Unconfigured Ad

Collapse

Tracking på Raptor 50T

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KoSl
    • Dec 2007
    • 97

Tracking på Raptor 50T

Har byttet rotorblader på min 50T. På et bestemt turtall når jeg gir trottle før det begynner å løfte, vibrerer det kraftig - er dette skadelig på kopteret?
    Regner med at dette har med trackingen å gjøre?
    Jeg tror jeg ser at rotorbladene er ute av track, men jeg ser ikke hvilket som går over/under.
    Har merket ene bladet med en rød klistrelapp, problemet er at jeg ikke ser det i fart (har normalt syn.....)
    Har ligget på bakken og siktet, da ser jeg ingenting.
    Har tatt opp kopteret i ca. 1,80 meters høyde, da "tror" jeg at jeg ser det ene rotorbladet under det andre, men jeg ser ikke noe rødt....
    Desuten er det vanskelig å fokusere på rotorbladet samtidig med å hovre...
    Har noen gode svar og tips til en færsking??
    Kjell Ove
    Lillehammer MFK

CMP Super Chipmunk
    ESM Cessna 185
    Raptor 50 T
    CMP Cessna 182 ---I Eske!---
  • Tintin
    • Jan 2005
    • 4631

Om ristinga blir borte med økende turtall så kan det være det bare er bladene som sitter litt hardt slik at vibrasjonene dør ut når du får nok turtall til at de retter seg ut.
    Helt normalt skulle jeg si.

Når det gjelder trackingen så er det egentlig bare å teste. Ta det du tror det er og juster 1 omdreining. Om avstanden økte så skrudde du på feil link. Skru tilbake 2 omdr.

Comment

• KoSl
      • Dec 2007
      • 97

Originally posted by Tintin
      Om ristinga blir borte med økende turtall så kan det være det bare er bladene som sitter litt hardt slik at vibrasjonene dør ut når du får nok turtall til at de retter seg ut.
      Helt normalt skulle jeg si.

Når det gjelder trackingen så er det egentlig bare å teste. Ta det du tror det er og juster 1 omdreining. Om avstanden økte så skrudde du på feil link. Skru tilbake 2 omdr.
      Hadde egentlig tenkt å stramme rotorbladene utfra det jeg har lest på forumet...
      De sitter så løst at en kan bevege bladene uten at rotorhodet følger med/beveger seg.
      Hvor hard skal de sitte egentlig?

Er det sansynlig at det er trackingen som skaper så voldsomme vibrasjoner?
      Er litt nervøs for at det kan vere noe skikkelig galt.
      Er det evt. skadelig på noen komponenter på kopteret? det blir jo nødvendigvis noe testing før de er i track.
      Kjell Ove
      Lillehammer MFK

CMP Super Chipmunk
      ESM Cessna 185
      Raptor 50 T

Comment

• Tintin
        • Jan 2005
        • 4631

Ok, ja det er for løst, det gir omtrent samme resultat men gir gjerne denne ristingen på et annet turtall. Du skal kunne holde heliet på siden og riste litt forsiktig uten at de flytter seg.
        Er de så løse så vil de flytte seg når du begynner å spole opp og på et eller annet punkt vil det begynne å riste mye for så å avta når de retter seg.
        Om du klarer å ha dem 100% på linje og i riktig vinkel ut fra hodet + riktig fastskrudd så slipper du denne ristingen. Dette er nesten umulig å få til så det viktige er bare å finne ut hvor hardt de skal sitte for ikke å flytte seg i det du tar igang men likevel så løst at de slenges på plass rimelig greit før du når hovre turtall.

Tracking som er dårlig skaper ikke slike voldsomme vibrasjoner, burde vel strengt tatt ikke skape noe særlig vibrasjoner i det hele tatt for du får ikke nevneverdig ubalanse av dårlig tracking.

Det er ikke noe problem å teste seg frem. Alle vibrasjoner sliter ekstra men dette er ikke noe problem...helt normalt.

Comment

• Heliman
          • Mar 2006
          • 1254

Du skal kunne legge holde helikopteret på siden og riste lett på det uten at bladene rører seg i bladholderen.
          Om du har veldig harde dempere så får en ofte vibrasjoner på et gitt turtall, på raptor 50'n er dette som regel rundt 1500 omdreininger på rotoren.
          Det skal en god del feil tracking til før vibrasjonene kan betegnes som voldsomme....
          Last edited by Heliman; 25-01-08, 17:49. Reason: jinx til tintin :)
          Mvh
          Bjørn Tore Espevik

Team Visa...

Comment

• KoSl
            • Dec 2007
            • 97

Originally posted by Heliman
            Du skal kunne legge holde helikopteret på siden og riste lett på det uten at bladene rører seg i bladholderen.
            Om du har veldig harde dempere så får en ofte vibrasjoner på et gitt turtall, på raptor 50'n er dette som regel rundt 1500 omdreininger på rotoren.
            Det skal en god del feil tracking til før vibrasjonene kan betegnes som voldsomme....
            Dempingen som nevnes, kan det måles? Tenker da på avstanden mellom "Main Rotor Hub" og blad holderene, evt. annen måte å sjekke det på.
            1500 omdr. på rotoren er det hovre fart?
            Kjell Ove
            Lillehammer MFK

CMP Super Chipmunk
            ESM Cessna 185
            Raptor 50 T

Comment

• Heliman
              • Mar 2006
              • 1254

nei, du kan ikke måle det. De hardeste demperene tt leverer til raptor 50'n er røde...
              Jeg bruker noen infinaviation dempere som også er røde men er laget av nylon med to o-ringer på som demping...
              1500-16++ er sånn ca hovrefart ja
              Mvh
              Bjørn Tore Espevik

Team Visa...

Comment

• RCpro
                Forhandler
                • Dec 2005
                • 293

Du har vel sjekket at spindel og hovedrotor aksling er rett.. ? Skal ikke mye til for at de gir risting. Sjekk også at hoved og halerotor blader er ballansert. Skulle tro at dette var i orden siden det bare kommer på visse turtall, men verdt å nevne det.
                Emil Nilsen
                www.rcpro.no

Comment

• -GAS-
                  • Jun 2007
                  • 1323

Turtall...

Jeg er ganske sikker på at turtallet er for lavt. Alle dempere har et turtallspunkt som vil få helien til vibrere, hvis man prøver å fly på akkurat dette området så vil helien begynne å shake villt. Dette punktet kan flyttes ved mykere eller hardere dempere, hvis ikke jeg husker helt feil så leveres Titanen med blå dempere. Punktet kan forandre seg når demperene blir kalde eller at man ikke har smurt dem godt inn med fett før montering, hvis du har gjort sistnevnte så ville jeg ha økt turtallet litt, til hovring vil jeg anbefale turtall rundt 1600 til 1700rpm.
                  Christen
                  http://jetsofnorway.com/

Comment

• KoSl
                    • Dec 2007
                    • 97

Originally posted by Christen
                    Jeg er ganske sikker på at turtallet er for lavt. Alle dempere har et turtallspunkt som vil få helien til vibrere, hvis man prøver å fly på akkurat dette området så vil helien begynne å shake villt. Dette punktet kan flyttes ved mykere eller hardere dempere, hvis ikke jeg husker helt feil så leveres Titanen med blå dempere. Punktet kan forandre seg når demperene blir kalde eller at man ikke har smurt dem godt inn med fett før montering, hvis du har gjort sistnevnte så ville jeg ha økt turtallet litt, til hovring vil jeg anbefale turtall rundt 1600 til 1700rpm.
                    Har endret hovre trottle og pitch, men ristingen kom uansett, bare noe forskyvd. Når det først tar av fungerer det normalt, men når jeg lander og slipper ned trottle - til tomgang, rister det skikkelig igjen.

Tror ikke det er noe skjevt, dette kom etter bytte av rotorblader.

Har strammet opp rotorbladene nå, så i morgen blir det testflyving.

Hvordan påvirkes helikopteret med dårlig tracking egentlig?
                    Last edited by KoSl; 25-01-08, 23:00.
                    Kjell Ove
                    Lillehammer MFK

CMP Super Chipmunk
                    ESM Cessna 185
                    Raptor 50 T

Comment

• Tintin
                      • Jan 2005
                      • 4631

Er rimelig sikker på at dette overdramatiseres kraftig. Bare stram de boltene litt og sørg for at bladene er så rette som mulig før du spoler opp så tenker jeg dette problemet er betydelig mindre....

Comment

• KoSl
                        • Dec 2007
                        • 97

Er rimelig sikker på at dette overdramatiseres kraftig. Bare stram de boltene litt og sørg for at bladene er så rette som mulig før du spoler opp så tenker jeg dette problemet er betydelig mindre....
                        Håper det
                        Takk for utfyllende og "beroligende" svar!!!
                        Kjell Ove
                        Lillehammer MFK

CMP Super Chipmunk
                        ESM Cessna 185
                        Raptor 50 T

Comment

• KoSl
                          • Dec 2007
                          • 97

Strammet bladene, og det ble myyye bedre.
                          Fortsatt noe vibrasjoner, før jeg når hovre turtall - men det er ikke til å komme bortfra ettersom jeg forstår?
                          Kjell Ove
                          Lillehammer MFK

CMP Super Chipmunk
                          ESM Cessna 185
                          Raptor 50 T

Comment

• Tintin
                            • Jan 2005
                            • 4631

Vanskelig. Da jeg fløy fixed pitch brukte jeg en carbonstang som jeg la oppå bladene for å få dem helt på linje siden de ikke svinger på plass av seg selv. Om man har dem godt tilskrudd og gjør det samme så vil man kunne få det nesten bort men neppe helt.
                            Uansett er det ikke noe å bekymre seg over.

Comment

Working...