Unconfigured Ad

Collapse

Spørsmål om flyving av helikopter.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • paisan
    • May 2003
    • 15

Spørsmål om flyving av helikopter.

Hei.
    Har fløyet lenge med modellfly, men har bare tenkt tanken på å starte med helikopter. Men da jeg hadde hørt at dette var dyrt og meget vanskelig, la jeg fra meg tanken hver gang. Men nå etter et par år med tenking, lesing og studering av helikopter, har jeg investert i ustyr.
    Tok med meg helikopteret og fikk hjelp av en erfaren pilot, som sjekket alt og trimmet det inn. For 2 uker siden hovret jeg for første gang. Fjernet treningsunderstellet på andre turen min, da jeg syns det skapet ekstra vibrasjoner. Etter ca. 10 turer, klarer jeg å ”side” helikopteret til begge sider og nesten ”nose” helikopteret (tørr ikke å friste skjebnen for mye ennå).

Men helikopter er jammen det stiligste jeg har fløyet noen gang!!!

Har kanskje et dumt spørsmål, men jeg driver å trener ”forward flight” på Realflight. Er sikkert nybegynner problemer, men jeg sliter med at helikopteret går opp og ned hele tiden. Men i dag startet jeg å regulere hele tiden med ”throttle stikken” (pitchen) avhengig om jeg skulle framover, stoppe eller hovre. Er det slik det skal gjøres?

F eks, at en tar av, hovrer med en viss pitch, så når en starter framover flyving, må en senke pitchen (slik at helikopteret ikke stiger for mye).
    Og så for å senke pitchen mer når en skal bremse helikopteret (altså tilte det bakover).
    For og så øke pitchen for å hovre ned mot landing.

Kanskje litt innviklet(dumt) skrevet, men håper noen skjønner hva jeg spør/tenker. Vil bare sjekke om jeg legger til meg uvaner eller gjør noe feil.
  • Flue
    • Oct 2003
    • 902

Har (enda) ikke fløyet modellhelikopter selv (kun på simulator), men på ekte helikoptere er det riktig som du sier. Det har noe med at når helikoptere flyr forover får det forovergående bladet mye større fart og når det har større fart trenger det lavere angrepsvinkel for å skape like mye løft, mens det bakovergående bladet får mindre fart og derfor må øke angrepsvinkel, noe som fører til at helikopteret ikke kan fly fortere siden det forovergående bladet vil gå for fort og TP blir forandret på bladet, mens det bakovergående må ha så høy pitch at det staller og løfter nesen på helikopteret oppover ( opp, og ikke til siden er pga. gyroefekten).

For all del rett meg hvis jeg tat feil... men det har jeg jo ikke
    Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
    er der ingen der kender dem.

Comment

• Theodor
      • Nov 2001
      • 510

Yepp, Helikopter er det heftigste!

Helikopteret oppfører seg rimelig likt på simulatoren som i "real life", og det er riktig som du sier med hvordan du flyr. Det går noe automatikk i det etter hvert så jeg tenker ikke så nøye på eksakt hva jeg gjør.

For meg så virker det som om du har en litt bratt pitchkurve rundt 5 grader (hovrepitch). Prøv å flate ut kurven på det området så vil du oppleve at det går litt mer på "skinner".

Og..... Trening gjør mester. Stå på!
      Theodor Bastberget

Airplanes are for people who can't fly helicopters!
      http://www.modellhelikopter.no

Comment

Working...