Unconfigured Ad

Collapse

Trex 600N som første-heli

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • roadrune
    • Jul 2007
    • 2292

Bare vent med governoren til resten er skikkelig satt opp, så blir det lettere å justere motoren, og mindre å klusse med på en gang.
    Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
    JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
    ---------------------------------------------------------------------------
    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• oddev
      • Nov 2006
      • 52

Første flyvetur

I dag ble den store dagen da jeg for første gang skulle prøve å fly modellhelikopter på ordentlig, samt for første gang fyre opp min helt egne, splitter nye maskin.

Det viste seg til å skulle gå greit etter å ha fått hjelp til oppsett av radio, heli, gyro osv..
      Hadde litt trøbbel med å få start på den etter en misforståelse av manualen til OS der jeg tolket at normalposisjon til hoveddyse var 1,5 turn ut, og ved innkjøring skulle det være ytterligere 1,5 turn. (Det var visst flere enn meg som hadde tolket det slik fikk jeg vite i dag)
      Fra tidligere erfaring med nitromotorer syntes jeg det virket mye med 1,5 turn ekstra, så jeg valgte å prøve med ca 2 turn totalt fra starten av. Dette viste seg også å være for mye, så jeg endte vel ca på 1,5 turn før jeg fikk den til å gå sånn høvelig uten at det stoppet.
      Fikk fart på maskina og hovret noen minutter. (Skal si denne maskina flyr fint sånn rett-ut-av-esken) Hadde et par pitstop innimellom for å justere litt på tomgangen og sjekke temperaturen på motoren. (Veivhuset var såvidt blitt lunket)
      Etter noen minutter til med hovring og litt frem og tilbake øket turtallet på motoren sånn plutselig (noe som viste seg å være at den var tom for fuel. Kunne aldri tenkte meg at den brukte så mye på så kort tid, my bad, men nok om det)
      Når turtallet økte så ville underbevisstheten ha helikopteret ned på bakken. Ca en halv meter over bakken besteme halerotorbladene seg for å gå i oppløsning, som utrolig nok gikk ganske greit, og helikopteret landet på bakken uten store sprell. Jeg kunne ikke fatte hvorfor i all verden dette skulle skje, men da jeg beveget litt på halerotoren merket jeg at torque-tuben drev å jukset litt i fremre girboks. Jeg har ikke fått skrudd det opp enda, men sannsynligheten for at det har noe med mekaninkeren og gjøre er stor.
      Noen andre som har opplevd dette?
      Har lest en plass at de orginale kabronfiberbladene som medfølger i kittet er dårlige saker, men hva er da alternativet?

-oddev
      Attached Files
      Last edited by oddev; 15-06-08, 23:52.
      Align T-Rex 600N Pro - GY611 - GV1 - Spektrum
      Hobbico Avistar 40 - OS46LA - Spektrum
      Twister Medevac med bling - Knust
      Freedom 20 - Knust
      Spektrum DX7

Comment

• Tintin
        • Jan 2005
        • 4631

Er mulig det finnes bedre blader men jeg har brukt dem mange turer uten problemer og selv om jeg ikke flyr 3D så belaster jeg dem nok hardere enn litt hovring. Sikker på at du ikke har vært nedom bakken en tur?

De hvite bladene Align har er gode.

Disse skal vel også være bra, selvom jeg ikke er sikker på om jeg har hørt om noen som har brukt dem på 600n. De får veldig god omtale til 450

Comment

• roadrune
          • Jul 2007
          • 2292

Jeg har også mibrukt disse bladene en del, uten problem, mine er også oppskrapte i tuppene etter en hard landing.

Syns også det er merkelig at begge skulle ryke, så jeg hiver meg på Tintin, og mener du må ha vært i bakken, evt. at det har røket ett drev på torque-tuben, og at halebladene har gått når du landet.
          Hilsen Rune Marcussen

JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb

Comment

• Mademan
            • Apr 2007
            • 1086

Har testet ganske mange haleblader til min 600N ettersom Gyroen har sørget for at de gikk ofte.

Jeg synes det er minst loggring med Align og K&B (de Tintin linket til) sine. Da var vertfall halen min DØNN

Align sine:
            Go Lower! Lower.... To Low!

Comment

• Heliman
              • Mar 2006
              • 1254

Originally posted by oddev
              Har lest en plass at de orginale kabronfiberbladene som medfølger i kittet er dårlige saker, men hva er da alternativet?

-oddev
              Jeg har brukt mange sånne blader, og det at de er så grådig dårlige tror jeg må taes med en klype salt....
              Uansett så er de mest sannsynlig veldig mye bedre enn plastbladene til align.
              Om du ikke har vært nedi med de så har de mest sannsynlig fårr en skade under pakking eller transport ettersom de røk på den måten vil jeg tro.
              Var det noe bulk eller lignende på esken kansje??
              Mvh
              Bjørn Tore Espevik

Team Visa...

Comment

• Tintin
                • Jan 2005
                • 4631

Nå må vi kanskje huske hva de skal brukes til i utgangspunktet. Plastbladene til Align er nok ikke verdens best til 3D, men til min flyging (ikke masse fort baklengs med vreng og vri ) duger de i massevis og billige er de også.

På den annen side. Jeg er glad i blader som syns så jeg bestilte K&B blader til hele Align familien fra 450 til 600.....

Comment

• oddev
                  • Nov 2006
                  • 52

Problem funnet

Det manglet visst 5 tenner på det ene tannhjulet i fremre girkasse. Hvordan de kan ha knekt vet ikke jeg..
                  Grunnen til at bladene knakk må ha vært at halerotoren "bremset" da det ikke fikk tak lenger, og så når den plutselig fikk tak igjen nappet det så hardt at bladene knakk over inn i bladholderne og ødela seg selv...
                  Legger ved et bilde, ikke så lett å se..

Har forøvrig bestilt meg nye blader.. Er vel samme greiene..
                  http://www.elefun.no/elefun4/aspx/pr...2&prod=H60144T 3K Carbon Fiber Tail Blade TILBUD&kategoriID=10000
                  Attached Files
                  Freedom 20 - Knust
                  Spektrum DX7

Comment

• Heliman
                    • Mar 2006
                    • 1254

hmmm.. Sikker på at du ikke har vært nedi?
                    Torque tuben tåler ikke mye, og det er en typisk "oisann bittelitt nedi" skade på den der...
                    Mvh
                    Bjørn Tore Espevik

Team Visa...

Comment

• oddev
                      • Nov 2006
                      • 52

Originally posted by Heliman
                      hmmm.. Sikker på at du ikke har vært nedi?
                      Torque tuben tåler ikke mye, og det er en typisk "oisann bittelitt nedi" skade på den der...
                      Helt sikker faktisk.. Jeg skvatt så ille siden det var en halvmeter oppe i luften.. Jeg har treningsunderstell, og med "bom-finnen" bak så er det ikke så lett å nå bakken..

Kan ikke ha fått for høyt turtall på halen pga fuel-cut? :/
                      Freedom 20 - Knust
                      Spektrum DX7

Comment

• roadrune
                        • Jul 2007
                        • 2292

Originally posted by oddev
                        Helt sikker faktisk.. Jeg skvatt så ille siden det var en halvmeter oppe i luften.. Jeg har treningsunderstell, og med "bom-finnen" bak så er det ikke så lett å nå bakken..

Kan ikke ha fått for høyt turtall på halen pga fuel-cut? :/
                        Jo, det er faktisk ingen problem å få halen nedi selv om du har den finnen, med mindre du flyr på asfalt eller betong, og nei, den kan ikke ha fått for høyt turtall.
                        Hilsen Rune Marcussen

JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb

Comment

• oddev
                          • Nov 2006
                          • 52

Originally posted by roadrune
                          Jo, det er faktisk ingen problem å få halen nedi selv om du har den finnen, med mindre du flyr på asfalt eller betong, og nei, den kan ikke ha fått for høyt turtall.
                          Hemm.. Mulig jeg må ha vært nedi, men var så sikker på at det skjedde en halvmeter oppe i luften :P
                          Freedom 20 - Knust
                          Spektrum DX7

Comment

• LarsO
                            • Dec 2007
                            • 1273

Slenger meg på denne tråden.
                            Har akkurat skrudd sammen en 600n pro og lurer da i den forbindelse på om det er noen tips og triks som trengs å bli gjort med modellen som kanskje ikke Align har tatt i betraktning, erfaringer?

Comment

• oddev
                              • Nov 2006
                              • 52

Originally posted by Lars Odland
                              Slenger meg på denne tråden.
                              Har akkurat skrudd sammen en 600n pro og lurer da i den forbindelse på om det er noen tips og triks som trengs å bli gjort med modellen som kanskje ikke Align har tatt i betraktning, erfaringer?
                              Hei.
                              Hvis du ikke alt har gjort det, så MÅ du gå inn på helifreak.com og laste ned byggevideoene til "Finless". Mye bra tips og triks underveis.
                              Freedom 20 - Knust
                              Spektrum DX7

Comment

• roadrune
                                • Jul 2007
                                • 2292

Det viktigste jeg kommer på, må være å sjekke lengden på klunk-slangen, den er for lang hvis du bruker det som står i manualen.
                                Hilsen Rune Marcussen

JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb

Comment

Working...