Unconfigured Ad

Collapse

Generelle byggespørsmål

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ar0ma
    • Dec 2007
    • 144

Generelle byggespørsmål

Jeg driver å setter sammen en T-Rex 450S CF, og har et spørsmål (kommer sikkert flere).
    Har fått et mellomrom på ca. 1 mm mellom Flybar Seesaw Holder og Flybar Control Arm etter montering. Det her vil si at hvis jeg holder i Main Shaft og drar Flybar Rod til høyre, glir Flybar Rod og Control Set til høyre, 1 mm.
    Det kan vel ikke være rett? Hvordan får jeg utbedret dette?

Har sjekket at Control Rodene er presset helt inn i Control Armene. Og at monteringen min er i henhold til manual.
    Attached Files
    Last edited by ar0ma; 22-12-07, 19:28.
    Mvh
    Arthur Olaisen

Don't forget the Loctite, Bob
  • retlaw
    • Jan 2007
    • 896

Originally posted by ar0ma
    Jeg driver å setter sammen en T-Rex 450S CF, og har et spørsmål (kommer sikkert flere).
    Har fått et mellomrom på ca. 1 mm mellom Flybar Seesaw Holder og Flybar Control Arm etter montering. Det her vil si at hvis jeg holder i Main Shaft og drar Flybar Rod til høyre, glir Flybar Rod og Control Set til høyre, 1 mm.
    Det kan vel ikke være rett? Hvordan får jeg utbedret dette?

Har sjekket at Control Rodene er presset helt inn i Control Armene. Og at monteringen min er i henhold til manual.
    1 mm høres litt mye ut. Nå er min 450 demontert for tiden, men mener å huske at jeg hadde null slark der. Eneste jeg kan tenke meg er at du har feil montert flybar-husken (Flybar Control Set). De blanke stengene på sidene skal inn på sine spor i de blådelene. Ting ser riktig montert på den siden bilde er tatt. Prøv å løse de fire skruene som holder flybar-husken sammen og monter den igjen, men pass på at stengene går inn i sporet..
    Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

walter@retlaw.no

Comment

• ar0ma
      • Dec 2007
      • 144

Det er ikke mitt bilde, men ser at vedkommende har ca. samme mellomrom, derfor jeg posta det bildet. Hvis du mener det skal være helt tett i mellom der, må jeg bare prøve å ta det fra hverandre igjen da!
      Mvh
      Arthur Olaisen

Comment

• retlaw
        • Jan 2007
        • 896

Avstanden som er vist på bildet er vanlig. Messingstykke som sitter i flybar-husken tetter igjen gapet. På mitt godt brukte mekanikk finnes det er null slark mellom de to delene og avstanden ser likt ut som på det bildet. Jeg har faktisk måtte presse "Seesaw Holder" inn i "flybar-husken" (Kan ta bilde av det om behov).

Det her vil si at hvis jeg holder i Main Shaft og drar Flybar Rod til høyre, glir Flybar Rod og Control Set til høyre, 1 mm.
        Nå veit jeg ikke om beskrivelsen din er helt riktig, men dette skal være nesten umulig hvis alt er korrekt montert. "Seesaw Holder" er skrud inn "Rotor Housing" som igjen sitter på toppen av akselen(Main shaft). Eneste stedet det er mulig å få litt slark er mellom Seesaw Holder og Flybar-husken slik du beskriver. Men om Flybar-husken er korrekt montert så må den være brukt og ekstremt utslitt for å ha spist så mye av messingstykket til å danne et slikt slark.

Det er vanlig med litt slark i hele hode mekanikken som blir større med tiden. De vanligste stedene slark dannes er i hjullagrene, swachplaten og i ball-linkene. Men om mekanikken er nytt så skal det være minemalt med slark ved riktig montering.
        Et tips for å stramme evt. slark er gå gjennom alle skruene til alle mikse-armene(4stk). Disse skal strammes slik at mikse-armene kan bevege seg med så lite motstand slik at tyngdekraften så vidt IKKE rører på dem ved å rotere på "Seesaw Holder" eller "Washout Base", men samtidig skal de strammes såpass at det ikke oppstår slark mellom mikse-armene og "Seesaw Holder" eller "Washout Base". Den lille skiven som sitter imellom er der for at armene skal kunne gli med mindre frikskjon..
        Husk å bruke locktite på alle skruer som sitter i metall..
        Last edited by retlaw; 22-12-07, 22:13.

walter@retlaw.no

Comment

• ar0ma
          • Dec 2007
          • 144

Hvis Seesaw Holder er en del av det man kaller Control Set, så var det en dårlig beskrivelse av meg, beklager. Seesaw Holder står selvfølgelig helt i ro når jeg rører på Flybar, men alt som er fast i Flybar kan bevege seg fritt på den millimeteren.
          Leser om to karer på Helitown-forumet som hadde samme problemet.

"After installation, I realized that there are big gap between the flybar control arm and the seesaw holder both sides."

Jeg skal prøve å legge skiver i mellom, se det kan hjelpe på uten å skape for mye friksjon i de normale bevegelsene til Flybaren.
          En ting er sikkert, jeg tar den ikke opp i lufta slik den er nå(!)
          Må for øvrig si meg enig med gutta fra Helitown-forumet i denne saken. Dårlig jobb av Align på Flybaren. Greit nok at dette er billig-kittet av 450n, men jeg forventer i hvert fall at delene skal passe. Jeg blir rett og slett muggen av det her.
          Mvh
          Arthur Olaisen

Comment

• retlaw
            • Jan 2007
            • 896

God jul.. (Full karaoke fest i over etasjen her, så vanskelig med søvn nå )

Ble litt overasket av den tråden du linket til. Litt vanskelig å tro, men det ville ikke ha vært første gang Align har vært slurvete (Selv de beste feiler). Dette gjelder den nye S versjonen slik jeg har forstått det..

Tok noe bilder og målinger av min gamle flybar-huske(Flybar control set) og seesaw holder. Som bilder viser så har jeg med disse utslitte delene null slark. Seesaw holder er presset inn i husken og trykket er det eneste som holder den på plass.

Pinnen til husken måler 39,05mm (Bilde 2)
            Gapet mellom messingstykkene er på 36,00mm (Bilde 3)

Det hadde vært interesant om du også tok noen målinger av pinnen(e) som sitter i flybar husken slik jeg har gjort på bildet nr.2. Og målt gapet mellom messingstykkene. Først da kan vi kan vi få bekreftet om problemet ligger hos Align sin slurvete produktkontroll.

PS. Både husken og seesaw holder er gamle utskiftet deler som jeg ikke trenger lenger, så de er dine om du ønsker deg dem. Seesaw holder ble skiftet ut da jeg sikiftet hjulelager sist(enklere å kjøpe ny). Husken ble skiftet ut da jeg var usikker på om den foreårsaket drifting etter en krasj. Noe den ikke var skyld i.
            Attached Files

walter@retlaw.no

Comment

• ar0ma
              • Dec 2007
              • 144

God Jul ja

Har bare tommestokk, men målene ser i hvert fall slik ut:

Hele mellomrommet mellom Control Armene er det 38 mm.
              Stagene mellom Control Armene: 39 mm.

Sorry shabby bilde. (nr1)
              Attached Files
              Mvh
              Arthur Olaisen

Comment

• retlaw
                • Jan 2007
                • 896

God Jul ja

Har bare tommestokk, men målene ser i hvert fall slik ut:

Hele mellomrommet mellom Control Armene er det 38 mm.
                Stagene mellom Control Armene: 39 mm.

Sorry shabby bilde. (nr1)
                Ble ikke noe klokkere av de målene da de tilsvarer det jeg har. Du veit det helt sikkert men for ordens skyld, så heter det du har meterstokk. Spør du etter en tommelstokk i en jernvarehandel så får du som navnet tilsier, eller med delt meter og tommel.

Gapet mellem controlarmene (utenom messingstykkene) er 38mm hos meg også.

Tokk også et mål av Seesaw holder og fikk 36,05mm på den.

Om ikke messingstykkene dine er mindre så må seesaw holder være smallere for å få et gap. Hva slags mål (om mulig) får du på denne?

Kom på at en av de små umbrako skruene til husken er øddelagt og må borres opp. Var det som var grunnen til husken ble skiftet. Men som sagt så er det bare å sende meg en PM med adressen så skal du får disse delene slik at du kommer deg i luften.
                Attached Files
                Last edited by retlaw; 25-12-07, 21:38.

walter@retlaw.no

Comment

• ar0ma
                  • Dec 2007
                  • 144

For meg ser det ut til at de ringene som er av messing, på Control Arm er mindre enn dine. Og jeg konkluderer derfor med at det er dette som skaper mellomrom i mellom Seesaw Holder og Control Armene. Har nå lagt skiver i mellom på begge sider, og det ser foreløpig bra ut. Tett og fint, samt at bevegelsene går fritt.

Takk for hjelpen. Du har for øvrig en PM.

Edit: Her oppi nord sier vi tommestokk
                  Mvh
                  Arthur Olaisen

Comment

• ar0ma
                    • Dec 2007
                    • 144

Hadde "maiden" med 450Sn i går kveld! Jeg har ikke ord for hvor bra den oppfører seg i lufta. Jeg går bare rundt å gliser jeg! Har brukt lang tid på å sette den sammen og justere den, og det ser ut til at jeg har fått et meget stabilt helikopter for arbeidet. GY401 er herlig, det føles ut som å fly en robot som gjør nøyaktig det jeg ber den om Det jeg angrer litt på er at jeg ikke kjøpte skikkelige servoer til swash. Har HS-56HB på halen, men har Tower Pro SG90 på swash. De kan jo være bra, men det gjør noe negativt med trygghetsfølelsen når du betaler 2-3 ganger mindre for dem. Den siste grunnen jeg vil knuse heliet mitt for, er av mekanisk svikt.

Men men.
                    Dette er mitt første helikopter, og jeg er glad for at det ble en T-Rex 450.
                    Hadde litt problemer med Flybar Control Set, der messing-ringene i Control Arm var for små, men det løste seg med å legge tynne, tynne skiver på hver side av Seesaw Holder. Har kjøpt et alu-Control Set i reserve, hvis "feilslitasje" skulle oppstå.

Har et spørsmål, se på bildet av Align-lipon. Er ikke den litt oppblåst? Kanskje vanskelig å se.

Sitter her med to batteri fra Align, der den ene er tett rundt hele pakken, mens den på bildet føles det ut som at det er luft i mellom cellene og "innpakningen". Klarer ikke å huske om den var sånn da jeg tok den ut av posen.
                    Den normale er et 20C, 2100mAh. Den unormale er 18C, 2200mAh.

Har for øvrig et Flightpower V-Power Evo 25C 2170 mAh, som jeg er fornøyd med.
                    Hva kjører dere på 450ene deres? Jeg må ha flere batterier, mange flere
                    Attached Files
                    Mvh
                    Arthur Olaisen

Comment

• ragmag
                      • Jul 2007
                      • 82

Mine Align batterier ble også oppblåst etter et par ladinger, selv om jeg har vært snill og ikke tømt dem for mye. Det virker som dette er ganske vanlig.

Jeg bruker dem fortsatt uten merkbar endring i kapasitet.
                      Men jeg følger med litt ekstra når jeg lader.

20C eller mer er best om du skal mer enn å hovre.

Gratulerer med ett flott heli!
                      ---------------
                      Falcon 3D
                      T-rex 450 SE
                      Raptor 50 Titan
                      Align 700 N
                      JR 9XII
                      ---------------

Comment

• ar0ma
                        • Dec 2007
                        • 144

Takk takk Så de kan ikke eksplodere under flight? Bare under lading?
                        Mvh
                        Arthur Olaisen

Comment

• martinol
                          • Jan 2007
                          • 34

Hadde "maiden" med 450Sn i går kveld! Jeg har ikke ord for hvor bra den oppfører seg i lufta. Jeg går bare rundt å gliser jeg! Har brukt lang tid på å sette den sammen og justere den, og det ser ut til at jeg har fått et meget stabilt helikopter for arbeidet. GY401 er herlig, det føles ut som å fly en robot som gjør nøyaktig det jeg ber den om Det jeg angrer litt på er at jeg ikke kjøpte skikkelige servoer til swash. Har HS-56HB på halen, men har Tower Pro SG90 på swash. De kan jo være bra, men det gjør noe negativt med trygghetsfølelsen når du betaler 2-3 ganger mindre for dem. Den siste grunnen jeg vil knuse heliet mitt for, er av mekanisk svikt.

Men men.
                          Dette er mitt første helikopter, og jeg er glad for at det ble en T-Rex 450.
                          Hadde litt problemer med Flybar Control Set, der messing-ringene i Control Arm var for små, men det løste seg med å legge tynne, tynne skiver på hver side av Seesaw Holder. Har kjøpt et alu-Control Set i reserve, hvis "feilslitasje" skulle oppstå.

Har et spørsmål, se på bildet av Align-lipon. Er ikke den litt oppblåst? Kanskje vanskelig å se.

Sitter her med to batteri fra Align, der den ene er tett rundt hele pakken, mens den på bildet føles det ut som at det er luft i mellom cellene og "innpakningen". Klarer ikke å huske om den var sånn da jeg tok den ut av posen.
                          Den normale er et 20C, 2100mAh. Den unormale er 18C, 2200mAh.

Har for øvrig et Flightpower V-Power Evo 25C 2170 mAh, som jeg er fornøyd med.
                          Hva kjører dere på 450ene deres? Jeg må ha flere batterier, mange flere
                          Jeg har brukt de servoene på swash en god stund, er ikke redd for svikt. Men de er kanskje mistenkelig billige.
                          Men jeg er nyskjerrig på hvordan halen din holder når du "pumper" collectiven. Hvis du gir den et puff med throttle stikka, holder halen? Eller gir den litt etter?

Jeg kjøper batterier her: http://aero-nuts.com/ og de funker bra. Veldig billig, men han har ikke batterier som går under tollgrensen akkurat nå. Men han skriver det man ber om på tolldeklareringen. Jeg har handlet mye hos han og han er til å stole på.

EDIT: Han har batterier 25C 2200Mah til 32 dollar. Kjempedeal 220kr med frakt, blir ikke bedre enn det. (under 200kr grensen)

Comment

• Beam
                            • Jun 2004
                            • 8

Har et sånt align batteri selv og det har vært sånn fra dag en. Har ikke merket noe på batteri kapasitet eller utladnings problemer.
                            Topflite Corsair Gold Edition" under bygging"
                            Raptor 60
                            Trainer 20 size
                            trainer lavvinget 20 size
                            Arising Star
                            TRex 450S
                            Sonic 1600
                            mini funtana

Comment

• Roy N
                              • May 2007
                              • 124

Hadde samme problem med slark på flybar som du ref til på min S CF.
                              Når du skal tighte til set-skruene som går inn i flybar rod, presser du litt sammen til du fjerner det som er av slakk.
                              Er etter min mening den delen som sammen med Haleservo mount, gjør seg best i metall.

Mvh Roy
                              T-Rex 450 SE
                              T-Rex 500
                              T-Rex 600N/NP/E
                              Srimok
                              Mini Edge540
                              DX7

Comment

Working...