Unconfigured Ad

Collapse

Litt baktung belt

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kjetilhj
    • Feb 2008
    • 24

Litt baktung belt

Endelig fått reparert belt'en igjen, og tilbake på hovrestadiet. hehe, men..den er litt baktung.

Har lest litt, og funnet ut at det er vanlig...Dere som har belt, hva gjør dere for å fikse på dette, er det bare å legge på litt ekstra vekt frempå?
    Nå bruker jeg full trim fremover, og i tillegg må jeg "vippe" heli'et konstant litt fremover for å unngå at det går bakover..Det er vel ikke helt heldig..?

I tillegg så må jeg stille pitch trim knottene til kl 1500, da hovrer jeg ca på 50% throttle. Er dette greit? Er det noen ulemper/fordeler med å "fly" med pitch'en stilt såpass høyt opp?
  • roadrune
    • Jul 2007
    • 2292

Det hørtes litt mye ut, er swashplata di i vater?
    Sjekk den.
    Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
    JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
    ---------------------------------------------------------------------------
    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• bad scientist
      • Oct 2006
      • 1506

Du har ikke mulighet til å flytte batteriet litt frem da? Hadde en protech zoom i sin tid, å på den endte "alle" Med å bygge ut el lite brett der batteroet skulle være så man fik skøvet det et par cm frem. Da slapp vi å tilføre dødvekt.
      Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
      Lillehammer mfk

Comment

• kjetilhj
        • Feb 2008
        • 24

uhm..jeg er ganske fersk, 17 "flights". hvordan sjekker jeg om swashplata er i vater?
        Og ja, jeg lurte litt på å flytte batteriet litt frem, det 2100 esky batteriet er faktisk også litt for stort, så det sneier borti main gear'et, så gul "malingen" på batteriet har blitt pusset litt bort faktisk. oppdaget det i går..Så ja, vil nok uansett flytte batteriet litt frem.
        For øvrig så er heli'et mer stabilt med 2100 batteriet, i forhold til standard batteriet som følger med.
        btw, noen som har forslag om en billig lader jeg kan bruke, i tillegg til stock ladern..? blir litt lenge å vente 5 timer på lading.

Comment

• Holger
          • Feb 2006
          • 734

Mange bra ladere på markedet til en rimelig penge. Swallow, Hyperion, Bantam pluss mange flere!
          Sjekk rundt på forskjellige nettbutikker....finnes en del tråder på forumet også, som omhandler dette med ladere!

Det som menes med at swashplata er i vater er følgende. Når høyre stikka di er i senter alle veier og trimm er i senter skal swashplata ligge i vater alle veier! Er den ikke det vil helikopteret drifte den veien swashplata heller.

mvh
          Anders Bruneberg
          Raufoss

Comment

• bad scientist
            • Oct 2006
            • 1506

Originally posted by Holger
            Mange bra ladere på markedet til en rimelig penge. Swallow, Hyperion, Bantam pluss mange flere!
            Sjekk rundt på forskjellige nettbutikker....finnes en del tråder på forumet også, som omhandler dette med ladere!

Det som menes med at swashplata er i vater er følgende. Når høyre stikka di er i senter alle veier og trimm er i senter skal swashplata ligge i vater alle veier! Er den ikke det vil helikopteret drifte den veien swashplata heller.

mvh
            Swashplata skal med andre ord ligge 90 grader på mainshaft uansett hvilken side du ser på den.

Steinar B Johansen
            Lillehammer mfk

Comment

• Mademan
              • Apr 2007
              • 1086

Originally posted by bad scientist
              Swashplata skal med andre ord ligge 90 grader på mainshaft uansett hvilken side du ser på den.
              Og hvis du tar gass stikka fort opp og ned skal den alltid vere 90 grader(altså ikek tippe litt mere på full stikke til en side). Hvis ikke har du end-points problemer...Sjeldent dette er et problem, men greit å sjekke
              Go Lower! Lower.... To Low!

Comment

• kjetilhj
                • Feb 2008
                • 24

takker så mye for gode tips. har tittet litt, og jada, swash platen er i vater den. så det ser ikke ut til at jeg kan gjøre så mye der. har flyttet batteriet litt lenger frem og det hjelper en del. I tilleg var faktisk en av delen løs som gjorde at jeg ikke så lett fikk vippet helikopteret frem og tilbake. Bare en av de metall "pinnene" som var connecta..så nå når jeg har fått fikset flyr det en del bedre. Var endelig vindstille, så jeg fikk trimmet heliet skikkelig, og da hovret det veldig stabilt med minimalt med input. Veldig morro.

Comment

• Mademan
                  • Apr 2007
                  • 1086

Originally posted by kjetilhj
                  takker så mye for gode tips. har tittet litt, og jada, swash platen er i vater den. så det ser ikke ut til at jeg kan gjøre så mye der. har flyttet batteriet litt lenger frem og det hjelper en del. I tilleg var faktisk en av delen løs som gjorde at jeg ikke så lett fikk vippet helikopteret frem og tilbake. Bare en av de metall "pinnene" som var connecta..så nå når jeg har fått fikset flyr det en del bedre. Var endelig vindstille, så jeg fikk trimmet heliet skikkelig, og da hovret det veldig stabilt med minimalt med input. Veldig morro.
                  Det er bra. Sykt morro å fly da
                  Det som er smart da er å føre over trimmen på radioen til swash plata. Har du trimma 2 hakk forover ta swash plata till opp bak. Det beste er å ha 0 trim på radioen

Comment

• Janbanan
                    • Feb 2008
                    • 109

Jeg har samme problem med min Belt. Men hvordan finner man ut at swash plata er rett/skeiv? Ved øyemål, eller skal man bruke et eller annet "hjelpemiddel". Belten min er også baktung. Har prøvd å skyve batteriet helt frem, men den er fortsatt såpass baktung at trimmen må stå helt fremme. Er det best å legge på noe vekt foran, eller er det bedre å endre vinkelen på swash plata? Og en siste ting: Når jeg snurrer rotorbladene rundt for hånd, så endrer pitchen seg på paddles. Er det normalt?
                    Align 500 ESP
                    CopterX 450 AE x2
                    Esky Belt-CP x2
                    Walkera DF 004
                    Futaba 6EX 2,4

Comment

• Mademan
                      • Apr 2007
                      • 1086

Originally posted by Janbanan
                      Jeg har samme problem med min Belt. Men hvordan finner man ut at swash plata er rett/skeiv? Ved øyemål, eller skal man bruke et eller annet "hjelpemiddel". Belten min er også baktung. Har prøvd å skyve batteriet helt frem, men den er fortsatt såpass baktung at trimmen må stå helt fremme. Er det best å legge på noe vekt foran, eller er det bedre å endre vinkelen på swash plata? Og en siste ting: Når jeg snurrer rotorbladene rundt for hånd, så endrer pitchen seg på paddles. Er det normalt?
                      ja. de detter sikkert bare sidelengs med flybar cage.
                      bare ta den på øyemål, det holder for omtrent alle

hvis du trimmer den (med swash plata)til å stå riktig har du mest utslag på stikkene hele tiden. Så det er en stor fordel ja

Comment

• roadrune
                        • Jul 2007
                        • 2292

Det er normalt når swashplata IKKE står i vater...., altså når du gir input på cyclic.

Du får/kan dreie et verktøy for å sjekke swash, det er en akslingbit som du trer ned på masta (må ta av hodet), som har en flate som skal hvile mot de tre punktene servoene er linket til swash.

Søk etter swash levelling-tool hos en nettbutikk.
                        Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                        T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                        JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
                        ---------------------------------------------------------------------------
                        Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• bad scientist
                          • Oct 2006
                          • 1506

Originally posted by Janbanan
                          Som jeg skrev tidligere... På zoomen så holdt det ikke å flytte batteriet, jeg måtte lage en liten forlengning for å få batteriet langt nok frem. Tror kanskje at det har noe å gjøre med at batteriene blir lettere og lettere (som i for seg er en god ting) fortere enn heliene rekker å bli tilpasset de nye batteriene. Hvis du lurer på om helien er frem eller baktung, så er det forøvrig bare å henge den etter rotorhodet og se hvilken vei den dropper.

Ps... Den enkleste cgteste på små helier er å løfte den etter "hodet" og vri den så den ligger på
                          siden. Hvis halen dropper så er den baktung...
                          Last edited by bad scientist; 15-03-08, 00:48. Reason: Kom på trikset med cg..

Steinar B Johansen
                          Lillehammer mfk

Comment

Working...