Unconfigured Ad

Collapse

swash plate

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • helidud
    • Jan 2007
    • 15

swash plate

Er ny i denne hobbyen , og bor på en øy laaaangt uti havgapet, så jeg har ingen til å hjelpe meg. kun dette forumet (heldigvis).
    lurer på om swash plata mi er skjev??? grunnet når jeg letter og når det står og hovrer,
    så er det skjevt , det heller litt mot høyre , sett bakfra.
    Håper at noen har noen tips til meg om hva det kan være.
    (tz50)
  • JR DUDE
    • Jul 2007
    • 285

Skjev

Originally posted by helidud
    Er ny i denne hobbyen , og bor på en øy laaaangt uti havgapet, så jeg har ingen til å hjelpe meg. kun dette forumet (heldigvis).
    lurer på om swash plata mi er skjev??? grunnet når jeg letter og når det står og hovrer,
    så er det skjevt , det heller litt mot høyre , sett bakfra.
    Håper at noen har noen tips til meg om hva det kan være.
    (tz50)

Sjekk om linkene dine er riktig i forhold til tegningene.
    Alt skal stå i 90 grader.
    Bruk skyvelær. Prøv da og juster når alt på trimmen på radioen din står på 0.
    Kanskje du kan legge ut noen bilder?
    Takk for deeeeeee

Mvh Pål Jonny

Comment

• tahustvedt
      • Feb 2004
      • 4601

Det er normalt. Et helikopter henger skjevt i luften fordi halerotoren utøver en sideveis kraft på helikopteret som må motarbeides med litt motsatt roll. Dette gjelder helikoptere i full størrelse også.

Comment

• Mademan
        • Apr 2007
        • 1086

Sjekk liste:

1: Alle servo horn er 90 grader når du har halv gass (gitt at du har linære throttel og pitch kurver)
        2: Swashen skal stå HELT RETT når du har halv gass (gitt at du har linære throttel og pitch kurver) <- Denne kan justeres litt ettersom helikopteret trekker seg til siden. Trekker det seg til venstre...så skru den på venstre side litt opp...visa versa
        3: Tracking. Mitt T rex hadde veldig lett for å drifte hit og dit ved dårlige blader eller tracking

Hvis du setter dette opp riktig vil det gå temmerlig rett opp

Lykke til!
        Go Lower! Lower.... To Low!

Comment

• TRAVEn
          • May 2007
          • 115

Originally posted by Mademan
          3: Tracking. Mitt T rex hadde veldig lett for å drifte hit og dit ved dårlige blader eller tracking
          Har det samme problem. Kan ikke årsaken også være at headspeed er for lav ??? Eller er jeg helt på jordet ??
          - T-rex 450SE V2
          Futaba 7c fasst - Futaba 401 gyro - 3x HS-65MG - Futaba 9257.
          - Twister Medevac
          - Big Lama

Comment

• Mademan
            • Apr 2007
            • 1086

Ifølge Finlss (Bob) skal tracking skal gå 100&#37; uansett headspead. Hvis ikke er det bare å kaste bladene...de bare ødelegger mere hvis de ikke er tracket.

men du kan jo prøve å sette ned pitch kurvene og opp med throttel !
            Go Lower! Lower.... To Low!

Comment

• helidud
              • Jan 2007
              • 15

kan jo være trackingen , det drifter hit og dit og det er veldig vanskerlig å holde det i ro.
              trackingen ser jo ok ut ,får prøve igjen.
              Når jeg justerer linkene etter boka får jeg ikke di på servoen (di blir for lang ) og alt blir galt.??? dritt !!!
              Nå har jeg swash plata i vater begge veiene,og alle servohorn står i 90 grader på halv gass,
              pitch kurvene jeg bruker er : throttel på 0% = -6 grader
              throttel på 25% = 0 grader
              throttel på 50% = + 5,5 grader
              throttel på 75% = + 8 grader
              throttel på 100% = + 11 grader
              er dette rett???

skal teste raptor`n den virker ,det vet jeg. Og den drifter ikke ,stødig som ett fjell.
              Takker for at dere tar dere tid til å svare meg,

Comment

• helidud
                • Jan 2007
                • 15

ang bilder se min hjemmeside: http://stalepettersen.piczo.com/?cr=5&rfm=y

Comment

• retlaw
                  • Jan 2007
                  • 896

Originally posted by helidud
                  kan jo være trackingen , det drifter hit og dit og det er veldig vanskerlig å holde det i ro.
                  trackingen ser jo ok ut ,får prøve igjen.
                  Når jeg justerer linkene etter boka får jeg ikke di på servoen (di blir for lang ) og alt blir galt.??? dritt !!!
                  Nå har jeg swash plata i vater begge veiene,og alle servohorn står i 90 grader på halv gass,
                  pitch kurvene jeg bruker er : throttel på 0&#37; = -6 grader
                  throttel på 25% = 0 grader
                  throttel på 50% = + 5,5 grader
                  throttel på 75% = + 8 grader
                  throttel på 100% = + 11 grader
                  er dette rett???

skal teste raptor`n den virker ,det vet jeg. Og den drifter ikke ,stødig som ett fjell.
                  Takker for at dere tar dere tid til å svare meg,

Pitch kurvene dine hørtes ikke helt idealt ut. Nå kjenner jeg ikke til helikopteret ditt og veit derfor ikke om maks pitch (11 grader) blir for mye. Sjekk manualen ang. det. Men jeg ville ha endret pitch kurvene(ikke throttel) dine til:

Normal: 40%-45%-50%-75%-100%
                  Idle 1: 0%-25%-50%-75%-100%
                  Idle 1: 0%-25%-50%-75%-100%

Da bør du ha full negativt pitch eks. -11 ved 0% i kurven, Null grader ved 50%, og full positivt pitch eks.11 ved 100%.

Når det gjelder den driftingen, drifter den eller ikke? Har du en Heading Hold gyro?

Det er superviktig at denne kulelinken står i nøyaktig i 90 grader for å unngå drifting.

Slå på gyro`n til normal-mode, elle kopl om hale servoen utenom gyroen. Pass at subtrim og trim står i null i radioen. Bruk et servo hjul istedenfor servo horn. Med et vinkel inntil halebomen skjærer du et spor slik at du får nøyaktig 90 grader (se bildet). Nå som du har er spor på servohjulet kan du enkelt borre et hull uten at boret skal skli ut av 90 graders vinkelen. Avstanden fra senter av servoen(skruehullet) til hvor ball-linken skal stå er også viktig, men uten å ha mer kjennskap til modellen din bør noen andre får svare på det
                  Attached Files
                  Last edited by retlaw; 25-01-08, 16:44.
                  Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

walter@retlaw.no

Comment

• helidud
                    • Jan 2007
                    • 15

gyroen er en futaba 401. i normal mode.
                    takker for tips , skal plukke ned hele greia og justere linkene etter boka, og tips fra dere.
                    så skal jeg prøve det , og ta opp en video som dere kan se på hjemmesiden min.

Comment

• Heliman
                      • Mar 2006
                      • 1254

Når du slår på strømmen så må 401'n stå i headinghold dvs lyse konstant, ellers kan du få drifting...
                      Utenom det pleier det kun være vibrasjoner som får 401 gyroen til å drifte, som for eksempel om motoren går veldig rikt.
                      Som thaustvedt skriver er det helt normalt at helikopteret heller til siden når du hovrer, det er fysisk umulig å få det til å hovre med ritordiscen i vater så lenge halerotoren er lavere enn hovedbladene...
                      Mvh
                      Bjørn Tore Espevik

Team Visa...

Comment

• Tintin
                        • Jan 2005
                        • 4631

Det er umulig å få det til å hovre uten å helle uansett hvor høyt/lavt halerotoren sitter så lenge den forsøker å dytte heliet til en av sidene og det gjør den jo alltid siden den skal hindre heliet i å rotere motsat av hovedrotoren. Den sideveis kraften må nødvendigvis oppveies av at hovedrotoren helles litt motsatt vei.

Bruk av trim i HH/Avcs får også halen til å drifte. Merk at her er det snakk om haledrifting = sakte rotasjon rundt vertikal akse. Ikke drifting som i at heliet ikke henger stille i hover men "sklir" avgårde i en eller annen retning...slik jeg forstår "drifter hit og dit"

Comment

• Heliman
                          • Mar 2006
                          • 1254

[QUOTE=Tintin;165951]Det er umulig å få det til å hovre uten å helle uansett hvor høyt/lavt halerotoren sitter så lenge den forsøker å dytte heliet til en av sidene og det gjør den jo alltid siden den skal hindre heliet i å rotere motsat av hovedrotoren. Den sideveis kraften må nødvendigvis oppveies av at hovedrotoren helles litt motsatt vei.[QUOTE]

Ja selvfølgelig
                          :$
                          Mvh
                          Bjørn Tore Espevik

Team Visa...

Comment

• helidud
                            • Jan 2007
                            • 15

Dette er flaut , men jeg fant feil.!!!
                            Den ene paddlen stod ca 2 grader oppover og linkene til swash plata var feiljustert.
                            Jeg brukte en metall dingseboms(slik som moddellers selger) under swash plata når jeg justerte linkene,dette viste seg å være feil, grunnet skjev ramme oppe ved hovedmasta, denne gangen brukte jeg en plate med vaterlibeller , og det funket bra i dag!!! Men ikke supert. Fant noe annet som jeg stusser litt på , det var slark i swash plata eller mellom den der hvor linkene festes, på raptor`n er det ikke slark der. Noen andre som har tz 50 og oppdaget dette??? Når det gjelder driftingen så fikk jeg ett tips hos en kompis, monterte en tynn metallplate(0,5mm) mellom gyro og gyrofestet (tape-metallplate-tape-gyro), og det stod fjellstøtt i hover. han sa at det var forstyrrelser som påvirket gyroen.
                            ikke vet jeg ,men fikk kjørt en tanke i dag. og det er første gangen siden jeg kjøpte det.

Comment

Working...