Unconfigured Ad

Collapse

Pitch kurve på T-rex 450'n min

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TRAVEn
    • May 2007
    • 115

Pitch kurve på T-rex 450'n min

Servoarmer er 90 grader ved mid. stikk.. Swashplata er i vater ved hjelp av swashplate leveler tool.... Alt over er også i vater ihht finless video..

Men jeg får kun 9 grader positiv pich og får ca 14 grader negativ pitch (pitch gaugen går til -12)

edit - Har justert litt frem og tilbake på lengden til rod'ene men ser ikkje ut som noe hjelper.

Har 0 pitch på begge blader ved mid. stikk og som sagt er da alt i vater...

Jeg er jo nybegynner og flyr -2 lower stikk, +5 ved mid.stikk og +9 i upper stikk. I upper stikk er det ett kusehår fra å ha kontakt i toppen av hodet. Lower stikk er det kusehår fra at swashplata går i heli.body'n..

Utslagene på servoer er 100%, EPA er 100%, Swash meny står alt på 50%..

edit - helikoppter er stabilt og fint..

Burde ikke det vært samme gradene i positiv som negativ??? evt. forslag??
    Last edited by TRAVEn; 21-01-08, 22:16. Reason: Tilført tekst
    - T-rex 450SE V2
    Futaba 7c fasst - Futaba 401 gyro - 3x HS-65MG - Futaba 9257.
    - Twister Medevac
    - Big Lama
  • Mathias
    • Feb 2007
    • 1122

Originally posted by TRAVEn
    Servoarmer er 90 grader ved mid. stikk.. Swashplata er i vater ved hjelp av swashplate leveler tool.... Alt over er også i vater ihht finless video..

Men jeg får kun 9 grader positiv pich og får ca 14 grader negativ pitch (pitch gaugen går til -12)

Har 0 pitch på begge blader ved mid. stikk og som sagt er da alt i vater...

Jeg er jo nybegynner og flyr -2 lower stikk, +5 ved mid.stikk og +9 i upper stikk. I upper stikk er det ett kusehår fra å ha kontakt i toppen av hodet. Lower stikk er det kusehår fra at swashplata går i heli.body'n..

Utslagene på servoer er 100%, EPA er 100%, Swash meny står alt på 50%..

Burde ikke det vært samme gradene i positiv som negativ??? evt. forslag??
    Er du HELT sikker på at alle linker er satt slik som det står i manualen? Dette ville jeg ha dobbeltsjekket.

Når du skal øke/sette ned pitch må du øke swash-mix-verdien på pitch.

EPA (traveladjust) skal brukes til å få vekk eCCPM interaction. Finless forklarer dette i sin eCCPM video del 2.
    Last edited by Mathias; 21-01-08, 22:24.
    Mathias
    Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

Comment

• TRAVEn
      • May 2007
      • 115

Originally posted by Mathias
      Er du HELT sikker på at alle linker er satt slik som det står i manualen? Dette ville jeg ha dobbeltsjekket..
      Ja jeg er jo sikker, men blir jo usikker når du spør. .. Skal ta en sjekk på dette nå...
      - T-rex 450SE V2
      - Twister Medevac
      - Big Lama

Comment

• RC Hansen
        • Sep 2007
        • 90

Prøv med 0 gr på mid stick
        T-REX 450 SE V2 Futaba FASST HS-65HB GY401 S9257
        Hansen -74

Comment

• retlaw
          • Jan 2007
          • 896

Originally posted by TRAVEn
          Ja jeg er jo sikker, men blir jo usikker når du spør. .. Skal ta en sjekk på dette nå...
          Manualen har bare ca. mål og er ingen fasit.

Hvor mange grader du har i pitch ved stikken helt i topp, senter og bunn, er ikke så viktig i første omgang. Det viktigste er at du havner i midten når thottel stikken er i midten(50% pitch på radion) slik at du får like mye pitch begge veier.

+14 og -9 (som er 23 grader til sammen) tyder på at bladene dine er alt for høyt.

1.Prøv å juster en av link-stengen slik at du havner på ca.-2 grader i midten. Da vil du ha ca. +11 og -11.

2.Det finnes to link-stenger som kan justers på hvert blad. Den nedre-stengen fra swach opp till miksarmen, og øvre-stengen som forsetter fra miksearm til bladholderen. Du justere en link-steng om gangen og måler pitch. Når du øker pitchen ved å justere en av de to stengene så må du minke pitchen med den andre stengen, slik at du ikke forskiver alt for mye på pitchen i endene.

Når du har gjort dett bør du være nærmere null med stikken i midten. + og - gradene bør være mer like hverandre nå. Mulignes du må repetere hele prossesen et par ganger for komme helt i mål.

Når du er ferdig skal miksearmene ligge i vater slik finless forklarere på videon sin.
          Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

walter@retlaw.no

Comment

• Mademan
            • Apr 2007
            • 1086

hørtes ut som du må "stige" (har glemt ordet nå faktisk) swash plata til du får lik pitch. Gjør dette ved å forlenge alle linkene fra servoene LIKE MYE. ikke litt her og der

Husker ikke helt ossen, men hvis du skifter på høyden til swash plata vil du få annerledes pitch så vidt jeg husker.
            Go Lower! Lower.... To Low!

Comment

• TRAVEn
              • May 2007
              • 115

Originally posted by retlaw
              Manualen har bare ca. mål og er ingen fasit.

Hvor mange grader du har i pitch ved stikken helt i topp, senter og bunn, er ikke så viktig i første omgang. Det viktigste er at du havner i midten når thottel stikken er i midten(50% pitch på radion) slik at du får like mye pitch begge veier.

+14 og -9 (som er 23 grader til sammen) tyder på at bladene dine er alt for høyt.

1.Prøv å juster en av link-stengen slik at du havner på ca.-2 grader i midten. Da vil du ha ca. +11 og -11.

2.Det finnes to link-stenger som kan justers på hvert blad. Den nedre-stengen fra swach opp till miksarmen, og øvre-stengen som forsetter fra miksearm til bladholderen. Du justere en link-steng om gangen og måler pitch. Når du øker pitchen ved å justere en av de to stengene så må du minke pitchen med den andre stengen, slik at du ikke forskiver alt for mye på pitchen i endene.

Når du har gjort dett bør du være nærmere null med stikken i midten. + og - gradene bør være mer like hverandre nå. Mulignes du må repetere hele prossesen et par ganger for komme helt i mål.

Når du er ferdig skal miksearmene ligge i vater slik finless forklarere på videon sin.

Alt dette høres fornuftig ut... , men må ta det etter at jeg har vært og flydd idag... Det er jo totalt vindstille her noe som er perfekt for en ennå nybegynner...
              - T-rex 450SE V2
              - Twister Medevac
              - Big Lama

Comment

• retlaw
                • Jan 2007
                • 896

Originally posted by Mademan
                hørtes ut som du må "stige" (har glemt ordet nå faktisk) swash plata til du får lik pitch. Gjør dette ved å forlenge alle linkene fra servoene LIKE MYE. ikke litt her og der

Husker ikke helt ossen, men hvis du skifter på høyden til swash plata vil du få annerledes pitch så vidt jeg husker.
                Det skal ikke være nødvendig med å heve eller senke hele swach platen så lenge "washout base" ikke kolliderer med "main rotor housing" på topp, og swach med karbonrammen i bunn.
                Det kan være greit å ha litt å gå på både i topp og bunn, slik den skal slippe å kolliderer i fremtiden om du skulle bestemme deg for å øke responsen fra radioen/swach-menyen.
                Hever/senker du swachplaten vil det forskive både den positive, nøytrale og negative pitchen, og prosessen jeg beskrev i post 5 må likevel gjennomføres i etterkant.

Så lenge begge bladene har likt pitch så vil helikopteret oppføre seg stabilt og det er helt ufarlig. Du kan gjerne vente med å korrigere dette til ditt neste krasj, da linkene pleier å bli bøyd og pitch må korrigeres igjen da.
                Eneste ulempen er pitchkurven din ikke er linjær, men siden du er nybegynner og ikke flyr 2D eller inverted så har den manglende negative pitchen lite å i ditt tilfele.
                Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

walter@retlaw.no

Comment

• Glenn_Gundersen
                  • Apr 2007
                  • 7

Synes det høres rart ut at det skal stå ca-mål på linkene i manualen! I min manual (450S CF) står det to mål pr link: senter til senter mellom skruehullene og avstanden mellom plastikken altså hvor mange mm metallstang som er bar. Du har ikke bare tolket dette feil da? Når jeg monterte dobbeltsjekket jeg det med å teste opp mot begge målene og det ble veldig bra! Kan nok ha fra -12 til + 12 grader pitch om jeg vil. Har satt opp med -10,5 til +11gr da.

Men her er oppskriften
                  :
                  Linkene som går til rotorbladholderene skal ha 2mm synlig metallstang / 20mm fra senter i ett hull til senter i det andre.

Linkene som går fra ramma til flybar`en skal ha 5,5mm synlig metall / 23,5mm s->s

De lange linkene som går helt ned til swashplata skal ha 24mm synlig metall / 42mm s->s

linken på venstre side fra swash til servo skal ha 13,3mm synlig metall / 31,3mm s->s

bakre link fra swash til servo skal ha 22,3mm synlig metall / 40,3mm s->s

og høyre link fra swash til servo skal ha 27mm synlig metall / 45mm s->s

Lykke til!

Comment

Working...