderstellet. litt redd for de smale meiene ved landing.
                          Sant, dette burde forbys. det går nesten på helsa løs..

Comment

• Holger
                            • Feb 2006
                            • 734

Hei

Så fort du føler du har kontroll på take off / landing så burde det ikke være noe i veien for å fjerne treningsunderstellet ditt, men ikke gjør det før du er komfortabel med det, og mestrer stabil hover med halen pekende mot deg.
                            Men du burde kanskje ikke vente bare fordi du synes meiene er smale....helikopteret er mye stabilere enn du kanskje tror.

Kos deg med dette, og ikke la det være stress relatert....og du, kommer du i en situasjon der du veier for og i mot på "en tank til bare", så dropp den siste tanken.

Mvh
                            Anders Bruneberg
                            Raufoss

Comment

• olle
                              • May 2002
                              • 708

Dette har med resonans å gjøre.
                              Lengde på ting og lengde på resonanskurven.
                              Til dere andre som ikke alt har kuttet lengden.
                              Det kan hjelpe å dytte disse kulene (ballene) litt lengre inn på stangen (ståltråden) for å se om vibrasjonene stopper da. Kulene vil da bryte resonanskurven.
                              Når man har funnet beste plasseringen, så kan man evt kutte.
                              Dette bare så ikke man kutter, og kutter, og etterpå finner ut at man har kuttet forgjeves, eller for mye.

olle

Comment

Working...