Unconfigured Ad

Collapse

falcon 3d

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • smygoll
    • Mar 2008
    • 22

falcon 3d

Hei!

Er helt grønn på rc helikopter, så tenkte jeg skulle stille noen spørsmål her før jeg prøver meg.
    Har kjøpt Falcon 3d V4 med E-fly 100c R/C transmitter.

Det jeg lurer på er.

1. Hva er hensikten med rev og normal knappene på fjernkontrollen og på gyro, og hva skal de stå på?
    2. Hvilken funksjon har brytern det stå head lock-normal på fjernkontrollen? Og hvilken funksjon har de to skruknottene?
    3. Er det noe triks jeg må gjøre får å få radioen til å virke på simulatoren som følger med, det følger med ledning for å koble til mic inngangen til pc?
    4. På batteriet som skal være til helikoptret er det 2 ledninger, en stor som skal kobles til en tilsvarende på helikoptert, men skjønner ikke hva den lille med to pinner er til? Er også en ledig ledning på helikoptert, skal disse to også kobles sammen?
    5. Hvordan justerer man hastighet på motor?

Utrolig mye dumme spørsmål her, men må begynne en plass
    Håper noen tar seg tid til å gi meg en liten innføring.
  • Mademan
    • Apr 2007
    • 1086

1. Hva er hensikten med rev og normal knappene på fjernkontrollen og på gyro, og hva skal de stå på?
    Det er for å reversere hvilken retning(opp-nedd) servoene/kanalene når når du bruker stikkene.[du bør absolutt ikek tulle med disse, hvis du skulle reverse throttel vil heliet spinne opp til 100% gass]. Gyro fungerer at den føler hvilken vei halen drar og kompangserer med halerotoren. hvis den er Reversert(og ikke skal vere det) vil den gjøre at helikopteret tar konstante piruetter, da må du skifta fra REV til NOR. hvis det funger helt fint så ikek rør dette

2. Hvilken funksjon har brytern det stå head lock-normal på fjernkontrollen? Og hvilken funksjon har de to skruknottene?
    Head-lock er hvis du vil at gyroen skal holde halen på samme sted så lenge du ikke bruker rudder stikka. Normal = da vil halen bli påvirket av ting som vind, flyving osv. De 2 knottene justerer sikkert pitch og gassen. Egentli ganske ubetyderlige i starten.

3. Er det noe triks jeg må gjøre får å få radioen til å virke på simulatoren som følger med, det følger med ledning for å koble til mic inngangen til pc?
    Sette den i PCM / 1 Swash mode. hvilken sim har du?

4. På batteriet som skal være til helikoptret er det 2 ledninger, en stor som skal kobles til en tilsvarende på helikoptert, men skjønner ikke hva den lille med to pinner er til? Er også en ledig ledning på helikoptert, skal disse to også kobles sammen?
    Antagerlig er det balancer plugg, hvis du har LiPo batteri. Skal kun brukes ved lading / balangsering av batteriet

5. Hvordan justerer man hastighet på motor?
    Da har man throttel kurver i menyen på radioen. Kan også vere den ene knappen/skru knotten kan brukes til dette, men den har liten innvirkning.

får håpe det hjalp litt, sikkert noen som kan det heliet mye bedre en meg her som kan utdype
    Last edited by Mademan; 30-03-08, 11:10.
    Go Lower! Lower.... To Low!

Comment

• smygoll
      • Mar 2008
      • 22

Takk Mademan, hjalp mye det. Hvordan setter du radioen i PCM/1 Swash mode? Har en simulator som følgte med pakka, heter bare Flight Simulation System ifra art-tech.

Comment

• Mademan
        • Apr 2007
        • 1086

hmmm hvis du har mulighet til å gå inn på menyen å lage en ny modell så er det en meny du velger "swash Type" og setter til "1 servo 90 grader". Men kan vere din bare er plug and play siden den er konstruert rundt radioene deres

Comment

• roadrune
          • Jul 2007
          • 2292

Originally posted by Mademan
          hmmm hvis du har mulighet til å gå inn på menyen å lage en ny modell så er det en meny du velger "swash Type" og setter til "1 servo 90 grader". Men kan vere din bare er plug and play siden den er konstruert rundt radioene deres
          Siden han har brytere til reversering, tipper jeg han har hverken meny eller display på radioen...
          Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
          T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
          JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
          ---------------------------------------------------------------------------
          Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• Mademan
            • Apr 2007
            • 1086

Originally posted by roadrune
            Siden han har brytere til reversering, tipper jeg han har hverken meny eller display på radioen...

Tenkte på det jeg og, men skader ikke å si hva han skal gjøre hvis han har muligheten fordet. Noen radioer har bare veldig begrensede menyvalg.

Comment

• smygoll
              • Mar 2008
              • 22

Originally posted by roadrune
              Har display på radioen men tror ikke det er noen meny muligheter der

Comment

• Mademan
                • Apr 2007
                • 1086

Fulgte det med en link til manualen til radio?

Hvis det ikke er plug & play er det antagerlig en type "anti CCPM" ting i simen

Comment

• smygoll
                  • Mar 2008
                  • 22

Originally posted by Mademan
                  Fulgte det med en link til manualen til radio?

Hvis det ikke er plug & play er det antagerlig en type "anti CCPM" ting i simen

Fulgte ikke med noe link til manualen, tror nok dette skal være plug & play, tror ikke kalibreringen blir helt vellykket, skal jo da føre alle spaker til ytterpunktene, men de blå søylene som da sikkert skal følge bevegelse til stikkene blaffer bare opp og ned.

Comment

• Mademan
                    • Apr 2007
                    • 1086

Det stemmer det, de viser utslaget. Ta en 10 rundinger med begge stikkene så skal det funke

Comment

• ragmag
                      • Jul 2007
                      • 82

Hei

Det står mye om Falcon 3d her (selv om siden er gammel):

og i denne tråden:
                      http://www.rcuniverse.com/forum/m_44..._1/key_/tm.htm

FMS simultatoren virker med mic:
                      http://n.ethz.ch/~mmoeller/fms/index_e.html
                      men du trenger SmartPropoPlus:
                      Latest news coverage, email, free stock quotes, live scores and video are just the beginning. Discover more every day at Yahoo!

Sjekk at mic porten er justert riktig med Windows Sound Recorder:
                      Start | All programs | Accessories | Entertainment | Sound Recorder (Trykk på den røde knappen)
                      Den grønne linja skal reagere på stikke-bevegelser

Du kan jo teste HeliSim også:

Lykke til!
                      Last edited by ragmag; 30-03-08, 21:52. Reason: tillegg
                      ---------------
                      Falcon 3D
                      T-rex 450 SE
                      Raptor 50 Titan
                      Align 700 N
                      JR 9XII
                      ---------------

Comment

• smygoll
                        • Mar 2008
                        • 22

Heisann!
                        Har noen flere problemer jeg, tenkte å prøvekjøre helikoptert for første gang i dag. Motoren som skal drive rotoren starter ikke...? Når jeg kobler til batteriet så piper det 5 ganger fra den dingsen som man kobler batteriet til, tror denne heter ESC

Alt det andre fungerer, alle bevegelser å servoer funger som de skal, er det noe som er ødelagt eller gjør jeg noe feil?

Comment

• tomra
                          • Jan 2008
                          • 80

Originally posted by smygoll
                          Heisann!
                          Har noen flere problemer jeg, tenkte å prøvekjøre helikoptert for første gang i dag. Motoren som skal drive rotoren starter ikke...? Når jeg kobler til batteriet så piper det 5 ganger fra den dingsen som man kobler batteriet til, tror denne heter ESC

Alt det andre fungerer, alle bevegelser å servoer funger som de skal, er det noe som er ødelagt eller gjør jeg noe feil?
                          Har ikke kjennskap til det helikopteret men det er mulig "throttle" servoen er snudd slik att du forsøker å starte den med "full gass"? Isåfall vil den nok gi beskjed om att dette bør du ikke gjøre ved å gi en pipesignal kode + att ingenting skjer. Har du brukermanual? Isåfall burde det stå hva slags lydsignaler ESC´en gir og en oversikt over hva de betyr.
                          Thunder Tiger Mini Titan E325
                          Thunder Tiger Mini Titan E325 SE
                          Align T-Rex 500 CF
                          Gaui Hurricane 200 PRO

Comment

• smygoll
                            • Mar 2008
                            • 22

Originally posted by tomra
                            Har ikke kjennskap til det helikopteret men det er mulig "throttle" servoen er snudd slik att du forsøker å starte den med "full gass"? Isåfall vil den nok gi beskjed om att dette bør du ikke gjøre ved å gi en pipesignal kode + att ingenting skjer. Har du brukermanual? Isåfall burde det stå hva slags lydsignaler ESC´en gir og en oversikt over hva de betyr.
                            Har brukermanual, men står ikke noe esc'en der, har du noe forslag om andre plasser jeg kan finne informasjon om dette?

Comment

• tomra
                              • Jan 2008
                              • 80

Tatt ifra linken over, stemmer dette med det du hører/ser?

"If the 3D normal switch on the stock TX is in 3D when the heli is powered up, the gyro will give a repeating pattern alternating between 4 single beeps, then 5 dual beeps. The motor will not turn, and the pitch joystick will function as a pure helicopter collective."
                              Thunder Tiger Mini Titan E325
                              Thunder Tiger Mini Titan E325 SE
                              Align T-Rex 500 CF
                              Gaui Hurricane 200 PRO

Comment

Working...