Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ustabil Minititan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ustabil Minititan

    Hei alle sammen!

    Etter mangen år uten RC har jeg nå endelig fått tid til en Minititan m/tilbehør.

    Problem 1:
    Når jeg hovrer med helikoptert vil det noen ganger etter at jeg gir stikke forover eller bakover falle rett ned mot bakken (mister oppdrift) ca 0,5 - 1 meter som igjenn resulterer i stadige innkjøp av nye understell.

    Har ikke lang erfaring med å fly helikopter men dette skjer ikke når jeg flyr på simulator.

    Har satt opp Throttle og Pitch-kurver som anbefalt for "Beginner" i Minititan-manual hhv
    Th 0-45-65-85-100 og Pi 40-56-75-88-100

    Håper det er noen som kan gi meg et tips eller to ang. oppsett for en uerfaren pilot??
    Bør jeg juster "Dual Rate"?? som idag er på 100%



    Problem 2:
    Halen jager en del, etter å ha lest en del på forumet har ser jeg at det er anbefalt med korter linkarm på servohorn (min link-ball er idag montert ca10 mm fra center av servo-aksling som er ihht bygge-manual)
    Jeg har GY401 og S9650 hvor delay er satt til 0 som anbefalt for digitalservo, noen med erfaring fra Minititan og justering av lengde på servohorn for hale??

    "Gyro Sense" menyen i radioen min(Futaba 9C) er satt som følger:
    MODE: GY - Mix: INH - RATE-NORM : 0% - IDL1: 0% - IDLE2: NOR 50% - IDLE3: NOR 30% -HOLD: NOR 20% - SW: Cond.

    Sliter litt med å skjønne forskjell på NOR og AVC??

    Kommentarer Ønskes!

    Har så vidt jeg vet ikke satt opp noen kurver for IDLE 1,2,3 eller HOLD er det nødvendig for en uerfaren pilot??

    Kan også legge til at ESC er satt opp uten governor mode.


    Alle svar og tips mottas med stor interesse!
    Mvh Svein O

    ~ Futaba 9C ~
    ~ Minititan Gy401-S9650 ~
    ~ Reflex Sim ~

  • #2
    1.
    Mystisk sak... Er det noe failsafe-saker som slår inn? Slå på heliet, og slå av radioen (ikke ha motoren tilkoblet!), og se om pitch på bladene endrer seg - den skal forbli uendret.
    Evt. at du ikke gir tilstrekkelig pitch når du bruker elevator/aileron, men siden du har simulator tviler jeg på at det er fingertrøbbel - med mindre du faktisk har veldig store utslag på høyrestikka. Da kan dual rates på aileron/elevator være til god hjelp. Prøv med 60-70% og se om det utgjør noen forskjell ift. problemet du har, eller om det bare blir treigt...

    2.
    Du +nytte av å sette gyro-justeringen til en annen switch enn flightmode ("cond."-innstillingen). Årsak til dette, er at du gjerne vil sjekke normalmodus på gyroen, og finjustere gyroen uten å endre flightmode.

    Forskjell på normal og AVCS ("heading hold") tror jeg ikke jeg skal begi meg på noen lang forklaring på, men hovedsaken er at i normalmodus vil halen bestrebe å være bakerst ift. fartsretningen. Dvs. at du ikke bør fly hurtig bakover i normalmodus, da helikopteret vil dreie slik at nesen alltid er i fartsretningen.
    Det vil f.eks. for nybegynnere være enklere å fly sirkler/åttetall i normalmodus, da du ikke trenger å tenke på sideror i særlig grad, dette fikser heliet selv.

    Jeg personlig bruker kun gyroen i heading-hold, da er halen konsistent og gjør kun det du ber den om - også i baklengs-flight. Normalmodus blir på mine heli kun benyttet til å trimme inn helikopteret mekanisk, ellers blir det aldri brukt.
    To-trinnsbryteren jeg har på min radio for gyro, er satt opp med 45% / -45%, slik at jeg kan switche mellom HH & normalmodus.

    Gain: Har en T-rex 450 som jeg synes trivdes best med gain i 40-46%-området med GY401. Siden MiniTitan er samme størrelse, tipper jeg dette vil være en god startinnstilling. Juster gain gradvis oppover til halen begynner å skjelve, deretter etpar % tilbake...


    Håper du får noe ut av dette. God helg!
    -//\_____________
    // Steinar Forshaug
    / 2 x T-Rex 700 . T-Tex 500ESP . Futaba 12FG
    www.mikronor.no
    Phoenix RC Club . AKMHK . OHK

    Comment

    Working...
    X