Hei.
Har fløyet lenge med modellfly, men har bare tenkt tanken på å starte med helikopter. Men da jeg hadde hørt at dette var dyrt og meget vanskelig, la jeg fra meg tanken hver gang. Men nå etter et par år med tenking, lesing og studering av helikopter, har jeg investert i ustyr.
Tok med meg helikopteret og fikk hjelp av en erfaren pilot, som sjekket alt og trimmet det inn. For 2 uker siden hovret jeg for første gang. Fjernet treningsunderstellet på andre turen min, da jeg syns det skapet ekstra vibrasjoner. Etter ca. 10 turer, klarer jeg å ”side” helikopteret til begge sider og nesten ”nose” helikopteret (tørr ikke å friste skjebnen for mye ennå).
Men helikopter er jammen det stiligste jeg har fløyet noen gang!!!
Har kanskje et dumt spørsmål, men jeg driver å trener ”forward flight” på Realflight. Er sikkert nybegynner problemer, men jeg sliter med at helikopteret går opp og ned hele tiden. Men i dag startet jeg å regulere hele tiden med ”throttle stikken” (pitchen) avhengig om jeg skulle framover, stoppe eller hovre. Er det slik det skal gjøres?
F eks, at en tar av, hovrer med en viss pitch, så når en starter framover flyving, må en senke pitchen (slik at helikopteret ikke stiger for mye).
Og så for å senke pitchen mer når en skal bremse helikopteret (altså tilte det bakover).
For og så øke pitchen for å hovre ned mot landing.
Kanskje litt innviklet(dumt) skrevet, men håper noen skjønner hva jeg spør/tenker. Vil bare sjekke om jeg legger til meg uvaner eller gjør noe feil.
Har fløyet lenge med modellfly, men har bare tenkt tanken på å starte med helikopter. Men da jeg hadde hørt at dette var dyrt og meget vanskelig, la jeg fra meg tanken hver gang. Men nå etter et par år med tenking, lesing og studering av helikopter, har jeg investert i ustyr.
Tok med meg helikopteret og fikk hjelp av en erfaren pilot, som sjekket alt og trimmet det inn. For 2 uker siden hovret jeg for første gang. Fjernet treningsunderstellet på andre turen min, da jeg syns det skapet ekstra vibrasjoner. Etter ca. 10 turer, klarer jeg å ”side” helikopteret til begge sider og nesten ”nose” helikopteret (tørr ikke å friste skjebnen for mye ennå).
Men helikopter er jammen det stiligste jeg har fløyet noen gang!!!
Har kanskje et dumt spørsmål, men jeg driver å trener ”forward flight” på Realflight. Er sikkert nybegynner problemer, men jeg sliter med at helikopteret går opp og ned hele tiden. Men i dag startet jeg å regulere hele tiden med ”throttle stikken” (pitchen) avhengig om jeg skulle framover, stoppe eller hovre. Er det slik det skal gjøres?
F eks, at en tar av, hovrer med en viss pitch, så når en starter framover flyving, må en senke pitchen (slik at helikopteret ikke stiger for mye).
Og så for å senke pitchen mer når en skal bremse helikopteret (altså tilte det bakover).
For og så øke pitchen for å hovre ned mot landing.
Kanskje litt innviklet(dumt) skrevet, men håper noen skjønner hva jeg spør/tenker. Vil bare sjekke om jeg legger til meg uvaner eller gjør noe feil.
Comment