Unconfigured Ad

Collapse

T-Rex 500 skal kjøpes inn (elektro)...men hjelp!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lammis
    • Dec 2007
    • 7

T-Rex 500 skal kjøpes inn (elektro)...men hjelp!

Okei folkens, nå kom heli'et jeg har venta på. Mellomtingen mellom Allign T-rex 450 og 600. Dette blir sluppet nå i desember, nemmelig T-rex 500 .

Dette er egentlig ett heli til fatter'n, men det blir vel til at jeg øver meg litt med det før jeg kjøper T-rex 600 nitro'en.

Dette blir kjøpt sammen med Real Flight sim G4 så det er sagt...

Men over til (god)sakene...

Dette blir mitt (vårt) første heli av denne str. (har bare testa noe småtteri med doble rotorer tidligere såvidt) så litt tips og hjelp om hva vi trenger/bør kjøpe hadde vært til stor hjelp!

Jeg har kikka litt rundt selvfølgelig, og har lyst å kjøpe Futaba 7c FASST radio med servoer som er klare for dette (hvilke vet jeg ikke enda), samt Futaba 401 gyro som jeg tror skal holde til dette helikopteret.

Er jeg på "rett vei" så langt? Spes. mtp. at radioen skal brukes til T-rex 600 senere også. Og jeg synes FASST systemet til Futaba er genialt, så jeg går rundt å tror at det er gode greier iallefall (til dere sier noe annet?)

Link til heli'et finner dere hos elefun.no.

Ang. lader til batteri har jeg pr. idag en Hyperion EOS 5i dp AC/DC som skal være lik Swallow sin.

Nå vet jeg ikke om denne laderen holder til bruk til dette helikopteret, men hvis ikke går vi til innkjøp av en PowerPeak Infinity 3 BID.

Nå er det sikkert mye jeg har glemt, eller ikke har begynt å tenke på absolutt alt enda, så jeg er klar for innspill på alle områder, men det viktigste er at jeg er på rett vei, som sagt...

Noen som har råd og tips, mottas de med takk!
    John-A. Lammethun, Florø

:: HPI Savage X 4,6 ::
    :: Futaba 3PK FASST::
    :: Align T-Rex 500 CF::
    :: Futaba 7c FASST ::
  • william123
    • May 2005
    • 2330

Jeg driver med fly, og har ikke peiling på heli, men jeg har fått med deg at 500'en skal ha 6S lipo. da blir laderen du har for liten. Du kan bruke den, men da må du ha to 3S pakker som lades separat og brukes som 6S i heli'et. Ganske tungvint og lange ladetider, men kjekt hvis budsjettet er stramt

PowerPeak skal være en god lader.
    William Jul Ringkjøb
    Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• Heliman
      • Mar 2006
      • 1254

Jeg tror nok at den vil fly godt nok til en sportsflyger på 5s også, kansje man må ha en litt større pinion...

Faktisk så leste jeg nettopp på Jason Krause sin nettside at han foretrakk 5s 3300 batterier, så om det er godt nok til han så er det helt sikkert godtnok med 5s til meg også
      Last edited by Heliman; 14-12-07, 19:43.
      Mvh
      Bjørn Tore Espevik

Team Visa...

Comment

• lammis
        • Dec 2007
        • 7

Handlelista

Takk for innspill folkens Slik ser det ut til at handlelista mi blir:

Heli: Align T-Rex 500 CF kit
        Radio: Futaba 7c FASST
        Servoer:Futaba S9257 X 3
        Gyro: Futaba GY 611 m/BLS251 haleservo
        Lader: Robbe PowerPeak 3 BID
        Batterier: Kong Power 22,2V 5000mah 25C KP5025-6 X 2

Er det noen som har noe å tilføye eller ett råd før jeg trykker på "kjøp" knappen, hadde det vært svære greier, så jeg ikke driter på draget her...
        John-A. Lammethun, Florø

Comment

• Heliman
          • Mar 2006
          • 1254

Kongpower batteriet ditt er nok alt for stort til 500'n.
          Om du skal gå for 6s så tror jeg at 2500 mah er mer riktig størrelse.
          Du kan enten kjøpe 2 stk 3s batterier og koble i serie, eller vente litt til det kommer fler alternativer på markedet..
          Mvh
          Bjørn Tore Espevik

Team Visa...

Comment

• timothy T
            • Oct 2007
            • 46

Hei lammis!

Tror dette blir et fett heli
            Jeg skal personlig bruke disse servoene:

De har metalldrev og tåler en smell eller to

611'en er jo knallbra,men jeg tror jeg skal ha denne:

Med den servoen du nevnte.

Angående lader kan du jo se på denne:

Den skal visst være veldig bra.

Av batterier kan du bruke to av disse:

Da får du billige batterier som funker!
            Ligger film på helifreak.com av di under flight.

Håper dette hjalp og lykke til med ditt nye heli

Mvh:
            Thomas Johansen

Comment

• Sveberg
              • Jul 2007
              • 18

Originally posted by lammis
              Batterier: Kong Power 22,2V 5000mah 25C KP5025-6 X 2

Er det noen som har noe å tilføye eller ett råd før jeg trykker på "kjøp" knappen, hadde det vært svære greier, så jeg ikke driter på draget her...
              Det Kong Power batteriet er nok altfor tungt...860 gram! Snute letter nok ikke fra bakken med det batteriet! Jeg har sjekket litt rundt, og funnet at det beste kompromisset av vekt og kapasitet er FlightPower EVO30 5S 3200mah. Dette veier 430 gram og skulle gi en nybegynner (som meg) 10-15 minutters flytid. Samtidig er det kraft nok til å kunne takle det meste av 3D flyging. Dessuten kan dette batteriet brukes sammen med den motor og pinions som følger med i T-Rex 500 pakka.

Batteriet koster USD 199 på Readyheli.com. Jeg bestilte 3 stykker idag! Samtidig har elefun bekreftet på mail idag, at første sending med T-Rex 500 sendes fra Taiwan idag. De forventer å få inn disse i romjule. Og jeg er blant de første forhåndsbestillerne...

Comment

• retlaw
                • Jan 2007
                • 896

Hva med align sitt batteri som er lagd for denne modellen:

6S1P 22.2V 2100mAh/20C Vekt 283g og koster $84 = 462,- kr

Eller så nevte Jørgen fra www.technoflight.no i en annen tråd at fikk inn Fligthpower 6S 2500mAh den 20.dec (imorgen). De fleste er vel enig at flightpower er den beste batteri valget med tanke på kvalitet. Prisen kom på rundt 1450,-
                Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

walter@retlaw.no

Comment

• Sveberg
                  • Jul 2007
                  • 18

FlightPower 6S 2500 gir deg ca 3/4 av flytiden sammenlignet med et 5S 3200. Men du har noe mer power med et 6S. Men du skal nok være rimelig avansert 3D flyger for å få utbytte av denne ekstra power.

Align sitt nye 6S 2100 er jo veldig billig, men du får nok kvalitet og kapasitet som du betaler for. 2100 mah er jo heller ikke all verden, så det blir ikke all verden med flytid på Align batteriet.

Comment

• lammis
                    • Dec 2007
                    • 7

Originally posted by Sveberg
                    Batteriet koster USD 199 på Readyheli.com...
                    Batteriet kan også kjøpes hos www.modelflight.com.au for $190,90

Jeg kan også fortelle at T-Rex 500 er bestillt, sammen med radio (Futaba 7c 2,4 ghz FASST), gyro Futaba GY611 m/BLS251 servo og 3x Futaba S9257 servoer.

Så da er det vel egentlig bare batterier og batterilader jeg ikke har bestilt enda. Jeg vurderer fremdeles å gå for Robbe PowerPeak 3 BID laderen. Men etter å ha lest svarene til dere andre her, så ser det ut til at det blir FlightPower Flight Power Premium EVO 30C 3200 mAh 5S1P 18.5v Battery jeg kommer til å kjøpe ett par stykker av.

Jeg er litt i tenkeboksen enda, så hvis det er noen som sitter inne med noen flere tips, så tas de imot med stor takk!

God Jul alle sammen
                    Last edited by lammis; 23-12-07, 13:23.
                    John-A. Lammethun, Florø

Comment

• retlaw
                      • Jan 2007
                      • 896

Synnes batteri valget(untakk align sitt) til trex 500 er såpass dyrt at jeg hadde vurdert en trex600 som er klart overlegen. 600`n er velprøvd, lettflyd og koster ikke så mye mer (+ $100-200).

Eksempel på pakke-tilbud trex 600: (Tilegg blir da batteri, radio og rotorblader)

Proff utstyr-versjon $1100,-

Billig utstyr-versjon $714,-

Er du nybeynner lammis?? Noe spesietl grunn til at du ønsker en trex 500??
                      Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

walter@retlaw.no

Comment

• lammis
                        • Dec 2007
                        • 7

Originally posted by retlaw
                        Er du nybeynner lammis?? Noe spesietl grunn til at du ønsker en trex 500??
                        Takk for svar

Jeg er nybegynner med stor N når det gjelder heli. Jeg har bare erfaring med nitro biler, og har ikke holdt på med denne hobbyen mer enn i noen måneder faktisk. Men er bitt av basillen til de grader, og øser ut av Visa kortet mitt uante summer til min nye hobby.

Ang. valg av heli, så er dette en maskin til min far (som også er nybegynner), og han ville _absolutt_ ha 50 str. på heli'et sitt, og elektro drevet. Men sålenge jeg kan sitte her å handle på hans vegne med _hans_ Visakort, så er alt greit for meg. Jeg prøvde å overtale mannen til å kjøpe 600, men han synes det ble for stort. Greit nok. Hans penger, hans valg.

Jeg skal kjøpe mitt eget heli over nyttår en gang, og da blir det Align T-Rex 600 nitro som kommer til å bli kjøpt inn for min del, med samme konfigurasjoner (utenom batteri og den laderen da) som heli'et til min far. Men jeg skal da prøvelåne hans litt og se hvordan det går etter å ha brukt x antall timer bak RealFlight 4.
                        Jeg/vi er også så heldig å ha en kar her som kom på 3. plass i norgesmesterskap i heli flyging (eller noe slikt), så vi får god hjelp av ham til innstillinger, prøverkjøringer, og justeringer osv.

Men alle råd og tips tar jeg som sagt imot med stor takk, for jeg tror nok ikke dette her er _så_ enkelt på noen måte, men litt utfordringer må man jo ha
                        John-A. Lammethun, Florø

Comment

• KTL!
                          • Sep 2003
                          • 295

Originally posted by lammis
                          Ang. valg av heli, så er dette en maskin til min far (som også er nybegynner), og han ville _absolutt_ ha 50 str. på heli'et sitt, og elektro drevet. Men sålenge jeg kan sitte her å handle på hans vegne med _hans_ Visakort, så er alt greit for meg. Jeg prøvde å overtale mannen til å kjøpe 600, men han synes det ble for stort. Greit nok. Hans penger, hans valg.

T-Rex 600 er like stor som en 50 size fuel heli..
                          fant ett bilde som viser hvor stor 500 er i forhold til T-rex 450 og T-Rex 600
                          Last edited by KTL!; 23-12-07, 19:46.

Comment

• lammis
                            • Dec 2007
                            • 7

Stilig! Takk skal du ha! *bilde er printet ut på fotoskriver'n*
                            John-A. Lammethun, Florø

Comment

• affa
                              Administrator
                              • Jul 2002
                              • 5877

Da er min Trex 500 på vei fra Elefun. Hadde Hitec 5245MG liggende så det blir de på cyclig og Futaba 9257 på hale sammen med Spartan DS760, spektrum rx og en blanding av batterier jeg har i 5S serien. Blir 5S fra 2500 og kommer til å prøve de større opptil 3700 mah. Det skal sies at jeg har flydd heli og startet med heli for snart 20 år siden men har tatt det opp igjen nå etter at jeg testet Blade 400 her hos modellflynytt.

Dette blir gøy

Comment

Working...