Announcement

Collapse
No announcement yet.

kjøpe nitro heli, hvilket?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by Tintin View Post
    Må si meg enig i denne. Gjelder vel alle Rexene egentlig.
    CCPM er ikke noe hokus pokus så lenge man skjønner å få programmert radioen og det handler som regel kun om å sette rett CCPM mode + evt reversere mixen + at man behøver gode og like servoer på swashen.
    Nåja, det er vel bare den ene halparten av sannheten! Den andre halvparten av sannheten er at det er ett absolutt fåtall av servoer i dag som går helt likt når de er nye, enda færre som går likt etter 50-100 turer og det er nesten ingen som går likt etter å ha vært i bakken noen ganger. Om med ccpm er det nærmest håpløst å skifte bare en servo. Alle bør skiftes og da blir det fort dyrt. Har man kommet litt opp på ferdighets-stigen så merker man også raskt at ccpm-systemet krever relativt mye av senderen da den skal prosessere alle tre signalene samtidig - pitch/elev/ailron. I dag er det ikke så mange sendere som klarer dette, noe som ender med at man får uønskede koblinger mellom aksene eller at helikopteret drar seg en eller annen vei når man gir pitch.

    Ccpm-systemets unøyaktighet kan man selvfølgelig venne seg til, men har man flydd noen presise helikopter med mekanisk miksing så kjenner man godt til forskjellen.

    Det fine med ccpm er selvfølgelig at det har en formidabel pitch-respons. Det er vel også mye av grunnen til at man stort sett ser 3D-flyving i dag som består av små, men pitch-krevende øvelser som tic-tac og varianter av dette.
    Tom Erik Smedal
    www.artistic3D.net
    www.photopia.no

    Comment


    • #32
      T.o.m. orginalsenderen til Belt-CP har jo CCPM, og den er jo rimelig ok å fly? Noen som har en god forklaring på hvordan man regner 30/50size osv? Noe med rotorspennet å gjøre?
      Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

      Comment


      • #33
        30, 50, 60 og 90 kommer fra motorstørrelsen! Det er da 0,30 kubikktommer slagvolum på motoren i en 30-maskin, 0,50 i en 50 osv...

        30 og 50 maskiner kan gjerne være den samme modellen bare med små forandringer, sånn som motor (seff...), mindre rotorblader og litt enklere mekanikk. 60 og 90 er fysisk større modeller.

        Selv har jeg en Hirobo Sceadu 50, den er helt maken til 30-modellen bortsett fra det jeg nevnte over. Man kan fint kjøpe en sceadu 30 og bygge den om til en 50
        T-REX 600E
        Thunder Tiger MiniTitan
        HK-450
        En kul Crawler
        Hitec Aurora 9

        Comment


        • #34
          Og 90 er da det største etter hva jeg forstår Så på en film av Curtis Youngblood på youtube, antar det heliet han flyr der er 90size? (Du ser størrelsen på det når han stopper rotoren på slutten)
          Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

          Comment

          Working...
          X