Unconfigured Ad

Collapse

Problemer med Caliber 30 clutch

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sij
    • Mar 2004
    • 1

Problemer med Caliber 30 clutch

Hallo alle sammen !
    jeg lurer på om det er noen som har en ide om hvorfor clutchen "slipper"?
    har satt opp kurvene rett, byttet ALT som har med clutchen å gjøre..fremdeles så slipper den, spesielt ved turtalls reduksjon..den tåler så å si ikke at man rører throttle stikka..
    Må da "slakke" helt av, for så å gi på igjen..da fungerer den nesten hver gang.. har prøvd å justere selve clutchen også..den ble litt bedre når det ble større klaring til belegget.. men fremdeles så slipper den av og til.har rengjort, sjekket om det er olje eller smuss... ingenting nytter !
    jeg er relativt ny med helikopter..så jeg håper noen orker å si sin mening om dette...
    da jeg er i ferd med å gi fullstendig opp
  • Arild Johansen
    • Jan 2004
    • 426

Re: Problemer med Caliber 30 clutch

Originally posted by sij
    Hallo alle sammen !
    jeg lurer på om det er noen som har en ide om hvorfor clutchen "slipper"?
    har satt opp kurvene rett, byttet ALT som har med clutchen å gjøre..fremdeles så slipper den, spesielt ved turtalls reduksjon..den tåler så å si ikke at man rører throttle stikka..
    Må da "slakke" helt av, for så å gi på igjen..da fungerer den nesten hver gang.. har prøvd å justere selve clutchen også..den ble litt bedre når det ble større klaring til belegget.. men fremdeles så slipper den av og til.har rengjort, sjekket om det er olje eller smuss... ingenting nytter !
    jeg er relativt ny med helikopter..så jeg håper noen orker å si sin mening om dette...
    da jeg er i ferd med å gi fullstendig opp
    Det høres jo ut som du har forsøkt det meste.

Det som kan få en clutch til og slippe er jo tiltak som du har forsøkt. Mine erfaringer er at utslitt clutchbelegg,. Alltså at avstanden mellom clutchskoene og clutchbelegget i klokka blir for stor. Du referer til at det ble litt bedre når avstanden ble større så det henger jo ikke helt på greip det heller. Uplining av motor, clutch og clutchklokke er også viktig. Når kjenner ikke jeg Caliberen og hvike justeringsmuligheter man har. Generellt sett så er det meget viktig og få sentrert clutchen så man ikke har noen form for aksialt kast i den. Dette er litt forskjellig fra heli til heli men det skader aldri og være overnøye med det. Upplining av motor mot clutchklokka er også en mulighet.

Når slipper den? Er det ved hovring eller når du gir mye pitch. Er turtallet innenfor normalen når du belaster helikopteret med 100% motor og full pitch?

Mvh. Arild
    Arild Johansen

Modell-Helikoptersport
    Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
    AHMHK

Comment

• Godseieren
      • Apr 2003
      • 296

Har du sjekket alt som har med clutchen uten å finne feilen, tror jeg heller det er enveislageret/autorotasjonslageret som slipper. Er du heldig er det bare å rense og smøre med tynn olje. Har det blitt spor i akslingen må du nok bytte både aksling og lager. Se på side 33 i manualen din, delenr. 96694 (lager) og CA3021 (aksel). Har du ikke manual, si fra så skal jeg scanne og maile siden til deg.
      Mvh
      Gunnar Børseth

I might not be very good, but I'm fun to watch.

Comment

Working...