Unconfigured Ad

Collapse

Oppgradering av Lama v4, tips og råd?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • frankie
    • Dec 2007
    • 2

Oppgradering av Lama v4, tips og råd?

Heisann!

Jeg er ny her, og har akkurat kjøpt meg mitt første enkle helikopter (Lama V4)

Har allerede krasjet ett par ganger, og har bestilt oppgraderingssett på Ebay.
    Ny swashplate i alu, alu bladholdere osv.
    Finnes det en manual på hvordan man demonterer og setter sammen ett slikt helikopter?
    Kjøpte mitt på Ebay via Hongkong så det var dårlig med bruksanvisning.
    Betalte forøvrig 600,- med frakt, ekstra batteri 20 blader, treningsunderstell, sim kabel osv.
    Fin pris og fint helikopter.

Men altså; har noen av dere demontert ett slikt tidligere?
    Redd for at jeg ikke klarer å få satt det sammen igjen etterpå...

Spørsmål vedrørende justering av helikopteret.
    Det roterer litt mot klokka uansett hvor mye jeg trimmer motsatt så får jeg ikke kompensert nok. Ser det er "gain" og " Proportional" justering på helikopteret.
    Hva er dette?

Prøvde å justere litt på armene på servoen, en omdreining, uten serlig hell.

Forslag?

Og en siste ting. Hvis jeg kjøper extreme blades (de er mye stivere), er det mindre sjanse for at rotorbledene treffer hverandre ved hard belastning?

Takknemlig for all hjelp!

Har allerde lyst på ett 3d helikopter!

Frankie
  • Aeroholiker
    • Aug 2003
    • 360

Heisann!

Velkommen inn i galskapen! Eller rc miljøet som det heter på fint!

Når det gjelder manual på demontering og montering finnes det nok ikke noen detaljerte beskrivelser på hvordan hver enkelt del byttes. Men, det følger nok med en manual med en sprengskisse eller exploded view. Trikset er da å studere denne grundig så ser du i hvilken rekkefølge ting er skrudd sammen. De kan virke litt rotete disse sprengskissene, men ta deg tid og studer tegningen. Og ha orden og system under demontering så reverserer du bare prosessen under montering.

Jeg tror ikke du får bladene til å treffe hverandre på et coaxial helikopter..
    Flyr du så du får en "blade strike" på en lama så er nok tiden inne for noe heftigere..

Lykke til med flyvningen, og søk i forumene! det er masse nyttig informasjon her!

Geir
    Geir Bjelkarøy

http://www.phoenix-rc.org

"Når små menn kaster lange skygger, blir det snart mørkt"

Comment

• Mademan
      • Apr 2007
      • 1086

jeg fik temmerlig mange "Blade strikes" på min CX mot slutten. Men da fløy jeg ute. Trenger ikke bekymre degfor det, kommer bare litt lyd...ødelegger ingenting

Lykke til
      Go Lower! Lower.... To Low!

Comment

• bjeff
        • Jul 2007
        • 2010

Jeg smadret fire blader på min Blade CX2 iløpet av sommeren pga strikes. Det er helt vanlig når en flyr utendørs i LITT vind med sånne leketøy. Særlig når en flyr raskt og brått bytter retning. Nesten alle kontraroterende helikoptere er ment for NULL vind (unntaket er såvidt jeg vet en fra Art-tech). Det er noen som bla bytter til lengre skaft mellom øvre og nedre blader, men med så mye pes er det vel nesten bedre å gå for et mer avansert helikopter for utendørsbruk?

Det lønner seg forøvrig å sjekke om vektene i flybar er ordentlig på plass, festet kan skades ved krasj. Jeg opplevde at en vekt datt av i lufta, stygg lyd og to ødelagte blader. Dessuten knekt hale.

Det er noen måneder siden jeg fløy med CX2en, men tror dette burde hjelpe deg med Gain/Proportional:
        Man er nødt til å prøve seg fram. Proportional skrur man omvendt av dit helikopteret drifter med null input (flyr det mot venstre, skru med klokka og omvendt). Hvis helikopteret "logrer" med halen, reduserer man Gain. Øk Gain hvis halen "er slapp".

På CX2 (regner med at det samme gjelder Lama(?)) må man koble fra batteriet for at justering av proportional skal tre i kraft når man kobler det til igjen, men man kan justere gain uten å koble fra batteriet. Ganske små justeringer gir relativt store utslag.

Forøvrig lønner det seg å sjekke at plastkroppen sitter midt på festene, slik at alt er symmetrisk.

Med disse rådene fikk jeg CX2´en til å hovre inne i barskapet (riktignok et nokså stort et, og dessverre nesten tomt).
        Anders Eiebakke
        90078513

Comment

• Tintin
          • Jan 2005
          • 4631

Når man skal oppgradere en Lama, så trodde jeg man kjøpte f.eks. en TRex jeg

Comment

• frankie
            • Dec 2007
            • 2

Takk for god hjelp!

Skal prøve ut tipsene dine!

Håper det fungerer.
            Men er det noen av dere som har erfaring med extreme blades?

Frankie

Comment

• xiphias256
              • Jul 2007
              • 23

Løp og kjøp!
              Har brukt extreme blades, siden jeg gikk tom for første pakken med sorte blader De er en del stivere enn de orginale sorte bladene, dette gjør at bladene ikke slår i hverandre så lett ved harde landinger (kræsj...) Plasten i extreme bladene er også litt seiger enn de sorte.
              Etter at jeg gikk over til disse bladene, så har jeg bare klart å ødelegge 2 blader over en 3 måneders periode med mye uteflyving.

Btw: Utendørs flyving med Lama = kræsj !!
              Finn Andersen
              Oslo
              T-Rex 450SE V2, Spektrum DX7
              Esky Lama V3 fully blinged

Comment

Working...