Unconfigured Ad

Collapse

Guidelines til å skifte main gear på belt?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kjetilhj
    • Feb 2008
    • 24

Guidelines til å skifte main gear på belt?

Et tips til andre nybegynnere. Teip fast idle up brytern. Jeg la ikke merke til at den hadde havnet i på-stillingen mellom et batteribytte, og den safeguard'en slo ikke inn. Veldig uheldig, siden main gear fikk strippet av en god del tenner.Veldig kjedelig nå siden det er påske og lite deler å oppdrive :/

Men, iallefall, noen som har forslag til hva som er letteste måte å skifte maingear? Trenger jeg noe spesielt verktøy?

takk.

huff huff. ikke spesielt morro dette.

Kjetil.
  • Mademan
    • Apr 2007
    • 1086

Ta deg god tid! Det lageret inni der tåler neste ingeting og går fort i stykker hvis du mister på det på et hardt gulv eller lignende.
    Go Lower! Lower.... To Low!

Comment

• kjetilhj
      • Feb 2008
      • 24

jeg fant forresten denne på rc pro

Er dette riktig? Den ser ut til å ha lageret allerede installert, så da er det kanskje bare å bytte ut. Men, jeg lurer på, er dette den største eller den mindre maingear'en? Den jeg har ødelagt er naturligvis den som er direkte koplet til motoren. Så er dette riktig del?

Ergelig dette her..

Comment

• Aerial
        • Sep 2007
        • 263

Originally posted by kjetilhj
        jeg fant forresten denne på rc pro

Er dette riktig? Den ser ut til å ha lageret allerede installert, så da er det kanskje bare å bytte ut. Men, jeg lurer på, er dette den største eller den mindre maingear'en? Den jeg har ødelagt er naturligvis den som er direkte koplet til motoren. Så er dette riktig del?

Ergelig dette her..
        lageret sitter i drevet som er "koblet" til motoren, så er nok riktig drev ja....
        Hvorfor selger ikke alle main gear med enveislageret ferdig montert? er jo no forbanna dritt å presse på plass....
        Last edited by Aerial; 21-03-08, 00:16. Reason: PS. Takk for linken, bestilte nettopp 2stk selv ;)
        -= www.samundsen.net =-

Comment

• kjetilhj
          • Feb 2008
          • 24

Da fikk jeg byttet main gear. Og det gikk greiere enn antatt..

Hadde kjøpt et maingear med lager allerede montert(fra rcpro), så det var bare å skru ut tre skruer øverst(løsne swash palte), og den ene skruen nederst underst.
          Kjøpte et verktøy sett til 100 kr på clas ohlson som hadde flere skrutrekkere og nut drivers i micro størrelse. Der var det et til 4mm som passet akkurat til mutteren, samt en allen key til selve skruen.
          Da var det bare å skru den ut, og løfte ut hele main shaft'en med rotorhodet og bladene fortsatt på. Dyttet ut main gear, byttet den ødelagte main gear med den nye, og dyttet den tilbake inn i heli'et. Så skjøv main shaft ned igjen, og skrudde sammen den muttern igjen.
          Eneste som var litt hassle var å få skrudd fast muttern igjen, men det gikk etterhvert greit med en negle saks først, bare for å få den på. Etter det skrudde jeg den fast på samme måte jeg skrudde den av. Skrudde på swash plate og det var det.

Startet opp litt raskt og bladene gikk rundt iallfall

Comment

• Janbanan
            • Feb 2008
            • 109

Hadde samme operasjon nå i kveld. Det gikk egentlig greit. Eneste jeg tukla litt med var å få ut main gear (og tannhjulet under) etter at alt var løsnet, men det gikk til slutt, bare jeg presset nok på. Takk til kjetilhj for god hjelp. Og for ordens skyld så kan jeg nevne at idle up knappen nå er teipet
            Align 500 ESP
            CopterX 450 AE x2
            Esky Belt-CP x2
            Walkera DF 004
            Futaba 6EX 2,4

Comment

Working...