Unconfigured Ad

Collapse

Hva bør jeg kjøpe?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ostahl
    • Jun 2007
    • 233

Hva bør jeg kjøpe?

Har fløyet endel med mitt Wilga 2000 fly, kjøpte meg i høst et helikopter; Lama V3, og har blitt helt bitt av "helikopterbasillen" (Liker fremdeles også å fly, men der er man avhengig av litt større plass). Har fått god kontroll på stikkene.
    Jeg er ofte på nettet nå og kikker på diverse helikopter, men det er vanskelig å skulle velge. Har kommet frem til at jeg vil ha et elektrohelikopter. Jeg har kikket på Thunder Tiger serien, Align T-Rex, Mikado, MS Hornet og Mosquito 3D CCPM belt helikopter. Ser at prisene svinger mye her. Er det ekstremt mye vanskeligere å kjøre et av disse helikopterene enn f.eks Lama V3 som jeg har, blir det samme måte å bevege stikkene på? Regner selvsagt med at jeg må justere mer på stikkene. Har sett endel på den som heter Mosquito 3D CCPM belt helikopter, er dette et bra helikopter som kan anbefales? Hva bruker du på et 6 kanalers helikopter som du ikke bruker på et 4 kanalers?
    Det er viktig for meg å få et helikopter som oppfører seg som et helikopter , har oppgradert lamaen min endel med motorer, rotorer egentlig det meste og synes faktisk det er veldig morro å fly, men får ikke helt den store reelle følelsen av å fly et skikkelig RC helikopter innbiller jeg meg.
    Ser mange snakker om den nye T-Rex'en, men jeg synes nok den er i dyreste laget. Så om Mosquito 3D CCPM belt helikopter kan fungere, så ville nok det gjort lommeboken (og kona) glad Håper dere kan komme med synspunkter på dette. Jeg trenger veiledning og hjelp til å kjøpe meg utstyr....
  • ehaga
    • Feb 2005
    • 1173

Dette har vært diskutert utallige ganger her på forumet, og helt sikkert andre.

Etter å ha drevet med dette en stund er det i allefall en ting som er sikkert. Du for det du betaler for. Jeg vil anbefale deg trex eller mini titan fordi disse er gode helikopter. I tillegg velger du deg skikkelig utstyr (eks. Hitec HS-65, Futaba 401 gyro, Futaba 9650/9257 som haleservo og en skikkelig radio (Futaba, JR, Spectrum)).

Det finnes rimeligere helikopter i ARF-type. Men - veldig mange som har kjøpt disse har fått problemer. Helt sikkert mange som også har fått disse til å fungere, men jeg tror man kommer lettere til "målet" ved å velge trygt. (jeg synes jeg hører protestene allerede ....)
    - Erik -

------------------------------------------
    Logo 600SX + 6003D
    Logo 400SE

Futaba 18MZ

Comment

• nettulven
      • Feb 2007
      • 495

Ja, jeg sitter å lurer på det samme. Jeg har 2 e-sky kopter, og en Raptor(fuel).. Men jeg kunne tenkt meg et "skikkelig" el.helikopter.. Og har sett en del på Trex 450 Se v2, den skal visst være den beste.. Men som alt anet her, det er alt etter hvem som svarer...
      Ja, Trexen koster en del.. Men når jeg ser hva jeg har brukt på min esky King 2, så har den kommet opp i en brukbar sum den også.. på kort tid.. Og den er fremdeles ikke optimal, (ja, nå vet ikke jeg hva som er optimalt.. men den kunne nok vært betre.)

men det er jo en del brukte Trex-er til salgs.. Kan ikke det være et godt valg til oss som lurer? Er det andre Trexer enn 450 som er verd å satse på?
      Thomas Molnes
      Ålesund og Omegn Modellflyklubb

Comment

• ostahl
        • Jun 2007
        • 233

Jeg har også brukt en formue på min E-sky Lama V3. Har selvsagt veldig lyst på T-Rex'en

Comment

• nettulven
          • Feb 2007
          • 495

Mn jeg har sittet å sett litt på spesifikasjonen på Kingen og Trexen.. Men de er jo nesten like store.. Kan det være så stor forskjell på de da? da er det vel mange som spør om det er forskjell på en Mondeo, og en Audi A6 3.0 TDI.. h ehe Så det er vel ikke så lurt å stille det spørsmålet.. he he
          Thomas Molnes
          Ålesund og Omegn Modellflyklubb

Comment

• Tom Erik
            • Feb 2004
            • 1601

Søk på forumet. Ellers er det samme diskutert her: http://www.3dheli.no/html/index.php?...ewtopic&t=1204
            Tom Erik Smedal
            www.artistic3D.net
            www.photopia.no

Comment

• Mathias
              • Feb 2007
              • 1122

Originally posted by nettulven
              Mn jeg har sittet å sett litt på spesifikasjonen på Kingen og Trexen.. Men de er jo nesten like store.. Kan det være så stor forskjell på de da? da er det vel mange som spør om det er forskjell på en Mondeo, og en Audi A6 3.0 TDI.. h ehe Så det er vel ikke så lurt å stille det spørsmålet.. he he
              Størrelsesforskjell er ganske mye større enn du tror, dessuten er en King mye mer spinkel enn en Trex 450...

Har T-Rex V2, og har hjulpet en med å sette opp en King 2. Testfløy den også. Forskjellen er som dobbeltnatt og dobbeltdag hvis jeg kan si det sånn. En T-Rex er satt opp med skikkelig utstyr. En King er RTF med lite "professjonelt" utsyr.
              Mathias
              Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

Comment

• ostahl
                • Jun 2007
                • 233

Hva med en Esky Belt CP, er det også dårlige saker? Eventuelt er det bare bortkastede penger å kjøpe enten en King 2 eller Belt CP? Eventuelt vil jeg få en "følelse" av å kjøre helikopter slik de skal kjøres....? Jeg skjønner selvsagt at T-Rex'en er mye bedre, men den koster noe sinnsykt med alt man trenger. Blir det ikke rundt 10000 kroner?

Comment

• ostahl
                  • Jun 2007
                  • 233

Hva med Kyosho sine Caliber 400XP og 450V? Har noen erfaringer med disse?

Comment

• joar_92
                    • Aug 2007
                    • 183

viss valget skulle stå mellom king2 og belt cp, ville jeg helt klart gått for belt'n.. det er ganske mangen som har fått den nå i det siste.. så det er ikke så alt for stort problem med hjelp (det med å få hjelp er en ganske viktig faktor.. her på mfn og i klubber etc) belt'n velger jeg fordi den er større, mer stabil og kraftigere en king2'n.. også er det bare et par hundre kr i forskjell! men det er klart at en trex 450 er et "bedre" valg.. den har mange oppgraderingsmuligheter som ikke belt har..
                    med andre ord.. du får det du betaler for!

håper det var til litt hjelp!
                    mvh Joar Ulgenes

Diverse som svever oppe i det Blå.

Comment

• affa
                      Administrator
                      • Jul 2002
                      • 5878

Har flydd noe Concept 30 dengang disse forhistoriske maskinene fantes, men etter at el delen har blitt så bra har jeg begynt å snuse litt igjen.

Hvordan er Mikado oppe i dette ?Får jo gode kritikker rundt omkring, men hvordan er oppbygging, reparasjoner, 3D egenskaper etc ?

Comment

• Mathias
                        • Feb 2007
                        • 1122

Originally posted by affa
                        Hvordan er Mikado oppe i dette ?Får jo gode kritikker rundt omkring, men hvordan er oppbygging, reparasjoner, 3D egenskaper etc ?
                        Enkelt og greit: DET RÅESTE, DET BESTE OG DET ENKLESTE!

Bygging er fantastisk. Meget god manual i A3-format. - Nå er ikke jeg den beste å spørre om akkurat bygginga, da det manglet endel deler og noen deler hadde dårlig passform. - Årsak? Se byggetråd "Mikado Logo 500 3D" av Espen Melby. Sett ut i fra helhetsbildet, så er manualen svært god, og bygginga går kjapt.

Logo er et heli bygd opp av få deler og dermed enkelt å reparere.

3D-egenskaper? Tja... du kan jo ta en titt her: http://www.helistore.at/vids/Logo500...07_Tom_low.mov
                        Mathias

Comment

• Tom Erik
                          • Feb 2004
                          • 1601

Originally posted by Mathias
                          Enkelt og greit: DET RÅESTE, DET BESTE OG DET ENKLESTE!
                          I forhold til hva? Mikado er ett fint helikopter i den størrelsen, men det høres ut som om du mener det er det ultimate helikopteret der ute.

Så sant du ikke har krav om å fly inne i stua så vil jeg helt klart anbefale ett 50-size nitro helikoter for nybegynnere. Grunn: De er mye mer stabile i luften og kan flyes i vind. Nitro i denne størrelsen er også rimligere enn tilsvarende elektro-helikopter i samme størrelse. For å komme skikkelig i gang så må du regne 10000,- for alt (helikopter, elektronikk, radio, startutstyr). Men, det finnes mye brukt-utstyr å få tak i og jeg vil mye heller anbefale det, fremfor å kjøpe de mindre el-helikopterene som er nevnt her. Sjekk ut bruktmarkedet og spar heller pengene til du får råd til noe skikkelig. Du vil sannsynligvis også spare penger på dette i lengden.
                          Tom Erik Smedal
                          www.artistic3D.net
                          www.photopia.no

Comment

• Krazy-K
                            • Jul 2006
                            • 339

Jeg har egentlig gitt opp heli og bestemt meg for at jeg ikke har tid til det.

Men jeg har da prøvd, en MiniTitan, som var helt RÅ!

Jeg har sett og kjent mye på disse billige heliene, og de ble aldri aktuelle. Det er veldig mye BILLIG plast i dem, og du skal betale en del før du har oppgradert dem såpass at de kan sammeligne seg med MiniTitan og T-Rex!
                            Har og sett mange T-Rex, og vil bestemt påstå at MiniTitan er helt på linje...

Men lykke til i alle fall
                            Kenneth Davidsen

Comment

• Mathias
                              • Feb 2007
                              • 1122

Originally posted by Tom Erik
                              I forhold til hva? Mikado er ett fint helikopter i den størrelsen, men det høres ut som om du mener det er det ultimate helikopteret der ute.

Så sant du ikke har krav om å fly inne i stua så vil jeg helt klart anbefale ett 50-size nitro helikoter for nybegynnere. Grunn: De er mye mer stabile i luften og kan flyes i vind. Nitro i denne størrelsen er også rimligere enn tilsvarende elektro-helikopter i samme størrelse. For å komme skikkelig i gang så må du regne 10000,- for alt (helikopter, elektronikk, radio, startutstyr). Men, det finnes mye brukt-utstyr å få tak i og jeg vil mye heller anbefale det, fremfor å kjøpe de mindre el-helikopterene som er nevnt her. Sjekk ut bruktmarkedet og spar heller pengene til du får råd til noe skikkelig. Du vil sannsynligvis også spare penger på dette i lengden.
                              Tja... jeg var kanskje litt forhastet nå.

Mikado Logo er jo selvfølgelig ikke det beste blandt nitro-piskere, da det ikke er et nitroheli. Det ultimate elektroheliet er det nok.

Generelt, så vil jeg tro at disse tyske plastheliene er en meget hard konkurrent å slå i 3D-egenskaper. Også i mot nitro 90 size. Hvorfor er det f.eks ikke BARE grisete 90 size med i 3DMasters?

En nybegynner vil kanskje velge noe annet enn en Logo som sitt første heli til man finner ut om denne hobbyen er noe som man kunne tenke seg å fortsette med pga. dyre batterier.

Grunnen til det nokså bastante utsagnet mitt var for å svare "affa". Han lurte på hvordan det sto til med 3D-egenskaper på dette helikopteret. Jeg svarte med at Logo var et mildt ( ) sagt bra alternativ.

Mvh
                              Last edited by Mathias; 04-01-08, 23:22.
                              Mathias

Comment

Working...