Unconfigured Ad

Collapse

OS 50 SX-H Hyper

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Monkey
    • Dec 2007
    • 112

OS 50 SX-H Hyper

Hei, jeg har problemer med å få denne motoren til å gå reint. Bruker Cool Power heli fuel. Pluggen er helt fin. Har ikke vært i lufta med helikopteret ennå. Bare testet motoren (ca.2 tanker). Har justert den sånn som alle anbefler, 1,5 runder ut - virker som den får alt for myeda, men det skal kanskje være sånn? Gode tips mottas med takk!

MVH Monkey
    Thunder Tiger 50 Titan
    Align T-rex 450 SE V2
    Spectrum DX7
  • Monkey
    • Dec 2007
    • 112

Takk for kjappe svar

MVH Monkey
    Thunder Tiger 50 Titan
    Align T-rex 450 SE V2
    Spectrum DX7

Comment

• limvingen
      • Jan 2006
      • 210

For å få et godt bilde av motorgange og blanding må nesten heliet flys, for så å sjekke temp.

Luft temp, luftfuktighet osv vil ha innvirkning på dette. I tillegg vil ikke 2 motorer være justert likt selv om de er montert i samme heli, med samme utstyr (potte, fueltank, fuelslanger mv.)
      Man må nesten prøve seg frem.

I min Trex 600N (Hyper/MP2/MRF 15/20) flyr jeg med hovednåla 2-4 "klikk" over 1 turn, og tomgangsskruen ca kl. 2, nå som det har vært rått og kaldt i lufta - i sommer var hovednåla 2 "klikk" under 1 turn. Vil tippe at en slik justering gir meg ca 45-50 grader på baklokket.
      Last edited by limvingen; 10-02-08, 12:42. Reason: skrive leif
      Knut Eirik Lyngmo

Bodø Modellflyklubb http://www.bodomfk.net/portal/

Comment

• Arild Johansen
        • Jan 2004
        • 426

Hei!

Det å justere helikotermotor er en ikke så grei affære i starten. Det er mange variabler som er med på å gi ulike løsninger for å oppnå et vellykket resultat. Siden du ikke har flydd helikopteret ennå regner jeg med at alt er nytt inklusiv motoren. En bør være sikker på at motoren er tilstrekkelig rik slik at man ikke lager til følgeproblemer med et ødelagt sylinder set-up. Jeg råder deg til å ta kontakt med noen som har erfaring og kan hjelpe deg med motorinnstilling i starten.

En god leveregel i starten er å bruke fingeren for å få en føling om hvor varm motoren er. Mange bruker baklokket. Personlig bruker jeg å sette fingeren på OS merket rett under kjøleribbene. Jeg synes dette gir en raskere og mer presis indikasjon. Som tommelfingerregel skal jeg kunne holde fingeren der i ca 7-10 sekunder uten å føle ubehag, men så kommer utfordringene. Avhenig av tommeltotten din (hvor høy varme som er ubehagelig oppfattes jo ulikt fra menneske til menneske) fuel, type flyging, potte osv. vil det optimale resultatet variere fra modell til modell. Min OS Hyper går nå med betydelig høyere temperatur enn med andre typer fuel jeg brukte tidligere. Motoren går bra og tar ikke skade av denne temperaturen på nettopp denne fuelen. Hadde jeg benyttet en annen fuel ville den kanskje bli ødelagt hvis jeg magret motoren til samme driftstemperatur.

For å få tatt den siste fintuningen på motoren er det øret som er den beste indikatoren. Desverre så er en ikke besittelse av nok erfaring på tidlig stadie så en kan bruke motorlyden for å justere seg på optimal innstilling. Fortvil ikke det kommer med tiden. Hvis du justerer og holder deg på den rike siden vil du i hvert fall ikke skade motoren din. Med egen erfaring og litt hjelp fra piloter med erfaring bruker du ikke så lang tid for å lære de små kneppene på nålene for å få bra effekt og en innstilling som gjør at du har motoren din lenge.

Håper dette var til hjelp og ikke gjorde det hele mer komplisert
        Arild Johansen

Modell-Helikoptersport
        Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
        AHMHK

Comment

• Monkey
          • Dec 2007
          • 112

Tusen takk for godt svar! Har vært ute å testa litt nå. Hadde en liten lekasje ved potta. Tetta den og justerte litt fram og tilbake på nåla. Havna til slutt på en runde ut +/- noen knepp. Fikk bra respons og fulen kom ut som røyk og ikke begge deler.

MVH Monkey

(Blir antagelig første flytur i morgen da en ny "Sus flybar rod" ventes i posten. Ble ødelagt i en oppstart...)
          Last edited by Monkey; 10-02-08, 19:49.
          Thunder Tiger 50 Titan
          Align T-rex 450 SE V2
          Spectrum DX7

Comment

Working...